Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituisimmat asiat ja tavat, joilla ihmiset yrittävät kiillottaa sädekehäänsä

Vierailija
02.11.2016 |

Mitä sellaisia omituisia tapoja tai asioita lähipiirisi ihmisillä on, jotka ovat heidän mielestään jotenkin todella tärkeitä ja nostattavat omaa arvoa muiden silmissä?

Kommentit (470)

Vierailija
261/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtämättömyys.

"Minä en ymmärrä, miten joku voi..."

"En tajua, miten joku voi... Itse en koskaan voisi..."

Ymmärtämättömyys on kuitenkin puute ihmisessä itsessään, joten aika outoa, että se otetaan usein niin ylimielisesti (toisia halventavasti) esille. Joissakin asioissa voi olla aihettakin pieneen halveksimiseen, mutta ymmärtämättömyys ei koskaan ole kehuskelun paikka.

Ei tuollainen mielestä ole mitään kehuskelua, vaan yksinkertaisesti sen ilmaiseminen, ettei mene jakeluun. Kyllä tavallinen kuolevainen tajuaa sen, että maailma on täynnä asioita, joita hän ei ymmärrä eikä sitä tarvitse peitelläkään.  

Riippuu varmasti myös äänensävystä ja kontekstista. Esim. jos sanoo: "En ymmärrä kuinka jaksat noin rankkaa työtä, itse olisin ihan kuollut" Mielestäni kohteliaisuus siitä, että toinen on sinnikäs tms.  Mutta jos toinen on esim. mennyt puolen vuoden jälkeen ensitapaamisesta naimisiin ja toinen sanoo: "Minä en ainakaan ikinä voisi mennä." Niin se on vain itsensä ylentämistä ja toisen arvostelua ja tuomitsemista. Asian voi esittää myös monella tapaa, esim: oletko ajatellut, että hieman kiirehditte naimisiinmenon kanssa tms. 

Vierailija
262/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielipoliisit. Vaikka muuten ei olisi aiheesta sanottavaa mutta kun pääse huomauttamaan toisten kirjoitusvirheistä tai kieliasusta.

Sori vaan, mutta oikeinkirjoitus opitaan jo ala-asteella, joten sen pitäisi tulla alitajunnasta ilman sen suurempia ponnisteluja.

Kielipoliisia on ihan turha leikkiä. Hutilyöntejä tulee kaikille ja itselleni tulee vielä enemmän koska mulla on lukihäiriö ja sen vuoksi saan olla jatkuvasti korjailemassa omia tekstejäni. Hyvin ne kuitenkin on tullut ymmärretyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätekeväisyyksiin osallistuminen. Sitä vahvasti korostaen ja esiintuoden, todellisuudessa ovat lähimmäisilleen narsisteja tai lähes.

Isoäitini on tuossa mestari. Osallistuu kaiken maailman hyväntekeväisyyksiin, norppakeräyksiin ja hänellä on kummilapsia Afrikassa. Hienoahan tuo toiminta sinänsä on, mutta kyllä hän sitä jaksaa mainostaakin. Meistä lapsenlapsista hän ei taas ole ikinä välittänyt.

Vierailija
264/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuttavani joka kevät ja syksy Hullareiden koittaessa ylpeänä:

"Mä en oo KOSKAAN käynyt Hulluilla päivillä - enkä käy!!"

Vierailija
265/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielipoliisit. Vaikka muuten ei olisi aiheesta sanottavaa mutta kun pääse huomauttamaan toisten kirjoitusvirheistä tai kieliasusta.

Sori vaan, mutta oikeinkirjoitus opitaan jo ala-asteella, joten sen pitäisi tulla alitajunnasta ilman sen suurempia ponnisteluja.

Oletko aivan varma, että sulla meni nyt pilkutus aivan oikein. ;-)

Vierailija
266/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni siskon mielestä hänellä on oikeus lorottaa kuumaa vettä, ajella autolla ja matkustaa lentokoneella niin paljon kuin sielu sietää, koska hän on vegetaristi. Hänestä ne "neutraloivat" toisensa.

267/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska lukea miten niin moni ihan normaali kommentti kuvitellaan sädekehän kiilloukseksi. Kai ne on niitä joiden vallitsevimpana luonteenpiirteenä on kateus, kiillottelua nähdään ihan joka puolella, kaikki on tavallaan uhka omalle "sädekehälle". Avasin tämän ja ajattelin lukevani hauskan litanian oikeasti ihan älyttömiä korosteluita jossa lyttäillään muita jostain naurettavista asioista, mutta suurin osa onkin jotain ihan muuta :D

Vierailija
268/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on sellainen kiireellä kehuskeleva ja sillä huomiota hakeva tapaus. Hänellä on varmaan koko Suomen tärkein työ, mikäli puheitaan on uskominen, ja ennen kaikkea HÄN on täysin korvaamaton yksilö. Parikymmentä vuotta olen jo kuunnellut, miten äidillä on aina niiiiiiin hirvittävän kiireisiä ja pitkiä päiviä, nukkua ei ehdi, syödä ei ehdi, harrastaa ei ehdi, sosiaalista elämää ei ehdi... On niin hirrrrrrveä kasa hommia, mutta ei niitä voi muillekaan jakaa, koska muut ei äidin mielestä osaa mitään.

Äitini on elänyt omien kertomustensa mukaan suunnilleen pelkällä kahvilla ja neljän tunnin yöunilla jo vuosia. Hän on tietenkin omasta mielestään myös täysin yli-ihminen ja poikkeusyksilö kaikkien perustarpeiden suhteen eli ei kerta kaikkiaan tarvitse yöunta, eikä varsinkaan ruokaa ja pysyy huippukunnossa lenkkeilemällä pikkuisen kerran viikossa. Mutta jos tulee niskavaivoja tai päänsärkyä, niin äippä muistaa kyllä mainostaa kaikille, että on taas tehnyt niin supermegapitkiä päiviä koneen ääressä, ettei ole kerennyt edes niskoja venytellä...

Äiti kerskailee jatkuvasti myös aikaisilla aamuheräämisillä. Viikonloppunakin on siis erittäin tarpeellista nousta klo 4 olemaan niin s**tanan tehokas. Soittelee minulle joskus klo 8 viikonloppuisin ja alkaa päteä, että minulla menee taas koko päivä ihan harakoille, ja hän on ehtinyt tehdä jo tuhat ja yksi asiaa.

Nyt älypuhelinaikana äiti on alkanut kulkea naama kiinni puhelimessa, koska hänelle tietysti tulee supertärkeitä työsähköposteja sekunnin välein. Lomallakin täytyy lukea sposteja jatkuvasti, koska muuten tietysti menisi koko työpaikka nurin.

Niin, ja äitini ei siis ole missään erityisen korkeassa tehtävässä, vaan ihan tavallinen pikkupomo. Ei todellakaan käy kateeksi hänen alaisiaan ja työkavereitaan (jotka tietysti äidin mielestä ovat patalaiskoja tyhjäntoimittajia). Minä taas olen onnellinen, ettei olla kymmeneen vuoteen asuttu samassa taloudessa.

Vierailija
269/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo lauseet "siis mä en ymmärrä miten joku voi..." ovat usein vain tapa sanoa "minä teen oikein sinä väärin" tai "minä olen parempi ihminen". Se on sellaista naamioitua v*ttuilua, tuomitsemista ja pätemistä. Ja jos tätä ei kykene ymmärtämään, luultavasti tekee sitä itsekin :D.

Vierailija
270/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka esittävät olevansa parempia sen takia etteivät ole koskaan nostaneet "senttiäkään" yhteiskunnalta edes hätätapauksessa ja paheksuvat ihmisiä jotka joutuvat esim. hakemaan työttömyyskorvausta. Sen takia yhteiskunnan tukiverkot ovat olemassa, että niiden avulla ihminen voisi selvitä vaikean kauden yli ja päästä eteenpäin.

Vierailija
271/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstalla ketju, jonka otsikko oli "Miten olet auttanut lähimmäisiäsi tänään" tjms. Vastaukset olivat tyyliä; "Nostin mummon hanskan kauppajonossa" tjms. normaaliin kohteliaisuuteen liittyvää, jolla ei ole mitään tekemistä auttamisen kanssa.

Vierailija
272/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita absolutistit mutta esim. ihmiset, joille vaikka omilla kutsuilla kaataa viiniä ja nämä jättävät vaikka osan juomatta vedoten siihen etteivät hirveästi juo alkoholia. Tai sitten, jos ollaan baarissa niin tekevät kauhean numeron siitä etteivät oikeastaan hirveästi juo alkoholia ja haluavat tilata alkoholittoman drinkin. 

Tai sitten jos mennään ravintolaan niin pitää jo etukäteen tehdä kauhea mekkala, että miten ei itse ainakaan juo mitään. 

Siis miksi tätä omaa juomattomuutta pitää kovaan ääneen julistaa, tuskinpa siinä on kyseessä mikään muu kuin oman sädekehän kiillotus.

Syynä voi olla myös piilojuoppous kotona. Kyse kuitenkin sädekehän kiillotuksesta. Näitä ihmisiä olen elämäni aikana perhepiireissä nähnyt, että punsia otetaan seinien sisällä reilusti jopa päivittäin ja ihmisten ilmoilla esitetään niin alkoholinkielteistä, varsinkin alkoholisteja halveksien. Että laittaa kiukuksi, kun tietää että jotkut ovat ajautuneet alkoholisteiksi juuri kaksinaamaisten ihmisten, läheisten takia.

Vierailija
273/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmat Ihmiset jotka muistavat aina mainita että eivät KOSKAAN ole katsoneet BB:tä/Salkkareita/lukeneet Seiskaa jne. Eivät KOSKAAN. Katsovat tv:stä aina vaan ajankohtaisohjelmia ja avaraa luontoa. Kummasti kuitenkin sitten tietävät kuka on BB-Niko.

Samat Paremmat Ihmiset myös jakavat innokkaati Facebooksissa suvaitsevaisuus-linkkejä jotka todistavat heidän olevan suvaitsevampia kuin kaikki muut ja näin ollen Parempia Ihmisiä.

Kuka on BB-Niko?  En todellakaan tiedä koska viihdeohjelmat eivät kiinnosta,En ole facessakaan.

Oikeasti katson tv:stä lähinnä dokumentteja, myös tuota Avaraa luontoa koska päiväni on mennyt hukkaan ellen ole oppinut jotain uutta ja hyödyllistä. Ennen nukkumaanmenoa minulla on tapana lukea ranskalaista nykykirjallisuutta alkukielellä.

Parempi Ihminen

Minä katson Salkkareita ja luen Dostojevskia. En tosin ihan tiedä kuka on BB-Niko.

Vierailija
274/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät älyllisyydellään ja sivistyneisyydellään pätevät ihmiset, jotka pätevät sillä etteivät harrasta liikuntaa ja pitävät fitness-ihmisiä pinnallisina ääliöinä. Samoin ärsyttävät luomu"älyköt" joiden mielestä trendien seuraaminen, oman tyylin hiominen ja naisellisuuden tai miehekkyyden korostaminen on pinnallista ja rumat ne vaatteilla koreilee.

Esim. Maija Vilkkumaan sanoitus "Vaalealla tytöllä on lenkkitossut sylissä/ Se kai luulee et se saa miehen jos se jumppaa" ärsyttää joka kerta, sillä minusta se on osoitus wannabe-älykön sivistymättömyydestä sellaisten ilmiöiden parissa, joita tämä ei ymmärrä ja tämän ymmärtämättömyyden muuttumisesta ylimielisyydeksi. Miten olisi: vaalealla tytöllä on kirjakasa sylissä/ Se kai luulee et se saa miehen jos se lukee. Eikös tämä päde moneen akateemikkoon?

Vierailija
275/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden ansioilla päteminen. Esim. oma äitini pätee tyttärensä eli minun saavutuksilla. Tytär on oikein maisteri ja on hänen ansiotaan, että tytär meni yliopistoon ja hän kustansi opinnot (NOT). Samoin pätee oman sukulaisensa menestymisellä (muistaa aina mainita uusille, että tama Jätkä Jormanen on muuten sukulaispoikani). Tai että kävi kylässä tutullaan, jonka mies on muuten oikein lakimies. Sitten voi toisille tuttaville rehvastella, jos he tarvitsevat apua, niin hän voi tältä lakimiesystävältään kysyä neuvoa. 

Ohis, mutta en voi olla mainitsematta: olen irakilainen ja meillä on sanonta, joka karkeasti käännettynä menee näin: kalju (tyttö) ylpeilee siskonsa hiuksilla 😂😂😂

Mut joo näitä on kiva lukea, jatkakaa vaan 😁

Vierailija
276/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on selvästi sitä kiiltävämpi sädekehä, mitä vähemmän syövät :D

Feissarissa yksi kaveri laittaa jatkuvasti ruokakuvia kommentoiden esim. "kylläpä nyt ruoka maittaa!" "huh huh kun tulikin ähky" jne. Kuvissa saattaa olla pari lusikallista ruokaa. Tiedän, että jotkut on todella pieniruokaisia, mutta nämä kuvat on aika övereitä. Yhdessä oli salaatinlehtien seurana 2 kierremakaronia.

Jotkut ottavat esimerkiksi seisovasta pöydästä minimaalisen määrän ruokaa ja ähisevät sen kanssa "kun tulivat niin täyteen" samalla toisten annoksia arvostelevasti katsellen. Sitten menevät kotiin grillin kautta. 

Työkaveri söi suurella vaivalla, valituksella ja ähinällä ja puhisten melkein puolet tavallisesta pitsasta. Laittoi loput jääkaappiin sanoen "tästähän riittää huomiselle lounaaksikin".

Ei aikuisten oikeasti voi olla mahdoton ajatus vetää normaalikokoinen pitsa jos on itse normaalikokoinen eikä ole leikattu vatsalaukkua.

Mä en pysty syömään kokonaista pitsaa kerralla. Mutta ei se tarkoita etten söisi normaalia määrää, joudun vaan syömään parin tunnin välein kun nälkä iskee taas. Ja oon ihan normaalipainonen, syön sekä terveellistä ruokaa, että mässytän karkkia.

Vierailija
277/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli pitkään huonossa kunnossa ennen kuolemaansa ja eräs serkkuni otti asiakseen leuhottaa mm. Facebookissa, miten hän niin ahkerasti käy katsomassa ja auttamassa vanhaa sairasta mummoaan. No, me muutamat serkukset oikeasti käytiinkin todella paljon mummon luona pitämässä seuraa ja tekemässä kotitöitä, mutta ei tämä face-tarinoija... Hän näyttäytyi joskus harvoin mummon tykö, silloinkin enimmäkseen istui nojatuolissa pyörittelemässä silmiään ja vilkuilemassa kelloa. Monta kertaa serkku ilmoitti suoraan, että ei häntä kiinnosta mitään vanhuksen nurkkia puunata ja mummon jututkin on niin tylsiä, että ei sen kanssa jaksa rupatella. Sanoinkin joskus, että ei ole mikään pakko tulla mummolaan ollenkaan, jos on noin vastenmielistä.

Kun mummo sitten kuoli, samainen serkku päivitti yli-imeliä itkuvuodatuksia Faceen ja oikein kerjäsi osanottoja ja voimien toivotuksia. Hautajaisissa serkku kuitenkin näytti lähinnä kyllästyneeltä ja huokaili, että koska sitä ruokaa saa ja eiks vois jo lähtee kotiin. Todella törkeää käytöstä ja serkku saikin kuulla suorat sanat eräältä vanhemmalta sukulaiseltamme. Yllätys yllätys, hautajaisten jälkeen oli Facessa itkuvirsipäivitys, että oli niin rankat hautajaiset ja itketty on ainakin kymmenen litraa ja yhyynyyhbyääh säälikää minua. Hyi hitto, puistattaa ja oksettaa vieläkin.

Vierailija
278/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo lauseet "siis mä en ymmärrä miten joku voi..." ovat usein vain tapa sanoa "minä teen oikein sinä väärin" tai "minä olen parempi ihminen". Se on sellaista naamioitua v*ttuilua, tuomitsemista ja pätemistä. Ja jos tätä ei kykene ymmärtämään, luultavasti tekee sitä itsekin :D.

No, minun inhokkini ihmisten tavoissa on olettaminen, se että oletetaan toisten naamioivan sanoja, ilmeisesti siten miten itse ne naamioisi. Mutta tämä menee jo ohi ketjun aiheesta.

Minä olen usein ymmälläni toisten tekemisistä, mutta se ei ole vittuilua tai sädekehäni kiillotusta. 

Vierailija
279/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En oo syöny karkkia kaheksaan vuoteen!"

Niin, mehut ja sokerijogurtit kuuluu päivittäiseen ruokavalioon, juhlissa menee siideri ja popparit, pulla päivässä ei pahaa tee ja oikeestaan niitä karkkejakin on helppo upottaa leivonnaisiin kun eihän se silloin karkin syömistä ole.

Vierailija
280/470 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita absolutistit mutta esim. ihmiset, joille vaikka omilla kutsuilla kaataa viiniä ja nämä jättävät vaikka osan juomatta vedoten siihen etteivät hirveästi juo alkoholia. Tai sitten, jos ollaan baarissa niin tekevät kauhean numeron siitä etteivät oikeastaan hirveästi juo alkoholia ja haluavat tilata alkoholittoman drinkin. 

Tai sitten jos mennään ravintolaan niin pitää jo etukäteen tehdä kauhea mekkala, että miten ei itse ainakaan juo mitään. 

Siis miksi tätä omaa juomattomuutta pitää kovaan ääneen julistaa, tuskinpa siinä on kyseessä mikään muu kuin oman sädekehän kiillotus.

Juu, sädekehän kiillotusta. Suvussa on yksi tällainen. Olen huomannut hänen käyttäytymiskaavansa - kun hänelle kaataa viiniä, hän mielellään antaa kaataa lasin täyteen. Sitten maistelee vähän ja laittaa lasin syrjään kertoen kuinka ei oikeastaan pidä alkoholista eikä sitä käytä. Samalla katselee toisten täysiä laseja merkitsevästi.

Ei ole pakko juoda, mutta kohteliasta olisi sanoa esimerkiksi että ei kiitos minulle, en käytä alkoholia, tai että kiitos, kaada vain vähän, en juo kovin paljoa. Mutta ei, näin ei voi tehdä.