Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?

Vierailija
28.10.2016 |

Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (221)

Vierailija
21/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lapsen tausta? Vanhemmatkin ulkomaalaisia? Ekaa kertaa päiväkodissa?

Lapsi on maahanmuuttaja, kuten vanhempansakin. Päiväkodissa on muutama muukin maahanmuuttajalapsi (jopa yksi lapsi samasta maasta, heillä olisi sama kieli, mutta toinen lapsi on rauhallinen ja pysyy uudesta lapsesta kaukana). Omat lapset leikkivät kaikkien kanssa, isomman paras kaveri on maahanmuuttaja, joten rasismista ei ole kyse. Päiväkodin henkilökunta ei puhu kovin hyvää englantia.

Onko hän nyt aloittanut päivähoidon? Eli meneekö käytös sen alun piikkiin?

Jos on ollut ennestään hoidossa, alkaisin kysellä keltoa, koska sitten tuo kielitaidon puute ja käytös ei selity enää.

Vierailija
22/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Jos tuo uusi lapsi on kaikkia muitakin lapsia kohtaa yhtä vaarallinrn, ei tietenkään voi olettaa että vain sinun lapset saisivat "suojelua". Tätä tietysti johtajan ei olisi sinulle siinä tapauksessa sinulle pitänyt luvatakaan.

Jos kiusaa ainoastaa sinun lasta, pitäisi selvittää miksi näin on. Ja vaikka sinun lapsesi jotenkin provosoisi tms. ei väkivaltaista käytöstä tietenkään pitäisi hyväksy ja se pitäisi heti kitkeä pois.

Keskustelujen perusteella lapsi ei kiusaa vaan hakee huomiota. Omat lapseni ovat osa ryhmää, johon uusi lapsi haluaa ja johon hän onkin päässyt, mutta sosiaaliset taidot eivät riitä. Lapseni ei provosoi, vaan leikkii normaalisti ja on yrittänyt lähteä tilanteesta, mutta uusi lapsi seuraa ja pelottelee, huutaa, heittelee leuluilla ym.

Niin, minun lapsilleni luvattiin johtajan toimesta "suojelua" joksikin aikaa, kunnes tilanne toiv mukaan alkaa rauhoittua. En tajua, miksi lto tästä tiuski minulle ja sanoinkin hänelle, että ei kai vessaan tarvitse minun lapsiani ottaa mukaan, vaan puhun nyt vain ihan samaa asiaa, jota johtajan kanssa on sovittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden ohjaajien pitäisi sinun lapsiasi vahtia?

4-vuotias kielipuolihan se tässä on ongelmissa, häntähän pitäisi vahtia kunnes kommunikointi alkaa sujua muuten kuin fyysisesti.

Olet oikeassa! Tämä oli johtajan ratkaisu asiaan. En tunne lainsäädäntöä, mutta johtajan mukaan meillä on oikeus lapsien kokoaikaiseen vahtimiseen (ts. hoitajan kanssa koko ajan samassa huoneessa), mutta he eivät voi taata, että uusi lapsi ja lapseni eivät olisi vahtimatta yhdessä. Ihan outoa! Ap

Vierailija
24/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka kuinka olisi vieressä lapsi saattaa satuttaa toista

Tietenkin satuttaa, jos aikuinen vain on siinä. Aikuisen pitää toimia ja estää satuttaminen. Onnistuu 100% varmasti, jos pitää huolen siitä, että tekee kuten pitää.

Vierailija
25/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on maahanmuuttaja, kuten vanhempansakin. Päiväkodissa on muutama muukin maahanmuuttajalapsi (jopa yksi lapsi samasta maasta, heillä olisi sama kieli, mutta toinen lapsi on rauhallinen ja pysyy uudesta lapsesta kaukana). Omat lapset leikkivät kaikkien kanssa, isomman paras kaveri on maahanmuuttaja, joten rasismista ei ole kyse. Päiväkodin henkilökunta ei puhu kovin hyvää englantia.

Jos on ollut ennestään hoidossa, alkaisin kysellä keltoa, koska sitten tuo kielitaidon puute ja käytös ei selity enää.

Hän aloitti siis 4-5 viikkoa sitten. On ollut kotona sitä ennen. Ap

Vierailija
26/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Aika kuritonta on tainnut se kasvatus olla... saisiko päiväkoti sinne enemmän hoitajia siksi aikaa että lapsi oppii auttavaati suomea?

