Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko hedelmät vaarallisia ihmisille?

Vierailija
28.10.2016 |

Eli olisiko kenelläkään antaa linkkejä tueteellisiin tutkimuksiin, jossa todetaan, että hedelmät ovat haitaksi ihmisen terveydelle ja ne nostavat verensokeria vaarallisesti, sekä aiheuttavat diabetesta? Kun tätä väitettä kuulee nuilta vhh-uskovaisilta, niin olisi kiva saada jotain tutkittua tietoa tämän tueksi.

Sain nimittäin kuulla, että ruokavalioni on täysin pielessä, kun syön yhdestä kahteen hedelmää päivässä (yleensä omenaa tai mandariinin) ja korkeat sokeriarvoni johtuvat kuulemma nuista hedelmistä ja siitä, että syön vähän viljoja, kuten kauraa ja ruista, ohraa ja täysjyvävehnää. Suurin osa ruokavaliostani koostuu pavuista, pähkinöistä, siemenistä ja kasviksista.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäiskö sun vaikka googlettaa?

Nää internetin sankarit aina "linkkaa yksikin tutkimus joka mussun mussun!!", vaikka itse ei ole valmis todistamaan yhtään mitään. Et ole eläessäsi lukenut tieteellistä artikkelia.

Pitäisikö sinun räksyttämisen sijaan linkata niitä tutkimuksia nyt tähän? Ja en käytä googlea, vaan pyydän sinua linkkaamaan tähän niitä tutkimuksia. Eikö niitä sitten löydy vai miksi linkkejä ei löydy?

Miksi minun pitäisi etsiä sinulle yhtään mitään? Et sinäkään etsi minulle. Tänä päivänä 5-vuotiaskin osaa etsiä tietoa netistä. Vai onko sun ainoa lähde Ilta-Sanomat?

Miksi sinun pitää? Jos väität, että hedelmät ovat ihmisille vaarallisia, niin pitää sinun se jotenkin tieteellisesti perustella. Jos et ole näin väittänyt, niin tämä aloitus ei koske sinua.

Kuuluu ihan perusteisiin tämä, että jos jotain väittää faktana, niin ne lähdeviitteet pitää linkata väitteensä tueksi. Eikä huudella, että googlaa ite, mä en kerro sulle mitään...

Ap

Vierailija
22/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu

Rasvakeskustelu ja muut  rasvaiset levitteet ja jutut eivät kuule kuulu tähän hedelmäkeskusteluun. Olet nyt siis väärässä ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto vie, nyt teillä on tilaisuus antaa niitä linkkejä. Siis oikeita linkkejä, linkiksi ei käy "käytä googlea" huudot. En minä voi yliopistollakaan minkään tieteellisen raportin loppuun kirjoittaa lähteeksi, että käytä vittu googlea!!!

Ap

Vierailija
24/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Katso tämä video, jota noin 6 miljoonaa muuta viisasta on katsonut

... saat siitä kaikki vastaukset. Loput löydät WHO:n tiedejulkaisusta. Mikäli olet fruktoosiherkkä (fruktoosi-intoleranssi), voit kelata tutkimuksia tällä hakusanalla https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=fructose+intolerance

Vierailija
25/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Kaikki on vaarallista. Juo pelkkää vettä. Eiku sekin on vaarallista.

Vierailija
26/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ollaan huomattu ja tätä ihmetelty, että miksi nykyään joistakin hedelmistä lähtee VÄRI! Pestään kaupan irtohedelmät, omenat ja päärynyt kevyesti Fairylla harjaten. Ei ne olekaan sitten enää kauniin punertavia tai vihertäviä, vaan RUSKEITA, kun maalit lähti pinnasta. Testatkaas ja miettikää, mitä meille myydään..

Sit sä syytät hedelmiä kun sairastut syöpään noiden Fairy-litkujen seurauksena.

Ei sitä Fairya syödä, se huuhdotaan pois, kuten astioistakin. Elintarvikevärit ja säilöntäaineet onkin eri asia, mitä niistä koituu. Kyseisten aineiden lisäys lähes kaikkiin tuotteisiin alkoi joskus vasta 2000-luvulla. Todelliset kokemusperäiset tutkimustiedot niiden jatkuvasta käytöstä saadaan ehkä sadan vuoden päästä.

Vierailija
27/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pitäiskö sun vaikka googlettaa?

Nää internetin sankarit aina "linkkaa yksikin tutkimus joka mussun mussun!!", vaikka itse ei ole valmis todistamaan yhtään mitään. Et ole eläessäsi lukenut tieteellistä artikkelia.

Pitäisikö sinun räksyttämisen sijaan linkata niitä tutkimuksia nyt tähän? Ja en käytä googlea, vaan pyydän sinua linkkaamaan tähän niitä tutkimuksia. Eikö niitä sitten löydy vai miksi linkkejä ei löydy?

Miksi minun pitäisi etsiä sinulle yhtään mitään? Et sinäkään etsi minulle. Tänä päivänä 5-vuotiaskin osaa etsiä tietoa netistä. Vai onko sun ainoa lähde Ilta-Sanomat?

Miksi sinun pitää? Jos väität, että hedelmät ovat ihmisille vaarallisia, niin pitää sinun se jotenkin tieteellisesti perustella. Jos et ole näin väittänyt, niin tämä aloitus ei koske sinua.

Kuuluu ihan perusteisiin tämä, että jos jotain väittää faktana, niin ne lähdeviitteet pitää linkata väitteensä tueksi. Eikä huudella, että googlaa ite, mä en kerro sulle mitään...

Ap

Missään en ole näin väittänyt. Itse uskon (luomu)hedelmien olevan terveellisiä ihmiselle ja pyrin - siis jopa ihan tarkoituksella - syömään niitä 1-2 päivässä. En vaan ymmärrä, minkä takia tulet tänne inisemään, jos et itse osaa käyttää googlea. Olisit kysynyt siltä kaveriltasi sitten niitä linkkejä, kerta näin väitti, etkä AV:lta. Vai kuka se nyt olikaan.

Vierailija
28/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahaha. Olen suurimmaksi osaksi aikaa raakadietillä. Eli olen vegaani ja pyrin syömään mahdollisimman paljon raakaruokaa eli juurikin kasviksia ja hedelmiä. Pari vuotta sitten sairastelin jatkuvasti mutta nyt olen ollut terve kuin hevonen. Jos alan tekemään kuolemaan tulen ilmoittelemaan! ;)

Raakana voi syödä muutakin kuin kasviksia. Esim. lihaa ja munia. Ei voitakaan kypsennetä ennen syömistä.

Vierailija
29/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on vaarallista liiallisesti. Vähän erilaisia eläimiä mukaan, niin saat monipuolisempaa ravintoa.

Vierailija
30/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto vie, nyt teillä on tilaisuus antaa niitä linkkejä. Siis oikeita linkkejä, linkiksi ei käy "käytä googlea" huudot. En minä voi yliopistollakaan minkään tieteellisen raportin loppuun kirjoittaa lähteeksi, että käytä vittu googlea!!!

Ap

Et sä voi myöskään kirjoittaa sinne lähteeksi että anna vittu mulle lähteitä!!!

Vierailija
31/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mutta sittenhän sinulla on yliopisto-opiskelijan käyttöoikeus tietokantoihin, mitä ei googlesta löydy. Miksi et etsi sieltä?

Vierailija
32/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai miksi en voisi? Jos kerta kysyn perusteluja, niin luonnollista on kysyä lähteitä tueksi. Vai onko tämä nykyään mennyt niin, että lähteitä ei tarvitse antaa, mitä vaan voi väittää ja voi vaan sitten huudella, että eti ite lähteet ja todista että olen väärässä. Käsittääkseni todistustaakka on sillä, joka väittää hedelmien olevan vaarallisia :D.

Ap

Vierailija
33/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mutta sittenhän sinulla on yliopisto-opiskelijan käyttöoikeus tietokantoihin, mitä ei googlesta löydy. Miksi et etsi sieltä?

En ole löytänyt sellaisia tieteellisesti päteviä väitteitä, joten siksi kysyn.

Ap

Vierailija
34/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai miksi en voisi? Jos kerta kysyn perusteluja, niin luonnollista on kysyä lähteitä tueksi. Vai onko tämä nykyään mennyt niin, että lähteitä ei tarvitse antaa, mitä vaan voi väittää ja voi vaan sitten huudella, että eti ite lähteet ja todista että olen väärässä. Käsittääkseni todistustaakka on sillä, joka väittää hedelmien olevan vaarallisia :D.

Ap

No lue ne sitten, äläkä nillitä idiootti! Linkkejä on pilvin pimein ja videokin, jossa professori käy läpi koko jutun. Jos olet niin laiska, ettet edes niitä viitsi katsoa, pistä pää perseeseen ja ime se appelsiini sitä kautta suuhusi!

Vierailija
35/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Katso tämä video, jota noin 6 miljoonaa muuta viisasta on katsonut

... saat siitä kaikki vastaukset. Loput löydät WHO:n tiedejulkaisusta. Mikäli olet fruktoosiherkkä (fruktoosi-intoleranssi), voit kelata tutkimuksia tällä hakusanalla https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=fructose+intolerance

Ok, millä tavalla puhdas sokeri liittyy hedelmiin?

Vierailija
36/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli olet idootti.

Vierailija
37/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, millä tavalla puhdas sokeri liittyy hedelmiin?

Mikäli et tätä tiedä, mene peruskoulun 7 luokalle opettelemaan mitä on sakkaroosi, glukoosi ja fruktoosi.

Vierailija
38/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No lue ne sitten, äläkä nillitä idiootti! Linkkejä on pilvin pimein ja videokin, jossa professori käy läpi koko jutun. Jos olet niin laiska, ettet edes niitä viitsi katsoa, pistä pää perseeseen ja ime se appelsiini sitä kautta suuhusi!

En ole löytänyt niitä idiootti :D. Voisitko sinä haukkumisen ja raivoamisen sijaan nyt linkata niitä tieteellisiä julkaisuja HEDELMIEN vaarallisuudesta, ei valkoisen sokerin, ei glukoosifruktoosisiirapin tai muun vastaavan, vaan HEDELMIEN.

Ap

Vierailija
39/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tutkimuksia en ala puhelimella tänne linkittämään, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa tämän:

Minulla diagnosoitiin raskausajan diabetes (rd) ja aloin pitämään ruokapäiväkirjaa ja mittailemaan verensokeria aterioiden jälkeen. Aamupalani koostuu kahvista, kahdesta ruisleipä viipaleesta margariinilla, juustolla ja kurkulla/tomaatilla/paprikalla. Kahtena aamuna otin lisäksi mandariinin ja kappas, mittauksessa verensokerini oli noin 0,5-1mmol/g (en ole aivan varma onko yksikkö oikein) suurempi kuin tavallisesti. Ero oli siis huomattava, kun normaalisti sokeriarvo pyöri tunnin päästä ateriasta kuuden tuntumassa ja hedelmälisällä seiskan. Ylärajana rd:ssä pidetään 7,8 arvoa. Hedelmä, esimerkiksi omena, iltapalan lisänä sai aamun paastoarvot ylittämään raja-arvon.

Tämähän voi yksinomaan johtua raskaudesta, siis ettei ilman raskautta (tai ainakaan raskausdiabetesta) vaikuttaisi hedelmät juuri ollenkaan verensokeriin. Mutta sinullahan AP oli korkeat sokeriarvot? Mitäpä jos vaikka ihan omakohtaisesti tekisit tutkimuksen miten ne hedelmät sokereihisi vaikuttavat, vai vaikuttavatko ollenkaan. Katsos kun, jokaisen kroppa toimii kuitenkin hivenen erilailla. Sokereiden tasaisena pitämiseen neuvotaan kovasti syömään täysjyväviljaa, mutta minulla mitkä tahansa viljat nostivat sokereita.

Vierailija
40/99 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli olet idootti.

Tämä selvä. Kyllä tämä on nyt niin vakuuttavaa, että pakko kai se on uskoa :D. Olen idiootti kun en löydä sellaista, mitä ei ole olemassa.

Ap