Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet terapiassa kertonut seksuaalisuudesta?

Vierailija
29.10.2016 |

En uskalla puhua aiheesta, vaikka moni asia vaivaa. Olen ollut terapiassa jo kaksi vuotta, mutta tämä on suuri kynnys

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammolla odotan sitä kertaa kun ehkä varmaan pitäisi tästä aiheesta puhua 😩

Miksi?

Vierailija
42/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut psykoterapeutiksi ja valitettavasti kokeneillekin ammattilaisille tämä on tabu. Otin aiheen esiin ohjauskeskusteluissa, ja ohjaajien oma rajoittuneisuus tuli esiin. Aihetta välteltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskellut psykoterapeutiksi ja valitettavasti kokeneillekin ammattilaisille tämä on tabu. Otin aiheen esiin ohjauskeskusteluissa, ja ohjaajien oma rajoittuneisuus tuli esiin. Aihetta välteltiin.

Valitettavasti tämä taisi kertoa kaiken oleellisen -.-

Vierailija
44/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään onnistuneita kokemuksia keskusteluista?

Vierailija
45/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä seksin kuuluukin olla noloa ja yksityistä? Eli te kaikki ujot asiakkaat olette täysin normaaleja!

Vierailija
46/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin olleeni varhaisteininä "tyttöpoika". Terapeutti alkoi puhua transuista ja

Vierailija
47/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin olleeni varhaisteininä "tyttöpoika". Terapeutti alkoi puhua transuista ja

Ja muunsukupuolisista, "genderfluid".

Vierailija
48/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muunsukupuolisista, "genderfluid".

Ja piti siis sanoa poikatyttö, olen siis nainen :D

Vierailija
49/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin kyllä jutella. Kukaan ei tiedä että olen lesbo. Siis oikeasti kukaan, varsinkaan aviomieheni. :(

Vierailija
50/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeista kokemuksista kysyttiin? Olen yrittänyt vihjata, että perheessäni kaikki ei ollut normaalia. Silti aiheeseen ei ole menty syvemmälle.

Terapeutti kysyi onko seksuaalihistoriassani ikäviä kokemuksia tai sellaista, että rajojani olisi rikottu.

Vierailija
51/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Osa transihmisistä tosiaan identifioituu sukupuolten väliin, mutta osoittaa terapeutilta vähintäänkin kujalla olemista alkaa puhua transsukupuolisuudesta pyytämättä asiakasta spesifioimaan käsitettä... pitäisi kuulua ihan terapian ykköskurssiin, että ihmisten sanavarastot on erilaisia ja "oikeaa" (virallisesti oikeaa) sanaa ei edes tiedä...

T. transsukupuolinen, joka taas oli puhunut teininä terapeutilleen itsestään termillä androgyyni

Vierailija
52/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi halusinkin naisterapeutin, että voisin kertoa samaa sukupuolta edustavalle avoimesti myös seksielämästäni, jos se aihe tulee esille ja tulihan se. Onneksi voidaan molemmat puhua aiheesta kiemurtelematta.

Vierailija
53/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on miesterapeutti, joka on kaikessa muussa loistava, paitsi seksistä puhuessani vaivautuu enemmän kuin minä :(

Vierailija
54/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos kyseessä koulutettu ammattilainen, Valviran myöntämä psykoterapeutti, niin eiköhän hän ymmärrä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden arkuuden ja mahdollisen kivuliaisuuden, häpeän yms. Minun terapeuttini ainakin ymmärtää, kyseessä kognitiivinen psykoterapeutti. Sitten, kun koet olevasi valmis, voit aloittaa asiasta puhumista vaikka niin, että kerrot sinulle olevan vaikea puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ja että sinun olisi jossain vaiheessa tärkeä päästä puhumaan niistä, koska sinulla on sillä alueella jotain mieltäsi painavaa. Hyvä terapeutti kyllä ymmärtää ja antaa sinun edetä omaan tahtiisi ja puhua asioista vasta, kun olet itse siihen valmis.

Itse olen jonkin verran puhunut omista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ja kokemuksista, mutta myönnän, että se on ehdottomasti vaikein aihealue minulle, mistä terapiassa keskustella. En ole kaikkea vielä sillä saralla pystynyt minäkään avautumaan, vaikka olen käynyt 4-vuotta putkeen psykoterapiassa. Asiaa vaikeuttaa sekin, ettei terapeuttini ole seksuaaliterapeutti, vaikka hyvin ymmärtävä ja ammattimainen on silläkin saralla ja lisäksi se, että hän on keski-ikäinen täti ja minä nuori nainen, niin se tuntuu jotenkin vaivaannuttavalta, varmaan ku en oo tottunut lapsena tai teininäkään puhumaan aikuisten kanssa näistä asioista, vaan niistä ollaan vaiettu ja aiheen esille tulo on tuntunut kiusalliselta. Kavereiden kans oonkin sitten pystynyt puhumaan, mutta se on sellaista nuorille tyypillistä, vähän lapsellista keskustelua.

Vierailija
55/61 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut nuoresta saakka kiinnostunut seksuaalisuudesta ja luin kirjoja 10-vuotiaana mm. naisen nautinnosta. Tuntuu, että minulla on enemmän tietoa naisen seksuaalisuydesta kuin miesterapeutillani.

Vierailija
56/61 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeuttini puhuu minulle kuin lapseöle, tuskin uskoisi että en olekaan neitsyt.

Myös meitä terapeuttiopiskelijoita kihdellaan kuin aseksuaaleja neitsyitä. Taustalla lienee historia ja terapeutin auktoriteettia väärinkäyttäneet potilaisiin sekaantujat. Todellisuudessa kypsä terapeutti voi tuntea eroottista vastatransferenssia ammatilliset rajat säilyttäen.

Vierailija
57/61 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti monella (psyko)terapeutilla ei ole valmiuksia käsitellä seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Moni asiakas on tästä maininnut ja tässäkin ketjussa tulee esille samanlaisia kokemuksia. Seksuaaliterapeutin vastaanotolla seksuaalisuuteen liittyviä asioita voi käsitellä ja ottaa esille turvallisesti ja terapeutin torjumatta.

t. seksuaaliterapeutti

Vierailija
58/61 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti monella (psyko)terapeutilla ei ole valmiuksia käsitellä seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Moni asiakas on tästä maininnut ja tässäkin ketjussa tulee esille samanlaisia kokemuksia. Seksuaaliterapeutin vastaanotolla seksuaalisuuteen liittyviä asioita voi käsitellä ja ottaa esille turvallisesti ja terapeutin torjumatta.

t. seksuaaliterapeutti

Eli psykoterapian lisäksi pitäisi käydä seksuaaliterapiassa? Kuka maksaa?

Vierailija
59/61 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. seksuaaliterapeutti

Eli psykoterapian lisäksi pitäisi käydä seksuaaliterapiassa? Kuka maksaa?

Ei välttämättä. Kuten sanoin, kaikilla terapeuteilla ei ole valmiuksia seksuaalisuuden käsittelyyn. Mutta on myös psykoterapeutteja, joilla on myös seksuaaliterapeutin koulutus. Kannattaa vertailla terapeuttia valittaessa ja tosiaan terapeuttia voi vaihtaa, jos ei prosessi etene.

t. seksuaaliterapeutti

Vierailija
60/61 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei seksuaalisuuden käsittely ole standardi?