Menin lukemaan John Jonesin luolaonnettomuudesta ja menetin yöuneni
Lyhyesti: Mies jäi jumiin todella ahtaaseen luolaan pää alaspäin. Häntä yritettiin pelastaa kaikin voimin, mutta oltuaan liian kauan ylösalaisin mies lopulta menehtyi. Ruumis jätettiin luolaan, koska sen hakeminen pois arvioitiin liian vaaralliseksi. Alueen suuaukko suljettiin betonilla, ettei kenellekään toiselle kävisi näin, ja että omaiset saisivat rauhan.
Tästä oli puhetta sukellusdokumenttia käsittelevässä dokumentissa. Menin sitten googlettamaan lisää ja ahdistuin aivan helvetisti. Ihan hirveä tapa kuolla. Pahin painajaiseni. En ole kahteen yöhön oikein nukkunut, kun olen ajatellut liikaa tätä.
Onko muita herkkiä, joilla menee helposti yöunet ja jotka alkavat miettiä kaikenlaisia asioita liian tarkasti? Miksihän sitä ei ikinä etukäteen tajua, ettei kannattaisi lukea ja miettiä. Onko teillä vaikeuksia tajuta omaa sietokykyä?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Aron Ralstonin tapaus jäi kaivelemaan pitkäksi aikaa. Etenkin ahdisti ajatus, että on nyrhinyt poikki hermot kädestä. Ei sitä tuskan määrää voi käsittää!!
Aron on kyllä aikamoinen sissi ollut tuossa tilanteessa. Ensin joutui katkaisemaan molemmat käsivarren luut. Sen jälkeen 5-senttisellä jo tylsällä linkkuveitsellä hommiin ja lopuksi pihdellä repinyt hermot poikki. Ja sanoi, että vapauden hetki oli elämänsä "paras". Huhhuh. On se adrenaliini ihmeellinen asia.
Eikä pidä unohtaa, että tuon jälkeen hänen piti vielä kävellä kanjonista läpi, laskeutua köydellä pystysuoraa rinnettä alas, sekä kävellä vielä (olikohan pari tuntia jopa?) ennen kuin löysi muita patikoijia, joiden kanssa edelleen piti kävellä eteenpäin. Juuri kun voimat loppuivat, häntä etsinyt helikopteri osui paikalle. Uskomatonta... mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finderella kirjoitti:
On tosi ahdistavaa.
Näistä tulee mieleen se tapaus, kun nuori mies katosi. Meni vuosia ja joku läheinen autiotalo päätettiin purkaa. Sieltä löytyi takan sisältä juurikin pää alaspäin tuon miehen jäänteet. Koittanut mennä autiotaloon ja jäänyt jumiin. Tied kuinka kauan yksin siellä ollut. :( kohtaloita joita ei soisi kellekään.
Jos tarkoitat sitä Joshua Madduxia niin luuranko oli sikiöasennossa, mutta ei pää alaspäin.
Tämä oli mulle uusi juttu. Ensilukeman perusteella hän oli tosiaan sikiöasennossa, vain paita päällä, ei housuja tai päällysvaatteita (jotka löytyivät mökin sisältä). Lisäksi mökin omistajat sanovat että olivat asentaneet verkon/metallia savupiipun yläosaan, jotta eläimet eivät pääsisi sitä kautta sisälle. Ei silloin ihminenkään pääse.
Joku tuolla netissä spekuloi, että entä jos Joshua tuli ihan ovesta tai ikkunasta sisälle, mutta jäi jotenkin lukkojen taakse tai jokin muu pakotti hänet kiipeämään savupiippuun. Pimeässä hän ei varmaankaan olisi nähnyt metalliverkkoa ylhäällä, eli olisi voinut luulla pääsevänsä sieltä pois. Hän olisi ihan hyvin voinut riisua vaatteitaan, jotteivät ne jäisi kiinni seinämiin. Ja sitten hän onkin jäänyt jumiin sikiöasentoon ja joutunut vain odottamaan.
Redditissä on pitkä ketju aiheesta
https://www.reddit.com/r/UnresolvedMysteries/comments/3pgabc/new_detail…
En tiedä alettiinko tuota sittemmin tutkimaan kuitenkaan sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linkata sen sukellusonnettomuusdokkariketjun? Olipas pitkä yhdyssana..
http://www.vauva.fi/keskustelu/2702205/tv-1-eilinen-sukellusonnettomuus…
Kiitos!
