TAAS ... :D Milläs perusteella fb tyrkyttää noita kaveriehdotuksia ja ...
Millä kaikilla perusteilla yhteisöpalvelu Facebook valitsee feedissä näytettävät kaveriehdotukset ja ilmestynkö minä kyseisten ehdotusten omiin kaveriehdotuksiin?
Yleensä mun ehdotukset ovat samasta yliopistosta tai työpaikasta (mm. entisiä työntekijöitä), niitä, joiden kanssa on yhteisiä kavereita (toisinaan vain yksi riittää) tai muuten liittyvät profiilini ryhmiin tai tykkäyksiin.
Nyt kuitenkin ehdotusten ykkösenä paistatteli mies, jonka olen tavannut kerran ja jonka kanssa en ole kertaakaan jutellut. Hän ei liittynyt mihinkään tiettyyn tapahtumaan tai tykkäyksiin. Mitään muuta yhteistä meillä ei ole kuin nykyinen paikkakunta (profiilissani en ole määritellyt paikkakuntaa ja muutenkin olen muuttanut tänne vasta vuoden sisään). Mikähän algoritmi tämän ehdotuksen taustalla voisi olla?
Kommentit (11)
Voi olla että hän on etsinyt sinua facebookista ja vieraillut profiilissa.
Itselläkin on ollut paljon sellaisia ehdotuksia kavereista jotka ovat varmasti stalkanneet minua :D
Kyllähän se säväytti kun The Exä oli kaveriehdotelmana, 15 vuoteen kuullutkaan hänestä mitään. Eli oli käynyt tsekkaamassa profiilini todnäk. En ottanut yhteyttä millään muotoa, mutta pari vuotta tuon jälkeen törmäsin häneen lentokentällä mutta ei pidetä edelleenkään yhteyttä. Sanotaan nyt näin että olisi turhan vaarallista vakaan keskiluokkaisen elämän kannalta...
Ehdottaa myös ilmeisesti semmoisia joita sun kaveri on just pyytänyt kaveriksi. Ainakin mulle on tullut kaveri ehdotuksiin jos vaikka mun mies on pyytänyt jotain kaveriksi, en oo vieraillut profiilissa eikä ko. henkilö varmasti mun. Mutta ensimmäisissä ehdotuksissa näkyy.
Lähes jokaisella, kun se fb sovellus on siihen puhelimeen asennettu ja samalla paikkakunnalla kun asutte, niin voitte tavattoman usein tulla paikannettua samaan paikkaan.
Meillä ei ole yhteisiä kavereita eikä ko. mies tiedä nimeäni, joten ei ole voinut käydä stalkkaamassa. En pidä puhelimessani sijaintitietoja päällä koskaan (eli ei ole käytössä missään sovelluksessa), koska vanhemman iPhone6:n akku kuluu sen vuoksi samantien tyhjäksi. Muita laitteita ovat kotitietokoneeni ja kotiverkkoa käyttävä iPad.
oletko itse käynyt katsomassa kys. miehen profiilia? miten voit olla varma ettei tiedä nimeäsi, jos sinäkin tiedät hänen?
En tiennyt miehestä muuta kuin etunimen ( ja itseasiassa olin kuullut etunimenkin väärin, yhden kirjaimen erolla ) enkä näin ollen ollut käynyt katsomassa hänen profiiliaan. Hänen etunimensä kerrottiin minulle, myöskin minulle tuntemattoman henkilön toimesta. :D Ja tämän nimen kertojan kanssa käteltiin ja juteltiin enemmänkin, joten hänen näkemisensä minä ennemmin olisin ymmärtänyt fb ehdotuksissa (siis että olisi käynyt katsomassa minun profiilin kun kysyi nimeä). Ehdotuksissa oleva mies ei voi tietää minun nimeä.
Eli ilmeisesti minä näyn hänen ehdotuksissaan myös? Kyllä fb on jännä, tekisi mieli tietää millä perusteella meidät on yhdistetty! - ap
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt miehestä muuta kuin etunimen ( ja itseasiassa olin kuullut etunimenkin väärin, yhden kirjaimen erolla ) enkä näin ollen ollut käynyt katsomassa hänen profiiliaan. Hänen etunimensä kerrottiin minulle, myöskin minulle tuntemattoman henkilön toimesta. :D Ja tämän nimen kertojan kanssa käteltiin ja juteltiin enemmänkin, joten hänen näkemisensä minä ennemmin olisin ymmärtänyt fb ehdotuksissa (siis että olisi käynyt katsomassa minun profiilin kun kysyi nimeä). Ehdotuksissa oleva mies ei voi tietää minun nimeä.
Eli ilmeisesti minä näyn hänen ehdotuksissaan myös? Kyllä fb on jännä, tekisi mieli tietää millä perusteella meidät on yhdistetty! - ap
Asutte samalla paikkakunnalla. Sinulla ei tarvitse olla paikkaa asennettuna koska sinut voi paikantaa esim. Ip-osoitteen avulla.
Oletko koskaan kuullut sanaa paikannus?