Menin lukemaan John Jonesin luolaonnettomuudesta ja menetin yöuneni
Lyhyesti: Mies jäi jumiin todella ahtaaseen luolaan pää alaspäin. Häntä yritettiin pelastaa kaikin voimin, mutta oltuaan liian kauan ylösalaisin mies lopulta menehtyi. Ruumis jätettiin luolaan, koska sen hakeminen pois arvioitiin liian vaaralliseksi. Alueen suuaukko suljettiin betonilla, ettei kenellekään toiselle kävisi näin, ja että omaiset saisivat rauhan.
Tästä oli puhetta sukellusdokumenttia käsittelevässä dokumentissa. Menin sitten googlettamaan lisää ja ahdistuin aivan helvetisti. Ihan hirveä tapa kuolla. Pahin painajaiseni. En ole kahteen yöhön oikein nukkunut, kun olen ajatellut liikaa tätä.
Onko muita herkkiä, joilla menee helposti yöunet ja jotka alkavat miettiä kaikenlaisia asioita liian tarkasti? Miksihän sitä ei ikinä etukäteen tajua, ettei kannattaisi lukea ja miettiä. Onko teillä vaikeuksia tajuta omaa sietokykyä?
Kommentit (360)
Tää oli ihan järkyttävä, meni yöunet kun aloin lukea tästä. Harmi kun ei löydy enempää tietoa/keskustelua tästä suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ylös. Tuli tää tapaus mieleen kun noita Julen juttu on lukenut, vaikka tää oli joiltain osin vielä kamalampi, jos nyt voi vertailla.
Siis mitä juttuja?🤔
John ei ryöminyt tarkoituksella kartoittamattomaan onkaloon vaan meni vahingossa väärään onkaloon luolan hasrautuessa. Karmea kohtalo.
Luin, että kolmas maailmansota vältettiin vain, koska neuvostoliittolainen upseeri ei uskonut automaattien antamaa hälytystä lähestyvistä ydinohjuksista. Koska vastaisku olisi pitänyt aloittaa minuuteissa, on ollut varmaan kuumottavat tunnelmat. Kiitos siitä, ettei kaverin liipasinsormi ollut liian herkällä.
Minäkin olen valvonut monia öitä Estonian onnettomuuden uhrien vuoksi. Niiden jotka eivä päässeet ulos ja niiden jotka pääsivät mutta edessä odotti hyisenä vellova meri. Varsinkin lasten puolesta surettaa kamalasti :(
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen valvonut monia öitä Estonian onnettomuuden uhrien vuoksi. Niiden jotka eivä päässeet ulos ja niiden jotka pääsivät mutta edessä odotti hyisenä vellova meri. Varsinkin lasten puolesta surettaa kamalasti :(
Ne sukellusvideot on hyytäviä, varsinkin se missä näkyy naisen ruumis. Löytyy Youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sukellusvideot on hyytäviä, varsinkin se missä näkyy naisen ruumis. Löytyy Youtubesta.
Kai teit rikosilmoituksen? Estonia on julistettu haudaksi, joten myös sinne sukeltaminen on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Multa vei WTC-iskut yöunet 9-vuotiaana. Olin vielä aika pieni, enkä ennen tuota oikein ymmärtänyt sanan "terrorismi" merkitystä enkä tiennyt, että tuollaistakin voi tapahtua maailmalla. Mieleeni on ikuisesti jäänyt uutisissa näytetty pätkä, jossa tornin ikkunasta hypännyt ihminen putosi halki ilman.
Mä olin jo abi mutta kyllä se silti jäi kummittelemaan mieleen. Muistan sen oudon tunnelman kun katselin BBC:tä ja mietin jo että loppuuko tämä maailma nyt tähän, että alkaako sota. Se oli jotain hyvin aavemaista, vaikka paljonhan on tapahtunut kamalia juttuja ennen ja jälkeenkin. Tuossa oli silti jotain erityisen karmivaa.
Yhden ihmisen tarinoista kosketti Aron Ralstonin koettelemukset kanjonissa, hän toki selviytyi leikkaamalla oman kätensä irti, mutta silti... Käsittämätöntä että henkisesti kesti tuon. Ja fyysisesti vielä vaelsi kanjonista ulos, ja rinnettä alas köydellä, ja vielä aavikon halki ennen kuin löysi ihmisiä jotka auttoivat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teit rikosilmoituksen? Estonia on julistettu haudaksi, joten myös sinne sukeltaminen on kielletty.
Etsivät laivan lokikirjaa eli käsittääkseni oli "virallinen" sukellusoperaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsivät laivan lokikirjaa eli käsittääkseni oli "virallinen" sukellusoperaatio.
Voihan sitä etsiä mitä vaan, mutta oli sitten ”virallinen” tai virallinen, niin kyseessä on hautarauhan rikkominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se radioliikenne Estonian ja muiden laivojen välillä on myös karmaiseva :(
Täällä oli hiljattain suosituimmissa ketju estonian onnettomuuden hätäkutsupuheluliikenteestä. Menin kuuntelemaan sen linkistä, ja vaikka olin kuullut sen ennenkin niin tällä kertaa vei yöunet. Jostain syystä kuitenkin tuo ketju sai mut janoamaan tietoa tuosta onnettomuudesta, ja luin vanhoja uutisia, katsoin sen ajan uutistallenteita, etsin ne sukellusvideot, luin loppuraportin jne. Ihmetytti itseäkin, miksi toisaalta järkytti mieltä, toisaalta taas halusi tietää lisää ja lisää. Järkyttäviä kohtaloita ja ihmeellisiä selvitymistarinoita tuli luettua.
Vierailija kirjoitti:
John ei ryöminyt tarkoituksella kartoittamattomaan onkaloon vaan meni vahingossa väärään onkaloon luolan hasrautuessa. Karmea kohtalo.
Olikohan Johnilla valoa vai joutuiko olemaan pilkkopimeässä tuon 27 tuntia? Kertomuksessa ei ollut tästä mainintaa.
Aaa, tapaus nuttyputtycave. Joo järkytti se minuakin joskus 4 vuotta sitten kun kuulin. Tyyppi sai muistaakseni jälkeenpäin Darwin-palkinnon. Siellä se on sovussa muiden vuosien epäonnistujien kanssa. Kannattaa lukea noista ehdokkaista... Ihminen on kekseliäs eläin. Vaikuttavin tarina oli ehkä tyypillä joka päätti tehdä teollisuusimurilla rasvanpoiston itselleen.
Jos haluaa ikäviä chillejä itselleen niin tervemenoa lukemaan niistä sadoista ihmisistä jotka ovat kuolleet Mount Everestille ja joista on aikojen saatossa tullut jopa maamerkkejä. Googlella löytyy paljon jopa kuvia noista jäätyneistä ruumiista. Osa parinkymmenen vuoden takaa. Green Boots, lienee tunnetuin tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan Johnilla valoa vai joutuiko olemaan pilkkopimeässä tuon 27 tuntia? Kertomuksessa ei ollut tästä mainintaa.
Tottakai ne on sille on valot järjestänyt. Kävihän hänen kantapäitään kutittelemassa yksi pelastajistakin. John oli vain niin kurjassa asennossa ettei häntä niin vain ulos vedettykään.
nUtty Putty!