Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Yksi aivan lähtemätön kokemus oli Châtillon-nimisessä pikkukylässä Aosta-laaksossa Pohjois-Italiassa. Olimme päivän lasketelleet ja syöneet aamupalan jälkeen vain eväitä pitkin päivää. Tämä hyvin vaatimaton trattoria, jossa ei kalusteilla saati tarjoilijoiden ulkoasulla raflattu, oli aivan superkotoisa. Lista oli lyhyt ja yksinkertainen, mutta kaikki, mitä söimme, oli erinomaista. Erikoismaininnan saavat friteeratut meren elävät ja mustekalasalaatti sekä zuppa valdostana.
Kävimme siellä lopulta joka ilta - useilla matkoillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausia Italiassa matkailleena ja hyvää ruokaa sielläkin syöneenä paras italialainen ruokamuisto on Dubaista. Siinä Dubai Mallia vastapäätä altaan toisella puolella oli italialainen ravintola (Bice mare tai Serafina, en muista enää kumpi). Elämäni paras Melanzane alla Parmigana! Edes Parmassa en ole saanut vastaavaa herkkua!
Ystäväni (mies) on Campaniasta ja hän tekee äitinsä opettamaa versiota Parmigianasta - parasta ikinä!
Kreetalla syöty hummeririsotto. En tiedä vaikuttiko makuelämykseen se, että tuota annosta odoteltiin yhteensä reilut kaksi tuntia, mutta mitään niin täydellistä en ole syönyt ennen tai jälkeen :)
Kyllä se minun tapauksessani on ollut jokin hyvin kultivoitunut ja hienostunut ateria, ehkäpä hanhenmaksapallerot lisukkeineen.
Ahvensalaatti-sitruunamajoneesilla Puijon tornissa. Niin paljon makua. Muistelen annosta vieläkin, vaikka syönnistä aikaa jo parisen vuotta.
Ei epäilystäkään, tyttöystävän pipari on parasta mitä olen maistanut. Aivan taivaallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausia Italiassa matkailleena ja hyvää ruokaa sielläkin syöneenä paras italialainen ruokamuisto on Dubaista. Siinä Dubai Mallia vastapäätä altaan toisella puolella oli italialainen ravintola (Bice mare tai Serafina, en muista enää kumpi). Elämäni paras Melanzane alla Parmigana! Edes Parmassa en ole saanut vastaavaa herkkua!
Ystäväni (mies) on Campaniasta ja hän tekee äitinsä opettamaa versiota Parmigianasta - parasta ikinä!
Tähän kun saisi kunnon reseptin! Kymmeniä kokeillut netistä mutta ei vaan ole sitä mitä etsin
Keisarileikkauksen jälkeen, tiputuksesta päästyäni, pieni kipollinen marjakiisseliä. Oli kuin taivaan mannaa, kun olin ollut monta päivää tiputuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuliöljyssä paistettu kaniini ja friteeratut kalmarit Espanjassa. Asuin Espanjassa pari vuotta sitten, ja eräänä iltana lähdettiin mieheni kanssa etsimään ravintolaa, jossa voisimme syödä päivällistä. Emme vielä tunteneet seutua ja päädyimme lopulta pieneen tavernamaiseen ravintolaan.
Tilasin tosiaan kaniinia ja friteerattuja kalmareita.
En ole ikinä ennen maistanut mitään niin hyvää lihaa kuin se kaniini. Ihanan valkosipulista, niin pehmeää ja kosteaa sisältä ja ihanan rapsakkaaksi paistettu päältä. Ja ne kalmarit sekä rouskuivat että sulivat suuhun.
Jaa? Makuasioita on. Asuimme Espanjassa monet vuodet ja pariin kertaan kokeiltiin kania. Vahva riistan maku, josta emme kumpikaan pidä, paljon luita ja vähän lihaa. Ei siitä nälkä lähtenyt. Tuntui vähän kuin olisi rottapaistia syönyt - en tosin ole koskaan kokeillut, mutta kuvittelisin samanlaiseksi.
En usko että olen vielä syönyt elämäni parasta ruokaa.
Ensimmäinen annos kaverin tarjoamia rakuunaporkkanoita. Jäin koukkuun kerralla, mutta se kun aromi iski makunystyröihin... Tuli olo, että muutaman viikon olisi voinut elää pelkästään niillä.
(Resepti: pakastepussi pikkuporkkanoita sulatetaan pannulla voissa. Lisätään kuivattu rakuuna)
Perunamuusia ja tölkkilihapullia ehdottomasti, on muuten hyvää 😃😀
Nyt on pakko vastata nolosti, että Rosson vuohenjuustopasta vuosia sitten. Talvisena pakkasiltana lämpimässä ravintolassa höyryävän kuuma annos täydelliseksi keitettyä pastaa, pastakastiketta ja seassa artisokkaa, paprikaa ja oliiveja. Päällä rapeapintaiseksi paistettu iso vuohenjuustokiekko, pinjansiemeniä ja paholaisenhilloa. En ollut ikinä ennen maistanut vuohenjuustoa, mutta päätin kokeilla, ja ai että oli hyvää! En ole ikinä syönyt mitään niin maukasta kuin tuo annos. Oli oikein tunnelmallista kun oli todella kylmä talvi ja ravintolassa lämmin tunnelma, kynttilät pöydissä ja vain vähän asiakkaita. Harmi kun annosta ei enää saa samanlaisena kuin silloin n. 6-7 vuotta sitten. Annosta on pienennetty huimasti ja laatu on kovasti huonontunut. Ei ole Rossokaan enää niinkuin ennen, tunnelma ei ole enää sama.
Vierailija kirjoitti:
Äidin tekemä pizza. En ole yksin siyä mieltä, että se on maailman parasta Kahteen kertaan nostatettu pohja, huolella keitetty tomaatikastike ja just sopivasti juustoa. Ja se on äidin tekemää.
Top kympissä myös äidin lammaslihapullat, tzaziki ja valkosipuliperunat, äidin marinoidut herkkusienet, isin paistamat letut (äidin taikinasta), äidin kaalilaatikko ja kaikki äidin kastikkeet.
N39
Ihana!
Kotona tehty syltty = lihahyytelö.
Unkarilainen kanapata, hillosipulia, paprikaa ja tietysti broileria.
Olin joskus 80-luvun lopulla ystäväni kanssa Lissabonissa. Oltiin kävelty tuntikaupalla ympäri kaupunkia ja alkoi olla jo nälkä niin että näköä haittasi. Lopulta l,öydettiin kiinalainen ravintola, joka oli auki. Lounasaika oli jo mennyt ja monet ravintolat sulkeneet ovensa muutamasi tunniksi. Henkilökunta kiikutti meille lounaslistat ja tilattiin vain äkkiä jotain. Saatiin pöytään juomat, leipää ja voita. Voitte vain arvata kuinka äkkiä leivät katosivat nälkäisiin suihimme. Saatiin sitten ruoka, riisiä ja jumalaisen hyvää kastiketta, jossa oli ainakin tipun lihaa, paprikaa, ananasta ja mausteita, joka teki kastikkeesta sopivasti tulisen ja makean. Saimme myös lisää leipää ja voita. Kaikki meni ja vielä jälkiruokakin paistettua banaania ja jäätelöä. Kun pyysimme laskun, totesi kiinalainen tarjoilija että "iso nälkä". Oli totta vie.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka joka vuosi. Sama perinteinen on joka vuosi aina yhtä hyvää.
Mitkä on mielestäsi niitä parhaita jouluruokia? Itsestäni jouluruuat on enemmänkin pakkopullaa, eikä mitään gourmetia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuliöljyssä paistettu kaniini ja friteeratut kalmarit Espanjassa. Asuin Espanjassa pari vuotta sitten, ja eräänä iltana lähdettiin mieheni kanssa etsimään ravintolaa, jossa voisimme syödä päivällistä. Emme vielä tunteneet seutua ja päädyimme lopulta pieneen tavernamaiseen ravintolaan.
Tilasin tosiaan kaniinia ja friteerattuja kalmareita.
En ole ikinä ennen maistanut mitään niin hyvää lihaa kuin se kaniini. Ihanan valkosipulista, niin pehmeää ja kosteaa sisältä ja ihanan rapsakkaaksi paistettu päältä. Ja ne kalmarit sekä rouskuivat että sulivat suuhun.
Miksi tämä on saanut näin paljon alapeukkuja? Koska kyseessä on kaniini? Miksei naudanliharuoat ole saaneet yhtä lailla alapeukkuja? Koska kaniini on söpö ja lehmä ei? Herätkää tekopyhät.
Mielestäni kuulostaa yököttävälle. Oli kaniinia tai kalmaria. Nää on kuule täysin niitä maku juttuja. Toinen tykkää ja toinen ei!
Sienitartar ja Kobe pihvi, en ole eläissäni syönyt niin pehmeää lihaa.
Toinen on itse tekemäni lasagne, parasta lohturuokaa. Itse tehty pasta ja juustokastike kerma/maitoon tehtynä ja pekonin lisäys on omat kikkani saada siitä suussa sulavaa.