Menin lukemaan John Jonesin luolaonnettomuudesta ja menetin yöuneni
Lyhyesti: Mies jäi jumiin todella ahtaaseen luolaan pää alaspäin. Häntä yritettiin pelastaa kaikin voimin, mutta oltuaan liian kauan ylösalaisin mies lopulta menehtyi. Ruumis jätettiin luolaan, koska sen hakeminen pois arvioitiin liian vaaralliseksi. Alueen suuaukko suljettiin betonilla, ettei kenellekään toiselle kävisi näin, ja että omaiset saisivat rauhan.
Tästä oli puhetta sukellusdokumenttia käsittelevässä dokumentissa. Menin sitten googlettamaan lisää ja ahdistuin aivan helvetisti. Ihan hirveä tapa kuolla. Pahin painajaiseni. En ole kahteen yöhön oikein nukkunut, kun olen ajatellut liikaa tätä.
Onko muita herkkiä, joilla menee helposti yöunet ja jotka alkavat miettiä kaikenlaisia asioita liian tarkasti? Miksihän sitä ei ikinä etukäteen tajua, ettei kannattaisi lukea ja miettiä. Onko teillä vaikeuksia tajuta omaa sietokykyä?
Kommentit (360)
Mullakin on toi estonia jäänyt kummittelemaan mieleen ja aiheuttanut useita unettomia öitä. Laivalla ollessa en saa edes nukuttua, kun ahdistaa ajatus, että laiva alkaa uppoamaan ja sieltä hytistä et pois pääsiskään
Vierailija kirjoitti:
No, ei tarvii olla mitään kauheeta ees, vaan jännää, niin eipä tule uni kovin helposti. En tiennytkään tuosta tapauksesta, tositapahtumiin perustuvan elokuvan olen katsonut, jossa joku nuorimies jäi kiinni johonkin autiomaahan kanjonin tapaiseen, kun iso kivi vyörähti sillai, et käsi jäi kallion ja kiven väliin jumiin. Mies sitten nirhasi kätensä (oliko nyt 5-6 pv päästä) poikki.
Juurikin Aron Ralston joka aiempana mainittiin ja linkki hänen haastatteluunsa tapahtumapaikalla. Suosittelen katsomaan jos yhtään kiinnostaa!
Olipa hyvä ettei tuo luolaan juuttunut ollut nainen. Olisi kuitenkin joku hyväksikäyttäjä ryöminyt perässä.
Itse olen yli 190 pitkä, raamikas kaveri. Ei tulisi mieleenlään mennä koloihin, joissa pienemmillekin kavereille eteneminen tuottaa hankaluutta.
Idioottimaista silti että sulkivat luolan. Olisivat sulkeneet vaan ne vaaralliset umpikujat ja laittaneet sisäänkäynnin yhteyteen jonkinlaisen testiputken. Eli jos et mahdu tästä niin sinulla ei ole mitään asiaa luolaan.
Ja.. ihan niin kuin ruumista ei olisi muka saatu vedettyä pois luolasta vaikka palasina. Olisi mormooni päässyt hautuumaalle. Olisivat kysyneet minulta keinoja paloiteluun siten kun Johnny tooked his terminal breath.
Joo, eläinrääkkäys on sellainen asia joka vaikuttaa myös minuun vahvimmin. Enemmän kuin ihmisiin kohdistuvat julmuudet. Alkaa itkettämään ja ahdistamaan kun lukee aiheesta. Ja erityisesti koiriin kohdistuva julmuus. Toi sinunkin kertoma juttu toi pahan mielen, vaikka en edes (onneksi) tiedä yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eläinrääkkäys on sellainen asia joka vaikuttaa myös minuun vahvimmin. Enemmän kuin ihmisiin kohdistuvat julmuudet. Alkaa itkettämään ja ahdistamaan kun lukee aiheesta. Ja erityisesti koiriin kohdistuva julmuus. Toi sinunkin kertoma juttu toi pahan mielen, vaikka en edes (onneksi) tiedä yksityiskohtia.
Piti siis lainata 82:sta.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä ettei tuo luolaan juuttunut ollut nainen. Olisi kuitenkin joku hyväksikäyttäjä ryöminyt perässä.
Itse asiassa häntä lähti pelastamaan alle 160-senttinen nainen. Ei oikein isompaakaan voinut lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Naisen kivitys on Cyrus Nowrastehin ohjaama tositapahtumiin perustuva elokuva, joka kertoo Soraya-nimisen naisen raa’asta kohtalosta iranilaiskylässä vuonna 1986. Kylässä asuva Zahra esittää asiasta selonteon ranskalaisen toimittajan sanelimeen.[
Tuossa on juttu mistä meni yöunet.
En pystynyt katsomaan kuin siihen asti, kun poika otti kiven käteensä. Itku tuli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: Mies jäi jumiin todella ahtaaseen luolaan pää alaspäin. Häntä yritettiin pelastaa kaikin voimin, mutta oltuaan liian kauan ylösalaisin mies lopulta menehtyi. Ruumis jätettiin luolaan, koska sen hakeminen pois arvioitiin liian vaaralliseksi. Alueen suuaukko suljettiin betonilla, ettei kenellekään toiselle kävisi näin, ja että omaiset saisivat rauhan.
Tästä oli puhetta sukellusdokumenttia käsittelevässä dokumentissa. Menin sitten googlettamaan lisää ja ahdistuin aivan helvetisti. Ihan hirveä tapa kuolla. Pahin painajaiseni. En ole kahteen yöhön oikein nukkunut, kun olen ajatellut liikaa tätä.
Onko muita herkkiä, joilla menee helposti yöunet ja jotka alkavat miettiä kaikenlaisia asioita liian tarkasti? Miksihän sitä ei ikinä etukäteen tajua, ettei kannattaisi lukea ja miettiä. Onko teillä vaikeuksia tajuta omaa sietokykyä?
Sama juttu täällä. Tuo kuolema oli aivan käsittämättömän painajaismainen, en ymmärrä, miksei hänelle annettu jotain nukutuspiikkiä tai muuta. 27 tuntia tuolla!
No mitä ihmettä, tietenkään ei annettu nukutuspiikkiä. Varsinkin noin vaikeasta paikasta ihmisen pelastaminen muuttuu saman tien monta kertaa hankalammaksi, mikäli pelastettava ei ole tajuissaan eikä voi kommunikoida pelastettavien kanssa ja auttaa itse. Esim. Tässä tapauksessahan kävi lopulta niin, että uhri menetti tajuntansa eikä hänen pelastamisensa ollut enää millään tapaa mahdollista, koska luola oli niin ahdas ja hankalan muotoinen (jalat osuivat kattoon nostaessa ja ne olisivat murtuneet, jos olisi jatkettu väkisin nostamista). Uhrin pelastaminen olisi siis vaatinut sitä, että hän olisi avustanut pelastajia työntämällä itse käsillään ja esim. koukistanut jalkojaan tarvittavassa kohdassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkin takana video samaisesta luolastosta, jossa John Jones kuoli.
Hyi! Jotenki nyt vasta tajusin kuinka kapeita ja pitkiä nuo luolastojen "tunnelit" on. En ikinä menis tuonne, vaikka ei mulla edes ole ahtaanpaikan kammoa. Ihan älytöntä hommaa.
Sama, paitsi että minulla on lievä ahtaanpaikan kammo. Eihän tuo ole mikään 'luola', vaan joku onkalo. Hyi.
Siis miksi se John Jones edes meni niin helvetin pieneen onkaloon? Jos se oli tosi ahdas, niin väkisinkö se vaan työnti ittensä siitä läpi? En voi ymmärtää..
Mites sitten lopussa, sanottiinko sille Johnille ihan suoraan että sua ei saada pois, tuut kuolemaan sinne?
Oliko se luola jossain vuoren sisällä vai maan alla? Eli maassa joku onkalo ja työnsi ittensä pää edellä sinne? Googlettelin kuvia ja oli ainakin sellaisia kuvia, missä oli maassa kolo ja niitä työntekijöitä siinä ympärillä, aloin miettiin et oliko se oikeaa kuvaa siitä, mihin se John änkesi itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi se John Jones edes meni niin helvetin pieneen onkaloon? Jos se oli tosi ahdas, niin väkisinkö se vaan työnti ittensä siitä läpi? En voi ymmärtää..
