Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläisenä tuntuu absurdilta kuunnella iänikuista narinaa kellojen siirtämisestä

Vierailija
31.10.2016 |

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa vuorot vaihtelevat 20 tunnin haarukalla viikon kaikkina päivinä. Olen tehnyt sitä jo neljännesvuosisadan, joten minkäänlaista säännöllistä vuorokausirytmiä minulla ei ole ollut iäisyyksiin.

Tällaiset epätyypilliset työajat yleistyvät koko ajan.

Siksi tuntuu hullulta lukea aina kesäaikaan ja talviaikaan siirtymisen yhteydessä iänikuisia voivotteluja siitä, miten pahasti elämä häiriintyy, kun päivärytmiä pitää rukata tunnilla. YHDELLÄ TUNNILLA?!!!

Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsienkin rytmiä voi siirtää vaikkapa kymmenellä minuutilla kerralla. Ja jos nyt alkuviikosta muksut heräävät turhan aikaisin, niin menkää nukkumaankin vähän aiemmin, rytmi siirtyy viikossa tai kahdessa. Onko se ylivoimaisen vaikeaa? Eikö lapsenne edes lomalla muuta nukkumaanmeno- ja heräämisaikojaan?

Kysyn tätä ihan aidosti hämmentyneenä, koska pilkuntarkka päivärytmi kuulostaa utopistiselta.

Sen sijaan oli tänä aamuna ihan mukavaa, että lapset saattoivat lähteä pilkkopimeän sijasta valoisalla kouluun.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia ja tottuneet eri asioihin. Eikö se nyt ole selvää?

Vierailija
2/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä tuota märinää kun en koskaan ole sitä siirtoa edes huomannut, mutta en myöskään ymmärrä miksei sitä täysin merkityksetöntä siirtelyä voisi lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, että tunnin heitto kellossa on tappavan vaarallista ja voi tarkoittaa joillekin painon nousua, onnettomuusriskin lisääntymistä, järkyttävää univajetta ja jopa mielenterveydenhäiriöitä... Googlatkaa vaikka, en edes keksinyt omasta päästäni...

Vierailija
4/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia ja tottuneet eri asioihin. Eikö se nyt ole selvää?

Selvää on, että valtaosa on tottunut valittamaan kaikesta turhasta.

Vierailija
5/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläisenä just sen takia en tästä tykkää kun vuorokausirytmit menee muutenkin miten sattuu niin ei niitä tarvitse enää tarkoituksella enempää sorkkia.

Vierailija
6/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen vuorotyötä ja minusta tuo kellojen siirtely vielä pahentaa muutenkin sekaisin olevaa rytmiä. Erityisesti keväällä kesäaikaan siirtyminen on yhtä tuskaa.

Vierailija
7/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa muu kuin että kellojen siirto on oikeasti ihan tarpeetonta. Siitä piti olla jokin merkittävä taloudellinen hyöty Suomelle, mutta mikä se hyöty konkreettisesti on ollut?

Vierailija
8/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, kun ei lainkaan osaa asettua toisen asemaan.

Minun keholleni säännöllinen päivärytmi ON tärkeä. Kellon siirtäminen AIHEUTTAA pitkäaikaisen univajeen, koska en saa hetkessä unirytmiäni takaisin kuntoon. En missään nimessä pystyisi tekemään vuorotyötä, se on ihan varma. Olen tehnyt työtä, jossa työajat olivat hyvin epäsäännölliset. Lopputulos: kroppa ja pää sekaisin.

Toiset vain ovat herkempiä. Yrittäkää opetella ymmärtämään se.

Vierailija
9/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että tunnin heitto kellossa on tappavan vaarallista ja voi tarkoittaa joillekin painon nousua, onnettomuusriskin lisääntymistä, järkyttävää univajetta ja jopa mielenterveydenhäiriöitä... Googlatkaa vaikka, en edes keksinyt omasta päästäni...

Tunti on pitkä aika. Etenkin kun se on yöunesta pois. Kun aamulla joutuu heräämään tuntia totuttua aikaisemmin niin kyllä siinä vireystila on pitkän aikaa hakusessa. 

Vaikka kesällä on kivakin nousta varhain niin kyllä minusta neljältä nouseminen silti on aika tuskaa. Kun normaalisti herään viideltä.

Vierailija
10/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö myös aiheuttaa paljon sairauksia, onnettomuuksia ja lyhentää elinikää + huonontaa elämänlaatua.

Meillä lapset 1v ja 4v, eilinen ilta oli kamala kun koitettiin valvottaa hieman pidempään että rytmi rukkaantuisi. Silti pienempi heräsi aamulla klo. 5. Kyllä tässä taas turhia voimia menee turhaan taisteluun. Toisilla sisäinen kello on tarkempi kuin toisilla.

Joo, ei siihen nyt varmaan monikaan kuole, mutta miksi turhaa kiusata isoa osaa kansaa tälläisellä jutulla, mikä olisi helppoa pyyhkästä historian kirjoihin?

Vierailija
11/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Itse en ole koskaan noteerannut koko asiaa sen kummemmin.

Vierailija
12/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan oli tänä aamuna ihan mukavaa, että lapset saattoivat lähteä pilkkopimeän sijasta valoisalla kouluun.

Niin. Sitten he tulevat iltapäivällä pimeällä kotiin. Kun olisi aikaa ja mahdollisuuksia olla ulkona, on pimeää. He kuitenkin menevät käsittääkseni aamulla nykyaikaiseen koulurakennukseen, missä on nykyaikaiset keinovalot. Ulkona sellaista mahdollisuutta ei useimmiten ole.

Onko koskaan edes tutkittu muuta kuin työelämän tehokkuuden kautta, miten esim. valoisan ajan lisääminen iltapäivän vapaa-aikaan voisi lisätä ulkoilua ja liikuntaa ehkä parantaen kansanterveyttä? Mutta ei. Pitää olla tehokas ja hyvä ihminen heräämällä neljältä aamuyöstä.

Ja rytmejä on erilaisia. Sinä sopeudut vuorotöihin, minä olin parhaimmillani jatkuvassa yötyössä. Nukuin puolille päivin, ja koko iltapäivä ja ilta oli vapaata. Sain sitten tehokkaimmillani olla töissä, kun muut nukkuivat ja ulkona oli pimeää. Ei sekään silti kaikille sovi.

Vierailija
13/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Vierailija
14/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki valittajille: menkää tuntia aikaisemmin nukkumaan.

Vierailija
15/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Pitkäaikainen univaje aiheuttaa noita. Yhden tunnin siirto puolessa vuodessa ei. Krooniset uniongelmaiset kärsivät uniongelmista ihan jostakin muusta syystä, mutta toki heidän kohdallaan nyt hiukan paremmin ymmärtää kelloken rukkailun aiheuttamia ongelmia.

Vierailija
16/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Vierailija
17/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Pitkäaikainen univaje aiheuttaa noita. Yhden tunnin siirto puolessa vuodessa ei. Krooniset uniongelmaiset kärsivät uniongelmista ihan jostakin muusta syystä, mutta toki heidän kohdallaan nyt hiukan paremmin ymmärtää kelloken rukkailun aiheuttamia ongelmia.

Ruuhkavuosia elävillä ei ole ikinä univajetta ja lehmät lentää.

Vierailija
18/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa vuorot vaihtelevat 20 tunnin haarukalla viikon kaikkina päivinä. Olen tehnyt sitä jo neljännesvuosisadan, joten minkäänlaista säännöllistä vuorokausirytmiä minulla ei ole ollut iäisyyksiin.

Tällaiset epätyypilliset työajat yleistyvät koko ajan.

Siksi tuntuu hullulta lukea aina kesäaikaan ja talviaikaan siirtymisen yhteydessä iänikuisia voivotteluja siitä, miten pahasti elämä häiriintyy, kun päivärytmiä pitää rukata tunnilla. YHDELLÄ TUNNILLA?!!!

Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsienkin rytmiä voi siirtää vaikkapa kymmenellä minuutilla kerralla. Ja jos nyt alkuviikosta muksut heräävät turhan aikaisin, niin menkää nukkumaankin vähän aiemmin, rytmi siirtyy viikossa tai kahdessa. Onko se ylivoimaisen vaikeaa? Eikö lapsenne edes lomalla muuta nukkumaanmeno- ja heräämisaikojaan?

Kysyn tätä ihan aidosti hämmentyneenä, koska pilkuntarkka päivärytmi kuulostaa utopistiselta.

Tuskinpa sinä mitään tästä tiedät. Talviaikaan pitäisi siirtyä pysyvästi. Nimittäin kun keväällä taas aamut ovat valoisat, niin kesäaikaan siirryttäessä siirrytään pimeyteen. Missä ei ole mitään järkeä. Miksi tehdä sellaista missä ei ole mitään järkeä kysyisin ennemminkin.

Vierailija
19/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sitten he tulevat iltapäivällä pimeällä kotiin. Kun olisi aikaa ja mahdollisuuksia olla ulkona, on pimeää. He kuitenkin menevät käsittääkseni aamulla nykyaikaiseen koulurakennukseen, missä on nykyaikaiset keinovalot. Ulkona sellaista mahdollisuutta ei useimmiten ole.

Onko koskaan edes tutkittu muuta kuin työelämän tehokkuuden kautta, miten esim. valoisan ajan lisääminen iltapäivän vapaa-aikaan voisi lisätä ulkoilua ja liikuntaa ehkä parantaen kansanterveyttä? Mutta ei. Pitää olla tehokas ja hyvä ihminen heräämällä neljältä aamuyöstä.

Ja rytmejä on erilaisia. Sinä sopeudut vuorotöihin, minä olin parhaimmillani jatkuvassa yötyössä. Nukuin puolille päivin, ja koko iltapäivä ja ilta oli vapaata. Sain sitten tehokkaimmillani olla töissä, kun muut nukkuivat ja ulkona oli pimeää. Ei sekään silti kaikille sovi.

Ei sovi, mutta nyt ei ole kyse mistään noin rajusta. Ei ole kyse pysyvästä vaihtelusta tai vuorokausirytmin sotkemisesta.

Nyt on kyse jumalauta yhden tunnin muutoksesta kerran puolessa vuodessa. Ja siitä nostetaan kauhea kitinä. Väitän, että turhasta.

Iltapäivällä tulee täällä etelässä pimeää neljän huiteilla. Toki keskitalvella jo kolmen jälkeen. Mutta lapset pääsevät kyllä kotiinkin ihan valoisalla toistaiseksi. Kannan huolta lähinnä liikenneturvallisuudesta. Kyllä teillä kotonakin kaiketi on ihan sähkövalot, eikö?

Vierailija
20/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Minulla taas on muutakin elämää kuin työ, ja ulkoilu vapaa-ajalla olisi huomattavasti mukavampaa tehdä valoisalla. Lisää myös jaksamista työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme