Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tämä lapsikielteisyys?

Vierailija
04.11.2016 |

Lueskelin näitä juttuja pitkästä aikaa ja oli itsekin pakko tarttua "kynään". Halutaanko todella että lapset pidetään kotona ikuisesti ettei joku erityisherkkä ja muuten katkeroitunut aikuinen häiriinny siitä että lapset ovat lapsia: Innostuvat, keksivät luovia juttuja, näyttävät tunteensa, kertovat mitä ajattelevat, liikkuvat ja käyttävät kehoaan, nauravat, itkevät, suuttuvat - ja ennen kaikkea harjoittelevat sitä elämistä täällä maapallolla. En kyllä ihmettele miksi meillä on tässä maassa niin paljon liikkumattomia ja masentuneita ihmisiä. Minusta on ainakin hauska katsella pieniä iloisia ihmisiä kaupoissa, ravintoloissa, kaduilla ja joka paikassa. Ja jos jotakuta häiritsee ihan kaikki voisi hän itse pysytellä ihan rauhassa siellä kodissaan.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa ihan todesta. Nuo ovat muutaman fanaatikon ja teini-ikäisten kirjoittamia juttuja. Useimmat ihmiset eivät ole niin keskittyneitä itseensä, että jaksaisivat koko ajan pohtia, miten mä nyt tuohon ja tuohon reagoin.

Vierailija
2/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japajapajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisherkkä enkä katkeroitunut, mutten pidä lapsista, jotka metelöivät, sotkevat ja ovat tiellä. Syy on tietysti ainakin osittain lasten saaman kasvatuksen puutteessa, eivätkä kaikki lapset tosiaankaan aiheuta verenpaineen kohoamista.

Vierailija
4/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en oo mikään kauhean lapsirakasihminen, mutten silti jaksa käsittää, miksi suomalaiset suhtautuvat lapsiin niin avoimen vihamielisesti

Vierailija
5/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän lapsen äitinä ja lastentarhanopettajana työskentelevänä en koe olevani lapsivastainen, jos toivon että voisin joskus nauttia ravintolassa käynnistä ilman yhtäkään lasta näkö- tahi kuulopiirissä. Jos avauksella nyt siihen viitataan.

Vierailija
6/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän lapsen äitinä ja lastentarhanopettajana työskentelevänä en koe olevani lapsivastainen, jos toivon että voisin joskus nauttia ravintolassa käynnistä ilman yhtäkään lasta näkö- tahi kuulopiirissä. Jos avauksella nyt siihen viitataan.

No sun kannattaa varmasti panostaa sitten ravintolailtaasi niin, että menet ravintolaan tarpeeksi myöhään ja valitset sellaisen paikan, jossa todennäköisimmin lapsia ei ole. Mulle taas on ihan yks hailee, minkä ikäisiä asiakkaita ravintolassa samaan aikaan kanssani asioi. En tiedä, oliko viestissäsi jonkinlaista vaatimusta jättää lapset kotiin ravintolassa käynnin ajaksi (ehkä ei), mutta mä olen hieman kyllästynyt sellaiseen vihjailuun. 

Vierailija
7/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en oo mikään kauhean lapsirakasihminen, mutten silti jaksa käsittää, miksi suomalaiset suhtautuvat lapsiin niin avoimen vihamielisesti

Minua ärsyttää ainakin se, että jotkut vanhemmat kuvittelevat olevansa jollain tavalla etuoikeutettuja siksi, että he ovat päättäneet lisääntyä. Jotkut myös odottavat ulkopuolisilta ihmisiltä huomionosoituksia lapsilleen, siksi koska nämä ovat lapsia. Jos esimerkiksi vieras lapsi tulee kahvilassa puhumaan minulle ja ystävälleni kesken keskustelun, on sosiaalisesti epäkorrektia jatkaa keskustelua ja jättää lapsi huomiotta.

Vierailija
8/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vika ei ole lapsissa vaan heidän välinpitämättömissä vanhemmissaan.

Olin taannoin risteilyllä ja meidät istutettiin vaimon kanssa samaan pöytään kaksilapsisen perheen kanssa. Vanhemmat istuivat reunassa ja noin 4- ja 6-vuotiaat pojat välissämme. Lapet eivät istuneet paikallan, huusivat, kiljuivat ja jopa söivät lautaseltani. Mutta ei se lasten vika ole, jos vanhemmat eivät korvaansa lotkauttaneet. 

Vierailija
9/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makunsamenettäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ainakin se, että jotkut vanhemmat kuvittelevat olevansa jollain tavalla etuoikeutettuja siksi, että he ovat päättäneet lisääntyä. Jotkut myös odottavat ulkopuolisilta ihmisiltä huomionosoituksia lapsilleen, siksi koska nämä ovat lapsia. Jos esimerkiksi vieras lapsi tulee kahvilassa puhumaan minulle ja ystävälleni kesken keskustelun, on sosiaalisesti epäkorrektia jatkaa keskustelua ja jättää lapsi huomiotta.

Aivan, ja epäkorrektia myös sanoa lapselle, että menetkö pyyhkimään ketsupin naamastasi jonkun toisen lahkeeseen. Koska hän on Lapsi.

Vierailija
10/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on hieman vaikea ymmärtää, mitä tuolla "etuoikeutetulla" tarkoitat, mutta ehkä kohta selität. Mitä tulee noihin "huomionosoituksiin", kannattaa ajatella sitä kautta, että kun sinä otat huomioon jonkun lapsen vaikkapa vaihtamalla sanasen hänen kanssaan, opetat samalla lasta ottamaan huomioon muita ihmisiä. Täällähän usein peräänkuulutetaan sitä, miten vanhempien tärkein velvollisuus on opettaa lapsia huomioimaan kanssaihmiset, mutta tuntuu, että nämä kirjoittajat harvoin itse kokevat heillä itsellään olevan samanlaisia velvollisuuksia. Varmasti olet tietoinen siitä, että lapset ovat aika erilaisia valmiuksiltaan kuin aikuiset, eivätkä he jaa kaikkia aikuisten maailman käyttäytymissääntöjä. Näyttämällä hyvää esimerkkiä lapsille autat osaltasi siinä, että heitä kasvaa toisen huomioon ottavia ihmisiä.

Vierailija
11/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja epäkorrektia myös sanoa lapselle, että menetkö pyyhkimään ketsupin naamastasi jonkun toisen lahkeeseen. Koska hän on Lapsi.

En vaan ymmärrä, miksi jonkun toisen ihmisen jälkikasvun viihdyttäminen tai kasvattaminen olisi minun vastuullani vähimmässäkään määrin.

Vierailija
12/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä, miksi jonkun toisen ihmisen jälkikasvun viihdyttäminen tai kasvattaminen olisi minun vastuullani vähimmässäkään määrin.

Sittenhän voit ajatella niinkin päin, että sinun viihtyvyytesi huomioiminen ei ole vähimmässäkään määrin kenenkään muun (esim. samassa tilassa olevan lapsen vanhemman) vastuulla. 

Vierailija
13/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa lapset yhtään missään kun olen esim. Ranskassa. Suomessa haittaa. Kasvatus ainoana syynä. Tai sen puute.

Vierailija
14/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun kannattaa varmasti panostaa sitten ravintolailtaasi niin, että menet ravintolaan tarpeeksi myöhään ja valitset sellaisen paikan, jossa todennäköisimmin lapsia ei ole. Mulle taas on ihan yks hailee, minkä ikäisiä asiakkaita ravintolassa samaan aikaan kanssani asioi. En tiedä, oliko viestissäsi jonkinlaista vaatimusta jättää lapset kotiin ravintolassa käynnin ajaksi (ehkä ei), mutta mä olen hieman kyllästynyt sellaiseen vihjailuun. 

Eli kaikki yhdeksän alapeukuttajaa ovat sitä mieltä, että lapsista häiriintyjien ei tarvitse valikoida ravintolaa tai aterioimisaikaansa lainkaan, mutta kaikkien lapsiperheiden on varmuuden vuoksi pysyteltävä pois kaikista ravintoloista. Vai?

Vierailija
15/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa lapset yhtään missään kun olen esim. Ranskassa. Suomessa haittaa. Kasvatus ainoana syynä. Tai sen puute.

Käyttäydytkö sinä niin kuin ranskalaiset aikuiset, eli otat vieraat lapset huomioon, kenties juttelet ehidän kanssaan ym.?

Vierailija
16/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on hieman vaikea ymmärtää, mitä tuolla "etuoikeutetulla" tarkoitat, mutta ehkä kohta selität. Mitä tulee noihin "huomionosoituksiin", kannattaa ajatella sitä kautta, että kun sinä otat huomioon jonkun lapsen vaikkapa vaihtamalla sanasen hänen kanssaan, opetat samalla lasta ottamaan huomioon muita ihmisiä. Täällähän usein peräänkuulutetaan sitä, miten vanhempien tärkein velvollisuus on opettaa lapsia huomioimaan kanssaihmiset, mutta tuntuu, että nämä kirjoittajat harvoin itse kokevat heillä itsellään olevan samanlaisia velvollisuuksia. Varmasti olet tietoinen siitä, että lapset ovat aika erilaisia valmiuksiltaan kuin aikuiset, eivätkä he jaa kaikkia aikuisten maailman käyttäytymissääntöjä. Näyttämällä hyvää esimerkkiä lapsille autat osaltasi siinä, että heitä kasvaa toisen huomioon ottavia ihmisiä.

Tota eikö se ole tämän lapsen vanhempien homma kasvattaa lastaan, eikä muiden? Ei ihme että suomalaiset lapset ovat pääsääntöisesti hirviöitä, kun kasvatusvastuukin on sälytetty ihan muiden harteille kuin vanhempien omille.

Vierailija
17/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassinen esimerkki: työpaikkojen loma-ajat. Jotkut (eivät missään nimessä kaikki) lapsiperheelliset tuntuvat ajattelevan, että lapsettomille on ihan sama, milloin he lomansa pitävät, koska heillä ei ole lapsia.

Olet oikeassa tuon huomioimisen suhteen. Minulle huomioiminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että toisten keskustelua ei keskeytetä, eikä toisten päälle puhuta. Tietenkin voin kertoa tämän lapselle, mutta mielestäni se ei ole minun tehtäväni vaan vanhemman.

Vierailija
18/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen reaktio tähän juttuun oli se, että nykyinen suuntaus väärin. Mutta sitten aloin ajatella yhtä vanhaa työpaikkaani, missä kävi paljon lapsiperheitä ja vaihdoinkin kantaani jyrkästi... Jos kaikki perheet alkaisivat käyttäytyä ja sen lisäksi miettisivät, mitä jättävät jälkeensä, niin ongelmaa ei olisi. Monet lapsiperheet ajattelevat, että kodin ulkopuolella kaiken voi jättää jonkun henkilökunnan jäsenen hoidettavaksi eikä itse tarvitse ajatella mitään.

Vierailija
19/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni onkin kanssani juuri samoilla linjoilla; ongelma eivät ole itse lapseet vaan vanhemmat.

Itse en välitä lapsista sitten missään määrin. He eivät ole mielestäni söpöjä tai hauskoja, vain pieniä ihmisiä, jotka pitävät kamalasti meteliä ja vaativat paljon.

Jos nään ystävääni pitkästä aikaa kahvilassa ja kesken lauseeni pöydän viereen tulee lapsi selittämään jotain, en koe silti ongelmana sanoa hänelle ystävällisesti muutamaa sanaa. MUTTA tässä tarvitaan vanhempaa. Tilanne ei saa jatkua yhtään pidempään äidin hymyillesäs viereisessä pöydässä: "voivoi kun meidän tiina on niin söpö ja rohkea, kun menee juttelemaan vieraille!"

En myöskään jaksa pahemmin varoa ilta-aikaan sanojani ravintolassa vain lapsen (älkää ymmärtäkö väärin, en kerro ronskisti edellisyön paukutuksesta myöskään aikuisten kuullen) takia, mutta on myös asioita ja sanoja, joista voi puhua, niin että naapuripöydän aikuiset kuulevat, lapset eivät. Ravintolassa olkoot minkäikäisiä asiakkaita tahansa, mutta en myöskään jaksa kuunnella uskomatonta parkumista tai katsella jonkin muun tissiä pöydässä, kun syön.  

Vierailija
20/76 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä lapset ollenkaan. Ei haittaa imetys julkisessa paikassa eikä haittaa itku bussissa jne.

MUTTA, mielestäni on hyvä että on olemassa paikkoja joissa lapsia ei ole (hotelleja ja ravintoloita esim), koska joskus on kivaa kun sitä itkua imetystä tai juoksentelua ei ole lähettyvillä. Mielestäni tämä ei ole lapsien tai perheiden syrjintää. Enkä ymmärrä millä perusteella olisi, jotkut paikat on lapsille, jotkut aikuisille ja jotkut kaikille.

Suurin osa näistä "lapsivastaisista" eivät millään tavalla vihaa lapsia, mutta fakta nyt vaan on se ettei kaikki osaa kasvattaa lapsiaan. Aikuisissa se ongelma on.

N22

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi