Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläisenä tuntuu absurdilta kuunnella iänikuista narinaa kellojen siirtämisestä

Vierailija
31.10.2016 |

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa vuorot vaihtelevat 20 tunnin haarukalla viikon kaikkina päivinä. Olen tehnyt sitä jo neljännesvuosisadan, joten minkäänlaista säännöllistä vuorokausirytmiä minulla ei ole ollut iäisyyksiin.

Tällaiset epätyypilliset työajat yleistyvät koko ajan.

Siksi tuntuu hullulta lukea aina kesäaikaan ja talviaikaan siirtymisen yhteydessä iänikuisia voivotteluja siitä, miten pahasti elämä häiriintyy, kun päivärytmiä pitää rukata tunnilla. YHDELLÄ TUNNILLA?!!!

Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsienkin rytmiä voi siirtää vaikkapa kymmenellä minuutilla kerralla. Ja jos nyt alkuviikosta muksut heräävät turhan aikaisin, niin menkää nukkumaankin vähän aiemmin, rytmi siirtyy viikossa tai kahdessa. Onko se ylivoimaisen vaikeaa? Eikö lapsenne edes lomalla muuta nukkumaanmeno- ja heräämisaikojaan?

Kysyn tätä ihan aidosti hämmentyneenä, koska pilkuntarkka päivärytmi kuulostaa utopistiselta.

Sen sijaan oli tänä aamuna ihan mukavaa, että lapset saattoivat lähteä pilkkopimeän sijasta valoisalla kouluun.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että tunnin heitto kellossa on tappavan vaarallista ja voi tarkoittaa joillekin painon nousua, onnettomuusriskin lisääntymistä, järkyttävää univajetta ja jopa mielenterveydenhäiriöitä... Googlatkaa vaikka, en edes keksinyt omasta päästäni...

Höpön löpön. Pitkäaikainen univaje aiheuttaa noita. Yhden tunnin siirto puolessa vuodessa ei. Krooniset uniongelmaiset kärsivät uniongelmista ihan jostakin muusta syystä, mutta toki heidän kohdallaan nyt hiukan paremmin ymmärtää kelloken rukkailun aiheuttamia ongelmia.

Ruuhkavuosia elävillä ei ole ikinä univajetta ja lehmät lentää.

Totta kai on univajetta, mutta pointtihan olikin, että sitä on myös täysin riippumatta kellojen siirtelystä.

Kellojen siirtely ei aiheuta noita ongelmia.

Vierailija
22/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kosketa minua, jään jokatapauksessa kotiin nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa vuorot vaihtelevat 20 tunnin haarukalla viikon kaikkina päivinä. Olen tehnyt sitä jo neljännesvuosisadan, joten minkäänlaista säännöllistä vuorokausirytmiä minulla ei ole ollut iäisyyksiin.

Siksi tuntuu hullulta lukea aina kesäaikaan ja talviaikaan siirtymisen yhteydessä iänikuisia voivotteluja siitä, miten pahasti elämä häiriintyy, kun päivärytmiä pitää rukata tunnilla. YHDELLÄ TUNNILLA?!!!

Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsienkin rytmiä voi siirtää vaikkapa kymmenellä minuutilla kerralla. Ja jos nyt alkuviikosta muksut heräävät turhan aikaisin, niin menkää nukkumaankin vähän aiemmin, rytmi siirtyy viikossa tai kahdessa. Onko se ylivoimaisen vaikeaa? Eikö lapsenne edes lomalla muuta nukkumaanmeno- ja heräämisaikojaan?

Kysyn tätä ihan aidosti hämmentyneenä, koska pilkuntarkka päivärytmi kuulostaa utopistiselta.

Sen sijaan oli tänä aamuna ihan mukavaa, että lapset saattoivat lähteä pilkkopimeän sijasta valoisalla kouluun.

Ihanaa että olet SANKARI.

Vierailija
24/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Minulla taas on muutakin elämää kuin työ, ja ulkoilu vapaa-ajalla olisi huomattavasti mukavampaa tehdä valoisalla. Lisää myös jaksamista työssä.

Minullakin on muuta elämää kuin työ. Menen aamulla aikaisin ennen töiden alkua punttisalille tai uimaan  ja se on mukavampaa kun on valoisaa.

Vierailija
25/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa sinä mitään tästä tiedät. Talviaikaan pitäisi siirtyä pysyvästi. Nimittäin kun keväällä taas aamut ovat valoisat, niin kesäaikaan siirryttäessä siirrytään pimeyteen. Missä ei ole mitään järkeä. Miksi tehdä sellaista missä ei ole mitään järkeä kysyisin ennemminkin.

Juuri tämä! Kun keväällä alkaa aamut vähän valkenemaan siirrytään takaisin pimeään! Ihan käsittämätöntä.  Juuri kun on alkanut ajatella, että kiva tulee valoisat aamut ja herääminen ja kaikki helpottuu paiskastaan takaisin pimeän useaksi viikoksi.

Vierailija
26/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä. Jos kellojen kääntäminen olisi niin vaarallista niin vuorotyöt olisi kielletty hengenvaarallisina tai ainakin jokaisen yövuoron jälkeen pitäisi olla vähintään 3 vapaapäivää.

Sitä paitsi kellojen siirtäminen loka- ja maaliskuun lopussa tukee ihmisen luontaista unirytmiä. Teen päivätyötä ja aina syksyllä kun aamut pimenevät niin on vaikeampaa herätä seitsemältä. Talviaikaan siirtyminen korjaa tämän. Vastaavasti maaliskuussa kun aurinko alkaa nousta jo varhain niin olen jo klo 6 kukkumassa tuntia liian aikaisin. Ja taas kesäaikaan siirtyminen loksauttaa unirytmin kohdalleen. Kesällä näitä unirytmin heittoja ei synny kun on valoisaa pitkästi molemmista päistä ja talvella vastaavasti pimeää.

Vierailija
27/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Minulla taas on muutakin elämää kuin työ, ja ulkoilu vapaa-ajalla olisi huomattavasti mukavampaa tehdä valoisalla. Lisää myös jaksamista työssä.

Minullakin on muuta elämää kuin työ. Menen aamulla aikaisin ennen töiden alkua punttisalille tai uimaan  ja se on mukavampaa kun on valoisaa.

Siis uit ja nostelet puntteja ulkona? Sinne uimahalliin tai salille voidaan lisätä keinovaloa vaikka kuinka paljon, mutta esim. metsään sitä ei saa tarpeeksi millään tavalla.

Vierailija
28/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis uit ja nostelet puntteja ulkona? Sinne uimahalliin tai salille voidaan lisätä keinovaloa vaikka kuinka paljon, mutta esim. metsään sitä ei saa tarpeeksi millään tavalla.

Kyllä metsässä on maaliskussa valoisaa aamullakin. Voit aivan hyvin tehdä retkesi silloin. Mutta sitten kun tulee kesäaika niin moneksi viikoksi tulee taas pimeää ja koko rytmi menee sekaisin loppukesäksi. 

Tavallinen työssäkäyvä joutuu kuitenkin menemään ajoissa nukkumaan oli ulkona valoisaa tai ei. Nuo valoisat illat ovat vain työttömille, kotiäideille ja eläkeläisille.

Vierailija
29/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Jos kellojen kääntäminen olisi niin vaarallista niin vuorotyöt olisi kielletty hengenvaarallisina tai ainakin jokaisen yövuoron jälkeen pitäisi olla vähintään 3 vapaapäivää.

Sitä paitsi kellojen siirtäminen loka- ja maaliskuun lopussa tukee ihmisen luontaista unirytmiä. Teen päivätyötä ja aina syksyllä kun aamut pimenevät niin on vaikeampaa herätä seitsemältä. Talviaikaan siirtyminen korjaa tämän. Vastaavasti maaliskuussa kun aurinko alkaa nousta jo varhain niin olen jo klo 6 kukkumassa tuntia liian aikaisin. Ja taas kesäaikaan siirtyminen loksauttaa unirytmin kohdalleen. Kesällä näitä unirytmin heittoja ei synny kun on valoisaa pitkästi molemmista päistä ja talvella vastaavasti pimeää.

Ei ole olemassa luontaista unirytmiä. Jokaisella meillä on henkilökohtainen rytmi, johon valon määrä vaikuttaa eri tavalla. Minä esim. en nukahda illalla, vaikka olisi miten pimeää. Minun rytmini on ilta/iltayöpainotteinen, enkä sille yksinkertaisesti pysty tekemään mitään. Jos yritän herätä aikaisemmin, olen vain päivällä väsynyt. Iltaan ja nukahtamiseen se ei vaikuta millään tavalla.

Minulle sopisi parhaiten joko jatkuva kesäaika, tai jopa siitä vielä tunti lisää valoisaa iltaan. On ihana käydä lenkillä iltamyöhään, kun paremmat ihmiset ovat jo nukkumassa ja pois haitolta, että jaksavat herätä aikaisin olemaan muita parempia.

Vierailija
30/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen siirtäminen on turhaa. Itse en nillitä siitä vuorokausirytmin takia vaan siksi, että meille tuli töissä tenkkapoo viime viikolla, kun asiakas halusi palaverin alkavan 13:00 CET, mutta emme tienneetkään hänen olevan vielä 13:00 CEST eli kesäaikaa, sillä osa maista oli jo vaihtanut CET, joten emme voineet mitenkään olettaa, ettei tarkoittaisi sitä. Menee ihan turhaksi pelleilyksi tällainen. Loppujen lopuksi jouduimme uudelleen sopimaan koko tapaamiseen ja sain olla töissä perjantaina seitsemään illalla vain jonkun typerän kesäaikasekoilun takia.

Kerran olen myös meinannut myöhästyä lennolta, kun puhelimen kello ei päivittynytkään automaattisesti. Ei mitään järkeä. Aion ulista tästä typeryydestä tasan niin kauan kuin sitä harrastetaan. Esimerkiksi venäläiset, islantilaiset ja osa Australiaa on jo tajunnut siitä luopua. Jatkuvassa käytössä Suomessa vasta vuodesta -81, joten vielä on ihan hyvä hetki luopua tästä typeryydestä.

Vierailija
31/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta siis hyvä, että kelloa käännellään, vai ei? Viimeisestä lauseesta saattaisi tosin päätellä, että sinäkään et kannata kesäaikahullutusta.

Vierailija
32/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellojen siirtäminen on turhaa. Itse en nillitä siitä vuorokausirytmin takia vaan siksi, että meille tuli töissä tenkkapoo viime viikolla, kun asiakas halusi palaverin alkavan 13:00 CET, mutta emme tienneetkään hänen olevan vielä 13:00 CEST eli kesäaikaa, sillä osa maista oli jo vaihtanut CET, joten emme voineet mitenkään olettaa, ettei tarkoittaisi sitä. Menee ihan turhaksi pelleilyksi tällainen. Loppujen lopuksi jouduimme uudelleen sopimaan koko tapaamiseen ja sain olla töissä perjantaina seitsemään illalla vain jonkun typerän kesäaikasekoilun takia.

Kerran olen myös meinannut myöhästyä lennolta, kun puhelimen kello ei päivittynytkään automaattisesti. Ei mitään järkeä. Aion ulista tästä typeryydestä tasan niin kauan kuin sitä harrastetaan. Esimerkiksi venäläiset, islantilaiset ja osa Australiaa on jo tajunnut siitä luopua. Jatkuvassa käytössä Suomessa vasta vuodesta -81, joten vielä on ihan hyvä hetki luopua tästä typeryydestä.

Niinpä, kesäaikahullutus on ollut käytössä vasta vuodesta 1981 (mikä tietysti joillekin tarkoittaa että se on aina ollut...). Sitä ennen kokeilussa joskus sotavuosina. Kellonkääntelyn motiivina on ollut energiansäästö, mutta mitään säästöjä ei ole kuitenkaan pystytty osoittamaan. Sen sijaan haittoja pystytään osoittamaan roppakaupalla.

Perusteeksi kellojen kääntelylle ei riitä se, että ei siitä kauheasti ole haittaakaan. Siitä pitäisi olla hyötyä enemmän kuin haittaa, eikä sellaista ole kukaan pystynyt osoittamaan. Nyt kelloja vaan käännellään idiootin lailla kun on "aina" käännelty. Mutta ainahan ei suinkaan ole. Ei minun lapsuudessani sitä ollut, eikä kukaan todellakaan osannut kaivata, että kelloja pitäisi käännellä kahdesti vuodessa.

Ihmetyttää myös se, että miksi kesäajan kannattajat ja valoisilla illoilla sitä perustelevat eivät sitten saman tien haluaisi kelloja käännettävän useamman tunnin eteenpäin. Olisi sitten valoisaa vaikka aamuun asti.

Vierailija
33/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyö myös aiheuttaa paljon sairauksia, onnettomuuksia ja lyhentää elinikää + huonontaa elämänlaatua.

Meillä lapset 1v ja 4v, eilinen ilta oli kamala kun koitettiin valvottaa hieman pidempään että rytmi rukkaantuisi. Silti pienempi heräsi aamulla klo. 5. Kyllä tässä taas turhia voimia menee turhaan taisteluun. Toisilla sisäinen kello on tarkempi kuin toisilla.

Joo, ei siihen nyt varmaan monikaan kuole, mutta miksi turhaa kiusata isoa osaa kansaa tälläisellä jutulla, mikä olisi helppoa pyyhkästä historian kirjoihin?

En nyt tajunnut miksi ette laittaneet nukkumaan normaalisti ja menneet itsekin sitten nukkumaan?

Vierailija
34/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Herään aamuvuoroon klo 03, iltavuoroon mennessä klo 11, ja kumma kyllä olen ihan perusterve keski-ikäinen. Jatkuva vuorovaihtelu tietenkin on terveysriski, mutta nyt siis todellakin puhutaan yhdestä tunnista kaksi kertaa vuodessa.

Aivan aikuisten oikeastiko te heräätte joka ainoa päivä viikossa ja vuodessa täsmälleen samaan kellonlyömään? Ette koskaan mene vähän myöhemmin nukkumaan tai herää kesken unienne? Jos menette/heräätte, ei tuolla tunnin heitolla oikeasti voi olla kovinkaan drastisia vaikutuksia.

Vierailija
35/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin tehnyt vuorotyötä. En silti näe mitään järkeä tai hyötyä kellojen siirrosta. Miksi pitäisi väkisin pitää suht tuoretta "perinnettä", jos se on hyödytöntä ja lisäksi aiheuttaa vain harmia osalle väestöstä?

Vierailija
36/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos te ette osaa tarkistaa kellonaikoja, se on omaa tyhmyyttänne. Meillä käytetään tuon takia aina GMT-aikoja tai kysytään, puhummeko asiakkaan vai Suomen ajasta.

ps. Minulle on sama, vaikka tuosta kellon siirtelystä luovuttaisiinkin. Nyt ei ole siitä puhe, vaan siitä, miten se muka voi olla jollekin fyysisesti ylivoimainen muutos. En tunne ketään, joka menisi aina täsmälleen samalla kellonlyömälöä nukkumaan ja heräisi täsmälleen samaan aikaan joka päivä.

Vierailija
37/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kesäaikahullutus on ollut käytössä vasta vuodesta 1981 (mikä tietysti joillekin tarkoittaa että se on aina ollut...). Sitä ennen kokeilussa joskus sotavuosina. Kellonkääntelyn motiivina on ollut energiansäästö, mutta mitään säästöjä ei ole kuitenkaan pystytty osoittamaan. Sen sijaan haittoja pystytään osoittamaan roppakaupalla.

Perusteeksi kellojen kääntelylle ei riitä se, että ei siitä kauheasti ole haittaakaan. Siitä pitäisi olla hyötyä enemmän kuin haittaa, eikä sellaista ole kukaan pystynyt osoittamaan. Nyt kelloja vaan käännellään idiootin lailla kun on "aina" käännelty. Mutta ainahan ei suinkaan ole. Ei minun lapsuudessani sitä ollut, eikä kukaan todellakaan osannut kaivata, että kelloja pitäisi käännellä kahdesti vuodessa.

Ihmetyttää myös se, että miksi kesäajan kannattajat ja valoisilla illoilla sitä perustelevat eivät sitten saman tien haluaisi kelloja käännettävän useamman tunnin eteenpäin. Olisi sitten valoisaa vaikka aamuun asti.

Miten niin ei ole hyötyjä? Johan tässä on aika montakin kerrottu. Eikä vähäisin ole se, että lapsia ei tarvitse panna koulutielle pimeässä kuin pari keskitalven kuukautta. Mä väitän, että jos sillä on yksikin ipana välttynyt jäämästä auton alle, siitä on ollut helvetisti enemmän hyötyä kuin haittaa sellaiselle, joka ei ymmärrä tarkistaa asiakkaan kanssa pidettävän palaverin kellonaikaa.

Vierailija
38/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta siis hyvä, että kelloa käännellään, vai ei? Viimeisestä lauseesta saattaisi tosin päätellä, että sinäkään et kannata kesäaikahullutusta.

Tässä ketjussa ei nyt varsinaisesti ole kyse kesäajasta, vaan siitä, onko siitä oikeasti mitään fyysistä haittaa.

Päättelykykysi on kumminkin onneton.

Vierailija
39/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on varsin huvittavaa valitusta kun suurin osa joka tapauksessa valvoo viikonloppuna sen tunnin pari myöhempään iltasella + heräilee vastaavasti myöhemmin la-su-aamuna, kuin tekee arkena.

Vierailija
40/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä metsässä on maaliskussa valoisaa aamullakin. Voit aivan hyvin tehdä retkesi silloin. Mutta sitten kun tulee kesäaika niin moneksi viikoksi tulee taas pimeää ja koko rytmi menee sekaisin loppukesäksi. 

Tavallinen työssäkäyvä joutuu kuitenkin menemään ajoissa nukkumaan oli ulkona valoisaa tai ei. Nuo valoisat illat ovat vain työttömille, kotiäideille ja eläkeläisille.

Ehhh, mitenkähän tässä pääsisi aamulla valoisassa metsään, kun töihin ajaessa on vielä pimeää kellojen siirrosta huolimatta. Töistäkö pitäisi myöhästyä kaksi tuntia joka aamu? Nyt ei pääse enää päivälläkään metsään kun kotiin päästessä jo alkaa hämärtää. Viime viikolla vielä nopean metsälenkin ehti heittää ennen pimeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi