Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen olisi tervehenkinen linjaus teinitytön disko- ym. riennoista.

Vierailija
08.03.2006 |

Onko parasta lähteä itse kuskiksi, jotta varmaan tulee ajoissa kotiin. Entäpä jos lupaukset eivät pidä, vaikka juo tai käryää polttamisesta, jotka meidän perheessä ovat kiellettyjä alle 18-vuotiailta, koskapa lakikin ne kieltää.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on itsellä 17v nuori tyttö ja ei ole vielä ikinä ollut kertaakaan diskossa!! kotona ollaan yhdessä viikonloput ja viikolla käy harrastuksissa, joihin me viedään autolla ja tuodaankin. ei ole tyttö edes koskaan pyytänyt päästä diskoon tms .

meillä on keskusteltu asiopista ja tupakan alkoholin huumeiden vaaroista ja seurustelusta, poikien kanssa ei harrasteta seksiä enne avioliittoa. ei ole ollut ongelmia koskaan.

ap pidä vaan kasvatusmenetelmistäsi kiinni. nyky vanhemmat on liian lepsuja ja nuoriso aloittaa seksin ja viinan käytön liian nuorina!!!

Vierailija
22/29 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kannattaisi rehellisesti miettiä haluanko tietää missä lapseni luuhaa ja mitä tekee kuin että luulen tietäväni. Lasten kaveripiiristä olen huomannut että kodit joissa alkoholi ehdottomasti kielletään alle 18- v, kokeilevat joka tapauksessa mutta vanhemmille esitetään puhdasta pulmusta ja valehdellaan päin naamaa. Näin sitten kavereille mennään yöksi ja vanhemmat luulevat tietävänsä mitä lapsi tekee. Meillä on linjattu niin, että 15-v voidaan yhdessä ottaa pieni saunaolut, ja yritetään opettaa hillittyä ja hallittua alkoholikäyttäytymistä. Iltamenoihin lähtiessä kysytään onko tarkoitus maistaa olutta- ja ylensä on rehelisesti vastattu että pari. Siinä käydään keskustelu siitä, että mitä se tarkoittaa ja ehdottomasti on aina tultava kotiin sovittuna aikana. Olemme olleet sitten vastassa katsomassa että säädyllisessä kunnossa tullaan kotiin, eikä kertaakaan ole tarvinnut pettyä. Lisäksi olen varoitellut Helsingin keskustan vaaroista alkoholin vaikutuksen alaisena ja poikakin on todennut joskus, että olen ollut ihan oikeassa mm. siitä miten helposti pojat etenkin joutuvat tappeluun siellä myös selvin päin. Uskon että oppi on mennyt päähän - mutta erehdyksistäkään ei lasta kyllä tuomittaisi. Luottamus oppien perille menosta pitää olla- ja lapsi yleensä haluaa olla luottamuksen arvoinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkisin koulu estää myöhään ulkona olemisen kyllä viimestään klo20 kotona oltava. viikonloppuna voi jonkun tutun luona olla kylässä kunhan suoraan vanhempien kanssa asia sovitaan. tupakka sen enempää alkoholia ei tuon ikäinen saa ottaa tai edes kokeilla.keskutele lapsen kanssa suoraa asiasta. ehkä 15-16v voi jo antaa vähän enemmän liikkua.

Vierailija
24/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen kanssa on sovittu tietylläkuviolla, että ennen 18v ei juo, tupakoi eikä käytä huumeita. Jos käy käry - ja hänelle on kerrottu, että se käy aina ennemmin tai myöhemmin - niin sillä on iso taloudellinen merkitys. Hän on keskustellut kaveripiirissä meidän sopimuksesta ja varmistelee myös eri tilanteita ja selventää, että on ymmärtänyt oikein ja tarkistaa, onko jäänyt porsaanreikiä. Vielä hänellä ei ole ollut tilanteita, joissa olisi voinut edes lipsua.

Viikolla kotiintuloaika on klo 20 ja viikonloppuna klo 21. Meiltä ei lähdetä kaupungin kaduille hillumaan - ei nyt eikä tulevaisuudessa - vaikka se on 3km päässä. Ulkona saa olla illalla kavereiden kanssa ja lähialueella / kavereiden kotona ja sijainti täytyy olla kotiväellä tiedossa ja KÄNNYKKÄÄN pitää vastata, jos soitetaan.

Jos on sovittu, että on kauempana kavereiden luona taikka vaikka elokuvissa, niin aina noudetaan. En laske iltayöbusseja ja ulkona liikkumista yksin turvalliseksi. Päiväsaikaan meillä " pakotetaan" kulkemaan julkisilla.

Toistaiseksi muutamista luokkabileistäkin on halunnut tulla ajoissa kotiin - ainakin, kun kotona on ollut samaan aikaan muita vieraita.

Vierailija
25/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin saa olla 21.30 asti. Omilla pihoilla tai erityisluvalla viikonlopun kotiin tuloa voidaan pidemtää, mutta ihan viimeinen olisi 22.30.

Diskoon saisi mennä jos haluaisi ja jos menisi pitempään kuin 22.00, niin hakisin pois tai jos tulisi meille kaverin kanssa yöksi voisivat tulla kävellen tai bussilla.

Kaljaa tai tupakkaa en anna käyttää. Minä pidän 15 vuotta rajapyykkinä, toivon että sitä ennen ei viinaksiin kosketa. En tule kyllä hyväksymään kovaa ryyppämistä vielä silloinkaan. Maistaminen eri asia kuin kännääminen. Kännäämistä voi harrastaa sitten siinä 17 vuotiaana.

Tupakointia paljon hankalampi valvoa ja rajottaa. Siitä minulla ei vielä suunnitelmia, koska ei ole tullut vielä tilannetta eteen.

Vasta 15 vuotiaana kotiintulo aika pitenee tarpeen mukaan. Sitä ennen tullaan ennen yötä kotiin.

Meillä on aina sovittu yökyläilyistä kavereiden luona aikuisten kesken. Jos lapseni kysyy saako mennä kaverille yöksi, soitan itse kaverin äitille ja kysyn sopiiko asia heille. Kyse ei ole luottamuksesta. Minä luotan lapseeni. Mutta meillä hoitaa asiat vielä äiti. Äiti on vastuussa. Äiti määrää.

Pienemmissä asioissa tietenkin lapsella omaa päätösvaltaa.

Vierailija
26/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän verran pakko olla ikää jos omaa murrosikäisiä lapsia

Vierailija
27/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko aivan kokonaan unohtaneet oman nuoruutenne vai pylöriikö täällä muka vain niitä puhtaita pulmusia, jotka eivät ikinä ole eläneet nuoruuttaan??!

Vierailija
28/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan vahvasti kotiintuloaikojen pidentämistä asteittain, sitä mukaan kun näet että tyttö noudattaa niitä ja noudattaa muitakin sääntöjä (ei polta/juo).

Jos säännöistä/kotiintuloajoista ei huolehdita, sopikaa yhdessä etukäteen sopiva rangaistus. Sehän voi arestin sijaan olla " aikuisemmalla" lapsella se, että viikko raha jää saamatta tietyltä ajalta kokonaan.

Vierailija
29/29 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paljon lapsia, toiselle voi antaa enemmän vapauksia kun toiselle. Kaveripiiri on se joka lopultakin ratkaisee, millaisia kavereita lapsellasi on? Helsingissä juodaan ja poltetaan jo tossa iässä, jos isossa ryhmässä liikkuu, ja jos vain kaverin kanssa, harvemmin. Osa ei edes halua illalla ulos, kun toteaa et siellä ne kaverit taas on kännissä metroasemalla. Kymmenen on ehdoton raja minusta, ja puhelimen on oltava kokoajan päällä ja lapsen tavoitettavissa. Ja kun on tullut illalla kotiin, on hyvä odottaa iltateen ja voileipien kanssa, tulee juteltua, ja nuorikin saattaa saada puretuksi sydäntään, ja itsekin tietää missä mennään, ilman tenttaamista.