Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?
Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (221)
Päiväkoti on avoin kaikille. Voit mennä vaikka koko päiväksi seuraamaan niin näet mistä valvonnan puute johtuu.
Esim. Lähipäiväkodissamme on niin paljon käytösongelmaisia lapsia, että toivoivat etten ryhmäni kanssa enää vieraile pihalla ( olen pph). Sanoivat etteivät voi taata lasteni turvallisuutta. Kädet ja silmät eivät annetuilla resursseilla riitä ( heillä on käytössään kaikki mahd.ylimääräiset avustajat jne)
Ymmärtääkseni lapset ovat alunperin saaneet mennä leikkimään huoneisiin ilman hoitajaa (eli niin, että hoitaja käy kurkkaamassa välillä). Omat lapset ovat olleet ok tämän kanssa, ja minustakin on ollut hyvä, että koko ajan ei vahdita jos tarvetta ei ole. Uusi lapsi on ollut näissä mukana alkuun, kunnes henkilökunta on tajunnut, mitä hän tekee. Sen jälkeen on ollut henkilökuntaa aina vahtimassa, mutta lapsi on heidän mukaansa tosi nopea ja veitsiepisodissa hoitaja oli ollut juttelemassa jonkun vanhemman kanssa. Ymmärrän, ettei vahtiminen ole aukotonta, mutta tässä tapauksessa jokin ratkaisu pitäisi olla. Ap.
Mietin jopa, miksi uuden lapsen vanhemmat eivät ole auttamassa lasta sopeutumaan, kun he kerran ovat kotona. Itsellä on työtä ja kiire myös. Tässä yritän sanoa sitä, että syy ei ole meidän, joten meiltä vaaditaan aika paljon. Ap.
Miten on mahdollista että moni täällä on sitä mieltä että on ok ettei päiväkodissa ole turvallista? Entä jos kyse olisi aikuisista? Mä meen töihin joka päivä ja uusi työkaveri uhkailee ja heittelee mua tavaroille, mun pitää vaan odottaa että tottuu ympäristöönsä ja hyväksyä tilanne, just, mähän tekisin rikosilmoituksen. Kenenkään ei kuulu pelätä päiväkodissa, ketään ei saa uhkailla eikä pahoinpidellä. Päiväkodin henkilökunnan tehtävä on taata turvallinen ympäristö. Itse teen töitä muistisairaiden parissa, osa on väkivaltaisia, av logiikalla olisi siis ihan ok että antaisin heidän pahoinpidellä toisiaan, koska he eivät voi taudille mitään. Väkivalta ei ole koskaan ok, tuntuu että se hyväksytään helpommin kun se kohdistuu lapsiin ja tekijänä toinen lapsi.
En lukenut koko ketjua kun niin paljon viestejä. Mutta ap oletko täysin varma, että omat lapsesi ovat kaikessa oikeassa? Uskon kyllä, että ongelmat uuden lapsen kanssa ovat todellisia, mutta usein vanhemmat haluavat ajatella omista lapsistaan hyvää ja uskotaan kaikki mitä sanotaan. Meillä kaksi lasta ja esikoinen todella sydämellinen ja reipas, mutta valitettavasti erittäin herkkänahkainen. Eli hänellä oli tapana loukkaantua kaikesta ja kaikki oli aina kiusaamista vaikka näin ei aina ollut. Kuopus taas todella reipas ja paksunahkainen ja puolustaa itseään aina, esim jos joku vie lelun niin ei jää itkemään vaan ottaa lelun takaisin itselleen. Meillä lapset pienessä päiväkodissa ja kaikki vanhemmatkin tietävät kuka on kenenkin äiti ja isä. Kun esikoinen alkoi valittaa yhden lapsen kiusaavan, juteltiin siitä päiväkotiin ja lupasivat tarkkailla tilannetta. Kävi niin, että muutama muukin lapsi oli valittanut asiaa. Päiväkoti menetteli niin, että sekä kiusaajan että kiusattujen vanhemmat kokoontuivat samaan pöytään ja asiasta keskusteltiin. Ongelma saatiin purettua kun siihen puututtiin sekä kotona että päiväkodilla. On kuitenkin aikamoista vaatia, että lastesi kanssa on täti kokoajan varjostamassa. Eikö olisi kuitenkin kaikkien etu, että omatkin lapsesi saavat leikkiä vapaasti päiväkodissa.
Minua todella myös ahdistaa se etten voi hoitaa työtäni kunnolla. Niin hulluksi on mennyt se kuinka suuria ongelmia tavallisessa ryhmässä olevilla lapsilla saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna oikeasti miettisin päiväkodin vaihtoa. Tuossa ei tule tapahtumaan muutosta. Ja mieti tulevaisuutta myös koska hyvässä lykyssä tuo lapsi on samassa koulussa lapsesi kanssa, jossa ongelmat myös hyssytellään maton alle. Kokemuksesi on niin tuttu, niin tuttu että oikein oksettaa. T. Koulussa pahoinpidellyn lapsen äiti
Ei tuota karkuun pääse missään. Ei ole olemassa sellaista paikkaa jossa ei näitä tehostetun tuen tai erityisen tuen lapsia ole. Ei päiväkodissa, eskarissa, koulussa, ei harrastuksissa. Opettajat tekevät parhaansa mutta hätävarjelun liioitteluun ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki voit ottaa omasi kotihoitoon ja kotiopetukseen.
Lo ja lto
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että moni täällä on sitä mieltä että on ok ettei päiväkodissa ole turvallista? Entä jos kyse olisi aikuisista? Mä meen töihin joka päivä ja uusi työkaveri uhkailee ja heittelee mua tavaroille, mun pitää vaan odottaa että tottuu ympäristöönsä ja hyväksyä tilanne, just, mähän tekisin rikosilmoituksen. Kenenkään ei kuulu pelätä päiväkodissa, ketään ei saa uhkailla eikä pahoinpidellä. Päiväkodin henkilökunnan tehtävä on taata turvallinen ympäristö. Itse teen töitä muistisairaiden parissa, osa on väkivaltaisia, av logiikalla olisi siis ihan ok että antaisin heidän pahoinpidellä toisiaan, koska he eivät voi taudille mitään. Väkivalta ei ole koskaan ok, tuntuu että se hyväksytään helpommin kun se kohdistuu lapsiin ja tekijänä toinen lapsi.
Just näin, kiitos! Ja miksi meidän lasten pitäsis sopeutua tähän ja minulle tiuskitaan? Ap
Päiväkodinjohtaja on lupaillut ihan tyhjiä. Teoriassa hieno ajatus mutta käytännössä tosiaan mahdoton toteuttaa semmoinen että juuri teidän lapset olisivat koko ajan valvonnan alla ja lto:n kanssa samassa huoneessa. Mutta johtajat nyt tykkää lupailla ja suunnitella kaikenlaista, se on helppoa kun ei tarvitse itse olla osastolla sitä toteuttamassa :D Kunnalliseen päiväkotiin on ihan turha kuvitella tulevan mitään ylimääräisiä kasvattajia yhden ongelmalapsen takia, jotka semmoisia ehdottelee ei ymmärrä mitään tämän päivän varhaiskasvatuksesta. Ap:n asia ei myöskään ole ehdottaa että kelto (veo) tulee katsomaan tätä ongelmana olevaa lasta (joku ketjussa semmoistakin ehdotti että ap voisi kysella keltoa), kyllä ne kasvattajat siellä hoitaa sen asian tarvittaessa ja ap:llehan sitä ei kerrota jos vaikka olisi jo käynytkin ja toimenpiteet olisi käynnissä. Jos lto todella on ap:lle kertoillut asioita ongelmana olevan lapsen kotioloista niin hän on toiminut todella väärin, jopa laittomasti. Vanhempien kanssa keskustellaan vain heidän lapsistaan, ei muista, ikinä. Kaikki konfliktitkin käsitellään ns nimettömänä vaikka kumpikin osapuoli tietää kenestä lapsesta on kyse, mitään tietoja kotioloista, diagnooseista tai taustoista ei kuitenkaan saa jakaa. Miltä tuntuu ap ajatus siitä että sama lto käsittelee jonkun vanhemman kanssa teidän kotiasioita? Kertoilee että se Pekan ja Maijan äiti se on semmoinen hysteerikko ja vaatii että hänen lapsiaan on suojeltava täällä paremmin kuin muita? Turha kuvitella että lörpöttely rajoittuu vain sinuun ja tähän tapaukseen jos niin todella tapahtui, itse ottaisin sen asian tiimoilta välittömästi yhteyttä päiväkodin johtajaan tai varhaiskasvatuksen päättäjiin.
Mitä sitten tekisin itse ongelman suhteen? Juttelisin muiden vanhempien kanssa, kyselisin onko samanlaisia kokemuksia, pitäisin asiaa esillä hoitajien ja johdon kanssa, kysyisin joka päivä (lasten kuulematta) oliko ollut konflikteja ja vertaisin sitä siihen mitä lapset itse kertovat kotona, pyytäisin kasvattajilta että omat lapset eivät mene samaan leikkiin kyseisen lapsen kanssa, omille lapsille myös sanoisin ettei kannata hakeutua samaan leikkiin. En vähättele tapahtumia, kiusaamista ja suoranaista väkivaltaa on varmasti ollut. Ihmismieli on kuitenkin sellainen että kun joku kiusaa ja alat jopa pelätä kyseistä ihmistä niin hänen tekemisensä saattavat ylikorostua ja siten voi olla että lapsi edelleen kertoo jokaisen pienenkin tilanteen mitä kyseisen lapsen kanssa tapahtuu ja jättää samaan aikaan kertomatta miten tappeli lapiosta Liisan kanssa, törmäsi Mikkoon, suuttui kun Tapani lällätti jne. Lapsesi eivät tietenkään pidä tuosta kiusaajalapsesta, miksi pitäisivätkään kun ovat joutuneet kiusaamisen ja väkivallan kohteeksi. Osin sen vuoksi varmasti muistavat aina kertoa mitä juuri tuo lapsi teki, kun taas kavereiden kanssa nahistelut unohtuu helposti. Kuulostaa muutenkin uskomattomalta että esim kukaan muu ei olisi heittänyt hiekkaa lasten päälle jos ryhmässä on 3-5 vuotiaita, sanoisin että 8/10 kolmevuotiaasta huitoo lapion kanssa edes joskus niin että hiekkaa lentää kaverinkin päälle.
Jotenkin tämä kertomus ei kohtaa todellisuuden kanssa, ei ainakaan minun todellisuuteni. Siis että 24 lapsen ryhmässä olisi yksi häirikkö ja ennen hänen tuloaan ryhmä oli harmoninen eikä ikinä sattunut mitään ikävää.. Todellisuus on enemmänkin sellainen että 24 lapsen ryhmässä on vähintään 5 melko haastavaa lasta jotka vaativat lähes joka tilanteessa aikuisen ohjausta että hommat sujuu ongelmitta. Mutta kyllähän tuo lapsi lopulta siirtyy jonnekin toiseen yksikköön jos tilanne on kertomasi kaltainen, ei sovi isoon ryhmään eikä pärjää ilman erityistukea jota ei kyllä isossa yksikössä ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna oikeasti miettisin päiväkodin vaihtoa. Tuossa ei tule tapahtumaan muutosta. Ja mieti tulevaisuutta myös koska hyvässä lykyssä tuo lapsi on samassa koulussa lapsesi kanssa, jossa ongelmat myös hyssytellään maton alle. Kokemuksesi on niin tuttu, niin tuttu että oikein oksettaa. T. Koulussa pahoinpidellyn lapsen äiti
Ei tuota karkuun pääse missään. Ei ole olemassa sellaista paikkaa jossa ei näitä tehostetun tuen tai erityisen tuen lapsia ole. Ei päiväkodissa, eskarissa, koulussa, ei harrastuksissa. Opettajat tekevät parhaansa mutta hätävarjelun liioitteluun ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki voit ottaa omasi kotihoitoon ja kotiopetukseen.
Lo ja lto
Mutta mikä on sitten hätävarjelun liitoittelua, miten määrittelet sen?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodinjohtaja on lupaillut ihan tyhjiä. Teoriassa hieno ajatus mutta käytännössä tosiaan mahdoton toteuttaa semmoinen että juuri teidän lapset olisivat koko ajan valvonnan alla ja lto:n kanssa samassa huoneessa. Mutta johtajat nyt tykkää lupailla ja suunnitella kaikenlaista, se on helppoa kun ei tarvitse itse olla osastolla sitä toteuttamassa :D Kunnalliseen päiväkotiin on ihan turha kuvitella tulevan mitään ylimääräisiä kasvattajia yhden ongelmalapsen takia, jotka semmoisia ehdottelee ei ymmärrä mitään tämän päivän varhaiskasvatuksesta. Ap:n asia ei myöskään ole ehdottaa että kelto (veo) tulee katsomaan tätä ongelmana olevaa lasta (joku ketjussa semmoistakin ehdotti että ap voisi kysella keltoa), kyllä ne kasvattajat siellä hoitaa sen asian tarvittaessa ja ap:llehan sitä ei kerrota jos vaikka olisi jo käynytkin ja toimenpiteet olisi käynnissä. Jos lto todella on ap:lle kertoillut asioita ongelmana olevan lapsen kotioloista niin hän on toiminut todella väärin, jopa laittomasti. Vanhempien kanssa keskustellaan vain heidän lapsistaan, ei muista, ikinä. Kaikki konfliktitkin käsitellään ns nimettömänä vaikka kumpikin osapuoli tietää kenestä lapsesta on kyse, mitään tietoja kotioloista, diagnooseista tai taustoista ei kuitenkaan saa jakaa. Miltä tuntuu ap ajatus siitä että sama lto käsittelee jonkun vanhemman kanssa teidän kotiasioita? Kertoilee että se Pekan ja Maijan äiti se on semmoinen hysteerikko ja vaatii että hänen lapsiaan on suojeltava täällä paremmin kuin muita? Turha kuvitella että lörpöttely rajoittuu vain sinuun ja tähän tapaukseen jos niin todella tapahtui, itse ottaisin sen asian tiimoilta välittömästi yhteyttä päiväkodin johtajaan tai varhaiskasvatuksen päättäjiin.
Mitä sitten tekisin itse ongelman suhteen? Juttelisin muiden vanhempien kanssa, kyselisin onko samanlaisia kokemuksia, pitäisin asiaa esillä hoitajien ja johdon kanssa, kysyisin joka päivä (lasten kuulematta) oliko ollut konflikteja ja vertaisin sitä siihen mitä lapset itse kertovat kotona, pyytäisin kasvattajilta että omat lapset eivät mene samaan leikkiin kyseisen lapsen kanssa, omille lapsille myös sanoisin ettei kannata hakeutua samaan leikkiin. En vähättele tapahtumia, kiusaamista ja suoranaista väkivaltaa on varmasti ollut. Ihmismieli on kuitenkin sellainen että kun joku kiusaa ja alat jopa pelätä kyseistä ihmistä niin hänen tekemisensä saattavat ylikorostua ja siten voi olla että lapsi edelleen kertoo jokaisen pienenkin tilanteen mitä kyseisen lapsen kanssa tapahtuu ja jättää samaan aikaan kertomatta miten tappeli lapiosta Liisan kanssa, törmäsi Mikkoon, suuttui kun Tapani lällätti jne. Lapsesi eivät tietenkään pidä tuosta kiusaajalapsesta, miksi pitäisivätkään kun ovat joutuneet kiusaamisen ja väkivallan kohteeksi. Osin sen vuoksi varmasti muistavat aina kertoa mitä juuri tuo lapsi teki, kun taas kavereiden kanssa nahistelut unohtuu helposti. Kuulostaa muutenkin uskomattomalta että esim kukaan muu ei olisi heittänyt hiekkaa lasten päälle jos ryhmässä on 3-5 vuotiaita, sanoisin että 8/10 kolmevuotiaasta huitoo lapion kanssa edes joskus niin että hiekkaa lentää kaverinkin päälle.
Jotenkin tämä kertomus ei kohtaa todellisuuden kanssa, ei ainakaan minun todellisuuteni. Siis että 24 lapsen ryhmässä olisi yksi häirikkö ja ennen hänen tuloaan ryhmä oli harmoninen eikä ikinä sattunut mitään ikävää.. Todellisuus on enemmänkin sellainen että 24 lapsen ryhmässä on vähintään 5 melko haastavaa lasta jotka vaativat lähes joka tilanteessa aikuisen ohjausta että hommat sujuu ongelmitta. Mutta kyllähän tuo lapsi lopulta siirtyy jonnekin toiseen yksikköön jos tilanne on kertomasi kaltainen, ei sovi isoon ryhmään eikä pärjää ilman erityistukea jota ei kyllä isossa yksikössä ole tarjolla.
Ei tilanne ole ollut täysin harmoninen, kyllä siellä on riidelty ja lyöty. Mutta uuden lapsen myötä väkivallasta tuli jokapäiväistä, jatkuvaa, aina saman lapsen toimesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, kiitos! Ja miksi meidän lasten pitäsis sopeutua tähän ja minulle tiuskitaan? Ap
Vertailu työelämään ei toimi. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, jopa niillä joilla on ongelmia. Sinulla on oikeus siirtää lapsesi toiseen yksikköön tai hoitomuotoon jos nykyinen ei kelpaa. Ei se ole kenenkään mielestä okei että jollain lapsella ei ole turvallista olla päiväkodissa. Ei kai sekään ole kenenkään mielestä okei että jollain lapsella ei ole turvallista kotona mutta niitäkin lapsia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lo ja ltoMutta mikä on sitten hätävarjelun liitoittelua, miten määrittelet sen?
Se että lto pitää lastasi samassa huoneessa kanssaan jatkuvasti, ettei vaan mitään satu. Tuo on oikeasti paksuinta mitä olen kuullut koko 20 - vuotisen ltourani aikana! Ja ihmettelempä myös johtajan munattomuutta. Tän häytyy olla provo koska jokainen slaa tunteva tietää että ei yksikään päiväkodinjohtsja ole noin todellisuudesta vieraantunut ja lähde tuollaiseen hätävarjelun liioitteluun mukaan työntekijöiden kustannuksella. Nyt suhteellisuudentajua kehiin nainen!
Lto/lo
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua kun niin paljon viestejä. Mutta ap oletko täysin varma, että omat lapsesi ovat kaikessa oikeassa? Uskon kyllä, että ongelmat uuden lapsen kanssa ovat todellisia, mutta usein vanhemmat haluavat ajatella omista lapsistaan hyvää ja uskotaan kaikki mitä sanotaan. Meillä kaksi lasta ja esikoinen todella sydämellinen ja reipas, mutta valitettavasti erittäin herkkänahkainen. Eli hänellä oli tapana loukkaantua kaikesta ja kaikki oli aina kiusaamista vaikka näin ei aina ollut. Kuopus taas todella reipas ja paksunahkainen ja puolustaa itseään aina, esim jos joku vie lelun niin ei jää itkemään vaan ottaa lelun takaisin itselleen. Meillä lapset pienessä päiväkodissa ja kaikki vanhemmatkin tietävät kuka on kenenkin äiti ja isä. Kun esikoinen alkoi valittaa yhden lapsen kiusaavan, juteltiin siitä päiväkotiin ja lupasivat tarkkailla tilannetta. Kävi niin, että muutama muukin lapsi oli valittanut asiaa. Päiväkoti menetteli niin, että sekä kiusaajan että kiusattujen vanhemmat kokoontuivat samaan pöytään ja asiasta keskusteltiin. Ongelma saatiin purettua kun siihen puututtiin sekä kotona että päiväkodilla. On kuitenkin aikamoista vaatia, että lastesi kanssa on täti kokoajan varjostamassa. Eikö olisi kuitenkin kaikkien etu, että omatkin lapsesi saavat leikkiä vapaasti päiväkodissa.
Suosittelen lukemaan........
Ap, kunnalliseen päivähoitoon kuuluu se, että lapset ovat RYHMÄSSÄ eli yli 3-vuotiailla on yksi aikuinen per 7 lasta. 21 lapsen ryhmässä siis 3 hoitajaa. Tämä on varhaiskasvatuslaissa määritelty aikuisten määrä ryhmässä. Teidän lapsenne ei voi saada omaa hoitajaa.
Suosittelen, että palkkaat teidän lapselle kotiin oman hoitajan, silloin saat haluamaasi yksilöllistä hoitoa lapselle.
Ryhmähoidossa ongelmana on se, että melkein joka ryhmässä on ainakin yksi psyykkisesti häiriintynyt lapsi, joka sitoo lähes koko henkilökunnan. Joissain tapauksissa häiriintynyt lapsi voi saada henkilökohtaisen avustajan jaettuna puoliksi toisen lapsen kanssa, tai hänet siirretään erityisryhmään, jossa on tukea enemmän. Omaa avustajaa ei voi saada, ellei ole pyörätuolissa tms.
Eli teidän vaatimukset omalle hoitajalle ovat valitettavasti ylimitoitettuja. Varhaiskasvatuslakiahan tuossa ei ole rikottu, joten rikosilmoituksen tekeminen tuskin auttaisi (mitä joku tuossa vissiin puolivitsillä ehdotti). Ikävä kyllä päivähoito on tällaista, että näitä tilanteita syntyy, kun lapsia on niin moneen junaan. Eli teille tosiaan voisi olla paras ratkaisu se yksityinen hoitaja.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että lto pitää lastasi samassa huoneessa kanssaan jatkuvasti, ettei vaan mitään satu. Tuo on oikeasti paksuinta mitä olen kuullut koko 20 - vuotisen ltourani aikana! Ja ihmettelempä myös johtajan munattomuutta. Tän häytyy olla provo koska jokainen slaa tunteva tietää että ei yksikään päiväkodinjohtsja ole noin todellisuudesta vieraantunut ja lähde tuollaiseen hätävarjelun liioitteluun mukaan työntekijöiden kustannuksella. Nyt suhteellisuudentajua kehiin nainen!
Lto/lo
Ei ole provo. Jos johtaja lupaa minulle jotain, ja sitä ei voida toteuttaa, niin ei kai syy ole minun? Ja on outoa, jos lto sitä suuttuu minulle? Ap
Minä tiedän, että sitä on hankala uskoa millaista tuo päiväkotimaailma oikeasti on, ja kuinka hankala on olla silminä joka hetki, ja joka tilanteessa. Siksi ihan oikeasti suosittelen kaikkia mahdollisuuksien mukaan menemään seuraamaan päiväkodin arkea, sinne missä lapsenne on.
Se, että lapsi uhkaa toista veitsellä on tietysti jo tosi vakava asia, ja tähän pitää henkilökunnan puuttua. Mutta puuttumiseen meneee aina paljon aikaa, esim. meillä meni kolme viikkoa aikaa, ennen kuin saimme kelton (kiertävä erityisopettaja) paikalla. Hän tekee sitten arvion jatkotoimenpiteisiin ja vanhemmilla on halutessaan oikeus kieltäytyä tukitoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lto/loEi ole provo. Jos johtaja lupaa minulle jotain, ja sitä ei voida toteuttaa, niin ei kai syy ole minun? Ja on outoa, jos lto sitä suuttuu minulle? Ap
Siinä tapauksessa suosittelen yksityisen lastenhoitajan palkkaamista ja kotiopetusta, kunhan oppivelvollisuusikä täyttyy. Erittäin hyvä olisi myös kasvattaa paksumpi nahka. Niin lapsen kuin äidinkin. Tuolla asenteella ei elämästä tule kuin itkun tuhertamista.
Oikeesti.
Lto/lo
Näistä asioista pitäisi aina tehdä enemmän julkisia. Kun epäkohdat nostettaisiin pöydälle, ehkä päättäjätkin lakkaisivat tekemästä älyttömiä päätöksia kasvattaa ryhmäkokoja entisestään.
Miten toimisitte minun tapauksessani? Taitaa olla ainoa keino niellä kiukku, antaa tilanteen rauhoittua, suhtautua uusiin lyömisiin/ uhkailuihin rauhallisesti, opetella lasten kanssa puolustautumaan, pitää takaraivossa se mahdollisuus, että päiväkotia voisi myös vaihtaa? Ei kai oikein muuta? Ap