Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?
Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (221)
Lisään vielä, että henkilökunta on ollut helisemässä myös siksi, että uusi lapsi ei puhu suomea (eikä henkilökunta englantia tm.) eivätkä ilmeisesti hänen vanhempansakaan. Lapsi on 4-vuotias, joten ihan pienestä ei ole kyse.
Kaikki valvonta on päiväkodin tehtävä, ilman että sinä ohjeistat kotoa käsin. Siis pitäisi olla automaattista. Ja jos lapsi on vaaraksi muille, pitää kutsua elto, kelto tai whatever tutkimaan mikä lapsessa mättää.
Minä olisin sanonut että teen lasun jos ei lasta saada käyttäytymään. Piste.
Itsehän jätit tästä oman roolisi mainitsematta, eli olet riehunut ja vaatimalla vaatinut siellä yltympäriinsä. Ihan käsittämätön ajatus, että sinun lapsesi olisivat koko ajan lastentarhanopettajan kanssa. Ovat näköjään nyt sinuun tuskastuneet, joten kyllä, varmaan ylireagoit.
Kerrot sille LTO:lle seuraavan episodin (pienekin) jälkeen hyvin iloisena, että olet tehnyt rikosilmoituksen päiväkodista, joten ongelma on poistumassa. Sanot, että lain mukaan lapsilla on oikeus turvalliseen ympäristöön ja jos se ei LTO:n mielestä ole oikein, niin katsotaan, mitä käräjäoikeus sanoo. Ihmeesti asiat alkavat muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valvonta on päiväkodin tehtävä, ilman että sinä ohjeistat kotoa käsin. Siis pitäisi olla automaattista. Ja jos lapsi on vaaraksi muille, pitää kutsua elto, kelto tai whatever tutkimaan mikä lapsessa mättää.
Mitä luulet, että lastensuojelu siinä auttaa? Kyllä päiväkoti osaa lapset ohjata eteenpäin, jos avun ja tuen tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet, että lastensuojelu siinä auttaa? Kyllä päiväkoti osaa lapset ohjata eteenpäin, jos avun ja tuen tarvetta on.
A. Ensinnäkin päiväkodinkin pitää ryhdistäytyä koska tokihan se sossu sinnekin soittaa.
B. Jos lapsella on häikkää ennestään (kuten tuolla käytöksellä varmaati on), perhe saa sitten selittää siellä.
Oletko tietoinen kuinka uusi lapsi käyttäytyy muita lapsia kohtaan? Ei kai ohjaaja voi olla aina vain sinun lapsiesi kanssa... Mitä jos muutkin vanhemmat vaatisivat samaa. Ymmärrän huolesi, muuta en ymärrä miten tuo kaytännössä voisi toteutua, että ohjaajat eivät saisi päästää sinun kahta lastasi ollenkaan silmistään vaikka heidän pitäisi vahtia kaikkia muitakin ryhmän lapsia erityisesti tämän uuden varalta. Ja eikö todella olisi helpompi että sitä uutta vahditaan herkeämättä jos hän oli se ongelma. Ehkä en ymmärtänyt jotain...
Kurjaa teidän kannalta ja hankalaa hoitohenkilökunnan kannalta. Ryhmät on ainakin monissa paikoissa jo niin isoja, että on käytännössä täysin mahdotonta valvoa kahta lasta spesiaalisti herkeämättä.
Uudella lapsellakin on varmasti hoidossa haastavaa, jos ei ole yhteistä kieltä hoitajien kanssa. Yleensä nämä rauhoittuvat kyllä kun a. tottuvat hoitopaikkaan ja sen arkeen b. alkaa löytymään yhteinen kieli.
Uskon että opet, hoitajat ja johtaja oikeasti tekevät parhaansa taatakseen kaikkien turvallisuuden ryhmässä. Mutta jos ihan hirveästi olet maalaillut kauheata kuvaa uudesta lapsesta, opettaja halusi oikaista asiaa ja siksi hermostui.
Jos mahdollista niin odottelisin vielä hetken, josko tilanne rauhottuisi. Muutenhan käytännössä te itse joudutte vaihtamaan lapsille hoitopaikkaa, jos tuntuu siltä että ette halua heitä samaan ryhmään tämän uuden kanssa. Lapsille voit antaa ohjeita miten toimia tilanteissa ja jos jotain sattuu päiväkodissa, otat sen vain puheeksi niinkuin tähänkin saakka olet tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän jätit tästä oman roolisi mainitsematta, eli olet riehunut ja vaatimalla vaatinut siellä yltympäriinsä. Ihan käsittämätön ajatus, että sinun lapsesi olisivat koko ajan lastentarhanopettajan kanssa. Ovat näköjään nyt sinuun tuskastuneet, joten kyllä, varmaan ylireagoit.
