Miksi en saa hyviä numeroita yliopiston tenteissä?
Opiskelen kauppatieteitä, ja luen tentteihin melko paljon. Aina unohdan jotain pikkujuttuja mitä tenteissä kysytään, aina tulee jotain pieniä mokia jne, ja koska arvostelu on melko tiukka, numeroni on pääosin 1-3, ja arvoasteikko 1-5. Kolmonenkin on jo hyvä numero minulle. Eniten harmittaa laskentatoimi, sieltä tulee pääasiassa 1-2 vaikka oikeasti olen hyvä siinä asiassa! Muista tenteistä tulee helpommin parempia numeroita.
Kommentit (26)
Lue enemmän. Jos vastaat oikein, saat vitosia. Tentin jälkeen voit käydä kysymässä kommenttia siitä mikä meni pieleen.
No kolmonen on hyvä, ihan nimensä mukaisesti. Oikeasti yhtä opintopistettä kohti kuuluisi käyttää aikaa 27 tuntia. Tämä tarkoittaa nimenomaan syvällistä oppimista, eli tyyliin pitäisi saada vitonen. Yliopistossa jotkut opettajat eivät tätä ymmärrä, vaan heidän mielestään 27 h / opintopiste vastaa sitä, että voit ehkä tosi hyvällä tuurilla kuvitella pääseväsi läpi tentistä. Tietty tohtoreilla nyt monesti muutenkin voi olla hämärtynyt käsitys asioista. Kun asiat ovat heille itselleen niin tuttuja ja arkipäiväisiä, ei ehkä aina ymmärretä, miten haastavaa tuon tiedon omaksuminen on opiskelijoille.
Miten sä oot päässyt sisälle, jos tentitkin menee noin huonosti? Pääsykokeessa pitäisi loistaa...
Lukutekniikkasi on ehkä väärä, mä valmistuin lukemalla ns tärpit mutta luin ne peevelin hyvin. 😊
Vierailija kirjoitti:
Miten sä oot päässyt sisälle, jos tentitkin menee noin huonosti? Pääsykokeessa pitäisi loistaa...
En sanoisi että toi on huonosti tossa aineessa. Kun katson meidän laskiksen tenttiarvosanajakumia, niin ei niissä juurikaan vitosia ja nelosia näy. Joillain kursseilla ei ole yhtään, kolmonen voi olla maksimi.
Voipi olla, että jännität tenteissä etkä siksi saa paperille kaikkea, mitä tiedät. Tai sitten luet liian viime tipassa, jolloin asiat eivät ole ehtineet ajan kanssa sisäistyä riittävästi.
Vaikka kuinka lukisin, niin ei tule kymppejä eikä ysejä. Aina vain vitosia ja nelosia! :(
Muissa aineissa olen jo oppinut jonkin verran lukemaan tärppejä, mutta laskentatoimi on niin pilkun tarkkaa, että siinä on osattava kaikki. Tosin monet saa hylätyn ekasta tentistä. Viimeisellä kurssilla oli 149 ilmoittautunutta, ja tentin läpäisi 49... ja minä sain 2. Kiitettäviä oli vain kolme. Että on sitä kai vaikeaa muillakin... mutta ottaa päähän silti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Muissa aineissa olen jo oppinut jonkin verran lukemaan tärppejä, mutta laskentatoimi on niin pilkun tarkkaa, että siinä on osattava kaikki. Tosin monet saa hylätyn ekasta tentistä. Viimeisellä kurssilla oli 149 ilmoittautunutta, ja tentin läpäisi 49... ja minä sain 2. Kiitettäviä oli vain kolme. Että on sitä kai vaikeaa muillakin... mutta ottaa päähän silti.
ap
No niin, toi juuri kertoo opettajan suhteellisuudentajuttomuudesta. Relaa, ei laskiksessa kukaan vedä pelkkiä vitosia ja nelosia. Vähän veikkaan, että noi kolme jotka saivat kiitettävän, ovat osallistuneet samalle kurssille jo joskus aiemmin. Ovat tavallaan siis voineet opiskella vuoden ajan ko. asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukutekniikkasi on ehkä väärä, mä valmistuin lukemalla ns tärpit mutta luin ne peevelin hyvin. 😊
Sama täällä. Rakastin tdk=tiedekuntatenttejä, joita valtsikalla oli lauantaisin kerran kuussa. Saatoin päättää tenttiä vaikka jonkin syventävän kurssin vaikka olin aineopinnoissa. Nautin siitä kicksistä mikä tulee kun "lukee" kuusi kirjaa ja saa hitosti opintoviikkoja. Harjaannuin lainaamaan parhaiten alleviivatut kirjat. Hetken selailun jälkeen näki oliko kirjan lukenut pölhö kustavi vai briljantti yksilö. Myös hauskat sivukommentit ja piirrokset vaikuttivat siihen minkä kirjan lainasin. Aineeni oli sosiologia.
Uskokaa tai älkää, käsialakin vaikuttaa. Itse olen saanut pelkästään tyylikkäällä käsialalla hyviä arvosanoja, vaikka kirjoittelen puuta heinää. Mutta jos kirjoittaa pyöreällä koulutytön käsialalla, parhaassa tapauksessa vasemmalle kallistuvalla, antaa lapsellisen vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, käsialakin vaikuttaa. Itse olen saanut pelkästään tyylikkäällä käsialalla hyviä arvosanoja, vaikka kirjoittelen puuta heinää. Mutta jos kirjoittaa pyöreällä koulutytön käsialalla, parhaassa tapauksessa vasemmalle kallistuvalla, antaa lapsellisen vaikutelman.
Mitä sekoilet? Mistä keksit tuollaisen teorian ja miten olet todistanut, että se pitää paikkansa? Niinpä, et mitenkään ja veikkaanpa ettet ole yliopistoa nähnytkään. Käsiala ei lukeudu arvosteluperusteisiin yliopistossa, ehkä ala-asteen kirjoituksen opettelussa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Heh... tuolla perusteella eräskin omalla alallaan menestynyt ja arvostettu tohtori ei olisi ikinä valmistunut maisteriksi.
Kauppiksen tenteissä on just toi ongelma, että ne mittaa nippelitietoa ja muistamista. Olen tehnyt kauppiskursseja sivuaineena, ja vaikka aihe kiinnostaa, arvosanat harvoin kolmosta ylittää. Sen sijaan omassa pääaineessani tentit mittaavat tiedon soveltamisen taitoa ja laajaa ymmärtämistä. Siinä minä pärjään hyvin.
En osaa sitä "lue koko tenttikirja kannesta kanteen monesti" -meininkiä, oon enemmän "skimmailen kirjan läpi, perehdyn tarkemmin tärkeiksi kokemiini kohtiin ja etsin päälle lisää tietoa itse" -opiskelija. Ja hyvin toimii.
Opiskelin teknillisessä ja tuntui, että suurin osa tenteistä oli ihan herran hallussa ja riippuvainen professorin mielentilasta. Esimerkiksi kerran meille kävi niin, että ensimmäisestä matikan tentistä (yliopistossa järjestetään useampia tenttipäiviä samalle tentille päällekkäisyyksien takia) kolmannes sai arvosanaksi 5 ja lähes kaikki pääsivät läpi. No, proffa totesi että tentti oli ihan liian helppo ja muutti tenttiä seuraavalle viikolle niin, ettei kukaan saanut vitosta. Tästä nousi tietysti hirveä meteli mutta proffa perusteli asian omahyväisesti hymyillen niin, että ne ahkerat ja parhaat menivät kaikki siihen ensimmäiseen tenttiin ja laiskat myöhäiseen - parinsadan ihmisen kurssilla!
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, horoskooppikin vaikuttaa ja se, missä kuussa ja minä päivänä olet tenttimässä ja miten planeetat osuvat tuolloin kohdilleen. Olen myös huomannut, että myös se vaikuttaa, millä tavalla huulesi suuntautuvat hymyillesäsi. Kaikkein pahinta on, jos huulet suuntautuvat alaspäin. Eihän sillä sinänsä ole mitään merkitystä osaamisesi ja oppimasi tiedon kanssa, mutta se voi antaa sellaisen tietynlaisen vaikutelman... Siitä menettää helposti pisteitä. Jos olet sellainen, se kostautuu tenteissä.
Tai sitten ei ehkä kuitenkaan.
Hmm. Monet kurssit ovat kyllä niin laajoja, ettei ole realistista oppia kurssin kaikkia asioita, jos opiskelee 50-60 noppaa vuodessa ja joutuu vaikka käymään töissä. Älä lannistu, 3 on yliopistossa hyvä arvosana. Minun keskiarvoni maisterivaiheessa oli 2,5 ja olen päässyt hyviin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin teknillisessä ja tuntui, että suurin osa tenteistä oli ihan herran hallussa ja riippuvainen professorin mielentilasta. Esimerkiksi kerran meille kävi niin, että ensimmäisestä matikan tentistä (yliopistossa järjestetään useampia tenttipäiviä samalle tentille päällekkäisyyksien takia) kolmannes sai arvosanaksi 5 ja lähes kaikki pääsivät läpi. No, proffa totesi että tentti oli ihan liian helppo ja muutti tenttiä seuraavalle viikolle niin, ettei kukaan saanut vitosta. Tästä nousi tietysti hirveä meteli mutta proffa perusteli asian omahyväisesti hymyillen niin, että ne ahkerat ja parhaat menivät kaikki siihen ensimmäiseen tenttiin ja laiskat myöhäiseen - parinsadan ihmisen kurssilla!
Epäoikeudenmukaista, tuosta olisi pitänyt nostaa juttu. Olisipa hauska nähdä, kuinka seuraavalla kerralla mahatautiset opiskelijat tulisivat tenttisaliin oksentelemaan.
Ketju on toisella sivulla heti kun sain sen lähetettyä. Suosittu palsta