Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Ei mikään, koska ruoka on pahaa. Ihan sama, että mikä ruoka on kyseessä, se maistuu minusta pahalta, ihan oksennukselta.
Erään henkilön tekemä kanarisotto 2000-luvun alkupuolella. Pyysin häneltä reseptiä ja olen tehnyt sitä täsmälleen samalla reseptillä ja täsmälleen samalla tapaa kuin hän, mutta koskaan se ei ole maistunut edes puoliksi yhtä hyvältä eikä kukaan muu ole saanut sitä maistumaan niin hyvältä kuin hän. Ikävä kyllä tunsin hänet vain lyhyen aikaa joten ehdin syömään sitä hänen tekemänään vain pari kertaa.
Poikaystäväni teki kerran aivan sairaan hyvää kalaa! Tyyppi ei tyyliin koskaan kokkaa mut sit ku se kokkaa nii ai että, sillä on jotkut ihan piilevät taidot. Harmi ku sitä ei kiinnosta kokkaila enemmän :D Onneks poikkuli muisti vielä mistä oli reseptin ottanu! Tääältä https://www.rosaviinijaruoka.fi/resepti/kevyesti-suolattua-ruijanpallasta-pekonia-punaviinikastiketta/
Mun auto ryöstettiin mäkkärin pihalla ja Olin pakkasessa odottanut jotain hakemaan kolmen tunnin ajan koska Oltiin siis keskellä korpea pysähtymässä. Siellä paniikissa itkuisena ku kaverin isä tuli vihdoin hakemaan heille ja siellä tarjottiin spagetti bolognesea parmesaanilla ja kylmällä coca-colalla. Kyllä oli hyvää. Tapahtu ku Olin just saanu kortin ja ekaa kertaa pidemmällä matkalla kaverin kanssa kahdestaan.
Kerran tuli syötyä Alahärmän Pikkuhäjyssä makaronilaatikkoa ja se olevinaan maailman parasta. Kaipa se oli hyvää, kun siitä on aikaa jotain 25 vuotta ja muistan tapauksen edelleen.
Toinen loistava ruoka oli Lahden kansalaisopiston ruokalassa syöty silakkalaatikko samoilta ajoilta.
Kunnon murea lihakeitto josa on oikein isot lihanpalat. Mmmmmmm.....🤗
Olen saanut syödä huippuruokaa niin reissuilla kuin kotonakin mutta ykkösenä ikuisesti isän paistamat perunat ja thüringerin makkara. Sivuun makkaran rasvaan laitettiin vielä hapankaalia lämpenemään.
Hyvänä kakkosena ehkä Dubaissa syöty Melanzane alla parmigiana, Italiassa en ole saanut niin täydellistä
Kolmantena tuore osteri skotlantilaisessa vuonossa tuoreeltaan
Iisalmessa sijaitsevan Runnin kylpylän valmistama Pizza! Ihan paras pizza mitä olen koskaan syönyt!
Hotelli Pohjanhovin poronkäristys ja perunamuusi.
Somtam, kaikki versiot, jokaisessa hyvää ja yksikään ei ole se paras. ja olen syönyt varmaan satoja kertoja ravintoloissa ja muualla.
Äidin tekemä savulihakeitto. Ennen kauppahallista sai ostaa savuluita, jotka keitettiin ja perattiin. Keitto keitettiin pernoista, puuroriisistä ja lihasta. Ai, että... Enää en ole savuluita nähnyt missään.
Top3:
3. 1990-luvun lopussa varakkaammasta perheestä oleva poikaystäväni vei Helsingissä ihan oikeaan, valkoisten pöytäliinojen ravintolaan 18-vuotissyntymäpäivänäni. Olin vähävaraisen perheen kasvissyöjä pienemmältä paikkakunnalta, ja tottunut siihen että kaikki muu paitsi itse tekemäni ruoka oli tyyliin maissipaprikaherne-sekoitus vedellä. Ravintola Lasipalatsin Hasselbackan punajuuri saksanpähkinöillä ja sen viereen laadukas piemontelainen punaviini yhdistettynä henkilökunnan kunnioittavaan asenteeseen saivat minut itkemään onnesta.
2. Opiskeluaikanani masennuin vakavasti ja lähes eristäydyin kotiini. Menetin ruokahaluni ja laihduin hurjasti. Lopulta pääsin YTHS:n kautta psykologin pakeille, ja sen kautta terapiaan ja lääkitykselle. Kun masennus alkoi taittua, uskaltauduin eräänä kevätpäivänä ensimmäisen kerran yli vuoteen opiskelijaravintolaan. Unicafen gruusialainen kaalilaatikko maistui taivaalliselta ja aurinko paistoi Porthanian ikkunasta sisään.
1. Ranskalainen ystäväni teki Suomessa lomaillessaan meille itse croisantteja. Kävi keräämässä mökkimetsästä mustikoita, teki niistä hilloketta ja tarjoili aamiaiseksi juuri paistettujen voisarvien kanssa lähitilan raakamaitoon tehtyä café au laitia. Mökkilaiturin nokassa yhdistyi pariisilainen eleganssi ja suomalainen konstailemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Äidin tekemä savulihakeitto. Ennen kauppahallista sai ostaa savuluita, jotka keitettiin ja perattiin. Keitto keitettiin pernoista, puuroriisistä ja lihasta. Ai, että... Enää en ole savuluita nähnyt missään.
On täällä päin ihan k-supermarketissa.
Mutta kilohinta on 7 euron tietämillä, en raski ostaa vaikka savuluukeitto oli kyllä hyvää.
Pitänee kokeilla savuaromilla joku kerta jonkin halvemman lihan kanssa.
Olin n. kymmenvuotiaana kaverin mökillä vieraana. Koko päivä oli mennyt uidessa ja ulkoleikeissä muutenkin.
Välipalaa kyllä tarjottiin, muttei "ehtinyt" :D
Sitten oli päivällinen. Isäntä oli grillannut maksaa. Että kauhistuin, kun meillä kotona maksaa ei ollut tarjottu.
Mutta maistoin ja halusin lisääkin. Niin ihanaa pekoniviipaleiden kanssa. Kaikki kunnon puuhiilloksella tehtyä. Maksa hiilloksen makuinen päältä, sisältä jätetty meheväksi. Uusia perunoita ja voita lisukkeena.
Ei ole mulla tän voittanutta, vaikka sittemmin olen käynyt vaikka missä gourmet-paikoissa.
Minusta tulikin maksan ystävä, mutta niin hyvää en ole konsanaan saanut.
(tietysti tässä vaikutti hullu sudennälkä, mutta se on sitten asia erikseen)
Pakko mainita kaksi. Edesmenneen mieheni (peruserämies) valmistama jänispata aitoine mausteineen, siis katajanmarjoja ja seassa myös pieni katajanoksa ja merisuolaa. Saattoi olla muutakin. Leivinuunissa rautapadassa pitkään haudutettuna. Nam! Toinen kesämökillämme ( v. -n. 60)äitini valmistama kesäkeitto ja rantakalliolla nuotiolla paistetut letut!
Farangissa yhdeksän ruokalajin ateria ja viinit päälle. Aijai! Nami nami!
Pariisissa hotellin ravintolassa syöty herkkutattirisotto- odotin ihan ok lounasta, sain parhaan koskaan syömäni risoton.
Ravintola Nokka Helsingissä. Karjanlanpiirakka, metsäsieniä, selleriä ja ties mitä muuta ihanaa. Uskomaton alkupala, en ole sen jälkeen syönyt mitään yhtä hyvää.
Tryffelirisotto yhdessä italialaisessa ravintolassa. Hyvin tehty risotto on aina hyvää, mutta se oli jotain taivaallista. Täyteläistä, ei liian juustoista, tryffeli maistui sopivasti, koostumus täydellinen.
Yleensä paras ruoka on se, joka on kulloinkin lautasella.
Viimemmäksi työn alla oli sinappinen Janssonin kiusaus.