vanhoillislestadiolaiset: aletaan yksissä tuumin käyttämään ripsiväriä!
Siinäpä se otsikossa jo tulikin. Kuka jaksaa enää esittää että ei käytä kun melkein kaikki varmaan haluais? Kaikki vaan alettais äi käyttää ja annettaisiin mallin levitä piireihimme, niin ketään ei tarvisi katsoa kieroon ja kaikki voisi olla vapaasti sen asian kanssa! Kuka lähtee tähän mukaan?
Kommentit (162)
15
Kun saa synnit anteeksi ja rauhan tunnolle niin Jumala kirkastaa ihmiselle mikä ei sovi Uskovaiselle.
On vapaa ja iloinen mieli.
Omatunto varoittaa uskovaista synnistä.
Omantunnon ääntä kannattaa kuunnella. Kun syntiin joutuu niin omatunto ohjaa tekemään parannuksen.
Ja kun kun uskoo evankeliumin kohdalleen niin on taas rauhallinen ja onnellinen olo.
Ajattelen, etten halua meikata koska olen Jumalan luomana riittävän kaunis. Ymmärrän kuitenkin sen meikkaamis kiusauksen erityisesti nuorilla ,mutta en halua kuitenkaan niin tehdä, koska omatuntoni tulisi siitä kipeäksi. En haluaisi myöskään pahoittaa sillä tavalla Jumalan,enkä muiden uskovaisten mieltä.
Vierailija kirjoitti:
15
Kun saa synnit anteeksi ja rauhan tunnolle niin Jumala kirkastaa ihmiselle mikä ei sovi Uskovaiselle.
On vapaa ja iloinen mieli.
Omatunto varoittaa uskovaista synnistä.
Omantunnon ääntä kannattaa kuunnella. Kun syntiin joutuu niin omatunto ohjaa tekemään parannuksen.
Ja kun kun uskoo evankeliumin kohdalleen niin on taas rauhallinen ja onnellinen olo.Ajattelen, etten halua meikata koska olen Jumalan luomana riittävän kaunis. Ymmärrän kuitenkin sen meikkaamis kiusauksen erityisesti nuorilla ,mutta en halua kuitenkaan niin tehdä, koska omatuntoni tulisi siitä kipeäksi. En haluaisi myöskään pahoittaa sillä tavalla Jumalan,enkä muiden uskovaisten mieltä.
Ajeletko säärikarvasi tai kainalokarvasi? Jos niin miksi? Miten pukeudut?
Sinänsä on positiivista, ettei kaikki ole niin ulkonäkökeskeistä. Mutta ongelma on se, että osa on kiellettyä ja osa sallittua ja ei voi itse päättää asiasta. Ja lvmiehet saavat olla turhamaisia ja tällätä ja käydä vieraissa ym.
Välillä ihmettelen sitä, että vl-naisia yritetään "pelastaa" tuputtamalla heille jotain valmiita ratkaisuja. Jos aidosti koette, että on ihmisryhmä, jolla on hätä ja jota poljetaan, ei auttaminen tapahdu sanelemalla heille uusi, mielestänne parempi tapa elää vaan vahvistamalla heitä kuuntelemaan omaa sisäistä ääntään ja muodostamaan omaa ääntään kuultavaksi ja toteuttamaan omaa sisäistä tahtoaan.
Aika moni vl-nainen elää jo nyt tätä elämää. Moni joka ei elä, on lähtenyt. Ja varmasti aina tulee olemaan se kipuilevien joukko, joka ei tiedä lähteäkö vai jäädä tai yrittää tehdä asiat toisin, omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä on positiivista, ettei kaikki ole niin ulkonäkökeskeistä. Mutta ongelma on se, että osa on kiellettyä ja osa sallittua ja ei voi itse päättää asiasta. Ja lvmiehet saavat olla turhamaisia ja tällätä ja käydä vieraissa ym.
Vl-miehet eivät mitenkään saa käydä vieraissa yhtään sen enempää kuin naisetkaan. Ja muutama mätämuna ei tarkoita sitä, että kaikki tekisivät niin. Aika loukkaava väite ylipäätään.
Kyllä mä myönnän että joskus haluaisi ehostaa ja varsinkin jos lähtee kylille.
Yleensähän sitä on perus kotiäitilookki eli pieruverkkarit ja naama kuin petolinnunperse.
Joskus kuuskytäluvulla näistä asioista on ukot päättäneet että ne ovat maailmallisia asioita nää ns turhanpäiväinen meikit, tv ja musa joka saa jalat vippaseen. Mun mielestä nuo onkin kovin vanhanaikaisia sääntöjä mutta kun on näin totuttu niin vaikeapa isoa laivaa on niin vain kääntää.
Ajattelen, etten halua meikata, laittaa hiuksiani, pukeutua maailman muodin mukaan. En halua myöskään tavoitella hienoa autoa, taloa, töitä, jotka voivat aiheuttaa kateutta muissa ja ovat vain maallista. Kiusaus olisi sisustaa koti kauniiksi ja tavoitella hyvää työtä, mutten halua kuitenkaan niin tehdä, koska se olisi omaa kunniaa ja omatunto tulisi siitä kipeäksi. Myöskään Jumala ei pidä siitä, että tavoittelen mitä minä haluan.
Tunnen kyllä monia lestadiolaisia jotka laittavat meikkivoidetta, ripsiväriä jne. En kyllä itse koe näin ei-uskovaisena että se olisi loukkaavaa yhtään ketään kohtaan jos itse haluaa meikata.
Meikkaaminen ei ole naamioitumista normaalin naisen arjessa, vaan omien piirteiden korostamista ja toisten kunnioittamista siistin ulkoasun avulla. Kuten edellä jo todettiin; lestadiolaisten säännöissä ei ole logiikkaa, kun permanentti sallitaan, hiusväri ei - tai muodikkaat vaatteet sallitaan, ripsiväriä ei. Kaulakorut ovat ok, korvakorut ei.
Liikkeen ulkopuoliset naiset eivät meikkaa saadakseen miehet kuolaamaan peräänsä. Tuo on todella koominen ajatus ja huomaa, kuinka lestadiolaisilla on vääristynyt käsitys "syntisistä ei-meikäläisistä". Myöskään se, että haluaa peittää huonoja puoliaan (finnit, väritön hiusväri jne.) ja korostaa parhaita puoliaan, ei tarkoita sitä, etteikö olisi tyytyväinen itseensä.
Mikäli Jumala on olemassa, hän hyväksyy luomansa ihmiset ulkoisesta olemuksesta välittämättä ja kiinnittää huomionsa sisäisiin asioihin. Aika kauas mennään ihmisen hyvyydestä, tasa-arvosta ja kaikkien kunnioittamisesta, jos nämä määritellään ulkoisten seikkojen perusteella.
VL:t asettuvat Jumalan asemaan tuomitessaan loukkaavasti - kuten yllä - meikatut naiset vain miesten vikittelijöiksi. Meillä "epäuskovilla" on nimittäin elämässä muitakin tavoitteita kuin miehen saaminen.
Hyvä huomio!! Meikkaava nainen ei ole h*ora, joka yrittää saada mahdollisimman monia miehiä. Ainakin minä rakastan meikkaamista ja nautin ollessani kaunis ja tilaisuuden mukaan laittautunut.
Minun tavoitteeni liittyvät elämässäni muihinkin asioihin kuin perheen perustamiseen, joten suurin tavoitteeni 18-vuotiaana ei ole ollut päästä naimisiin. Ymmärrän vl-tyttöjen taistelevat aviomiehistä kyynerpäätaktiikalla, koska olen itsekin kuulunut ko. uskoon. Minun tehtäväni tässä maailmassa liittyvät muuhun kuin miesten miellyttämiseen. Olen toki naimisissa ja perheenäiti, mutta mieheni antaa minulle vapauden tehdä itseäni koskevat päätökset itse.
Vierailija kirjoitti:
Meikkaaminen ei ole naamioitumista normaalin naisen arjessa, vaan omien piirteiden korostamista ja toisten kunnioittamista siistin ulkoasun avulla. Kuten edellä jo todettiin; lestadiolaisten säännöissä ei ole logiikkaa, kun permanentti sallitaan, hiusväri ei - tai muodikkaat vaatteet sallitaan, ripsiväriä ei. Kaulakorut ovat ok, korvakorut ei.
Liikkeen ulkopuoliset naiset eivät meikkaa saadakseen miehet kuolaamaan peräänsä. Tuo on todella koominen ajatus ja huomaa, kuinka lestadiolaisilla on vääristynyt käsitys "syntisistä ei-meikäläisistä". Myöskään se, että haluaa peittää huonoja puoliaan (finnit, väritön hiusväri jne.) ja korostaa parhaita puoliaan, ei tarkoita sitä, etteikö olisi tyytyväinen itseensä.
Mikäli Jumala on olemassa, hän hyväksyy luomansa ihmiset ulkoisesta olemuksesta välittämättä ja kiinnittää huomionsa sisäisiin asioihin. Aika kauas mennään ihmisen hyvyydestä, tasa-arvosta ja kaikkien kunnioittamisesta, jos nämä määritellään ulkoisten seikkojen perusteella.
VL:t asettuvat Jumalan asemaan tuomitessaan loukkaavasti - kuten yllä - meikatut naiset vain miesten vikittelijöiksi. Meillä "epäuskovilla" on nimittäin elämässä muitakin tavoitteita kuin miehen saaminen.
Kuulostaa ihan siltä, että et olisi lukenut ketjua tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.
Ymmärrän, että joku haluaa meikata ja joku ei. Joku haluaa meikata näyttävästi ja joku naturel lookilla.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi tästä tehdään näin suuri ongelma. Ei-vl nainen saa olla rauhassa meikkaamatta, mutta vl:n osalta siitä tehdään asia.
Noihin kysymyksiisi, en tiedä vastausta, mutta voisin arvella jotain tähän suuntaan:
- meikkaus ja hiusväri - pinnalle lisätään värjäävää tai peittävää ainetta
- finnien peittäminen - hygienia-asia pikemmin kuin kaunistautumista
- permanentti, karvanpoisto, hiustenleikkuu - olemassa olevan aineksen poisto tai muotoilu siistimmäksi
- rannerengas, sormus, kaulakoru - puettava asuste
- korvakoru - lävistys
Vierailija kirjoitti:
"16 Herra sanoo:
-- Koska Siionin tyttäret ovat tulleet niin
ylpeiksi,
kenokauloina kulkevat
silmät vilkkuen,
ja keimaillen ja sipsutellen
helisyttävät nilkkojensa helyjä,
17 niin Herra peittää rupeen Siionin tyttärien päälaen ja paljastaa heidän häpynsä.18 Sinä päivänä Herra ottaa pois kaikki korut ja kauniit vaatteet: nilkkahelyt, otsakorut, puolikuuriipukset, 19 korvariipukset, rannerenkaat, hunnut, 20 tukkanauhat, nilkkavitjat, punokset, hajustepullot, taikahelyt, 21 sormukset, nenärenkaat, 22 juhlapuvut, viitat, liinat, kukkarot, 23 harsovaatteet, pellavapaidat, päähineet ja huivit.
24 Tuoksun sijaan tulee löyhkä
ja vyön sijalle kahleköysi
ja hiuslaitteen sijaan keritty pää
ja muotipuvun sijaan säkkivaate.
Ja kauneuden sijaan tulee poltinmerkki."Jes.3:16-24
Kuulostaako siltä, että Jesaja on ollut nk. Alemman tason mies, joka ei oo nuorena poikana saanut kiinnostusta Siionin tyttäriltä, ja vanhana katkerana ukkona tilittää.. :D
Olen pöyristynyt, että vanhoillislestadiolaisilla käy edes mielessä, että naiset meikkaisivat miesten huomiota varten. Haloo!!!?!?? Parisuhde EI perustu ulkonäön varaan, vaikka totta kai puolison ulkonäön täytyy miellyttää. Pöyristyttää ja suututtaa, jos uskovaispiireissä ajatellaan meikkaavien "maailmallisten" olevan halpoja miestenmiellyttäjiä... Eiköhän se kerro kateudesta, mustasukkaisuudesta ja pelosta näitä naisia kohtaan.
Eikö lestadiolaisilla piirakat käryä senverran muutenkin, ettei tarvitse alkaa karvoja erikseen alkaa maalailemaan?
Pohjautuuko tämä kaikki miestenmiellyttämiskoohkaus nyt yhteen kommenttiin, missä todettiin elämän olevan helpompaa ilman vastakkaisen sukupuolen huomiota. Jos pohjautuu, voisi keskustelua ohjata vähän toiseen suuntaan, koska siinäkin kommentissa tuo lause oli sivuosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan siltä, että et olisi lukenut ketjua tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.
Ymmärrän, että joku haluaa meikata ja joku ei. Joku haluaa meikata näyttävästi ja joku naturel lookilla.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi tästä tehdään näin suuri ongelma. Ei-vl nainen saa olla rauhassa meikkaamatta, mutta vl:n osalta siitä tehdään asia.
Noihin kysymyksiisi, en tiedä vastausta, mutta voisin arvella jotain tähän suuntaan:
- meikkaus ja hiusväri - pinnalle lisätään värjäävää tai peittävää ainetta
- finnien peittäminen - hygienia-asia pikemmin kuin kaunistautumista
- permanentti, karvanpoisto, hiustenleikkuu - olemassa olevan aineksen poisto tai muotoilu siistimmäksi
- rannerengas, sormus, kaulakoru - puettava asuste
- korvakoru - lävistys
Tässä huomaa jälleen lestadiolaisten sääntöjen ristiriitaisuuden. Finnien peittäminen on mukamas hygieenistä (oikeasti päinvastoin ihohuokosten tukkiutumisen takia), mutta oman hiusvärin peittäminen on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjautuuko tämä kaikki miestenmiellyttämiskoohkaus nyt yhteen kommenttiin, missä todettiin elämän olevan helpompaa ilman vastakkaisen sukupuolen huomiota. Jos pohjautuu, voisi keskustelua ohjata vähän toiseen suuntaan, koska siinäkin kommentissa tuo lause oli sivuosassa.
Kyllä tuo on ihan yleinen ajatus vl:lla. Helppo ajatella muiden tekevän syntiä, kun kokee itse olevansa miesten silmissä vähemmän haluttava. T. Ex-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan yleinen ajatus vl:lla. Helppo ajatella muiden tekevän syntiä, kun kokee itse olevansa miesten silmissä vähemmän haluttava. T. Ex-vl
Vai olisiko tuo yleisempi ajatus ex-vl:illä, koska heillä on todistetusti ollut ristiriita entisen uskonsa kanssa? Ehkä se vl, jolla ei ole ristivetoa uskonsa kanssa, ei koekaan asiaa noin. Ja se tärkein, molemmissa ryhmissä jokainen henkilö on yksilö, jolla on omat tuntemuksensa ja ajatuksensa.
Minusta taas kyseessä on ihmisiä aivopesevä lahko, jos uskonnon varjolla alistetaan naisia ja jos tähän et suostu niin ulos porukasta. Eihän islamiinkaan uskovat naiset ole yhtään vähemmän uskovia, vaikka eivät kaavussa kulkisikaan.
Jos silmiä ei saa töhertää, niin saako esim finnit peittää? Puuteria käyttää? Huulipunaa? Ajella kainalokarvat ja säärikarvat?