Taloustiede nelikymppiselle...kannattaako?
Olen ammattikouluttautunut ja ylioppilas, mutta kyllästynyt fyysisiin töihin. Kiinnostaa taloustiede ja talouden toiminnan lainalaisuudet. Kuitenkin mietin onko ikänsä fyysisiä töitä tehneellä amiksella mitään tekoa tuolla saralla. Entä matematiikka, täytyykö sen olla miten hyvä? Kiinnostaa ainakin tutustua alaan avoimessa yliopistossa.
Kommentit (26)
Käy ihmeessä tutustumassa niin siinähän sen näkee :)
Vaikea päästä sisälle yliopistoon.
Tee mutamia kursseja avoimessa ja lue parit oppikirjat päälle. Jos kiinnostut niin kiinnostut. Mitään rakettitiedettä se ei ole eikä taustasi estä sinua menestymästä talousalalla. Ei myöskään ikä.
Ainahan voit yrittää. Älä jätä päivätöitäsi kokonaan.
Kiitoksia asiallisista vastauksista! ap
Töitä tuskin enää tuon ikäisenä löydät, ellet perusta omaa yritystä.
Itsellä on KTM:n tutkinto taloustieteestä, enkä varsinaisesti suosittele uranvaihtajalle. Generistinen tutkinto, eikä suurta imua työmarkkinoille.
Huoppumatemaartinen ei tarvitse olla, mutta nuorempi polvi osaa yleensä koodata (R, Python) ja sitä kyllä suosittelen.
Taloustiede ei ole kova tiede. Sinuna suuntaisin insinööriopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi kaikkien pitäisi suunnata "koviin"tieteisiin.
Töiden saanti on todella vaikeaa nuorillakin, joten tuolle alalle kouluttautuisi enää tuossa iässä.
Opiskelu kannattaa aina. Ei pidä ajatella vain taloutta. Tieto itsessään on arvokasta. Platoniset välineet vaan rohkeasti käyttöön.
Suosittelen mieluummin tilastotiedettä, lyhyeksi sivuaineeksi taloustiede ja pitkäksi jokin soveltava kiinnostuksesta riippuen. Itse varmaan valitsisin jotakin osastolta rahoitus/laki.
R:n ja Pythonin statistiikkapuolen opettelet avoimen ilmaisten kurssien avulla. Kylse siitä, tsemppiä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin tämän aloittajalle sen vuoksi, että itse olen KTM, pääaineena kansantaloustiede. Edelleenkin kansantaloustiede ei ole kova tiede. En suosittele.
Jos se kiinnostaa. Taloustieteiden perusopinnot oli aika helppo saada läpi, kun oli mulla sivuaineena. Laskentatoimea ja kansantaloustiedettä joutui tosin pänttäämäänkin. Mulla lyhyt matikka, josta tosin L. Ei siellä mun mielestä matikasta homma jää kiinni. Uskoisin.
Jos kiinnostaa niin sitten opiskelet. Työn saaminen tulee olemaan hankalaa, kun siellä on 25v "turbosuorittajia" iso liuta myös hakemassa niitä samoja työpaikkoja. Työpaikkoja joita ei riitä kaikille.
Hyviä ideoita on. Parasta on varmaan mennä sinne avoimeen ja avoimin mielin kokeilla miltä itsestä tuntuu ja mikä sopii vai sopiiko mikään ollenkaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin tämän aloittajalle sen vuoksi, että itse olen KTM, pääaineena kansantaloustiede. Edelleenkin kansantaloustiede ei ole kova tiede. En suosittele.
Niin, olen myös KTM taloustieteestä, joka vastasi aiemmin. Enkä väittänyt, että taloustiede on kovatiede vaan kysyin miksi kaikkien pitäisi lukea "kovia"tieteitä.
Opiskelin 45-vuotiaana tradenomiksi. Matematiikka ollut aina hyvä, jne.
En ole löytänyt alan töitä. Pienet tilitoimistot on pieniä, jopa yhden henkilön pyörittämiä ja suuret tilitoimistot palkkasivat omia harjoittelijoitaan. Kun harjoittelijoita valitaan, ottavat nuoria.
Opiskelu on hyvä vaihtoehto, jos haluat kevyempiin töihin.
Jos suhteilla pääsee töihin, on onnekas.
Voisit kysyä oppisopimuspaikkoja. Silloin sinulla olisi työpaikka valmiina ja työnantaja saa sinusta rahallista korvausta. Molemmat hyötyvät.
Up. Olisiko illalla porukkaa linjoilla? ap