Onko tämä äidiltäni oikein?
Olen alakoulussa oleva tyttö. Vanhempani ovat eronneet ja asun pääsääntöisesti äitini luona opiskelujen takia: isäni asuinalueella ei ole koulua, johon haluan yläasteelle toisin kuin täällä.
En ole varma, miten tämän voisi tiivistää: äitini kohtelee minua kaltoin, henkisesti ja fyysisesti? Äitini tosiaan on aina ollut melko hankala ihminen, jossa on narsistisia piirteitä. Kun olin pienempi lapsi, äitini riepotteli minua ympäri asuntoa käsistä ja korvista, heitti minut kerran päiväkoti-ikäisenä alas sängystä ja niin edespäin. Kerran sitten löin äitiäni naamaan, kun olin ahdistettuna nurkkaan. Kadun sitä kovasti ja tiedän, ettei se ollut oikein. Fyysinen väkivalta loppui aikalailla siihen, tai ainakin väheni merkittävästi.
Nykyään hän haukkuu, vähättelee ja syyllistää minua aivan kaikesta, olemassaolostani lähtien. Äitini on haukkunut opettajani, sukulaiseni, omat ystävänsä ja mustamaalaa isääni. Lisäksi hän yrittää sabotoida lomien viettoa ja tapahtumia (esim.sukulaisen häät) isäni luona ja kaikkea muuta. Nykyään olen taloutemme "aikuinen" ja huolehdin aikalailla itse itsestäni. Äitini ei ole ikinä ollut äidillinen ihminen ja olen tottunut siihen, mutta silti tunnen välillä oloni hylätyksi. Minulla ei ole oikeastaan yhtään ystävää, ja äitini syyllistää ja haukkuu minua myös sen takia. Haluaisin tuntea olevani tärkeä edes joskus. Tiedän, että olen osannut olla rasittava kakara eikä äitiys ole helppoa, mutta en silti koe että kaikki, mitä minulle on tehty, olisi oikein.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käyttää sujuvasti alakoulu ja yhtäkkiä yläaste. Provoissa kaiken a ja o on yksityiskohdat
Sanoisin ala-aste, mutta yhdyssanaviivan näppäily hidastaa. :) ap
Kiinni jäit. En mielellään huutele provoa, mutta tekstisi oli aivan liian hyvin kirjoitettu alakouluikäiseksi, välimerkit ja kaikki oikein, mikä on tällä palstalla todella harvinaista. Mutta yhden alakoulu- ja yhden yläkouluikäisen äitinä tiedän, etteivät koululaiset koskaan puhu ala-asteesta tai yläasteesta, koska niitä ei ole heidän kouluaikaan ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käyttää sujuvasti alakoulu ja yhtäkkiä yläaste. Provoissa kaiken a ja o on yksityiskohdat
Se on alakoulu ja yläkoulu! Yritä seuraavalla kerralla parempi provo. Kannattaa ainakin jättää sivistyssanat ja psykologisointi vähemmälle. Niihin alakoululainen ei vielä oikein pysty.
Mammat ovat kateellisia kun alakoulainen ap kirjoittaa paremmin. "Sivistyssanoiksi" laskisin ap:n tekstistä ehkä kolme. Muutenkin ärsyttää, että keskustelupalstoilla pitäisi kirjoittaa jotenkin "rennosti" ja laskeutua tyhmimpien tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinni jäit. En mielellään huutele provoa, mutta tekstisi oli aivan liian hyvin kirjoitettu alakouluikäiseksi, välimerkit ja kaikki oikein, mikä on tällä palstalla todella harvinaista. Mutta yhden alakoulu- ja yhden yläkouluikäisen äitinä tiedän, etteivät koululaiset koskaan puhu ala-asteesta tai yläasteesta, koska niitä ei ole heidän kouluaikaan ollut olemassakaan.
Ala- ja yläaste ovat voineet tarttua opettajien puheesta, jos he vielä käyttävät vanhentuneita termejä.
Vierailija kirjoitti:
Mammat ovat kateellisia kun alakoulainen ap kirjoittaa paremmin. "Sivistyssanoiksi" laskisin ap:n tekstistä ehkä kolme. Muutenkin ärsyttää, että keskustelupalstoilla pitäisi kirjoittaa jotenkin "rennosti" ja laskeutua tyhmimpien tasolle.
Kateuskortti käytetty.
Ap olisi sitten ensimmäinen 6.-luokkalainen, joka osaa diagnosoida äitinsä narsistiseksi. Siihen ei aina pysty psykiatritkaan. Onneksi olkoon. Ehkä hänestä tulee isona sitten psykiatri. Hän myös tuntee sanan fyysinen ja sabotoida. Sen sijaan välimerkkien suhteen olisi parantamisen varaa. Toisaalta kaikki aikuisetkaan eivät osaa välimerkkejä, joten miksei sitten 6.-luokkalainen.
Ei yläaste vaan yläkoulu! Siitä narahdit.
Hei oikeasti kaikki nyt, mitä väliä sillä on, kuinka hyvä kirjoittaja olen? Ei se minua ihmisenä muuta.
Ap