“Kylmä”, “etäinen”, “muovinen” ja nyt myös “epävireinen” Saara Aalto meni taas jatkoon
Miten tässä näin kävi? Hänen Gaga-videonsa katsojamäärä nousi eilen 0,3 miljoonasta 1,3 miljoonaan. Britithän hänen videoitaan eivät katso, kuten täällä on moneen kertaan todettu, joten miljoona suomalaista eli joka viides suomalainen katsoi videon eilen YouTubessa.
Kommentit (184)
Suomalaiset, kateellinen, pahansuopa kansa. Omasta elämästä ei jää mitään merkittävää jälkeä niin yritetään vetää saamattomuuden suohon se onneton, joka lahjoillaan yrittää menestyä. Koululaitos tasapäistää mutta se on tämä kansa, joka sen aiheuttaa. Itku pitkästä ilosta, joka kuuseen kurottaa se katajaan kapsahtaa, masentavien sananlaskujen kansa. Äidinmaidossa imetty pahat puheet.
Rakentavaa kritiikkiä, saa kai arvostella vaikkei musiikista mitään ymmärrä, ilmeet ja eleet käydään läpi, ei tule menestymään, maitojunalla kotiin, on persoonallisuus häiriö, kohta kai narsisti ja perheväkivaltaa. Mietittekö hetkeäkään mitä shaissea suollatte.
Vierailija kirjoitti:
Pääsi jatkoon tosi-tv:ssä. Levynmyynti/keikkasuosio nähdään sitten ensi vuonna jos rahkeet riittää.
Saara on ahkera työhevonen. Se lupaa pitkää uraa hänelle. Ainakin minä kunnioitan ahkeruutta. Suuressa maailmassa breikkaamiseen tarvitaan lahjakkuutta, ahkeruutta sekä hyvää onneakin.
Toivottavasti joku kirjoittaa hänelle lauluja. Tähän mennessä breikkaamisen esteenä ovat olleet kappaleet, joista suuret massat eivät ole löytäneet kosketuspintaa. Se kosketuspinta ei tarkoita sitä, että pitäisi laulaa vaikkapa juopottelusta. Meillä jokaisella on tai ainakin pitäisi olla kaipuuta rakkauteen, ystävyyteen, hyvyyteen jne. Mikseipä vaikka niistä voi laulaa? Noin laajalla äänialalla voi tavallaan värittää sen mustavalkoisen aihion, joka koostuu sävellyksestä ja sanoista.
Toivottavasti Saara menestyy todella hyvin ulkomailla, eikä koskaan palaa Suomeen - ei sen takia, ettenkö tykkäisi, mutta suomalaiset juntit ei todellakaan ansaitse Saaran kaltaista superlahjakkuutta pilkattavakseen. Toivottavasti antaa myös monta haastattelua, jossa kertoo totuuden suomalaisista ahdasmielisistä paskoista.
Jos olisin Saara, en edes sylkäisisi Suomeen päin enää kun mahdollisuus loistaa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippuiko gifty? Ihan oikeesti? Sehän oli täydellinen laulaja!
Jep, tuotanto halusi lisätä mielenkiintoa...
Ihan väärä biisivalinta ja hän jotenkin jäi junnaamaan paikoilleen.
Itse kuvittelin hänen olevan topkolmosessa.
Hänen ongelmansa oli ettei hänen muuntautumiskykynsä tullut esille. Tällainen tavis ei edes muista mitä kappaleita hän esitti ohjelman aikana. Muuten on kyllä hyvä-ääninen ja sulava esiintyjä. Itse olisin lähettänyt Honey G:n kotimatkalle.
On aika epäammattimainen juttu, jos oma puoliso on manageri. Varsinkin, jos on sitä vain sen takia, että saa roikkua kumppaninsa matkassa eikä siksi, että osaa homman.
Ei se tule toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä niitä Saaran omia biisejä on? Kun joku edellä puhui hänestä lauluntekijänä. Uteliaisuuttani kysyn, jos joku voisi heittää nimiä saman tien.
Varpaisillaan, No Fear ja Blessed with Love tulevat ensimmäisinä mieleen.
Karismapölhö on taas vauhdissa. Tiedätkö edes mikä on karisma? Miten niin kuin omasta mielestäsi olet karismaattinen? Muistathan ottaa lääkityksen. Ja käypä nyt vaihteeksi kävelyllä, aika pirteä sää voi parantaa oloasi ja karismaasi.
Minä en nyt ihan ymmärrä, että kun mina nyt en satu pitämään Saarasta ja hänen lauluistaan niin pitäisikö minun nyt valehdella ja hehkuttaa häntä av:llä?!?
Mikäli minulle sanotaan, että Saara on mahtava ja hänen kommentit ja ilmeet ovat upeita, niin totta h*lvetissä sanon, että minun mielestäni näin ei ole. Suurinta myötähäpeää aiheuttaa se missä Sharon ilmoitti Saaralle sohvalla, että olen valinnut sinut, eli olet jatkossa, johan saara hokee, että am I, am I ja ilme on niin feikki ja teennäinen, ulkoa opeteltu, että oksettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan sanonut ettei hän osaa laulaa. Olen sanonut että hän on ollut muovinen, etäinen ja karisma on puuttunut.
Ja ihan samaa sanoi Simon lauantaina. Että aiemmin Saara on vetänyt erilaisia rooleja, eikä ole ollut oma itsensä.
Nyt kun hän on relannut, on alkanut tapahtua nopea muutos.
Edelleen hän on silti sosiaalisilta taidoiltaan vähän outo. Töksäyttelijä ja aina jotenkin kääntää jutun itseensä - minä tein niin kamalasti töitä ja minäminäminä - eli siinä sujteessa olisi edelleen petrattavaa...
No, mitähän hittoa ne Saaran sosiaaliset taidot tähän liittyy? Kuulostat siltä, kuin odottaisit hänestä jotain kädestä pitelijää itsellesi. Eikö nyt riitä, että hoitaa tuon ammatillisen hommansa ihn hyvin.
Ne sosiaaliset taidot ovat ihan avainasemassa siinä vaiheessa, kun yrittäjä (mitä artisti aina on) yrittää myydä tuotettaan. Jos on kököt sosiaaliset taidot, ei saa itseään myytyä niille yhteistyökumppaneille, eikä yleisölle. Juuri niihinhän on nyt siellä Englannissa sekä tuomarit että yleisö reagoineet.
Aina näet löytyy joku joka on artistina yhtä hyvä ja lisäksi sweet and likeable.
Hän tarvitsee ehdottomasti äärimmäisen taitavan ihmissuhdemanagerin siihen itsensä ja muiden väliin. Ja coachausta noihin haastatteluihin jne.
Viimeisen lauseesi allekirjoitan, muuten olen sitä mieltä, että artistille ei ole paskankaan hyötyä olla suloinen ja rakastettava, enemmänkin on hyvä olla laskelmoiva ja kova vaativissa tilanteissa. Kaikki noilla areenoilla haluavat saada vain hyödyn irti.
Mielipiteelläni edellisessä viestissäni tarkoitin noita ihmisiä, joille ei riitä, että artisti viihdyttää, ja tuo miellyttäviä hetkiä omaan elämään. Ei, kun pitää alkaa roikkumaan sen rintapielessä vaatimassa ystävyyttä ja ymmärrystä, huomiota, artistin pitää olla sitä ja tätä. Mutta mä en ole koskaan tajunnutkaan kenenkään fanittamista.
Hyvä, että Saara saa nyt tällaisia isomman maailman showjuttuja tehtäväkseen. Niissä kun ei jää kaipaamaan sitä tunnepuolta samalla tavalla. Voimaballadit on muutenkin niin loppuun kulutettu näissä formaateissa, että niitä ei kovin montaa tarvitsisi nähdä ennen finaalia. Tällä tämänhetkisellä kaavalla Saaralla on ihan mahdollisuuksia, taso on tänä vuonna niin huono, että tuolla laulutaidolla pitäisi selvitä kohtuullisen pitkälle, jos ei ole todella rasittava persoona. Ennen Saaraa voi tippua hyvinkin tyttöbändi, Honey G ja Ryan. Sitten alkaa kyllä olla Saaran vuoro.
Voittaja on kuitenkin lopulta joku, joka koskettaa. Mattillehan tätä kautta on pedattu alusta asti, Emilyllä myös mahdollisuuksia nyt kun Gifty on ulkona, vaikka häntä olisin veikannut alun perin top 3:een. 4AM myös kärkikahinoissa, ellei mokaa jotenkin pahasti.
Hänenhän on pitänyt tulla joka jakson jälkeen “maitojunalla” kotiin, kun britit eivät äänestä eivätkä katso videoita YouTubessa eivätkä tykkää Twitterissä ja vihaavat Saaraa, kun se on jotenkin niin epäaito.
Ihan sama milloin tulee kotiin ja saako levytyssopimusta ja seuraako tästä yhtään mitään. Tuonne pääsy ja tuolla esiintyminen rautaisella ammattitaidolla ja täydellisesti jäätymättä on sellainen juttu, että sopii yrittää tehdä perässä. Saara näyttää itse ajattelevan, että tämä on hänelle tilaisuus, jota ei elämässä toista kertaa tule, ja hän nauttii siitä täysillä, vaikka tästä ei seuraisi uran kannalta yhtään mitään.
Ja juu, siis tasohan on totta kai ja ilman muuta juuri tänä vuonna poikkeuksellisen huono... Ei se nyt jumalauta voi olla mitenkään muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärrä, että kun mina nyt en satu pitämään Saarasta ja hänen lauluistaan niin pitäisikö minun nyt valehdella ja hehkuttaa häntä av:llä?!?
Mikäli minulle sanotaan, että Saara on mahtava ja hänen kommentit ja ilmeet ovat upeita, niin totta h*lvetissä sanon, että minun mielestäni näin ei ole. Suurinta myötähäpeää aiheuttaa se missä Sharon ilmoitti Saaralle sohvalla, että olen valinnut sinut, eli olet jatkossa, johan saara hokee, että am I, am I ja ilme on niin feikki ja teennäinen, ulkoa opeteltu, että oksettaa!
Pakkoko sinun on lukea tai kommentoida mitenkään Saaraa käsitteleviä ketjuja? Teet palveluksen myös itsellesi kun unohdat koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 99% varma että Saaralla on aspergerin syndrooma. Olen itse assi ja heidän kanssaan toistuvasti tekemisissä ja näen Saarassa NIIN paljon samoja piirteitä meidän kanssa ettei mitään rajaa...
Hän on omalaatuinen persoona, jonka tunteiden ilmaisu on asseille tyypillisesti myöskin omalaatuista - joko hyvin rajoittunutta tai päinvastoin ylikorostettua. Ilmeet, eleet ym. Ovat hänelle vaikeita ihan kuin kaikille aspergereille.
Saara tietää selvästi että häneltä odotetaan tietynlaista käytöstä, eism, hymyilyä ja naurua tietyissä kohdissa ja siksi hän myös hymyilee ja nauraa. Oikeasti hän ei sitä tekisi vaan tekee koska tietää ennakko-odotukset. Siksi hänen olemuksensa vaikuttaa teennäiseltä.
Esim. itsekään en vain osaa ilmaista iloani nauramalla/hymyilemällä, mutta tietyissä tilanteissa se on pakko tehdä ettei vaikuta aivan moukalta. Esim. kun saa lahjoja tai saa tietää voittaneensa jotain. Olen silloin itsekin väkinäisesti nauranut/hymyillyt ja oikeasti yrittänyt eläytyä siihen tilanteeseen vaikka se on minulle luonnotonta.
Me assit yritämme yleensä toissamme sopeutua muiden joukkoon ja toimia niin kuin "pitää". Mutta helppoa se ei meille ole, siksi pyytäisinkin kärsivällisyyttä ja ymmärrystä eikä haukkuja ja feikiksi syyttämistä.
Mitä ihmettä sinä sekoilet?
Sinä et voi tehdä diagnoosia toisesta ihmisestä noin hulluin perustein. Tämä on vain hyvä esimerkki ilmiöstä, jossa kaikelle yritetään antaa diagnoosi.
On ihan selvää, että Saara on vähän hermostunut kun puhuu ei-äidinkieltään kulttuurissa, jossa ei ole kasvanut, ja ehkä yrittää selviytyä siitä muulla tavalla kuin menemällä lukkoon tai olemalla ujo. Voin ihan oman ammattikokemukseni perusteella sanoa, että hän ei ole autistinen! eiköhän sen jokainen ymmärrä..
Saara on menestynyt loistavasti kaikesta "muovimaisuudesta", "tekopirteydestä", "epävireydestä" tai mistä häntä sitten syytetäänkään, huolimatta. Miksi? Siksi koska hän poikkeaa monista suomalaisista siinä, että ei ole etukäteen mitätöinyt itseään omissa silmissään, uskaltaa ottaa epäonnistumisenkin riskin, mutta ennen kaikkea hän ei anna muiden mielipiteiden määrittää itseään. Tietenkin hän on lahjakas, mutta kuinka moni eri aloilla oleva lahjakas suomalainen jättää edes yrittämättä, koska takaraivossa takoo koko ajan opitus sheemat: "älä luule olevasi jotain", "mitäpä jos epäonnistun, miten kestän häpeän", "etteivät vaan muut luule, että pidän itseäni jotenkin parempana" jne. Näin meidät on kasvatettu. Ei ihme, että emme osaa, uskalla ja halua viedä maailmalle edes loistotuotteitamme, on sitten kyse laulajasta tai muotiivaatteista, tekniikasta tai keksinnöistä, aivan muutamia esimerkkejä lukuunottamatta. Ruotsalaisetkin ovat vuosisadan edellä meitä tässä maailmanvalloituksessa.
Uskokaan jo, vaatimattomuus ja nöyristely ei kaunista eikä tuo leveää leipää, tai edes mitään leipää velkaantuneelle Suomelle!
Itse olen epäillyt menestymismahdollisuuksia lähinnä iän vuoksi, koska luulin että X Factor on enemmän nuorempien suosiossa ja sitä kautta kaikista nuorimmilla kisaajilla on paremmat mahdollisuudet menestyä. Mutta näköjään ainakin kaksi voittajaa on ollut voittaessaan 36 vuotta! En kyllä valitettavasti usko Saaran voittavan, mutta ehkä pääsee kolmen parhaan joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lähes kaikki, minäkin, odottanut jatkopaikkaa vielä. Vaikka vähän laulun osalta menikin euroviisuksi. Kyllä Saara musikaaliuran ulkomailla saa.
Dialyysissä telegraph kirjoitti että viimevuoden voittajan esiintyessä tajuaa tämän vuoden huonon tason
Toimittaja kirjoitti:
Last year's winner Louisa Johnson has kindly dropped by to plug her new single and unfortunately it's only highlighting how mediocre this year's bunch are in comparison. And remember, she's only four years old.
Let's see who's safe:
5 After Midnight. To be expected, even though their version of Thriller was deeply predictable.
Emily Middlemas. Yay.
Matt Terry. Obvs.
Sam Lavery. Fine.
Saara Aalto. Yessssss! She deserves it. We're so glad she's found her niche.
Honey G. Cannot swear in liveblog cannot swear in liveblog cannot swear in liveblog... oh fiddlesticks.
Kuten ehkä huomaat, tyyli on aika humoristinen, mutta Saaraa ei kyllä hänen toimestaan niputettu kovin mediocre-kategoriaan. Mutta kiitos tulkinnastasi. Annetaan muiden tehdä omansa ihan koko tekstin pohjalta, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, siis tasohan on totta kai ja ilman muuta juuri tänä vuonna poikkeuksellisen huono... Ei se nyt jumalauta voi olla mitenkään muuten.
Oletko seurannut edellisiä kausia? Taso on ollut huomattavasti parempi. Tänä vuonna melkein kaikki laulavat epävireisesti ja esiintyvät tönkösti ja tuomarit valitsivat vitsiryhmiä jatkoonpääsijöiksi viihdearvon takia. Tai tiputtavat jotain giftyjä, koska muuten ei jää tyttöryhmää. Selkeän laskelmoitu ja tylsä kausi. Parempia laulajia jäi rannalle judges houses -vaiheessa. Saara erottuu laulutaidollaan edukseen tässä ryhmässä erityisen hyvin, joskin hänen syvälle juurtuneet maneerinsa tulevat negatiivisesti esiin ihan liikaa ekaa kertaa esiintyvien nuorten rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan oliko joku hyvä syy karsia Gifty? Työlupa? Oleskelulupa?
Et oo tosissas tippuko Gifty:O Mä katoin viime lauantaina ekan kerran tätä kautta Subilta ja pidin häntä porukan parhaana! En tiedä monta viikkoa vanha toi jakso oli mutta tuskin nyt niin paljon hänen tasonsa on voinnut romahtaa tai muiden nousta että hänen oli ollu vielä aika tipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä niitä Saaran omia biisejä on? Kun joku edellä puhui hänestä lauluntekijänä. Uteliaisuuttani kysyn, jos joku voisi heittää nimiä saman tien.
Varpaisillaan, No Fear ja Blessed with Love tulevat ensimmäisinä mieleen.
Kiitos.
Juurikin jotain tällaista myös minä epäilen.
8