Konsultti työnhakuprosessissa mukana.
Onko kokemuksia? Ensimmäistä kertaa kohtasin työhaastattelussa tällaisen ja loppukooste konsultilta oli ihan erilainen, kuin mikä minä olen sekä henkilönä että ammatillisesti. Sain tiivistystä koosteesta ensin keskustelussa ja tyyppihän valehteli ihan suoraan, mitä tuloksista tuli esille. Kun sain kirjallisena, niin siinä sanottiin ihan muuta. Hyvä ihme sentään.. En voi kyllä muuta sanoa, että onnea matkaan vaan kaikille yrityksille, jotka tällaisten konsulttien avulla täyttävät työpaikat.
Jäin vain ihmettelemään, että miksi tällaisia konsultteja ylipäänsä käytetään. Miten he voivat parin tunnin perusteella antaa kovinkaan syvällistä kuvaa ihmisestä, persoonasta ja ammattitaidosta puhumattakaan?
Kommentit (11)
Juu, mutta mikä asiantuntija tuo konsulttikaan on joka alalta? Tai mistä hänellä voi olla aina syvällinen tieto siitä, millainen henkilö istuu edessä? Jäin vähän miettimään, että mikä koulutustausta tällaisilla konsulteilla yleensä on..
Minulta konsultti kysyi haastattelussa, mitä kehitettävää minulla olisi. Kerroin ja nämä oli sitten listattu työnantajalle miinukseksi minussa. Hmh..
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia? Ensimmäistä kertaa kohtasin työhaastattelussa tällaisen ja loppukooste konsultilta oli ihan erilainen, kuin mikä minä olen sekä henkilönä että ammatillisesti. Sain tiivistystä koosteesta ensin keskustelussa ja tyyppihän valehteli ihan suoraan, mitä tuloksista tuli esille. Kun sain kirjallisena, niin siinä sanottiin ihan muuta. Hyvä ihme sentään.. En voi kyllä muuta sanoa, että onnea matkaan vaan kaikille yrityksille, jotka tällaisten konsulttien avulla täyttävät työpaikat.
Jäin vain ihmettelemään, että miksi tällaisia konsultteja ylipäänsä käytetään. Miten he voivat parin tunnin perusteella antaa kovinkaan syvällistä kuvaa ihmisestä, persoonasta ja ammattitaidosta puhumattakaan?
Soveltuvuuskokeet ovat yhtä omituisia. Työpsykologi antoi minulle sellaista palautetta, että yhteistyökykyni ja taipumukseni tiimityöhön eivät ole luonteessani kovin näkyviä ominaisuuksia (suomeksi: olen surkea yhteistyö- ja tiimikaveri). Sanoin, että yksinyrittäjänä olen viimeisimmät viisitoista vuotta tehnyt ihan jokaisen työhöni liittyvän asian itse ja oma-aloitteisesti. Tähän en enää saanut palautetta.
Mulla on myös vähän negatiivisia kokemuksia. Kävin koko päivän kestävässä arvioinnissa, jossa olin aikamoisen paineen alla kokoajan. Inhottavia tehtäviä, haastava haastattelu jne.. Lähdin arvioinnista kyyneleet valuen, jotenkin se oli ihan liikaa mulle.
Tiedän, että monet yritykset luottavat sokeasti konsulttiyritysten arvioihin, mikä ei ole mielestäni hyvä. En todellakaan ollut parhaimmillani arvioinnissa enkä käyttäytynyt itselleni tyypillisesti väsymyksen ja jännityksen vuoksi.
Sain hakemani työpaikan, eli nyt ei ole kyse mistään valitsemattajääneen tilityksestä :D
Kannattaa vältellä prosesseja joissa konsultti, joskin se voi olla vaikeaa koska ovat yleisesti usein käytössä. Jos on tunnin analyysi tai haastattelu, niin kannattaa oikeasti miettiä mitä sanoo sillä siitä vedetään aika suoria johtopäätöksiä.
Nuo konsultit ovat tämän nykyajan HR-sirkuksen lieveilmiöitä. Tanssi siinä sitten marakattina HR-pimun veivatessa posetiivia.
Viime viikolla ex-kollega kertoi olleensa "työhaastattelussa" ryhmätilanteessa, joka jatkui useamman tunnin ja muistutti enemmänkin fuksiaisia kuin asiallista haastattelua. Häneltä paloi pinna parin tunnin jälkeen ja käveli ulos haastattelusta, haki toiseen firmaan töihin ja pääse sinne jokseenkin samanlaisiin työtehtäviin mutta vähän paremmalla liksalla. Sanoi ettei enää koskaan hae tuollaisen pelleilyrekryfirman kautta duunia...
It-alalla rekryfirmoja käytetään todella usein. Näitäkin on erilaisilla rooleilla. Osa etsii ehdokkaita, haastattelee lyhyesti ja esittelee parhaat eteenpäin. Heillä on kokemusta siitä, minkälaisia ominaisuuksia hakijalla pitäisi olla ja mitä hakijan pitäisi osata.
Sitten on firmoja, jotka myös tekevät testausta, näissä ainakin osalla ihmisistä on psykologin koulutus.
Ja tietysti vielä kolmanneksi ja erikseen on testausta tekevät yritykset.
Mulla on pääosin positiivista kokemusta sekä rekryfirmoista (tarjolla mahdollisuuksia, jotka eivät muuten ole lainkaan auki) että testausfirmoista. Testauksessa pitää vain pyrkiä olemaan oma itsensä. Koko päivän kestävä testi on kaikille raskas ja niin sen kuuluu ollakin. Siinä testataan monia ominaisuuksia. Itse olen vasta tehnyt sellaisen esimiestehtävää varten. Eihän se kerro koko totuutta, esim juuri ryhmätehtävät tai vaikka päätöksentekosimulaatio. Koska ala ja ihmiset ovat vieraita. Mutta kyllä ne antavat suuntaa. Eivätkä nämä tehtävät pelkästään muodosta kuvaa sinusta
Testituloksiin saa nykyään antaa myös palautetta. Ja toisaalta niistä saamien tuloksien perusteella on mahdollista myös kehittää itseään.
Hmm, no tekeekö psykologi oikeasti henkilöstä syvällisen analyysin vaikka tunnin haastattelun ja jonkin pylpyrätestin perusteella? En oikein usko. Tiedän ihmisiä, jotka puhuvat vaikka mustan valkoiseksi, mutta täysin ammattitaidoton ja sosiaalisesti ihan sika tyyppi, mustamaalaa kaikki kaikille selän takana. Mutta niin se vain tuollaiset hyvin puheen osaavat tyypit jyräävät alleen hyviäkin vaihtoehtoja. Vaan aikahan sen työpaikalla näyttää, miksi on edellisestä paikasta savustettu ulos.
Lisää kokemuksia ja vinkitkin kelpaa.
Professori Keltinkangas-Järvinen on lytännyt testit henkilöstövalinnoissa huuhaaksi. Eräs entinen esimieheni sanoi, että niillä varmistetaan se, että umpihulluja ei palkata.
Sen sijaan konsultin käyttö on varmaan tehokasta, jos henkilöstöhallinnolla ei ole omia resursseja. Toki työnantaja ulkoistaa hakuprosessin ainakin osittain konsultille, mutta sen itse on määriteltävä, mihin tehtävään ja millainen henkilö haetaan. Yhden päivän tai parin tunnin analyysi on pintapuolinen, joten varmaan niihin lomakkeisiin kopioidaan työnhakijan omia lausuntoja. Jos ne eivät tunnu olevan isossa ristiriidassa konsultin oman arvion mukaan, niin tokihan ne otetaan huomioon. Jos kovin arka henkilö hakee reippaan myyntitykin työtä, eiköhän konsultti sen todella nopeasti huomaakin...vaikka henkilö itse väittäisi jotakin muuta.
Kyllä se esimies itse yleensä lopullisen päätöksen tekee, konsultin esivalinnan jälkeen. Esimies kuitenkin käyttää valintaan paljon rahaa aikaa, joten hänen oma etunsa on saada tehtävään hyvä työntekijä. Ei liian hyvä, kuten joskus olemme kuulleet "ylikoulutetuista" hakijoista, jotka on suljettu liian koulutettuina pois valituista...
Koska ei pienissä firmoissa varsinkaan välttämättä ole ihmisiä, jotka tietävät rekrytoinnista mitään. Tämän takia käytetään rekryfirmoja.
Olin haastiksessa pari kk sitten, pieni firma. Haastettalu oli todella epäammattimainen, tyyliin "kerros jotain, mitäs meidän pitikään kysyä."