Mennyt halloween ja ihmiset jotka sitä ei vietä..
Miten voi olla niin vaikeeta sanoa lapsille että kaikille oville ei ole asiaa?
Me emme ota osaa pääsiäiseen emmekä tähän amerikkalaiseen halloweeniin.
Silti ne lapset soittaa ovikelloa ja pettyneenä lähtevät kun mitään ei saa.
Opetatteko lapset kerjäämään vai mitä tämä on?
Kommentit (68)
Jos porttisi ei ole lukossa - sinne saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä niihin taloihin mennään jotka on koristeltu mutta ei niihin joissa ei oo koristeita ei mennä. Ehkä tää voisi olla Suomessakin näin, myös pääsiäisenä.
Tätä olin minäkin tulossa sanomaan. Mun mielestä olisi hyvä ja selvä merkki.
Vierailija kirjoitti:
No mistä sen sitten tietää että juuri teidän ovelle ei saa tulla?
Siitä, että olemme Suomessa ja kyseessä on Halloween, jota ei täällä vietetä. Tällaisissa tilanteissa etiketti menee niin päin, että outoa tapakulttuuria viettävät ottavat selvää ja hoitavat ilmoittelut eikä toisin päin. Ei siis mennä tuntemattomien oville kolkuttelemaan kuten ei mennä yleensäkään.
Itsekin kuuntelin kun rappukäytävässä kierrettiin ja suunnilleen kolmen kerroksen tapahtumat kuulin oven läpi (siis omani ja ylä- ja alakerran). Kaksi ovea avattiin yhdeksästä ja kummastakaan ei pikkunoidalle tullut mitään kotiin viemisiksi. Mahtoi olla kiva muisto ja juhlava fiilis. Ei muuta kuin seuraavaan rappuun saamaan pakkeja.
Minua on vähän alkanut nyppimään nämä kerjäämiset. Aikoinaan näillä konnuilla oli vain nuutipukit. Nyt täällä kiertävät nuutipuukit, pääsiäisnoidat ja nyt uusimpana karkki- ja keppostelijat. Yhdet kerjäläiset vuodessa riittäisi minulle.
Mulla ei olisi mitään tätä Halloweeniakaan vastaan, jos se toteutuisi niinkuin ymmärtääkseni Yhdysvalloissa toteutuu. Kyseessä on siis yksi ainoa päivä vuodessa, aina se sama eli 31.10. Ja silloin kierretään tietyllä aikavälillä lähinnä sellaisissa paikoissa, joissa on erilaisin lyhdyin ja koristein ilmaistu se, että Halloweenia vietetään. Ja yleensä lasten kanssa on joku aikuinen tai teini mukana kierroksella.
Täällä nyt tuntuu, että kukaan ei tiedä, milloin Halloween on ja karkkikerjäläisiä ilmaantuu oville monena päivänä. Meillä kävi sekä perjantaina illalla että lauantaina päivällä. Kaikille kerroin, että Halloween on vasta maanantaina, mutta tänään ei sitten ole ketään tullut. Saa nähdä tuleeko ensi perjantaina kun Suomessa on pyhäinpäivän aatto, mutta en viitsi kyllä erikseen varautua enää. Jos täksi päiväksi ostamani karkit on vielä ensi perjantaina syömättä, annan toki niitä. Mutta harmittaa se, että jos tästä halutaan tehdä osa suomalaistakin tapakulttuuria, niin sopikaa nyt edes alkeelliset säännöt sen karkkikiertelyn suhteen, edes vaikka yksi tietty päivä ja joku järjellinen kellonaikaraja. Ette voi odottaa, että ihmiset, jotka eivät koko Halloweenia edes vietä, jaksavat suhtautua myötämielisesti monena päivänä ovikelloa pimpotteleviin karkkikeppostelijoihin.
Etkö pysty aikuisena näkemään asiaa niin että lapsilla on hauskaa? Ja ei, ei ole pakko osallistua. Et vaan avaa ovea tai sitten avaat ja sanot että ei ole karkkia, eivät todennäköisesti tule seuraavana vuonna enään.
Halloween on irlantilaisten (ja skottien) perinne, jonka siirtolaiset veivät Amerikkaan. Ennen vanhaan kaiverrettiin nauriita kurpitsojen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikeeta sanoa lapsille että kaikille oville ei ole asiaa?
Me emme ota osaa pääsiäiseen emmekä tähän amerikkalaiseen halloweeniin.
Silti ne lapset soittaa ovikelloa ja pettyneenä lähtevät kun mitään ei saa.
Opetatteko lapset kerjäämään vai mitä tämä on?
En ihan ymmärrä miten te uskallatte päästää lapsianne kaikkien tuntemattomien ihmisten oville. En edes itse tykkäisi mennä soittelemaan vieraiden ovikelloja vaikka olisi joku ihan oikea asiakin.