Vierailija
27/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että Lto sanoi minulle, että nämä luettelemani asiat ovat tapahtuneet 4-5 viikon aikana eivätkä päivässä tai viikossa. No niin, mutta minusta jos jotain tämäntyyppistä tapahtuu joka päivä, niin kyllä se huolettaa. Vaikka miten olisi tilanne rauhoittumassa. Ei se veitsen kanssa heiluminen siltä vaikuttanut. Ap

Vierailija
28/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyvä kirjoitti:

Oletko tietoinen kuinka uusi lapsi käyttäytyy muita lapsia kohtaan? Ei kai ohjaaja voi olla aina vain sinun lapsiesi kanssa... Mitä jos muutkin vanhemmat vaatisivat samaa. Ymmärrän huolesi, muuta en ymärrä miten tuo kaytännössä voisi toteutua, että ohjaajat eivät saisi päästää sinun kahta lastasi ollenkaan silmistään vaikka heidän pitäisi vahtia kaikkia muitakin ryhmän lapsia erityisesti tämän uuden varalta. Ja eikö todella olisi helpompi että sitä uutta vahditaan herkeämättä jos hän oli se ongelma. Ehkä en ymmärtänyt jotain...

Eli alleviivaan tässä, että koko ajatus oli päiväkodin johtajan. Kun soitin hänelle, hän itse kertoi, että meillä on oikeus tähän. Olin sitten ihan että ok, jos tämä on ainoa vaihtoehto, niin tällä mennään. Johtaja sanoi, että uutta ei aina voida vahtia herkeämättä, sitä he eivät voi taata. Mutta kokoaikaisen vahtimisen minun lapsilleni he voivat järjestää. Kyllä, ajattelen ihan kuin sinä, tämä on minusta outoa! Ja lapsi on siis lyönyt hampaat heilumaan yhdeltä tytöltä ja olin itse paikalla, kun toisen lapsen päähän potkimista soviteltiin.

Itse kysyin johtajalta, eikö tällainen lapsi voisi saada esim. avustajan alkuun tms., mutta tällaisen järjestelyn hän minulle ehditti, sanoin ok, ja sitten lto kysyi minulta, ottaako lapseni vessaan pyllyjä pyyhkimään mukaan. Mitä tästäkin pitää ajatella ;) ap

Vierailija
29/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia olis hyvä että kaikki pääsee alusta asti siihen ryhmäyttämiseen...

Vierailija
30/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Aika kuritonta on tainnut se kasvatus olla... saisiko päiväkoti sinne enemmän hoitajia siksi aikaa että lapsi oppii auttavaati suomea?

Lto kertoi minulle keskustelussa, että heillä on tällaista menoa kotona (uudella lapsella on pikkusisarus, jonka kanssa meno on ilmeisesti villiä), en tiedä mistä hän tietää. Sanoin tosiaan itse, että lapsi voisi alkuun tarvita ihan oman aikuisen, mutta se tyrmättiin. Sen sijaan minun lapsiani pitäisi voida vahtia (johtajan mukaan) taukoamatta! Ja lto tiuski minulle sitten siitä. Ap

Vierailija
31/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin satuttaa, jos aikuinen vain on siinä. Aikuisen pitää toimia ja estää satuttaminen. Onnistuu 100% varmasti, jos pitää huolen siitä, että tekee kuten pitää.

Tällä logiikalla kenellekään lapselle ei koskaan tapahtuisi mitään haavereitakaan. Silti lähes jokainen vanhempi on joskus ollut tilanteessa, että lapsi on loukannut itsensä, vaikka itse olisi käytännössä seisonut/istunut aivan vieressä.

100% varmasti ei myöskään voida päiväkodissa koskaan pitää yhtäkään lasta koko ajan silmällä, sillä työntekijän huomio voi herpaantua hetkeksi, jos on esim. vastattava puhelimeen, avattava ulko-ovi, siivottava pissavahinko, tyrehdyttää nenäverenvuoto, pyyhittävä kaatunut maito, jne.