Ei pidä tunkea ihteänsä jokaseen pikkukoloon! Ehkä ihan hyvä vaan olla klaustrofoobikko, niin ei edes yritä älyttömyyksiä.
Jos taas pelkää avomerta, niin Jacob Childsin tarina on vähintään yhtä ahdistava (joskin kyseinen sukeltaja selvisi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus miettiny Estonian uppoamista. Ihmiset jäi hytteihin. Oli paljon vanhuksia. Ei mitään mahdollisuuksia edes yrittää yläkansille, kun laiva kallistuu. Tiedät että nyt upotaan. Vesi alkaa täyttämään laivaa. Kaikki ne äänet ja vaan odotat varmaa kuolemaa, hukkumalla.
Joo, itsekin mietin tuota aina , kun syön katkarapuja...että mitähän tämäkin rapu on popsinut eläessään?
Kiitos tästä. Juuri lueskelen näitä samalla syöden katkarapusalaattia. :'D
Mulle murhainfon lukeminen on sekin välillä liikaa... Kauhuleffoja en ole katsonut moneen moneen vuoteen, en uskalla, kun yöunet menee. Nykyään kun asun lapsen kanssa kaksin, en katso mitään rikossarjoja tai trillereitä yms. En halua alkaa taas pelätä öisin, kun vihdoin olen siinä tilanteessa ja sellaisessa asunnossa missä ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Mulle murhainfon lukeminen on sekin välillä liikaa... Kauhuleffoja en ole katsonut moneen moneen vuoteen, en uskalla, kun yöunet menee. Nykyään kun asun lapsen kanssa kaksin, en katso mitään rikossarjoja tai trillereitä yms. En halua alkaa taas pelätä öisin, kun vihdoin olen siinä tilanteessa ja sellaisessa asunnossa missä ei pelota.
Mä taas asun yksin ja onpa kerran käynyt niinkin, että juuri kun katsoin dokumenttia nuoren naisen katoamisesta, josta epäiltiin että raksamiehet vieneet, niin eikös kaasumiehet sillä sekunnilla koputa oveen ja halua tulla tarkistamaan jotain putkia... Olin varmaan valkoinen kuin lakana ja hyvä etten puristanut jotain hedelmäveistä varmuuden vuoksi kädessäni :D. Ajoitus oli kyllä täydellinen! Ja edelleen katson jännäreitä ja luen näitä juttuja... en vaan opi :).
Kamala kuolema oli sillä kiinalaisella (?) naisella, jonka rullaportaat nielaisivat. Ehti tönäistä taaperonsa turvaan, mutta ei ehtinyt itse perässä.
Oliko tämä pari vuotta sitten; en muista tarkempia tietoja.
Mua ahdistaa ne Youtuben Estonia-sukellusvideot.
Kamala oli sekin tapaus muistaakseni Venäjällä, jossa karhu kävi nuoren tytön kimppuun. Tyttö sai kuitenkin vielä kännyllä soitettua äidilleen ja kerrottua että karhu syö häntä parhaillaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus miettiny Estonian uppoamista. Ihmiset jäi hytteihin. Oli paljon vanhuksia. Ei mitään mahdollisuuksia edes yrittää yläkansille, kun laiva kallistuu. Tiedät että nyt upotaan. Vesi alkaa täyttämään laivaa. Kaikki ne äänet ja vaan odotat varmaa kuolemaa, hukkumalla.
Ite oon kans miettiny tätä paljon. Luin tapahtumista paljon tietoa ja monet sanoivat nähneensä paljon pikkulapsia leikkihuoneessa kavutessaan jyrkkiä portaita ulos :( sinne jäivät.. ja monet tippuivat ja murskaantuivat kun laiva alkoi kallistua, monet myös kuolivat pelastusveneisiin.
Itseäni järkytti myös tämä koreassa ollut sewol ferry accident, satoja lukiolaisia hukkui laivan sisään vain typerän kapteenin takia, ja asiaa käsittelevät viranomaiset ovat yrittäneet peitellä tapahtumaa, jotain hämärää laivan uppoamiseen liittyy. Ymmärrettävästi uhrien vanhemmat ovat raivoissaan, monet jopa muuttaneeh maasta pois mielenosoituksena.
En nukkunut moneen yöhön kun luin sewol ferrysta, youtubessa on paljon oppilaiden puhelimillaan kuvaamia viimeisiä hetkiä laivan sisällä... eniten riipaisi katsoa cnn:n uutisklippi kun ruumiita tuotiin maihin ja vanhemmat pääsivät heitä tunnistamaan. Eräs isä huusi itkuisena sermin takana "you must have called 'papa save me'"Inhoan kaikkia suljettuja paikkoja joissa on paljon ihmisiä hyi :(
Estonian viimeisellä matkalla oli todella vähän pieniä lapsia (noin kymmenkunta) ja mitä lapset olisi puolen yön aikaan tehneet leikkihuoneessa?
Samoin ap. Jään joskus valvomaan tämän tyyppisten kauhukuvien kanssa. Itseasiassa se sukellus dokkari jäi mua valvottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että sun ahdistus liittyy vain tuntemattoman kuolemaan.
Niin, tokihan tämä on elämäni suurin ja pahin trauma. Yleensä ihmiset kertovat heti kaikki pahimmat elämänsä tapahtumat heti av:lle. Eiku... Ap
?? Ei sulle kukaan sanonut, että kirjoitat elämäsi pahimmasta traumasta. "Ole onnellinen että sun ahdistus liittyy tuntemattoman kuolemaan" = kuvittele tilanne, että läheisesi olisi ollut tässä tilanteessa. Et varmaan nukkuisi vuoteen.
(ei kommentin kirjoittaja)
Itse en menettänyt yöunia ton takia todellakaan :D Toki ikävä tapahtuma, mutta varmasti toimii varoituksena muille ja eiköhän tuokin tyyppi ole tiennyt riskit.. Luonolla on tapana karsia tyhmät pois tavalla tai toisella. Tuota tapausta voisi verrata niihin teineihin maailmalla jotka kiipeilee pilvenpiirtäjien rakenteissa ilman turvavarusteita tai niihin jotka kilpailee kuka uskaltaa olla lähestyvän junan tiellä pisimpään
No, ei tarvii olla mitään kauheeta ees, vaan jännää, niin eipä tule uni kovin helposti. En tiennytkään tuosta tapauksesta, tositapahtumiin perustuvan elokuvan olen katsonut, jossa joku nuorimies jäi kiinni johonkin autiomaahan kanjonin tapaiseen, kun iso kivi vyörähti sillai, et käsi jäi kallion ja kiven väliin jumiin. Mies sitten nirhasi kätensä (oliko nyt 5-6 pv päästä) poikki.
Muakin ahdistaa suunnattomasti ajatella Estoniaa. Siellähän oli paljon vanhuksia ja mietin, että jos omat isovanhempani olisivat olleet laivassa.. hirveä ajatus. Säälittää myös ne lapset, jotka ovat olleet suunnilleen minun ikäisiäni. Olin 7-vuotias onnettomuuden sattuessa ja muistan nähneeni uutisissa vellovassa meressä kelluvan lautan, josta nostettiin alusvaatteisillaan oleva nainen. Miten voi selvitä hengissä tunteja jääkylmässä meressä? Varmaan suurin osa laivalla olleista on ollut niin shokissa, ettei ole edes kunnolla tajunnut mitä tapahtuu.
Minulla menee yöunet, kun näen tai kuulen jotain eläimiin kohdistuvaa julmuutta. Kerran luin täällä av-palstalla miten joku tunnusti lapsena kiusanneensa sisarusten kanssa isäpuolen koiraa niin että tämä oli peloissaan kakannut lattioille ja yrittänyt piiloon. Tuli todella ahdistava olo pitkäksi aikaa.
Eläimiin kohdistuva julmuus on asia, jota en kestä yhtään.
Naisen kivitys on Cyrus Nowrastehin ohjaama tositapahtumiin perustuva elokuva, joka kertoo Soraya-nimisen naisen raa’asta kohtalosta iranilaiskylässä vuonna 1986. Kylässä asuva Zahra esittää asiasta selonteon ranskalaisen toimittajan sanelimeen.[
Tuossa on juttu mistä meni yöunet.
Kuinka kirkkaalla äänellä tyttö puhuukaan vaikka silmät ovat jo mustat.