Miten h joku voi käyttää 100k lainan maksuun 25 vuotta aikaa???
Itse, ja tuttavapiirini huonompituloisetkin henkilöt maksaneet tuollaisen lainan 5-10 vuodessa pois ja ostaneet sijoitusasunnon jos toisenkin. Ilman mistään normaalielämisestä pihistelemättä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itselläni on 100k laina ja laitettu 25 vuotta aikaa maksaa se. Olen 27v, sinkku ja nettopalkka noin 1600€ eli hieman huonotuloinen. Lainanlyhennys + vuokravastike Helsingin keskustassa tekee kuussa noin 700€ ja loput jää elämiseen. Ei puhettakaan että tällä palkalla viidessä vuodessa tuota lainaa maksaisin takaisin itsekseni, eri asia jos joku auttaisi menoissa.
Mihin tarvitset sinkkuihmisenä 900 euroa käyttörahaa??? Kyllä elämä on valintoja... Tuosta voisi hyvin laittaa vielä 500 euroa lainanlyhennykseen, eikä tarvitsisi heittäytyä puurolautasen äärellekään...
Tottakai se on valintoja, mieluummin elän nyt suhteellisen mukavasti ja maksan lainaani hiljalleen pois, kuin että jättäisin elämiseen 400€ kuussa, mikä kyllä olisi ihan täyttä kituuttamista itselleni. 400€ kuussa rahat eivät riittäisi syömisen jälkeen enää esim. kuntosalimaksuun, matkakorttiin eivätkä lemmikin elättämiseen, valitsen mieluummin nämä kuin isomman lainanlyhennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaah, no minä tulen käyttämään tuon ajan kai n. 35 000 lainan maksuun. Mutta ei kyllä tulotkaan ole kuin 800e kuussa.
Miten edes olet noin pienillä tuloilla saanut lainan? Itseäkin kiinnostaisi, saattaisi mahdollistaa muuton esimerkiksi pääkaupunkiseudulle jos saisin pienen lainan ja tämän nykyisen asuntoni myytyä.
Maalla (pohjoisessa) myyntikelvottomat asunnot maksavat ehkä tuon parikymmentä tonnia. Erossa muutaman vuoden kuluttua ehkä pankki harkitsi onko muuta mahdollisuutta saada rahojaan, lunastin siis puolikkaan kumppanilta joka lähti. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on velkavipu.
Miksi maksaa lainaa pois kun se on ilmaista? Minulla on 65 000 asuntolainaa 25 v maksuajalla ja lyhennyksen sijasta olen säännöllisesti pörssin ostolaidalla. Älkää tulko sitten 20 v kuluttua itkemään mulle kun ylihintaisen, korjauskuntoisen betonikorsun laina on maksettu, mutta mitään muuta varallisuutta ei ole jäänyt sukanvarteen.Osaatko lukea? Minulla on 20 vuoden päästä 4 maksettua, tuottavaa sijoitusasuntoa, kun räpistelet sen 65 000 euron lainasi ja pörssiheilahtelujesi kanssa edelleen :)
.
Sijoitusasuntoon kohdistuvasta lainan korosta , kiitos kokoomuksen jo pitempään hallituksessa olemisen ansiosta, saa tehdä täysimääräisen verovähennyksen toisin, kuin omasta vakituisen asunnon koroista. Niin sitä pedataan olosuhteita itselle kelvollisemmiksi, kun tilaisuus vain tarjoutuu.
Niin ihnimillistä.
En ymmärrä?
Otin asuntolainaa 50000€ -2001 maksan sitä 800€/kk ja vielä on velkaa jäljellä 76000€.
Ensimmäisen asuntolainan maksoin kahdeksassa vuodessa. Toisen myös. Kolmanteen aion käyttää tarkkaan sen 25 vuotta. Aina on ex-vaimo vienyt leijonanosan ja hinnat nousseet, niin että seuraava laina on edellistä suurempi. Jatkuva pihistely käy raskaaksi.
Itse maksoin 120k lainan 8 vuodessa yksin, en koe joutuneeni pihistelemään mistään... Nyt säästössä 27k, pankkiin aika varattu, juurikin sijoitusasunnon lainaa varten :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä?
Otin asuntolainaa 50000€ -2001 maksan sitä 800€/kk ja vielä on velkaa jäljellä 76000€.
Taisi jäädä yksi 0 pois....?
Vierailija kirjoitti:
JÄRJETTÖMÄT KULUT!
Niin, siis siinä 25 vuoden lainanmaksussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itselläni on 100k laina ja laitettu 25 vuotta aikaa maksaa se. Olen 27v, sinkku ja nettopalkka noin 1600€ eli hieman huonotuloinen. Lainanlyhennys + vuokravastike Helsingin keskustassa tekee kuussa noin 700€ ja loput jää elämiseen. Ei puhettakaan että tällä palkalla viidessä vuodessa tuota lainaa maksaisin takaisin itsekseni, eri asia jos joku auttaisi menoissa.
Mihin tarvitset sinkkuihmisenä 900 euroa käyttörahaa??? Kyllä elämä on valintoja... Tuosta voisi hyvin laittaa vielä 500 euroa lainanlyhennykseen, eikä tarvitsisi heittäytyä puurolautasen äärellekään...
Kuinka ankeeta elämää jossain metsän keskellä kynttilänvalossa oikein elät? :D Elämä on tehty elämistä varten eikä niin, että sitten eletään kun asuntolaina on maksettu. Jotenkin niin tyypillinen tollo Suomiasenne.
900e ei ole kovin paljoa, ei itseasiassa juuri mitään. Siitä maksaa tämäkin henkilö vielä laskut ja muut kulut, kuten lääkärit, lääkkeet ja mitä nyt niitä tuleekaan säännöllisesti.
Itselläni menee rahaa: Hyviin ravintolaillallisiin (maksaa yhdeltä helposti 60-100e viinin kanssa), joka on sinkulle mielestäni ihan perusjuttu käydä viikonloppuisin. Kun ei tässä iässä jaksa bilettääkään niin hyvä illallinen on pitkän kaavan mukaan täydellinen tapa viettää aikaa. Ei tulisi pieneen mieleenkään jurottaa kotona tai istua kirjastossa viikonloppuja. Vaihtoehtoisesti tai tämän lisäksi käyn 1-2 kertaa kuussa teatterissa, pienillä viikonloppulomilla, ostan toki kauniita vaatteita.
Jo pelkkään ihan perus kauneudenhoiton menee rahaa, vaikka käyn kampaajalla siistimässä värin vain joka toinen kuukausi sekä laitan ripset, kun olen laiska meikkaaja. Sitten peruskosmetiikka ja meikit - jotain pientä uusittavaa on joka kuukausi.
Minulle ei tuo 900e edes riittäisi millään muotoa kaikkeen ja en todellakaan elä mitään prameaa elämää. Suomessa vaan ainoastaan kotona jurottaminen ja asuntolainanmaksu on arvokasta elämää :D
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän, kun omilla päättäjillämmekin oli niin löperö suhtautuminen alusta asti, että niin pikkurahoja, kuin senttejä ei edes otettu käyttöön
Suomessa ei ole pikkusenttejä koska niiden valmistus kustantaa enemmän kuin niiden arvo on. Senttien valmistus maksaa n. 3snt/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pankkien mukaan asumiskuluihin olisi hyvä mennä 30-40%, voisi olla sillä pankillakin hieman sanomista suostuvatko lainaehtoihin joilla menee 75% tuloista. Toki ylimääräisiä lyhennyksiä voi tehdä jos rahaa jää säästöön - ellei sitten sijoita tai kuluta niitäkin rahoja ennemmin johonkin muuhun kuin seiniin.
Mä veikkaan vähän, että ap:llä on suuren osan lainasta maksanut joku ihan muu, kuin ap itse :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on valintoja, mieluummin elän nyt suhteellisen mukavasti ja maksan lainaani hiljalleen pois, kuin että jättäisin elämiseen 400€ kuussa, mikä kyllä olisi ihan täyttä kituuttamista itselleni. 400€ kuussa rahat eivät riittäisi syömisen jälkeen enää esim. kuntosalimaksuun, matkakorttiin eivätkä lemmikin elättämiseen, valitsen mieluummin nämä kuin isomman lainanlyhennyksen.
Jatkan vielä, että asun siis 400k asunnossa (vanhemmat auttoivat suurimmaksi osaksi), josta itsellä vielä 100k asuntolainaa. Mun mielestä kuulostaisi todella hullulta asua näin kalliissa asunnossa, ja kituuttaa sitten niin että eläisin 400€ kuussa Helsingin keskustassa :D 900 eurollakaan ei todellakaan juhlita.
Anne Berner ja kansanedustajat maksavat lainojaan hitaasti. LI Anderssonilla on esim. vielä opintolainaa jäljellä.
Meillä on 4600 euron nettotuloilla 90000 laina 18v maksuajalla. Siinä lainaa maksellessa on uusittu autot käteisellä, tehty 50000 remonttia, kerätty säästöjä ja lyhennetty ylimääräistäkin 4 vuoden edestä.
Nyt on tarkoitus ottaa toinen pieni laina asuntolainan 20000 rinnalle ja ostaa kakkoskoti.
Miten joku voi olla noin tyhmä kuin ap?
Ap säästelee ja kupsahtaa juuri kun pääsisi rahuleistaan nauttimaan :D nooh perilliset kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ankeeta elämää jossain metsän keskellä kynttilänvalossa oikein elät? :D Elämä on tehty elämistä varten eikä niin, että sitten eletään kun asuntolaina on maksettu. Jotenkin niin tyypillinen tollo Suomiasenne.
900e ei ole kovin paljoa, ei itseasiassa juuri mitään. Siitä maksaa tämäkin henkilö vielä laskut ja muut kulut, kuten lääkärit, lääkkeet ja mitä nyt niitä tuleekaan säännöllisesti.
Itselläni menee rahaa: Hyviin ravintolaillallisiin (maksaa yhdeltä helposti 60-100e viinin kanssa), joka on sinkulle mielestäni ihan perusjuttu käydä viikonloppuisin. Kun ei tässä iässä jaksa bilettääkään niin hyvä illallinen on pitkän kaavan mukaan täydellinen tapa viettää aikaa. Ei tulisi pieneen mieleenkään jurottaa kotona tai istua kirjastossa viikonloppuja. Vaihtoehtoisesti tai tämän lisäksi käyn 1-2 kertaa kuussa teatterissa, pienillä viikonloppulomilla, ostan toki kauniita vaatteita.
Jo pelkkään ihan perus kauneudenhoiton menee rahaa, vaikka käyn kampaajalla siistimässä värin vain joka toinen kuukausi sekä laitan ripset, kun olen laiska meikkaaja. Sitten peruskosmetiikka ja meikit - jotain pientä uusittavaa on joka kuukausi.
Minulle ei tuo 900e edes riittäisi millään muotoa kaikkeen ja en todellakaan elä mitään prameaa elämää. Suomessa vaan ainoastaan kotona jurottaminen ja asuntolainanmaksu on arvokasta elämää :D
Meitä on niin monenlaisia. Joku tykkää mennä ravintolaan syömään sadan euron edestä, joku toinen taas ostaa tuolla rahalla kotiin nautittavan juhla-aterian ainekset ja laittaa niistä itselleen ylellisen aterian. Itse kuulun tuohon mielipiteeltään jälkimmäiseen.
Mun mielestäni ihan nautinnollista kun on viikonlopuksi siivonnut kodin, laittanut ruuan tulemaan, käynyt saunassa ja alkaa sitten nauttimaan sitä ateriaa kaikessa rauhassa. Eipä tarvi syömisen jälkeen lähteä minnekkään pimeään ja kylmään ärripurrien sekaan vaeltelemaan tai taksijonoon seisoskelemaan. Katselee jotain itseänsä miellyttävää televisiosta ja kellahtaa mahansa viereen nukkumaan kun alkaa tarpeeksi väsyttämään.
Viiniksikin tuon ruuan kanssa riittää aivan hyvin tavallinen seitsemän euron kyykkyviini, mikäli joskus sellaisen kanssa haluaa ateriasta nauttia. Jonkun testin mukaan nimittäin taisivat jopa asiantuntijatkin erehtyä joskus antamaan hyvät arvostelut tuollaiselle kun eivät tienneet mitä maistelivat... eli kait siihen viinin makuun sitten vaikuttaa moni nauttijasta riippuvakin tekijä, mieliala yms...
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan vähän, että ap:llä on suuren osan lainasta maksanut joku ihan muu, kuin ap itse :)
Surullista, että kun joku muu kuin sinä itse, pystyy lainansa hoitamaan nopeasti, niin oletat jonkun muun sen maksaneen.
Ihan itse lainani maksoin, palkkatyötä tekemällä ja yksinasujana. Vanhemmillanikaan ei ole mitään tekemistä lainan saannin, saatika maksunkaan kanssa. Itse omilleni muutettuani, 16 vuotiaana, sain myös selvitä ihan omillani.
Mikron isäni osti minulle tupaantuliaislahjaksi, tätä lukuunottamatta kaiken olen ihan itse kustantanut. Ajokortin, auton ja opiskelut myös. Mutta tämähän nykyajan kakaroille onkin täysin vierasta. Sitten Siperia opettaa...
Ap
Tuolla periaatteella jäisi päivää kohti 30 euroa. Siitä kun vähennetään kaikki pakolliset maksut, niin ei siitä paljon yli 20 euroa päivää kohti jää oikeasti käyttöön. Lounaan sillä ostaa (noin 10 euroa) ja matkaliput maksaa (2x3 eur), niin jää vitonen kaikkeen muuhun.