Vierailija
32/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto kertoi minulle keskustelussa, että heillä on tällaista menoa kotona (uudella lapsella on pikkusisarus, jonka kanssa meno on ilmeisesti villiä), en tiedä mistä hän tietää. Sanoin tosiaan itse, että lapsi voisi alkuun tarvita ihan oman aikuisen, mutta se tyrmättiin. Sen sijaan minun lapsiani pitäisi voida vahtia (johtajan mukaan) taukoamatta! Ja lto tiuski minulle sitten siitä. Ap

Jos Lto kertoo sinulle tuollaista, vaihtaisin päiväkotia. Mutta tämähän taisikin olla provo, tai ainakin hyvin värikynällä muokattu kertomus.

Vierailija
33/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että lapsi on maahanmuuttaja, onkohan pakolainen? Nuo pakolaislapsethan voivat olla todella traumatisoituneita, kun ovat pyörineet sodan keskellä yms. Tämähän ei oikeuta satuttamaan ja käyttäytymään, miten käyttäytyy, mutta saattaisi selittää käytöstä. Terapiaahan sellainen lapsi tarvitsee. Hän leikeissään ehkä vain toistaa niitä asioita, joita kotimaassaan näki, ei hän välttämättä tajua tekevänsä väärin, siksi häntä pitäisi päiväkodissakin ohjata tiukasti. Ei se lapsen psyyke voi kehittyä normaaliksi, jos ympärillä tulitetaan.

Minusta sinä et voi vaatia, että sinun lapsiasi vahditaan herkeämättä, mutta ryhmän aikuisten pitäisi vahtia tätä uutta lasta, jotta hän ei pääsisi terrorisoimaan muita.

Vierailija
34/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla kenellekään lapselle ei koskaan tapahtuisi mitään haavereitakaan. Silti lähes jokainen vanhempi on joskus ollut tilanteessa, että lapsi on loukannut itsensä, vaikka itse olisi käytännössä seisonut/istunut aivan vieressä.

100% varmasti ei myöskään voida päiväkodissa koskaan pitää yhtäkään lasta koko ajan silmällä, sillä työntekijän huomio voi herpaantua hetkeksi, jos on esim. vastattava puhelimeen, avattava ulko-ovi, siivottava pissavahinko, tyrehdyttää nenäverenvuoto, pyyhittävä kaatunut maito, jne.

Olen samaa mieltä. Ja Lto:n ja johtajan kanssa keskustellessani olen sanonut, että aina sattuu ja tapahtuu ja omakin lapsi voi lyödä. Ei päiväkoti voi taata, että koskaan ei tapahdu mitään, se on selvää. Sen sijaan tämä uusi lapsi on selkeästi turvallisuusriski muille lapsille ja siksi minusta hän tarvitsisi avustajaa ensinnäkin muiden turvallisuuden takia ja toiseksi oman sopeutumisensa takia. Ap

Vierailija
35/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että lapsi on maahanmuuttaja, onkohan pakolainen? Nuo pakolaislapsethan voivat olla todella traumatisoituneita, kun ovat pyörineet sodan keskellä yms. Tämähän ei oikeuta satuttamaan ja käyttäytymään, miten käyttäytyy, mutta saattaisi selittää käytöstä. Terapiaahan sellainen lapsi tarvitsee. Hän leikeissään ehkä vain toistaa niitä asioita, joita kotimaassaan näki, ei hän välttämättä tajua tekevänsä väärin, siksi häntä pitäisi päiväkodissakin ohjata tiukasti. Ei se lapsen psyyke voi kehittyä normaaliksi, jos ympärillä tulitetaan.

Minusta sinä et voi vaatia, että sinun lapsiasi vahditaan herkeämättä, mutta ryhmän aikuisten pitäisi vahtia tätä uutta lasta, jotta hän ei pääsisi terrorisoimaan muita.

Eli edelleen, en ole vaatinut, että minun lapsiani vahditaan herkeämättä! Päiväkodin johtaja ehdotti, että tällainen järjestely voidaan tehdä. Minä ehdotin, että uusi lapsi tarvitsee tukea. Minä haluan että minun lapseni saavat liikkua vapaasti ja olla turvassa ilman, että aikuinen on koko ajan mukana.

Saattaa olla, että he ovat pakolaisia. Olen itse miettinyt samaa, ja juuri siksi minusta uusi lapsi tarvitsee tukea! En tajua, miksi johtaja ei näe sitä. Ap

Vierailija
36/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, uusi lapsi on afrikkalainen tai Lähi-Idästä ja vanhemmat ovat kielitaidottomia ja muslimeja?

Vierailija
37/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Lto kertoo sinulle tuollaista, vaihtaisin päiväkotia. Mutta tämähän taisikin olla provo, tai ainakin hyvin värikynällä muokattu kertomus.

Tämä ei ole provo. Kunpa olisikin. Tervetuloa vaan nykyajan päiväkotiin itse katsomaan. Lähden kohta nukkumaan, oli pakko saada purettua tätä, koska lto:n käytös kyllä harmittaa. Ap.

Vierailija
38/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, uusi lapsi on afrikkalainen tai Lähi-Idästä ja vanhemmat ovat kielitaidottomia ja muslimeja?

Okei, näin on. Mutta, päiväkodissa on kaksi aivan ihanaa, vastaavanlaisista lähtökohdista olevaa lasta, joiden kanssa omat lapseni leikkivät innoissaan. He ovat suloisia, hyvinkasvatettuja ja reippaita lapsia. Ap.

Vierailija
39/221 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ja Lto:n ja johtajan kanssa keskustellessani olen sanonut, että aina sattuu ja tapahtuu ja omakin lapsi voi lyödä. Ei päiväkoti voi taata, että koskaan ei tapahdu mitään, se on selvää. Sen sijaan tämä uusi lapsi on selkeästi turvallisuusriski muille lapsille ja siksi minusta hän tarvitsisi avustajaa ensinnäkin muiden turvallisuuden takia ja toiseksi oman sopeutumisensa takia. Ap

Näinhän se varmasti onkin ja avustaja lapselle olisi varmasti paras ratkaisu, mutta jos avustajan saaminen päiväkodissa on puoleksikaan niin vaikeaa ja hidasta kuin koulupuolella, niin lapsi ehtii aloittaa eskarin ennen kuin avustaja pystytään järjestämään. Lisäresurssia eli rahaa varten täyttyy tehdä lukuisia tutkimuksia, kirjoittaa useita lausuntoja ja siirtää lapsi huoltajien suostumuksella erityiseen tukeen ennen kuin kaupunkin edes harkitsee henkilökohtaisen avustajan palkkaamista. Ongelma ei ole luultavimmin LTO eikä edes pk:n johtaja, vaan rahalliset resurssit ja ulkoistettu päätösvalta niiden käyttämiseksi.

Vierailija
40/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se varmasti onkin ja avustaja lapselle olisi varmasti paras ratkaisu, mutta jos avustajan saaminen päiväkodissa on puoleksikaan niin vaikeaa ja hidasta kuin koulupuolella, niin lapsi ehtii aloittaa eskarin ennen kuin avustaja pystytään järjestämään. Lisäresurssia eli rahaa varten täyttyy tehdä lukuisia tutkimuksia, kirjoittaa useita lausuntoja ja siirtää lapsi huoltajien suostumuksella erityiseen tukeen ennen kuin kaupunkin edes harkitsee henkilökohtaisen avustajan palkkaamista. Ongelma ei ole luultavimmin LTO eikä edes pk:n johtaja, vaan rahalliset resurssit ja ulkoistettu päätösvalta niiden käyttämiseksi.

Jos näin on, niin ymmärrän kyllä tilanteen vaikeuden. Minua harmittaa tässä myös se, että olen uskaltanut ottaa asian esille - ja kaikki ovat myöntäneet, jopa lto, että uuden lapsen aloittaessa "ollaan oltu helisemässä". Kun sitten otan yhteyttä johtajaan, ja hän ehdottaa minulle tiettyä toimintatapaa, niin sitten minulle kiukutellaan! Että tämä kääntyikin viikossa niin, että minun lapseni on liian herkkä, että uusi lapsi onkin hyväsydäminen, että lapseni pitää raahata vessaan pyllyjäkin pyyhkimään, vai?, jne. Itse pyrin etsimään ratkaisuja, ja tuo veitsen kanssa heiluminen meni ihan överiksi. Olisiko pitänyt olla hiljaa ja odotella, että (päiväkoti)kulttuuriin sopeudutaan? Eikö minun lapsillani ole oikeutta? Minusta he ovat myös hyväsydämisiä, kun kaikesta huolimatta aina hyväksyvät uuden lapsen mukaan leikkiin, vaikka toinen pelottelee, huutaa korvaa, potkii, tukistaa, lyö, uhkailee jne. Kärjistäen: miksi minulle kiukutellaan ja lapsien pitäisi vaan kestää? Miksi lto ei kiukuttele uuden lapsen vanhemmille? Tällaisia mietteitä myös on minulla. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi