Näin hyvin ovat asiat Suomessa: opintolainalla osakkeita!
http://yle.fi/uutiset/3-9255482
Lopettakaa ruikuttaminen elintasosta ja katsokaa, mihin kaikkeen meillä Suomessa on varaa!
Kommentit (27)
Työttömät ovat tyhmiä, miksi eivät hekin rikastu ostamalla toimeentulotuella ja työttömyyskorvauksilla osakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos nostat opintolainaa korkeakoulututkinto-opintojesi aikana ja suoritat tutkinnon määräajassa, voit saada opintolainahyvityksen. Se tarkoittaa, että Kela maksaa osan opintolainastasi. Opintolainahyvitys koskee vain korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintonsa 1.8.2014 tai sen jälkeen."
"Suoritat tutkinnon määräajassa" ja "aloittaneet ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintonsa 1.8.2014 tai sen jälkeen."
Tutkinnon suorittaminen määräajassakin on epäreilu monia eri aloja kohtaan, koska eri tutkintoaloilla jaetaan opintopisteitä helpommin kuin toisilla. Saatat esimerkiksi valmistua keskimääräistä tutkinnon valmistusaikaa nopeammin, mutta sekään ei ole riitä Kelan määräajassa valmistumiseen ja hups, et saakkaa mitään hyvityksiä. Tämän lisäksi lukuvuodet, jotka olet poissaolevana kuluttavat myös määräaikaa (paitsi jos syynä on äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaat). Jos opintolaina on mahdollista kokonaisuudessaan sijoittaa, niin monesti käytännössä se tarkoittaa töiden tekoa opintojen ohella, joka myös hidastaa valmistumista.
Kerroin tästä mun ystävälle, joka opiskelee Yhdysvalloissa. Se repesi nauramaan kun kuuli että jollekin maksetaan siitä että valmistuu, tuhansia euroja! Ja sen lisäksi oli vielä pakko kertoa että meillä opiskelijat saavat tukena useita satasia kuukaudessa.
Juu, hieno tarina. Ei ole mikään uutinen että Suomessa on yksi maailman parhaita koulutusjärjestelmiä. Minusta on hienoa, että Suomessa kouluttautuminen on kiinni omasta osaamisesta eikä vanhempien kukkaron suuruudesta. Sehän se vasta jenkkejä naurattaa. Kai myös kerroit miten Suomessa hyvätuloiset maksavat parhaimmillaan 50 % tuloistaan veroa että meillä on mahdollista ylläpitää tätä järjestelmää? Sekin varmasti nauratti. Näitä on aina hienoa verrata joihinkin toisiin maihin missä on aivan erilaiset järjestelmät.
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska systeemi.
Ottaa lainaa vaikka sen 20 000 ja siitä hyvitetään 7 000e. Kuka ei haluaisi 7 000e ilmaista rahaa?
Ei huono! Varsinkin jos joku muu maksaa elämisen opiskelujen ajan ja itse voi keskittyä nauramaan matkalla pankkiin.
Joidenkin vain pitää käyttää opintolaina elämiseen ja opiskelukuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiiätkö mikä mua tässä ärsyttää?
Se että tätä on tehty jo vaikka kuinka kauan, mutta kohta ei enää tehdä, tiiätkö miksi?
Koska liian monella kokoomusnuori-kylteri-kauluspaitanuorella on niin järjetön tarve lesoilla tällä ja jollain osakesalkuillaan ja omalla ylivertaisella fiksuudellaan ja kohta hommaa rajoitetaan ja nekään, jotka sitä aidosti tarvitsevat, eivät sitä saa tai saavat rajoitetusti.Miksi-oi-miksi pitää nykyään ihan joka ikisessä asiassa päästä leijumaan julkisesti?
Miksi ei voi vain nostaa sitä lainaa, tehdä muutama lisäeuro ja elää tyytyväisenä elämäänsä.
EI! on päästävä kertomaan palstoilla minkälainen se salkku nyt on ja mitä sillä on tienattu ja mitä on saanut ostettua ja miten valtaisan iso ja tuottoisa se salkku tulee olemaan kahdenkymmenen vuoden päästä.Tätä se on kun antaa rahvaalle rahaa.
Itse ainakin puhun omista sijoituksistani ihan jo pelkästään senkin vuoksi, että en tykkää sijoittamisen mystifioinnista ja siitä, että se on muka jotenkin väärä tapa ansaita rahaa. Kyllä, olen kylteri, minulla on kauluspaitoja. Olen myös 22-vuotias nuori nainen ja usko pois, olemme aika vähemmistö salkkuinemme osakkeenomistajien joukossa. Toisaalta, vanavedessäni on lähtenyt sijoittamaan myös ystäviäni, kutakuinkin samoilla spekseillä varustettuja nuoria naisia. Eikä me tosiaan sijoiteta mistään pappa betalar -lompakoista, vaan ihan omista palkoista, opintolainoista ja vaikka kirpputorituloista. Luulen, että aika harva ystävistäni olisi lähtenyt sijoittamaan (ja sitä kautta turvaamaan vaikka sen, että voisi mahdollisesti päästä eläkkeelle joskus) ellei joku olisi sanonut, että minäkin teen niin ja se on mahdollista kenelle vaan.
Kyseinen opiskelija osti sijoitusten tuotoilla pienen moottoriveneen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä kiinnostaa veronmaksajia: laina on valtion takaama eli jos tämä sijoittaja ei pystyisi/haluaisi pankkilaitoksille takaisin maksaa, me veronmaksajat sen sitten teemme.
Miksi veronmaksajien pitää tukea pörssisijoittamista opintolaina-nimikkeellä?
Se on jännä että jos opintolainan käyttää niinkuin suurin osa, eli ryyppäämiseen, niin se on ihan ok. Mutta jos rahat sijoittaa niin se onkin paha asia? On tämä kyllä merkillistä logiikkaa.
Kerroin tästä mun ystävälle, joka opiskelee Yhdysvalloissa. Se repesi nauramaan kun kuuli että jollekin maksetaan siitä että valmistuu, tuhansia euroja! Ja sen lisäksi oli vielä pakko kertoa että meillä opiskelijat saavat tukena useita satasia kuukaudessa.