Onko sinulle selvinnyt, miksi joku ei pidä sinusta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Pidä vai vihaa?
Mua ei kiinnosta miksi joku ei pidä minusta, olkoon potämättä.
En usko, että kukaan vihaa minua, en liiku pissispiireissä.
Mikä ero siinä käytännössä on, jos ei pidä jostakusta tai vihaa jotakuta?
Minulle miespuolinen opiskelukaveri laittoi naispuolisen kaverinsa kertomaan, että vihaa minua. En viitsinyt kysyä syytä koska kyseisen herran elämä ja tekemiset eivät ole ikinä kiinnostaneet minua. Tuon vihaamisilmoituksen jälkeen vielä vähemmän.
Kerran satuin samaan julkiseen kulkuneuvoon tuon "miehen" kanssa. Tervehdin mutten keksinyt mitään muuta sanottavaa. Toivoin lähinnä että tyyppi älyäisi häipyä.
Kaksi kertaa olen kuullut yhteiseltä tutulta että joku on perustellut miksei pidä minusta. Toisella kerralla perustelut menivät jotenkin että olin nauranut ivallisesti toisen vaikeuksille. Tämä oli varmaan totta, väärässä kohtaa nauraminen on outo maneerini ja ehkä myös oikea sisäinen ominaisuuteni, että näen epännistumisissa usein paljon hauskaa.
Ensimmäinen tapaus puolestaan oli lukioaikainen kaverini joka oli perustellut vihaansa sillä että makaan ärsyttävästi pulpetilla. Luulisin että häntä ärsytti tarkemmin sanoen puheliaisuuteni ja avoimuuteni, siis suuri palstatilani kaveriporukassamme, ja ehkä silloin jotenkin naiivi elämänasenteeni.
Monista kyllä aistin etteivät pidä minusta, mutta perustelujahan kuulee harvoin. Monia varmasti ärsyttää uskonnollinen vakaumukseni. Joskus myös käyttäydyn niin varautuneesti että vaikutan varmaan vihamieliseltä. Ja joskus sitten taas hölötän liikaa.
No, kukaan ei ole tullut kertomaan että vihaisi minua ja eritellyt syitä, mutta monta kertaa olen kuullut että ihmiset ovat pitäneet minua ylimielisenä ja sitten yllättyneet kun en olekaan. Tämä on ollut jotenkin tosi ikävää aina kuulla, koska olen ujo ja koen ennemmin olevani jotenkin alempiarvoisempi kuin muut.
No juu. Yhden tapauksen ainakin tiedän. Normaali yhteistyö ei sopinut kun neiti halusi tehdä mitä itse tykkäsi. Tämä töissä. No, minulle ei tyrannia sovi. Emme ole puheväleissä. Edelleen samassa työpaikassa.
Sillon kun aloitin mallintyöt nuorena niin moni kaveri lopetti yhteydenpidon ja rupesivat hengaamaan vanhojen kiusaajieni kanssa. Ainakin sai tietää että kuka oli oikea kaveri ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä vai vihaa?
En usko, että kukaan vihaa minua, en liiku pissispiireissä.Mikä ero siinä käytännössä on, jos ei pidä jostakusta tai vihaa jotakuta?
Täytyy olla aika totaalisen kyrpiintynyt että jaksaa vihata jotakuta.
Ei pidä on passiivista, vihaaminen aktiivista toimintaa. Ensimmäinen on välinpitämätön, jälkimmäinen ajattelee vihan kohdetta jatkuvasti.
Minuakin on pidetty ylimielisenä. En osallistu turhanpäiväiseen small talkiin koska mulla vaan ei ole mitään sanottavaa esim Ensitreffit alttarilla-ohjelmasta koska en sitä katso. Uudessa työpaikassa kyseltiin mun koulutuksesta ja elämästä ja kerroin yliopisto-opiskeluistani. Suuri virhe, sillä kaikki muut olivat amis-/amk-pohjalta ja näkivät minut heti jonain leuhkana kehuskelijana, vaikka vaan mainitsin asiasta kysyttäessä. Puhun myös joskus aika suorasanaisesti, mulla on add. Sanomatta selvää että olen joutunut koulu- ja työpaikkakiusatuksi "nörttiyden" ja "ylimielisyyden" takia. Millä tavalla opiskeluinto on ylimielisyyttä?
Olen hyvin perillä, miksi jotkut eivät voi sietää minua. Olen tietoisesti sulkenut ulkopuolelle kaikki ne, jotka ovat hyväksikäyttäjiä, stressin tuottajia, juoruajia, takertujia, sekä ne jotka haluavat hallita, manipuloida ja ohjailla minua ulkoapäin, eli ns. myrkylliset ihmiset. Tottakai tällainen luo vihantunnetta ja suututtaa. En vaan jaksa välittää, koska en enää ole heidän kanssaan tekemisissä.
Teen tämän ainoastaan oman mielenrauhani säilyttämiseksi. Omat voimavarani on rajalliset. En enää jaksa ihmisten draamaa. Elän eteenpäin ja keskityn omaan "raviini" tässä elämän juoksupyörässä.
Oma hyvinvointi on kuitenkin se kaikkein tärkein asia. Nyt keskityn siihen.
Miespuolinen työkaveri vihaa minua aivan silmittömästi. Syy tähän ei ole näiden vuosien varrella selvinnyt. Mustamaalaa pomoille, puhuu pahaa työkavereille, yrittää kääntää koko työyhteisön minua vastaan. Käytös on lähes aggressiivista, mikä on tosi hämmentävää. Loukkaukset kohdistuvat ulkonäkööni ja persoonaani. Olen ihan tavallisen näköinen, ujohko ja hiljainen. En koulutetumpi tai edes olevinaan parempi kuin muut. Tämä on aiheuttanut mulle masennusta ja pahaa mieltä paljon, kun en ymmärrä miksi tilanne on näin enkä voi edes korjata asiaa.
Ainakin yksi vihaa koska nussin sen miestä. Se tosin nussii vähän kaikkia joten huvittavaa että kaikki kaatui minun niskaan. Lisäksi positiivisuus ja välittömyys ärsyttää joitakin.
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen työkaveri vihaa minua aivan silmittömästi. Syy tähän ei ole näiden vuosien varrella selvinnyt. Mustamaalaa pomoille, puhuu pahaa työkavereille, yrittää kääntää koko työyhteisön minua vastaan. Käytös on lähes aggressiivista, mikä on tosi hämmentävää. Loukkaukset kohdistuvat ulkonäkööni ja persoonaani. Olen ihan tavallisen näköinen, ujohko ja hiljainen. En koulutetumpi tai edes olevinaan parempi kuin muut. Tämä on aiheuttanut mulle masennusta ja pahaa mieltä paljon, kun en ymmärrä miksi tilanne on näin enkä voi edes korjata asiaa.
Kuulostaa siltä että tällä työkaverillasi on paha mt-ongelma.
En ole huomannut kenenkään vihaavan minua. Kun olen kohdannut tylyä käytöstä, niin se on sellaisilta jotka vaikuttavat olevan yhtä tylyjä kaikkia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä vai vihaa?
En usko, että kukaan vihaa minua, en liiku pissispiireissä.Mikä ero siinä käytännössä on, jos ei pidä jostakusta tai vihaa jotakuta?
Ei pidä on passiivista, vihaaminen aktiivista toimintaa. Ensimmäinen on välinpitämätön, jälkimmäinen ajattelee vihan kohdetta jatkuvasti.
Mutta mitkä ovat syitä, että et pidä jostakusta ja mitkä että vihaat jotakuta? Etkö esimerkiksi pidä henkilöistä, joiden kanssa sinulla ei ole yhteistä harrastusta ja mitä teet, jos tällainen henkilö tervehtii sinua tai yrittää keskustella kanssasi? Ei se ole mielestäni oikea syy olla pitämättä toisesta, koska ei se ole sinulta mitenkään pois, jos hän ei harrasta jotain mitä sinä harrastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä vai vihaa?
Mutta mitkä ovat syitä, että et pidä jostakusta ja mitkä että vihaat jotakuta? Etkö esimerkiksi pidä henkilöistä, joiden kanssa sinulla ei ole yhteistä harrastusta ja mitä teet, jos tällainen henkilö tervehtii sinua tai yrittää keskustella kanssasi? Ei se ole mielestäni oikea syy olla pitämättä toisesta, koska ei se ole sinulta mitenkään pois, jos hän ei harrasta jotain mitä sinä harrastat.
Tai eihän semmoisen kanssa tarvitse olla paljon tekemisissä, mutta jos ette muuta jutun aihetta keksi, niin jutelkaa vaikka säästä tai jostain muusta erittäin yleisestä aiheesta.
En tiedä eikä paljon kiinnosta - ehkä juuri siksi?
Mulle tullut myös palautetta puheliaisuudesta. Tosin tappamisella ei ole vitsailtu, vaan ennemminkin annettu ymmärtää, että juttuni ovat pitkästyttäviä monologeja. Tuli aika apea fiilis tuon kuulemisesta ja nyttemmin olen yrittänyt olla enemmän vastavuoroinen.