Mites sitten lopussa, sanottiinko sille Johnille ihan suoraan että sua ei saada pois, tuut kuolemaan sinne?
Oliko se luola jossain vuoren sisällä vai maan alla? Eli maassa joku onkalo ja työnsi ittensä pää edellä sinne? Googlettelin kuvia ja oli ainakin sellaisia kuvia, missä oli maassa kolo ja niitä työntekijöitä siinä ympärillä, aloin miettiin et oliko se oikeaa kuvaa siitä, mihin se John änkesi itsensä.
Tässä "kaavakuva".
No jaa. Mä ainakin jo toivoisin kuolemaa ensimmäisen pakkoroikkumistunnin jälkeen.
Eikö ne voineet jollain masiinalla louhia sitä ympärystöä että ois saanu sen Johnin vedettyä vittuun sieltä... Jollain poralla vai mitä näitä onkaan.. :D No joo.. Oishan ne niin tehneet, jos olisivat voineet.
Kauhea kuolema tuollainen. Voin vaan kuvitella, kun alkaa paniikki iskemään ja koittaa räpiköidä mutta ei oikein voi, kun onkalo on niin kapea.. Ei saatana... :(
Vierailija kirjoitti:
Paikka oli Nutty Putty-luolasto Utahissa. https://en.wikipedia.org/wiki/Nutty_Putty_Cave
John meni tutkimaan luolaston vielä kartoittamatonta osaa. Ei siis tiennyt mihin onkalo lopulta johti. Ilmeisesti sinne oli mahdotonta mennä jalat edellä, koska sitten ei olisi tiennyt ollenkaan mihin suuntaan ja millä tavalla edetä. Onkalo oli niin ahdas, ettei ainakaan joka kohdassa mahtunut katsomaan taakseen. Minustakin tuntuu käsittämättömältä, että hän päätti ahtautua tuonne. Ainakin niiden artikkeleiden perusteella jotka olen lukenut, Johnille lupailtiin viimeiseen asti, että hänet saadaan jollain tavalla ulos. Tilanne alkoi mennä mahdottomaksi vasta siinä vaiheessa, kun John menetti tajuntansa, eikä voinut enää itse auttaa esim. liikuttamalla jalkoja tai vetämällä vatsaa sisään. Ap
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2009186/Jamie-Minor-Missing-Tex…
tämä myös kauhea.. tuo nainen oli mennyt ravintolan ilmastointikanavaan yrittäen sitä kautta ravintolaan ja jäänyt jumiin, ruumis löytyi kuukauden jälkeen. eivät osaa sanoa kuinka monta päivää tai jopa viikkoa oli ollut jumissa ennen kuolemaansa .
Itse päädyin jonkin sattumuksen kautta lukemaan juttuja ihmisistä jotka ovat kuolleet yrittäessään Mount Everestin huipulle, ja kun vaikeiden olosuhteiden takia ruumiita on vaikea saada vietyä pois niin siellä oli jossain reitin vierille jääneitä jäätyneitä ruumiita. Voi googlettaa esim "Green Boots body" jos haluaa nähdä yhden, joka tosin siivottiin pois jokin aika sitten (ei mitenkään groteski kuva, vaatteet peittää kasvot ja näyttää lähinnä siltä kuin nukkuisi hangessa). "Mount Everest bodies" taas löytyy juttua ja kamaliakin kuvia. Uteliaisuuttani sitten luin näitä tarinoita ja seuraavana yönä koin puoliunessa kaikenlaisia jäätymiskuolemia ja rotkoon putoamisia... :(
muaki tympäsee kun tuosta johnin luola kuolemasta ei suomeksi löydy mistään tietoa, englantia kun en kauheasti osaa! mut onneks täällä on monet selventäneet tuota tapahtumaa!
Hitto sentään, en normaalisti ole mikään herkkä ihminen, en todellakaan. Mutta kun luin tuosta John Jonesista itsekin, niin en viime yönä nukkunu kovin hyvin kun se tapahtuma pyöri päässä :(
Hyi! Jotenki nyt vasta tajusin kuinka kapeita ja pitkiä nuo luolastojen "tunnelit" on. En ikinä menis tuonne, vaikka ei mulla edes ole ahtaanpaikan kammoa. Ihan älytöntä hommaa.