Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
581/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin miettiä, mikä olisi se PARAS ruoka ikinä.

Täysin mahdotonta. Liikaa upeita vaihtoehtoja.

Ehkä jonkun TOP-20 listan saisin aikaan, ja sitäkään ei voisi pistää paremmuusjärjestykseen. Sisältö siinäkin vaihtelisi fiiliksien mukaan.

Helppoa on elo sille, joka voi sanoa sen absoluuttisen mieliruokansa tosta vaan. 

Vierailija
582/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistetut muikut maistuu aina taivaalliselta 😋

Joo, ihan kuin olis taivaassa muarin hameen alla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvi maustevoilla ja ranskalaisilla jotka dipataan majoneesiin. Taivaallista. 

Vierailija
584/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mereneläväpasta Italiassa!

Erilaisia simpukoita, katkarapua, seepiaa ja kalmaria, viiniä tomaattia ja itsetehtyä pastaa. Olin jo itse ruuasta ähky mutta pakko oli kaapia loput kastikkeesta (huippuhyvällä) leivällä.

Grillattu tuore kalmari Portugalissa rantaravintolassa joskus 90-luvulla. Näin kun sitä ennen grillaamista hakattiin kiveä vasten. Todella simppeliä mutta niin maukasta.

Ravintola Lyonissa merikrottia possunrasvakastikkeessa. Huhuh harmi että ravintolaa ei enää ole, oli kyllä yksi lemppareista.

Shakshuka, ihan yleisesti hyvää, jopa itse tehtynä. Maustaa paprikajauheella ja kuminaa säästämättä. Kananmunia keittää n 8 min kastikkeessa. Päälle korianteria ja vaikka fetaa jos maistuu ja syödään hyvän hapanjuurileivän kanssa.

Vierailija
585/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kokkailema kuha beurre blanc-kastikkeella menee varmaan kärkeen. Fine dining ravintolassa syöty sienirisotto on myös jäänyt mieleen.

Vierailija
586/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloista ehkä Sicapellessä ollut paras ateria. Kaikki annokset joita pöytään kannettiin oli toinen toistaan parempia. Rakastan lihaa, mutta sillä kertaa päivän ainoa liha-annos jäi monta kertaa toiseksi. Hyvää sekin oli, mutta se suussa sulava risotto jossa oli appelsiinia joukossa. Se vaan oli nannaa.

Kotiruoista ehkä paras on ollut exän yllätys minulle. Oli rankan työpäivän jälkeen tehnyt minulle canneloneja ja salaattia. Niin täydellisen herkullista ja tuli puskista. Kyynelehdin syödessäni ja ajattelin olevani onnekas. Valitettavasti se unelmamies paljastui myöhemmin petturiksi.

Vierailija
587/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Losissa Santa Monica pierin vieressä käytiin jossain random raflassa, jossa oli alkupalana sellaisia mini kokoisia tonnikala tacon tapaisia asioita. Oli parasta mitä olen koskaan syönyt. En muista kyllä kuollaksenikaan mitä kaikkea niissä oli..

Vierailija
588/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on se kreikkalainen salaatti siellä Kreikassa ja paikallista kalaa ehkä vielä lisäksi ja Mythos olutta vakiosti. Olen yrittänyt jäljitellä samaa kotimaassa mutta ei ole sama edes kreikkalaisessa ravintolassa kaupan kreikkalaisista tuotteista puhumattakaan. Kumma juttu. Siksi pitää matkustaa paikan päälle taas syyskuussa.

Vierailija
589/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykysoppa, en ole saanut varmaan kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.

Vierailija
590/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni tekemä riistakäristys. Muutkin syöjät ovat olleet samaa mieltä.:-)

Vierailija
591/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko avomieheni tekemä valkoinen risotto tai äitini lasagne. Olen aika paljon matkustellut Italiassa ja syönyt toinen toistaan paremmissa ravintoloissa, mutta nykyään en yleensä enää tilaa noista kumpaakaan kun ne on aina pettymys verrattuna noihin kotitekoisiin.

Vierailija
592/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mereneläviä ja muita herkkuja sisältävä häälounas Portugalissa. Ei vain pöytä, vaan kokonainen huone täynnä herkkuja. Ja tuo oli vain yksi päivän runsaasta tarjonnasta. Huomasin, että Suomi on kehitysmaa kalan ja muiden merenelävien käytössä. Tuollahan kaikki on vielä tuoretta ja halpaakin.

Vierailija
593/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farangin maistelumenu

Vierailija
594/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kasvatettu chili

Vierailija
595/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista fine diningia ja herkkua on tullut syötyä, mutta mikään ei ole niin hyvä kuin eväsleivät ja termarikahvi kallioisella saarella järven keskellä auringon paisteessa.

Vierailija
596/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karingasniemessä syöty paistettu lohi, erinomainen höyste ja perunamuussi. Noin 20 vuotta sitten.

597/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1998 - Olin Italiassa ja menin Rooman parhaaseen jäätelö-baariin. En ole koskaan muulloin syönyt niin hyvää jäätelöä.

2001 Menin Helsingissä ensimmäistä kertaa itämaiseen ravintolaan. Söin kananlihan vihreässä curryssä. Tajunnanräjäyttävä kokemus.

2008 Söin Tokiossa ekaa kertaa sushia ja sashimia. soijaöljyn ja wasabin kanssa. Oli niin hyvää, että teki mieli itkeä.

2009 Malesiassa ravintolat yhdistelevät malesialaista, intialaista ja kiinalaista ruokaa. Kiinalaisena uuteena vuotena mentiin pienen kaupungin parhaaseen ravintolaan. Kaikki oli ihan sairaan hyvää.

2010 söin Pariisissa ensimmäistä kertaa vuohenjuustoa, voileivän muodossa. Taas ihan järisyttävä kokemus.

2011 Kiinassa, Denfengissä, söin itse paistettua lihaa maapähkinäkastikkeen kanssa. Huh huh kun tuli taas niin onnellinen olo.

...On paljon muitakin onnellisuuden hetkiä ruoan suhteen. Mutta nuo tili ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
598/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon mansikkarahka ja omena-kaurapuuro. Tiedän reseptit mutta ei niistä tule vaan samanmakuisia vaikka mitä tekis. Mummotaikaa.

Vierailija
599/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryffelirisotto Jyväskylän Trattoria Paviljonki ravintolassa - erittäin herkullista.

Vierailija
600/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan on lapsuudesta äidin tekemä mustikkapiirakka maidon kera. Sellainen, missä on ristikko päällä ja mukana vähän kermaviiliä.

(Tuo oli ennen kuin minusta tuli yhden sairauden vuoksi jäätävän laktoosi-intolerantti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän