Mikä ihme kohtaus minulle tuli saunan jälkeen?!
Saunoessa olo oli ihan hyvä, mutta aika pian sen jälkeen kun siirryin suihkuun tuli todella painava olo, enkä meinannut pystyä enää seisomaan. Tuli sellainen olo, että on saatava raikasta ilmaa ja yritin hengitellä sitä ikkunasta. Eipä auttanut vaan jouduin lyhistymään kyykkyyn sinne lattialle. Ja korvat meni myöskin tavallaan lukkoon ja alkoi melkeinpä soida. Nyt on ihan normaali olo, kun poistuin sieltä ja join lasin vettä. Mistä tuo voi johtua? Vakavaa?
Kommentit (17)
Matala verenpaine tai nestehukka?
Luultavasti ihan "normaalia" ku selvästi aiheutui saunomisesta. Mulla usein kans silmissä mustenee kun vähänki saunon. Ei tosin noita muita oireita itselläni ole. Lääkäri sanoi että on ihan tavallista ja että pitää muistaa juoda ja saunoa oman olon mukaan, poistua saunasta rauhassa jne.
Todennäköisesti verenpaine laski matalalle tai alhainen verensokeri
Minulle tuli suht samanlainen olo juurikin saunassa joskus sata vuotta sitten otettuani jonkun lääkkeen. Mutta en enää muista mikä hiton lääke se edes oli. Omituista.
Meinasit pyörtyä. Olitko kauan löylyssä? Olitko syönyt milloin viimeksi tai juonut? Tuskin on vakavaa.
Voi alkaa huipata saunassa monestakin syystä.
Itsekin eilen olin saunassa ja sieltä poistuessa alkoi pyörryttää ja tuli paha olo. Oli liian kuuma, oli ehkä vähän krapula, ja tuli ehkä vähän urheiltua saunassa liikaa.
Mulla on usein ollu samanlaista, en tiedä mistä johtuu. En siksi usein saunokaan paitsi sellaisissa paikoissa, missä pääsee tarvittaessa vaikka ulos istumaan, enkä koskaan sauno yksin. Oliskos verenpaine vähän heitelly jostain syystä?
Verenpaine. Minullakin tulee välillä saunan jälkeen tuollaisia "kohtauksia".
Mulla laskee verenpaine saunoessa usein tosi alhaalle,en kestä olla löylyssä kuin max 5min kerrallaan. Siitä johtuva olo on hirveä, kerran pyörryinkin. Ja se tulee silloin nimenomaan kun löhtee saunasta suihkun puolelle.
Olit selkeästi pyörtymässä. Minulle on käynyt kerran noin saunomisen yhteydessä
Olen kokenut samankaltaisia kohtauksia juurikin saunassa/saunan jälkeen. Johtuu suurimmaksi osaksi nestehukasta mutta alhainen verensokeri tai verenpaine sen lisäksi edesauttaa kohtausta. Ainoa apu on juoda heti paljon kylmää nestettä, sekä syödä mielellään jotain sokeripitoista.
Oletko vähähiilarisella ruokavaliolla?
Kilpirauhanen, home. Mene verikokeisiin ja teetä kosteusmittaus saunatiloissa HETI. Myös raskaus luultavaa.
Mulla alkaa aina saunassa/sen jälkeen huippaamaan. En pysty myöskään oleskelemaan saunassa kovin kauaa (vaikka saunomisesta pidänkin), tulee ahdistava olo ja pakko päästä raikkaaseen ilmaan tai edes viileään suihkuun.
Verenpaine?