Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläisenä tuntuu absurdilta kuunnella iänikuista narinaa kellojen siirtämisestä

Vierailija
31.10.2016 |

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa vuorot vaihtelevat 20 tunnin haarukalla viikon kaikkina päivinä. Olen tehnyt sitä jo neljännesvuosisadan, joten minkäänlaista säännöllistä vuorokausirytmiä minulla ei ole ollut iäisyyksiin.

Tällaiset epätyypilliset työajat yleistyvät koko ajan.

Siksi tuntuu hullulta lukea aina kesäaikaan ja talviaikaan siirtymisen yhteydessä iänikuisia voivotteluja siitä, miten pahasti elämä häiriintyy, kun päivärytmiä pitää rukata tunnilla. YHDELLÄ TUNNILLA?!!!

Mikä siinä on niin vaikeaa? Lapsienkin rytmiä voi siirtää vaikkapa kymmenellä minuutilla kerralla. Ja jos nyt alkuviikosta muksut heräävät turhan aikaisin, niin menkää nukkumaankin vähän aiemmin, rytmi siirtyy viikossa tai kahdessa. Onko se ylivoimaisen vaikeaa? Eikö lapsenne edes lomalla muuta nukkumaanmeno- ja heräämisaikojaan?

Kysyn tätä ihan aidosti hämmentyneenä, koska pilkuntarkka päivärytmi kuulostaa utopistiselta.

Sen sijaan oli tänä aamuna ihan mukavaa, että lapset saattoivat lähteä pilkkopimeän sijasta valoisalla kouluun.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Jos kellojen kääntäminen olisi niin vaarallista niin vuorotyöt olisi kielletty hengenvaarallisina tai ainakin jokaisen yövuoron jälkeen pitäisi olla vähintään 3 vapaapäivää.

Sitä paitsi kellojen siirtäminen loka- ja maaliskuun lopussa tukee ihmisen luontaista unirytmiä. Teen päivätyötä ja aina syksyllä kun aamut pimenevät niin on vaikeampaa herätä seitsemältä. Talviaikaan siirtyminen korjaa tämän. Vastaavasti maaliskuussa kun aurinko alkaa nousta jo varhain niin olen jo klo 6 kukkumassa tuntia liian aikaisin. Ja taas kesäaikaan siirtyminen loksauttaa unirytmin kohdalleen. Kesällä näitä unirytmin heittoja ei synny kun on valoisaa pitkästi molemmista päistä ja talvella vastaavasti pimeää.

Juuri näin. Herään aamuvuoroon klo 03, iltavuoroon mennessä klo 11, ja kumma kyllä olen ihan perusterve keski-ikäinen. Jatkuva vuorovaihtelu tietenkin on terveysriski, mutta nyt siis todellakin puhutaan yhdestä tunnista kaksi kertaa vuodessa.

Aivan aikuisten oikeastiko te heräätte joka ainoa päivä viikossa ja vuodessa täsmälleen samaan kellonlyömään? Ette koskaan mene vähän myöhemmin nukkumaan tai herää kesken unienne? Jos menette/heräätte, ei tuolla tunnin heitolla oikeasti voi olla kovinkaan drastisia vaikutuksia.

Mulla menee kaksi kuukautta tottua kun kelloja siirretään eteenpäin. Käytännössä tämä tarkoittaa 2 kk ajan liian lyhyitä yöunia. Tämä taas on työssäni hengenvaarallista, koska ajan autoa pitkiä matkoja ja meinaan nukahtaa keskimäärin 3 kertaa tunnissa. Unilääkkeitä on kokeiltu, en nukahtanut niilläkään yhtään aikaisemmin, mutta tekivät kyllä levottomiksi yöt. Kellojen kääntö taaksepäin on helpompi.

Vierailija
42/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksissä kaksi kertaa vuodessa muuttuva kellonaika aiheuttaa satojen tuhansien tietojärjestelmien ylläpitoa ja valtavaa rahanmenoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki valittajille: menkää tuntia aikaisemmin nukkumaan.

Nää on ihan parhaita ohjeita :). Itse vakavista unihäiriöistä kärsivänä (kokeiltu Ketipinorit ja muut vastaavat unilääkkeiden lisäksi ja edelleen herään rasahdukseenkin) sain kuulla niinkin mahtavan neuvon, kuin että pitäis laittaa vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni ja rueta nukkumaan :D. Mulle kaikki kikkailu ajan kanssa ja päivärytmien sekaantuminen on ehdotonta myrkkyä, silti joudun olosuhteiden pakosta tekemään yötöitä ja tämä on ihan kamalaa. Jatkuva krooninen univaje.

Vierailija
44/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni kellojen siirtelyn voisi lopettaa jo sen vuoksi että säästyisimme loputtomalta kitinältä kuinka tunnin siirto pilaa elämän viikkokausiksi.

Nimim. Reissuhommissa ja paljon mantereelta toiselle lentämistä.

Vierailija
45/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Minulla taas on muutakin elämää kuin työ, ja ulkoilu vapaa-ajalla olisi huomattavasti mukavampaa tehdä valoisalla. Lisää myös jaksamista työssä.

Ulkoile aamulla.

Vierailija
46/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellojen siirtäminen on turhaa. Itse en nillitä siitä vuorokausirytmin takia vaan siksi, että meille tuli töissä tenkkapoo viime viikolla, kun asiakas halusi palaverin alkavan 13:00 CET, mutta emme tienneetkään hänen olevan vielä 13:00 CEST eli kesäaikaa, sillä osa maista oli jo vaihtanut CET, joten emme voineet mitenkään olettaa, ettei tarkoittaisi sitä. Menee ihan turhaksi pelleilyksi tällainen. Loppujen lopuksi jouduimme uudelleen sopimaan koko tapaamiseen ja sain olla töissä perjantaina seitsemään illalla vain jonkun typerän kesäaikasekoilun takia.

Kerran olen myös meinannut myöhästyä lennolta, kun puhelimen kello ei päivittynytkään automaattisesti. Ei mitään järkeä. Aion ulista tästä typeryydestä tasan niin kauan kuin sitä harrastetaan. Esimerkiksi venäläiset, islantilaiset ja osa Australiaa on jo tajunnut siitä luopua. Jatkuvassa käytössä Suomessa vasta vuodesta -81, joten vielä on ihan hyvä hetki luopua tästä typeryydestä.

=Järkimaita.

Vierailija
47/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä nykyinen hallitus ei saa lopetettua edes kellojen runkkausta ja vemputusta, niin ei siitä mihinkään ole. Uusi hallitus!

Vierailija
48/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellojen rukkaaminen sotkee lehmien päivärutiinin!

http://www.cairnsblog.net/2010/05/daylight-saving-will-upset-cows-and.h…

Vierailija
49/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksissä kaksi kertaa vuodessa muuttuva kellonaika aiheuttaa satojen tuhansien tietojärjestelmien ylläpitoa ja valtavaa rahanmenoa. 

Ei ole mikään ongelma nykyään. Päivittyy automaattisesti.

Vierailija
50/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sopeudun näihin uusiin aikohin samantien. Mutta se on vaan ärsyttävää siirrellä kelloja.

Vierailija
51/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kiertävässä vuorotyössä, ja silti mua pännii tuo siirtely. Siksi koska siitä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
52/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin elän vanhan ajan mukaan ja pikkuhiljaa siirryn uuteen. Ei tarvi töihin mennä kellon mukaan.

Vierailija
53/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ol

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että tunnin heitto kellossa on tappavan vaarallista ja voi tarkoittaa joillekin painon nousua, onnettomuusriskin lisääntymistä, järkyttävää univajetta ja jopa mielenterveydenhäiriöitä... Googlatkaa vaikka, en edes keksinyt omasta päästäni...

Olympialaiset ja jalkapallon mm-kisat aiheuttaa ihan samoja ongelmia. Varsinkin niiden päättyminen lisää kuolinlukuja tilastollisesti merkittävästi.

Vierailija
54/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että on tyhmiä päätöksiä ja on fiksuja päätöksiä. Tyhmistä kannattaa valittaa ja narista. Se on oikeastaan jopa velvollisuus. Kellojen siirtely on tyhmä päätös. Sama kuin jos meillä päätettäisiin ottaa käyttöön jaardit ja tuumat metrijärjestelmän sijaan tai alkaa opettaa kouluissa pakollisena vieraana kielenä klingonia. Tällaisia tyhmiä ja haitallisia päätöksiä pitää vastustaa ja niistä valittaa kunnes asiat korjaantuvat. Ihan siitä huolimatta onko niistä haittaa juuri itselle henkilökohtaisesti.

Vierailija
55/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vuorotyöstä on enemmän haittaa, mutta kelloja siirrellään ilman hyvää syytä ja se vaikuttaa kaikkiin, eikä vain osaan ihmisistä. 20 vuotta nukkumisvaikeuksista kärsineenä vuorotyö ei ole minulle vaihtoehto ja unirytmin aikaistaminen tunnilla saattaa kestää useita viikkoja.

Vierailija
56/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kerron, kärsin unettomuudesta ja saan juuri ja juuri nukuttua aamuneljään asti, eilen sitten aamu alkoi klo 3, samaten tänä aamuna, näillä unilla pitäisi sitten jaksaa työpäivä ja muu elämä..että olisin toivonut ettei niitä kelloja siirretä mihinkään suuntaan

Vierailija
57/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyö myös aiheuttaa paljon sairauksia, onnettomuuksia ja lyhentää elinikää + huonontaa elämänlaatua.

Meillä lapset 1v ja 4v, eilinen ilta oli kamala kun koitettiin valvottaa hieman pidempään että rytmi rukkaantuisi. Silti pienempi heräsi aamulla klo. 5. Kyllä tässä taas turhia voimia menee turhaan taisteluun. Toisilla sisäinen kello on tarkempi kuin toisilla.

Joo, ei siihen nyt varmaan monikaan kuole, mutta miksi turhaa kiusata isoa osaa kansaa tälläisellä jutulla, mikä olisi helppoa pyyhkästä historian kirjoihin?

En nyt tajunnut miksi ette laittaneet nukkumaan normaalisti ja menneet itsekin sitten nukkumaan?

Koska meillä on herätty muutenkin joka aamu kello kuusi, nyt kellojen veivaamisen jälkeen herätäänkin aamulla klo. 5 ellei saada rytmiä siirrettyä tuntia myöhemmäksi. Normaaliin aikaan nukkumaan olisi kellon siirtelyn jälkeen tarkoittanut jo ilta seitsemää. Järjetöntä pistää tuohon aikaan unille kun heräävät muutenkin jäätävän aikaisin.

Ja en tiedä onko sulla omia lapsia tai heräätkö itse vapaaehtoisesti viideltä joka aamu, mutta onhan ne nälkäkuoleman pitkiä ne viiden aamut talvella lasten kanssa. Valoa ei tule moneen tuntiin ja kaikki kerhot sun muut aukee kympiltä. Siinä kohtaa viideltä heränneet muksut on jo valmiita syömään lounaan ja klo. 11 onkin jo päikkärit. Sit ne on hereillä kun muut on päiväunilla ja illalla menevät niin aikaisin nukkumaan, että sosiaalinen elämä on aika haasteellista sitten enää ehtoollakaan.

Vierailija
58/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin vuorotyöläinen, joka on vielä enemmän kuuppa sekaisin tästä kellojen rukkaamisesta. Jos elettäisiin jatkuvassa kesäajassa, olisivat illat olleet valoisampia pidempään, jolloin ei tarvisi ulkoilla töiden jälkeen lasten kanssa pilkkopimeässä. Sen sijaan kerralla tunnilla illan lyhentäminen tuntuu joka vuosi karmaisevalta. En minä kaipaa valoa siihen aikaan kun ollaan töissä (tai puolet työvuoroista aamulla nukkumassa) vaan siihen hetkeen kun ollaan päästy töistä. Nyt menee taas koomassa loppusyksy, onneksi jouluna päivä jo alkaa pidentyä.

Mä kaipaan valoa aamuun, että jaksan mennä ja suoriutua töistä. Illalla en tee valoisuudella enää mitään.

Minulla taas on muutakin elämää kuin työ, ja ulkoilu vapaa-ajalla olisi huomattavasti mukavampaa tehdä valoisalla. Lisää myös jaksamista työssä.

Minullakin on muuta elämää kuin työ. Menen aamulla aikaisin ennen töiden alkua punttisalille tai uimaan  ja se on mukavampaa kun on valoisaa.

Meillä on varmaan ihan eri aikaisin, mutta kaikenlaisia lusmuja on, se tiedetään. Mulle aikainen herätys töihin on 04:30.

Vierailija
59/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika on ainoa ehdoton oikea aika. 

Vierailija
60/62 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 3-vuorotyötä, työaika 12h tuntia, jolloin EI ole mahdollisuutta lepoon. Työaika saattaa venyä työtehtävän loppuunviemiseen asti. Itse olen ammattini valinnut, mutta välillä hieman naurattaa ihmisten vollotus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi