Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakkaatko sinäkin lapsiasi??

02.11.2016 |

Oulun insesti tapaus herätti varmasti monissa ihmisissä paljon ajatuksia. Asiasta tietämättömät kerron asian hyvin suppeasti. 51-vuotiaalle miehelle vaaditaan väh. 8 vuoden ehdotonta vankeustuomiota. Mies oli käyttänyt tytärtään seksuaalisesti hyväkseen vuosina 1999-2008 eli yhdeksän vuoden ajan ja sukupuoliyhteyksiä oli ollut 1-3 krt. viikossa. Tytär oli tekojen alkaessa vasta yhdeksänvuotias, täysin avuton ja viaton pieni lapsi. Isän tekojen takia lapsi oli tullut useasti raskaaksi ja hänelle tehtiin abortti jo 11 vuotiaana. Ja silti kukaan ei tajunnut tehdä asialle mitään ?? Tyttö oli myös synnyttänyt yhden lapsen.

Tuskin meillä kenellekään voi olla minkäänlaista käsitystä mitä tämä lapsi on joutunut käymään läpi ja millaisessa helvetissä hän on joutunut lapsuutensa elämään, ei tuollaisesta vain voi toipua kukaan.
Miksei kukaan puuttunut? Miten Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa on mahdollista, että isät raiskaavat tyttäriään vuosien ajan ja kukaan ei saa tietää. Se on seksuaalista hyväksikäyttöä ja silkkaa raakaa perheväkivaltaa.

Perheväkivalta on Suomessa arkea. Siitä vaietaan ja sitä hävetään. Miehet hakkaavat vaimojaan ja vanhemmat lapsiaan. Väkivaltaisuus jättää ikuiset arvet ja vaikuttaa lapsiin aivan järkyttävällä tavalla. Miten kukaan voi olla niin sekaisin, että tekee jotain tälläistä? Ja miksi täällä ei rankaista ja puututa asioihin aiemmin. Perheväkivalta ei voi olla miltään kantilta oikein vai onko joku muka sitä mieltä? Mikä muka oikeuttaisi ketään tekemään niin, satuttamaan henkisesti ja fyysisesti niitä ihmisiä, joita pitäisi rakastaa eniten??

Haluan, että asiasta puhutaan ja se saisi julkisuutta. Tämä ei voi jatkua. Kertokaa kokemuksianne. Avautukaa ja purkakaa pahaa oloa ja kertokaa myös ystävien tai sukulaisten kokemuksia. Kaikki vaikuttaa ja vain puhumalla ja tekemällä asiasta tietoisemman. Jos joku kärsii perheväkivallasta voi hän saada rohkeutta hakea apua, koska mikään muu ei auta. Ja jos joku lapsi eksyy tähän keskusteluun ja sinulla on kotona tällainen tilanne niin puhu opettajalle tai jollekin aikuiselle johon luotat, sinun ei tarvitse kärsiä. Ja järkevät vanhemmat ja muut aikuiset. Kertokaa mitä mieltä olette, miten voimme parantaa asioita ja lopettaa tämän hirveyden? Miten saamme taottua järkeä niiden päähän, jotka satuttavat läheisiään?

Sana on vapaa!

Hakkaatko sinäkin lapsiasi??

Vaihtoehdot

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miumii kirjoitti:

Perheväkivalta on kieltämättä kamalaa ja asialle pitäisi tehdä jotakin. Voitaisiin vaikka tehdä vuosittaisia kotikäyntejä, missä sossut juttelevat lasten kanssa ja varmistavat heidän turvallisuutensa?

näihän sen nytkin pitäisi mennä ja toimii muka hyvin, mutta paskanmarjat. ei niitä sossuja kiinnosta useinkaan miten oikeasti lapsilla menee, kunhan saavat ruokaa ja koti näyttää suhteellisen siistiltä niin se riittää. liukuhihnatyönä tuokin menee valitettavasti mutta siihen olisi saatava muutos

Vierailija
22/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tärkeä aihe ja hyvä että nostit sen esille. Nää on näitä asioita jotka pysyvät valitettavasti piilossa ellei oikeasti jotain radikaaleja muutoksia tehdä.

Tämä on aivan totta. En usko että vauva.fi sivustolla saadaan muutoksia aikaiseksi mutta keskustelua kylläkin. Mielestäni perheväkivaltaa kokevien pitäisi itse heti avata suunsa, kun jotain tapahtuu. Helppo se on täällä huudella jos ei ole omakohtaista kokemusta..

jep ei tästä sinällään ole hyötyä mutta jos tämä keskustelu avaisi edes yhden ihmisen silmät ja saisi tämän kertomaan omasta tilanteestaan esim sosiaalityntekijöille tai viranomaisille, olisi se pieni askel oikeaan suuntaan. Hyvä ja rohkeus voisi tällä tavoin levitä myös eteenpäin, ja olisi tietenkin hienoa jos perheväkivallasta alettaisiin puhua mediassa, siinä mielessä että siihen etsittäisiin uusia toimintapoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anita25 kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Ai sää puhut vaan keskenäsi.. No höh..

No oletkos sinä kokenut väkivaltaa?

Pidätkö tätä asiaa jotenkin vitsinä? Kyllä minun pikkuserkkuni koki väkivaltaa. Hänen miehensä löi häntä ja välillä jopa heidän poikaansa. Asia tuli ilmi vasta kun tätä oli jatkunut jo vuosia. Viikottainen terapia nyt jo vuoden ajan sekä äidillä että pojalla ja pojalla katkesi opiskelukin kun ahdistuksesta ei ollut tulla loppua. Jos olisin vain tiennyt olisin puuttunut itse heti mutta ongelmahan on että tälläisistä asioista vaietaan!

Sun tilanne kuullostaa liian tutulta. Siskoni oli pitkässä parisuhteessa, jossa hänen miehensä saattoi tukistaa tai töniä siskoni edellisestä liitosta olevaa tytärtä. Siskoni uusi mies oli uhannut tekevänsä pahaa tytön äidille joten asia pysyi kuukausia salassa. Siskoni jätti miehen mutta ei ole vieläkään antanut anteeksi itselleen että ei tajunnut mitä oli tapahtunut. Läheisenä tälläisen kuuleminen on sydäntä raastavaa, ja tyttökin oli niin viaton.

Vierailija
24/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin. Olen saanut kerran selkääni ja silloin piti mennä itse hakemaan vitsa metsästä, jolla sitten isä lateli perseelle. Nykyäänhän tuota pidettäisi yksiselitteisesti pahoinpitelynä, mutta silloin liki 50 vuotta sitten se oli täysin hyväksytty kurinpitotoimi. Olin siis tehnyt tyhmyyksiä ja sain siitä ansaitsemani? rangaistuksen. En tosin osaa sanoa, tekikö se selkäsauna minusta paremman ihmisen, mutta ei minulle siitä mitään traumojakaan jäänyt. Omaa lastani en koskaan lyönyt, en vitsalla, enkä millään muullakaan.

En siis oikein osaa vastata tuohon kysymykseen, kun en ole oikein varma, olenko kokenut vai en.

Vierailija
25/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää asiaa ei pidä pilata klikkiotsikolla. Otsikon ja sisällön tulee vastata toisiaan ja antaa riittävä info, jonka perusteella voi valita klikkaako auki vai ei- Tällaisesta jää paska maku, sorry vaan. Kusit omiin muroihisi.

Vierailija
26/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pb kirjoitti:

Hyvää asiaa ei pidä pilata klikkiotsikolla. Otsikon ja sisällön tulee vastata toisiaan ja antaa riittävä info, jonka perusteella voi valita klikkaako auki vai ei- Tällaisesta jää paska maku, sorry vaan. Kusit omiin muroihisi.

voi hyvänen aika, onko täällä jokin keski-ikäisten akkojen teekutsu aika jossa tulla inisemään jokaisesta asiasta. otsikko mikä otsikko ja jos lapsien hakkaaminen ja perheväkivalta eivät sinusta vastaa toisiaan niin olen kyllä hyvin hämmentynyt ja suosittelen jonkinlaista itsetutkiskelua. järki käteen ja ostoksille ja ottaisit edes kantaa asiaan kuin tulet leikkimään jotain pyhimystä

Vierailija
27/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap jossain kamoissa vai miksi kyselet tyhmiä? Totta helvetissä hakkaan, välillä kutsun kyläläiset soihtuneen ja heinähankoineenkin mukaan turpaanmättöfestareille.

Vierailija
28/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota noin. Olen saanut kerran selkääni ja silloin piti mennä itse hakemaan vitsa metsästä, jolla sitten isä lateli perseelle. Nykyäänhän tuota pidettäisi yksiselitteisesti pahoinpitelynä, mutta silloin liki 50 vuotta sitten se oli täysin hyväksytty kurinpitotoimi. Olin siis tehnyt tyhmyyksiä ja sain siitä ansaitsemani? rangaistuksen. En tosin osaa sanoa, tekikö se selkäsauna minusta paremman ihmisen, mutta ei minulle siitä mitään traumojakaan jäänyt. Omaa lastani en koskaan lyönyt, en vitsalla, enkä millään muullakaan.

En siis oikein osaa vastata tuohon kysymykseen, kun en ole oikein varma, olenko kokenut vai en.

Niinpä kun ajat on muuttuneet niin paljon. Saihan sitä opettajakin lyödä koulussa karttakepillä sormille eikä sitä minään väkivaltana pidetty, Enää ei saisi laittaa lasta edes nurkkaan häpeään kun aiheuttaa kuulema tramoja. ehkä me vanhemman sukupolven kasvatit ollaan vaan totuttu kovempaan kohteluun. rakkauden takiahan vanhemmat rankaisi kun halusi että meistä kasvaisi kunnollisia ihmisiä

Vierailija
29/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap jossain kamoissa vai miksi kyselet tyhmiä? Totta helvetissä hakkaan, välillä kutsun kyläläiset soihtuneen ja heinähankoineenkin mukaan turpaanmättöfestareille.

Toivon todellakin ettet ole tosissasi ja että sinulla on vain äärimmäisen huono huumorintaju. Tulet tänne pelleilemään vakavan asian kustannuksella. Lapsia kuolee Suomessa ennen  kuin elämä on edes kunnolla alkanut ja sinä väännät siitä vitsiä. Toivottavasti palat helvetin liekeissä.

Vierailija
30/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en hakkaisi? Hakataanhan sitä vaimoakin.

Vierailija
31/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni ei ole kokemusta perheväkivallasta, mutta aihe kiinnostaa. Haluaisin kovasti ammattiin jossa todella autettaisiin perheitä joissa väkivalta on ongelma. Ehkä sosiaalityöntekijänä voisin tätä toteuttaa, vai tietääkö joku paremman keinon? Olen itselleni luvannut että kuka tahansa läheinen, oli sitten vaimo, isä tai kaveri niin kun nyrkki mun suuntaan heilahtaa niin se suhde katkeaa tasan siihen.

Vierailija
32/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettei tässä ole Suomen tulevaisuus. Tyhmiä ihmisiä jotka ovat välinpitämättömiä muiden suhteen. Väkivalta on aina väärin eikä se todellakaan ole ratkaisu yhtään mihinkään. #puhtaatkasvot

Vierailija
33/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle siirtyneelle suurelle ikäluokalle ruumiillinen kuritus oli lapsena arkipäivää. Silti he ovat käyttäytyneet elämässään paljon paremmin ja vähemmän väkivaltaisesti kuin nykyiset pullomösssösukupolvet. Ehkä tästä voisi vetää jotain johtopäätöksiä.

Vierailija
34/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas otetaan käyttöön toi "nykynuoret eivät piittaa mistään" yleistys...

Vierailija
35/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... kirjoitti:

Taas otetaan käyttöön toi "nykynuoret eivät piittaa mistään" yleistys...

No siltähän tämä aika pitkälle vaikuttaa, vai onko muitakin syitä miksi keskusteluun niin paljon typeriä kommentteja kun osa ihmistä täälä ihan oikeasti saa tukea tai purkaa mieltään.

Vierailija
36/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuritta kasvaa, kunniatta kuolee kirjoitti:

Eläkkeelle siirtyneelle suurelle ikäluokalle ruumiillinen kuritus oli lapsena arkipäivää. Silti he ovat käyttäytyneet elämässään paljon paremmin ja vähemmän väkivaltaisesti kuin nykyiset pullomösssösukupolvet. Ehkä tästä voisi vetää jotain johtopäätöksiä.

Veikkaan, että asennekasvatuksessa on paljon vikaa. Vanhemmille pitäisi opettaa miten asiat nykyään kuuluu hoitaa ja myös opettaa vanhemille vihanhallintaa. Se että osaa on aikanaan lyöty ei tarkoita että se olisi 2000 luvulla enää millään tavalla järkevää toimintaa.

Vierailija
37/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän lyöjän päässä liikkuu, kun hän satuttaa lähimmäisiään.. ei kukaan terve ihminen halua pahaa rakkaillensa. Valitettavan usein nämä tapaukset vaan jäävät perheen tietoon. Perheväkivalta on Suomessa varmaan aika yleistä, mutta se on tabu josta ei puhuta. "Meidän perheemme on täydellinen", vaikka oikeasti illan tullen nyrkki naamaan iskeytyykin..

Vierailija
38/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villl kirjoitti:

Mulla itselläni ei ole kokemusta perheväkivallasta, mutta aihe kiinnostaa. Haluaisin kovasti ammattiin jossa todella autettaisiin perheitä joissa väkivalta on ongelma. Ehkä sosiaalityöntekijänä voisin tätä toteuttaa, vai tietääkö joku paremman keinon? Olen itselleni luvannut että kuka tahansa läheinen, oli sitten vaimo, isä tai kaveri niin kun nyrkki mun suuntaan heilahtaa niin se suhde katkeaa tasan siihen.

Nyt oli ihanasti kirjoitettu! Toivon todella puolestasi, että pääset työhösi sillä tämä aihe jos jokin on todella apua kaipaava. Asenteesi on kohdallaan, arvostan!

Vierailija
39/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimojen ja lapsien hakkaamisessa on se hyvä, kun ovat heikompia niin eivät voi laittaa kunnolla vastaan. Huomattavasti turvallisempaa purkaa aggressioita noin kuin tapella nuoria jannuja vastaan baarissa. Niiltä saa vaan turpaan.

Vierailija
40/130 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuritta kasvaa, kunniatta kuolee kirjoitti:

Mun vanhemmille en kyllä kehuja tuosta antaisi.  Kurittivat  niin että karkasin kotoa 16-vuotiaana ku aloin pelkäämään jo että henki lähtee seuraavalla hakkauksella. En tiedä kuulunko pullamössösukupolveen mutta omia lapsiani ei ole kukaan koskaan lyönyt. Vaikka tilastot näin väittävätkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän