Siis Luhta käyttää aitoa turkista vaatteissaan, en ole tiennyt!
Näin Facebookissa kiertävän vetoomuksen, että Luhdan pitäisi lopettaa turkisten käyttö. Piti oikein varmistaa, ja siis kyllä, Luhta käyttää talvitakkiensa hupussa aitoa turkista somisteena. Mä en ole tajunnut tätä, olen luullut että suomalaisyritykset jotka käyttää turkista ovat sellaisia jotka tekevät turkkeja, siis tyyliin täyspitkiä turkistakkeja, eikä kukaan suomalaisfirma käytä enää somisteina aitoa selkänahasta revittyä turkista.
Luhdalla on myös mielenkiintoinen asenne asiaan kun jengi on nyt tietenkin rageemassa siellä seinällä että mitäs helvettiä tämä tällainen on. Ne vastaa että ne käyttää "ainoastaan supia". Eli tarhattu supikoira ei siis ole läheskään yhtä arvokas noin etiikan kannalta kuin vaikkapa minkki tai kettu, eli supin kärsimys ei ole millään tapaa merkityksellistä. Jotenkin aivan järjetön kommentti noin isolta firmalta. Järjetön varsinkin kun menee someen kirjoittamaan jotain tollasta. Siitäpä porukka on sitten riemastunut.
Toivottavasti tämä polemiikki saa Luhdan nopeasti toisiin aatoksiin, ja ehkä tiedottajan johonkin "näin et tee itsestäsi idioottia koko kansan silmissä" kurssillle.
Kommentit (117)
Mä arvostan aitoa turkista! Kyllä sellaiset muoviset hapausekoitukset saisi jättää kokonaan valmistamatta!
Mitkä ihmeen viherpiipertäjät valittaa aidon turkiksen käytöstä?
Jos tuolle linjalle lähtee, niin silloin kaikkien tulisi kulkea ilman vaatteita ja mitään ei saisi syödä. Ei edes kasveja. Niilläkin on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Talveen ollaan varauduttu huolella.
On mulla lisääkin näitä, laitanko kuvia?
En usko, että se huijaus-tekoturkis tsekkaamalla paljastuu aidoksi. Se osataan muokata sellaiseksi, ettei sitä tunnista aidoksi.
Ne on vaan kemiallisilla testeillä ja mikroskoopilla paljastuneet jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuotteet joissa on "feikkiturkista" ja tulevat kiinasta kannattaa tsekata koska monissa on valitettavasti iha aitoa turkista.
Raportoikaa tänne, niin tietää ostaa aitoa halvemman hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiikka on vaikea laji. On turha luetella omia mieltymyksiään ja toitottaa niitä aitoina totuuksina.
Niinpä. Oikean ja väärän erottaminen on kyllä vaikeaa joillekin ihmisille... Kyse ei ole vain mieltymyksistä. Ratkaistessaan moraalisia kysymyksiä ihmisellä täytyy olla empatiaa ja tietoa. Ehkä turkisten käyttäjiltä ja turkistarhaajilta puuttuu jompikumpi...
Syötkö? Jos syöt, niin olet moraaliton! Tapat sillä eläimiä ja kasveja!
Puetko keinokuitua? Jos kyllä, niin olet moraaliton! Tuhoat ja kuormitat luontoa, joka tappaa lopulta kaiken elämän maapallolla! (Lue kiertotaloudesta)
Vai puetko luonnonkuitua? Jos kyllä, niin olet moraaliton! Ne valmistetaan ulkomailla halpatyövoimalla, lennätetään saasteitse Suomeen. Myrkytetään säilöntäaineilla.
Millä kuljet töihin? Autolla, bussilla vai jollakin muulla saastuttavalla?
Mitä omavaraisemmin elettäis, sen paremmin voitais sinä, minä ja muut. Maapallo. Omavaraisuus tarkoittaa... varmaankin sinun mielestä moraalittomuutta. Mutta tehdasruoat ja vaatteet ovat mielestäsi sitten ehkä hyvää moraalia?
En nyt sinuna heittäisi sitä kiveä...
Mä ostaisin mieluusti hupun turkisreunuksella. Turkiksella on ihan huippuominaisuudet kylmässä, ja kokonaiseen turkkiiin mulla ei oo rahaa.
Täällä on näköjään linjoilla yksi sekopäinen turkistarhaaja. Annat kyllä hienon kuvan turkisihmisistä. Et ole ollut paikalla kun on älykkyyttä ollut jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiikka on vaikea laji. On turha luetella omia mieltymyksiään ja toitottaa niitä aitoina totuuksina.
Niinpä. Oikean ja väärän erottaminen on kyllä vaikeaa joillekin ihmisille... Kyse ei ole vain mieltymyksistä. Ratkaistessaan moraalisia kysymyksiä ihmisellä täytyy olla empatiaa ja tietoa. Ehkä turkisten käyttäjiltä ja turkistarhaajilta puuttuu jompikumpi...
Villi veikkaus: puuttuu molemmat.
Ja tämän vuoden talvitakki ostetaan merkkiä Luhta! Mahtavaa että käytetään oikeaa turkista. Merkki laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Turkistrollien kootut:
- Turkisten vastustajat ovat tekopyhiä! Kehtaavatkin käyttää sähköä, ostaa vaatteita, ostaa ruokaa ja käyttää julkisia kulkuvälineitä!!!!!!!
- Poistakaa ensin maailmasta lapsityövoima/ nälänhätä/ sodat/ menkää vaihtamaan vanhusten vaippoja.
- Naama joutuu kuolioon ilman pipossa heiluvaa turkistupsua.
- Ihmisiäkin pidetään vankiloissa.
- Kasveillakin on elämä. Kasveillakin on tunteet!
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita haittaeläimiä ammutaan lintukantojen ylläpidon takia. Olisiko parempi heittää ne turkikset roskiin? Minkki ja supi ovat lisäksi munarosvoja. Vitut muutamasta inisijästä.
Metsästäjä
Hatunnosto kaikille riistanhoitajille! Kyllä eläimestä naikki osat pitääkin käyttää, se on varmaan kaikille selvä asia.
Mutta ostaakohan Luhta paljonkin vapaana kasvanutta turkista metsästäjiltä? Luulen että ei. Tarhattu turkis on moraaliton valinta, metsästetty taas erittäin perusteltu.
Miä turkistarhoista tekee yhtään moraalittomampaa kuin nykykanaloista, -sikaloista tai -navetoista? Pentutehtaista, rääkätyistä lemmikeistä tai unohdetuista vasikoista puhumattakaan.kukaan kettutyttö ei ole päästämässä kukonpoikia luontoon.
Kaikille muille tehotuotannossa oleville eläimille tarjotaan edes jonkinlainen mahdollisuus liikkumiseen. Turkistarhassa eläimet viettää koko kurjan elämänsä pienissä häkeissä. Siis ihan koko elämänsä.
Haistakaa vittu, te cityhipit, jotka ostatte 5 € muovikuidusta tehtyjä khakihousuja ja olette niin egoloogisia ja lampaanvillakin on murha, tekoturkis on kannanotto jne..
Käytän pehmolelunnahkaturkkiani jos huvittaa! Joku raja tyhmyydelle, helvetti! Ja se meni yli tässä ketjussa. Oikeaa turkista en ostaisi.
En kyllä olisi Luhdasta uskonut....
Myyvät näköjään myös RUKKA-merkillä aitoa turkista. Harmi, tuollainen perinteinen luotettava brändi sitten pilataan tuolla.
Laitoin palautetta tuonne: asiakaspalvelu@luhtabrandstore.com
Ja meni kyllä boikottiin Luhta, hyihyi!
Kyllä täällä on liikkellä useampi turkiksien kannattaja. Mä kirjoitin kommentit 62 ja 66. Ja entinen maalainen
Monet turkista vastustavat ovat syntyjään kaupunkipellejä, jotka ei edes ole nähneet turkistarhaa.
Syökää kanaa! Kyllä mä olisin huolissani niiden oloista tehotuotannossa. Se on ahdasta ja sairasta.
Kuten sanottu, jos omavaraisuutta olisi, niin eläimetkin kuolisi arvokkaammin.
Parempi aito kuin keinoturkis. Joko ei turkista ollenkaan tai sitten aito luonnontuotetta, siis. Keinoturkikset hajoavat muovihiukkasiksi, jotka päätyvät meriin ja sitä kautta sotkevat ekosysteemiä. Ja niiden valmistuksen hiilijalanjälki on VALTAVA. Ei todellakaan ole mikään ympäristöteko käyttää tekoturkista.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on Luhdan toppatakki ja siinä karvareuna hupussa. Oksettavaa, etovaa, vastenmielistä jos se on aitoa turkista :((( Takki oli kallis mutta oletin tietysti, ettei siinä ole veristä raatoa vaan tekoturkista.
Boikottiin meni. Revin sen karvan hupusta pois.
Minusta on aivan käsittämättömän kornia ostaa takki tekoturkiskauluksella. Se tekoturkishan matkii sitä aitoa - eli oikeasti haluat siihen takkiisi sen elukan raadonnäköisen karvamöhkäleen, mutta omatuntosi on puhtaampi, kun se on öljystä eikä elukasta tehty. Jos oikeasti vastustaa turkiksia, niin ei kyllä silloin kannata tekokarvojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyi kamala, miksi kukaan normaali ihminen ostaa turkiksia missään muodossa? Mä en osta mitään, missä on edes tekoturkista, kun ei sillä tee yhtään mitään? Sekä aito, että epäaito on paitsi rumaa, myös merkki, että "mun mielestä eläimen kasvattaminen ja kiduttaminen ja tappaminen mun turhamaisuuden vuoksi on ok". Turkistuottajat = alinta pohjasakkaa ja turkiksia ostavat tyhjäpäät samaa kategoriaa.
Ulkonäkö on makuasia, mutta kyllä turkis on ihan ylivertainen materiaali kun aletaan tehdä talvivaatteita. Toki untuvatakki on myös hyvä. Mutta turkis on lämmin, miellyttävän tuntuinen ja hengittävä luonnontuote. Sen ainut huono puoli on eläinten mahdollinen kärsimys. Jos minkki kärsisi yhtä vähän kuin villaa tuottava lammas, kaikilla greenpeacen aktiiveillakin olisi turkki päällä. Niin hyvä materiaali se on.
Puhvelinnahkaa ulkopuoli ja sisus aitoa kunnon turkista.