VÄSYTKÖ SINÄ? esimerkki
Olen epäillyt itselläni kilpirauhasen vajista jo piiitkään ja aion mennä testeihin asap. Niin yksi kilpparivajiksen oireistahan on epätavallinen väsymys.
Sinulla on esimerkissä käytössäsi vain jalat ja bussi(t).
Esimerkkipäivä: Heräät aamulla ilman herätystä. Käyt suihkussa, laittaudut, puet päälle. Noin 2 h myöhemmin olet valmis lähtöön. (Välillä itseäni väsyttää tuo laittautumisrumbakin, mutta sen nopeammin en vain ole valmis koskaan.) Käyt postissa kävellen, matka-aika noin 10 min. Viet postista hakemasi kirjeen/paketin kotiin, eli sama 10 min kävely takaisin.
Kotoa lähdet lyhyehkön bussimatkan päässä sijaitsevaan paikkaan X hoitamaan parin minuutin asian, olkoon se nyt mikä tahansa, ei väliä. Sieltä lähdet shoppailemaan. Shoppaillessa vierähtää 2-3 tuntia, minkä jälkeen täytyy käydä ruokakaupassa (matkan varrella) ja sieltä kotiin (kävellen) tekemään jotain ruokaa.
Bussejahan ei siis mene joka ikinen hetki nenän edestä enkä näe ideaa odotella vaikkapa vartin verran bussia, jos samassa ajassa kävelen kotiin.
Tuo voisi olla minun esimerkkipäiväni silloin, kun ei ole mitään sen kummempia velvollisuuksia hoidettavana. Kuitenkin tuollainen paikasta toiseen poukkoilu väsyttää minua ja saatan jättää välistä kivojakin menoja väsymyksen takia. Väsyisitkö sinä siis tuollaisesta päivästä?
Kommentit (12)
Ihan normaalia väsyä tuollaisesta. Kaupunkielämä yleensäkin on väsyttävää, koska huomioitavaa on niin paljon. Se valmiustila, meteli, vieraat ihmiset siinä väsyttää - ei fyysinen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö toi kuullosta vapaapäivältä kun ei ole lainkaan töitä? En väsyisi tuosta.
No vapaapäivähän se onkin, en kai muuta väittänyt.
Jos shoppailla pitää niin olisin ihan poikki. Varsinkin vaateostoksista; inhoan sitä riisumis-pukemisrumbaa pikku kopissa.
Tsekkaisin syömiset. Kyllähän se 5h koulussa istuaessakin meinaa väsyttää vaikka mitään ei tekis. Edes kuuntelis opetusta.
En edes jaksaisi ilman seuraa/autoa mennä noin moneen paikkaan. Eli kyllä, väsyin jo tuosta, että heräät ilman herätyskelloa (sen päivän kun näkisi).
Väsyn vaikka olen kilpirauhaslääkityksellä. Pitkien yöunien jälkeen iskee lähes joka päivä kamala uupumuskohtaus noin klo 13. Nukun 2-3h. Töissä ollessani nuokuin pöydän ääressä kun enntoki nukkua voinut.
Pahimpana masennuskautena väsyin pienistä arkiaskareista. Välillä lähteminen jäi kokonaan vaikka olin jo ovella laittautuneena ja ulkovaatteet päällä. Nukuin myös paljon, jopa 4 tunnin päiväunia.
Suosittelen lääkärissä käyntiä. Älä kuitenkaan ylläty mielialakyselyistä. Itse lopulta lääkäriin lähdettyäni toivoin ongelman olevan juurikin kilpirauhasessa, hoituisihan se helposti lääkkeillä.
Tsemppiä!
Olisin lopen uupunut, mutta mulla onkin depressio ja sosiaalisten tilanteiden pelko eli kaikki nuo asioimiset jo itsessään veisi voimat.
Minulla on kakkostyypin diabetes ja sydämen vajaatoiminta, enkä väsyisi tuosta muuten, mutta jossain välissä pitäisi saada ruokaa! Jos olisin kuvaamasi 6-7 tuntia liikkeellä ilman ravintoa, niin en jaksaisi yhtään mitään, alkaisin vain kiukutella. Postissa käynnin ja shoppailemaan lähdön välissä pitäisi saada ateria ja ennen ruoanlaittoa ainakin välipala.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kakkostyypin diabetes ja sydämen vajaatoiminta, enkä väsyisi tuosta muuten, mutta jossain välissä pitäisi saada ruokaa! Jos olisin kuvaamasi 6-7 tuntia liikkeellä ilman ravintoa, niin en jaksaisi yhtään mitään, alkaisin vain kiukutella. Postissa käynnin ja shoppailemaan lähdön välissä pitäisi saada ateria ja ennen ruoanlaittoa ainakin välipala.
Niin ap, et kertonut ollenkaan mitä syöt ja milloin. Aamiaisen ainakin, mutta muuten? Lounaan? Pullakahvit shoppailun lomassa? Alhainen verensokeri varmasti saa uupuneeksi.
Eikö toi kuullosta vapaapäivältä kun ei ole lainkaan töitä? En väsyisi tuosta.