No tuota, kun en ole riehunut :) otin tämän asian esiin ensin vasu-keskutelun lopuksi ja hyvässä yhteisymmärryksessä Lto sekä oli samaa mieltä kanssani (että häiriöitä on ollut), myönsi henkilökunnan olleen "helisemässä", ja sanoi, että onneksi tilanne on rauhoittumassa. Puhuimme pitkään ja olimme samaa mieltä. Kun soitin päiväkodin johtajalle, hän itse kertoi, että minulla on oikeus vaatia, että lapseni ovat koko ajan hoitajan näköpiirissä (eivätkä lähde ilman hoitajaa toiseen huoneeseen). Ja että henkilökunta kyllä pystyy näin toimimaan ilman, että lapseni edes huomaavat, että tällainen järjestely on tehty. Ja johtaja kehotti minua puhumaan Lto:n kanssa - joka tiuski minuulle, että tulevatko he mukaan vessaan pyllyjä pyyhkimään?!
Lisäksi, en käy päiväkodissa riehumassa, vaan yleensä mieheni vie ja hakee lapset (olin tänään hakemassa lapsia, koska mies ei ehtinyt). Ap
vaikka kuinka olisi vieressä lapsi saattaa satuttaa toista
Sellaista se on nykyään, kun erityislapset eivät saa olla omissa pienryhmissään. Ymmärräthän kuitenkin itsekin, että vaatimuksesi siitä, että sinun lapsesi ovat koko ajan tämän lto:n seurassa ja se "häirikkö" on eri tilassa, on käytännössä mahdoton? Ihan jo siksi, että lto:n työajat eivät mene sinun lastesi hoitoaikojen mukaan ja siksi, että se "häirikkö" on mitä ilmeisimmin erityistä tukea tarvitseva lapsi, joka myös tarvitsee lto:n aikaa ja ohjausta. Ryhmässä on myös noin 21 muuta lasta sinun lastesi ja tämän ongelmatapauksen lisäksi, jotka myös tarvitsevat aikuisten läsnäoloa ja huomiota. Varsinkin aamut ja iltapäivät ovat usein tämän kannalta haasteellisia, kun 24 lapsen ryhmää pyöritetään kahdestaan (iltavuorolainen ei ole vielä tullut, aamuvuorolainen on jo lähtenyt), eli pienryhmiin jaettunakin lapsia on yhdellä aikuisella 12. Niitä loppuja 11 ei kuitenkaan voi raahata mukanaan vessaan, kun yksi tarvitsee apua pyyhkimisessä, eli väistämättä tulee tilanteita, jolloin työntekijän on jätettävä osa lapsista keskenään minuutksi. Sekin riittää joillekin kaaoksen aikaansaamiseksi. Ja tuon kokoiseen ryhmään mahtuu yleensä noita silmällä pidettäviä lapsia enemmän kuin yksi...
Sinuna oikeasti miettisin päiväkodin vaihtoa. Tuossa ei tule tapahtumaan muutosta. Ja mieti tulevaisuutta myös koska hyvässä lykyssä tuo lapsi on samassa koulussa lapsesi kanssa, jossa ongelmat myös hyssytellään maton alle. Kokemuksesi on niin tuttu, niin tuttu että oikein oksettaa. T. Koulussa pahoinpidellyn lapsen äiti
Tuntuu että johtaja on halunnut vain pestä kätensä ongelmasta ja vierittää vastuun hoitajille lupailemalla tyhjää. Olisiko viisasta vain ohjeistaa omille lapsille että pysyttelevät hissukseen poissa uuden lähettyviltä tai vaihtavat leikkiä jos toinen tulee uhkaavasti lähelle. Niin kauan kunnes toinen tottuu touhuun. Tai sitten voisi mukavan kautta, kerro lapsille että sanovat uudelle jotain mukavaa joka päivä, esim kehuvat tämän paitaa tms. Toki jos ei ymmärrä kieltä niin on vaikeampaa. Halatakin voisi yrittää silloin kun toinen ei ole rihaantuneella tuulella.
Miksi niiden ohjaajien pitäisi sinun lapsiasi vahtia?
4-vuotias kielipuolihan se tässä on ongelmissa, häntähän pitäisi vahtia kunnes kommunikointi alkaa sujua muuten kuin fyysisesti.
Hankala tilanne. Jos tuo uusi lapsi on kaikkia muitakin lapsia kohtaa yhtä vaarallinrn, ei tietenkään voi olettaa että vain sinun lapset saisivat "suojelua". Tätä tietysti johtajan ei olisi sinulle siinä tapauksessa sinulle pitänyt luvatakaan.
Jos kiusaa ainoastaa sinun lasta, pitäisi selvittää miksi näin on. Ja vaikka sinun lapsesi jotenkin provosoisi tms. ei väkivaltaista käytöstä tietenkään pitäisi hyväksy ja se pitäisi heti kitkeä pois.
Mikä on lapsen tausta? Vanhemmatkin ulkomaalaisia? Ekaa kertaa päiväkodissa?
lastenhoitaja.. kirjoitti:
Kurjaa teidän kannalta ja hankalaa hoitohenkilökunnan kannalta. Ryhmät on ainakin monissa paikoissa jo niin isoja, että on käytännössä täysin mahdotonta valvoa kahta lasta spesiaalisti herkeämättä.
Uudella lapsellakin on varmasti hoidossa haastavaa, jos ei ole yhteistä kieltä hoitajien kanssa. Yleensä nämä rauhoittuvat kyllä kun a. tottuvat hoitopaikkaan ja sen arkeen b. alkaa löytymään yhteinen kieli.
Uskon että opet, hoitajat ja johtaja oikeasti tekevät parhaansa taatakseen kaikkien turvallisuuden ryhmässä. Mutta jos ihan hirveästi olet maalaillut kauheata kuvaa uudesta lapsesta, opettaja halusi oikaista asiaa ja siksi hermostui.
Jos mahdollista niin odottelisin vielä hetken, josko tilanne rauhottuisi. Muutenhan käytännössä te itse joudutte vaihtamaan lapsille hoitopaikkaa, jos tuntuu siltä että ette halua heitä samaan ryhmään tämän uuden kanssa. Lapsille voit antaa ohjeita miten toimia tilanteissa ja jos jotain sattuu päiväkodissa, otat sen vain puheeksi niinkuin tähänkin saakka olet tehnyt.
Kiitos! Tosi hyvä vastaus! Omasta mielestäni en ole maalaillut kauheaa kuvaa lapsesta, vaan kuuntelin lähes joka päivä noin kuukauden ajan lapsiani, jotka kertoivat, mitä uusi lapsi oli tehnyt. Kun vasu-keskutelun aika tuli, otin asian esille ja kerroin, mitä lapseni ovat uudesta lapsesta kertonee. Ja alleviivasin juuri tuota, että ymmärrän, että koko ajan ei voi vahtia jne., ja omatkin lapset saattavat lyödä tai tukistaa, mutta että olen huolissani, kun yksi lapsi koko ajan kiusaa, riehuu, vie tavaroita ja rikkoo. Ja kerroin myös ymmärtäväni uuden lapsen hämmenyksen ja sen, että häntä ei saa syrjiä, mutta että on sekin väärin, jos omat lapset joutuvat maalitauluiksi.
Kun sitten sovittiin kaikki tämä lto:n kanssa, ja tulintämä veitsiepisodi, niin tuntui, että nyt täytyy riittää. Tai siis että mitä pitää tapahtua, että tämä saadaan loppumaan. Siksi soitin johtajalle. En ole huutanut tai riehunut, vaan asiallisesti kysellyt, yrittänyt ymmärtää jne.
Mutta, kommenttisi oli kyllä tosi tosi hyvä. Luulen, että odottelen, kirjaan ylös asioita kaiken varalta, olen ystävällinen kaikille ja jos jotain vielä tapahtuu, niin sitten vedän johtopäätökset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lapsen tausta? Vanhemmatkin ulkomaalaisia? Ekaa kertaa päiväkodissa?
Lapsi on maahanmuuttaja, kuten vanhempansakin. Päiväkodissa on muutama muukin maahanmuuttajalapsi (jopa yksi lapsi samasta maasta, heillä olisi sama kieli, mutta toinen lapsi on rauhallinen ja pysyy uudesta lapsesta kaukana). Omat lapset leikkivät kaikkien kanssa, isomman paras kaveri on maahanmuuttaja, joten rasismista ei ole kyse. Päiväkodin henkilökunta ei puhu kovin hyvää englantia.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä ja epäloogisesta viestistä :) jouduin lyhentämään tekstiä, jotta saisin sen lähetettyä.