Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
601/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkosipuliöljyssä paistettu kaniini ja friteeratut kalmarit Espanjassa. Asuin Espanjassa pari vuotta sitten, ja eräänä iltana lähdettiin "mieheni" kanssa "etsimään ravintolaa", jossa voisimme syödä päivällistä. Emme vielä tunteneet seutua ja päädyimme lopulta pieneen tavernamaiseen ravintolaan.

Tilasin tosiaan kaniinia ja friteerattuja kalmareita.

En ole ikinä ennen maistanut mitään niin hyvää lihaa kuin se kaniini. Ihanan valkosipulista, niin pehmeää ja kosteaa sisältä ja ihanan rapsakkaaksi paistettu päältä. Ja ne kalmarit sekä rouskuivat että sulivat suuhun.

Vtt miten nolo turvatarina. Hohhoijaa.

Vierailija
602/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pummin makaronilaatikkoa. Ja siis nimenomaan makaronilaatikkoa, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN sain siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt. Pummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Kerpele 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummin makaronilaatikkoa. Ja siis nimenomaan makaronilaatikkoa, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN sain siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt. Pummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Kerpele 😂

Täh?

Mun lempi ruoka on rehellisesti kulli, hevosen kulli. En pelleile, eikä tässä ole mitään "eroottista". Muistakaa!

Vierailija
604/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "maistakaa", haha!

Vierailija
605/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannan Adriano baarissa, Suomen ensimmäisessä pizzeriassa valmistettu pizza. Se tarjoiltiin korkea reunaisessa saviastiassa. Pizzan juusto oli vetelää velliä. Liotettu kaiketi valkoviinissä. Mielettömän vahvat maut. Ohut pohja, jonka päällä oli kuin juustokeittoa. En ole koskaan missään muualla nähnyt vastaavaa.

Voi kun joku Lappeenrantalainen osaisi kertoa, miten tämä pizza valmistettiin. Nämä nykyiset taikinalevyt ovat kaukana alkuperäisestä Italialaisesta pizzasta.

Vierailija
606/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse savustamani lohi sitruunaperunoiden ja erilaisten kasvisten kera.

Miten onnistuinkin suolaamaan ja savustamaan kalan juuri täydelliseksi?

Savustan usein kalaa ja enimmäkseen onnistun erittäin hyvin. Tuolla kertaa kalan kypsyysaste oli kuitenkin ihan täydellinen.

Vierailija
607/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse savustamani lohi sitruunaperunoiden ja erilaisten kasvisten kera.

Miten onnistuinkin suolaamaan ja savustamaan kalan juuri täydelliseksi?

Savustan usein kalaa ja enimmäkseen onnistun erittäin hyvin. Tuolla kertaa kalan kypsyysaste oli kuitenkin ihan täydellinen.

Itse olen hajustanut kalaa ensi kerran kolmekymppisenä. Oli kypsyysasteeltaan täydellinen!

Vierailija
608/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrannan Adriano baarissa, Suomen ensimmäisessä pizzeriassa valmistettu pizza. Se tarjoiltiin korkea reunaisessa saviastiassa. Pizzan juusto oli vetelää velliä. Liotettu kaiketi valkoviinissä. Mielettömän vahvat maut. Ohut pohja, jonka päällä oli kuin juustokeittoa. En ole koskaan missään muualla nähnyt vastaavaa.

Voi kun joku Lappeenrantalainen osaisi kertoa, miten tämä pizza valmistettiin. Nämä nykyiset taikinalevyt ovat kaukana alkuperäisestä Italialaisesta pizzasta.

Öö, minkälainen pitsa on sun mielestä italialainen pitsa? Älä ole juntti, vaan kerro nyt suoraan, kun otit puheenaiheeksi.

Vierailija
609/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hernekkeitto misä fläskei.

Vierailija
610/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pollo limonello.

Vierailija
611/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsin Alpeilla patikoidessa tulee pysähdyttyä paikallisiin vuoristoravintoloihin.

Kerran tämmöisessä pikku paikassa tuli syötyä talon emännän tekemää perunaröstiä joka oli taivaallista, niin rapeaa ja maistuvaa. Sen kanssa oli paikallista pitkään kypsynyttä gryere-juustoa, emännän leipomaa tuoretta leipää ja myös tuoretta voita ja juomaksi paikallista valkoviiniä.

Miten voi perusruuat; peruna, juusto, leipä, voi ja viini ollakin niin hyvää. En tiedä mitä loitsuja emäntä keittiössään teki. Maistuvuudessaan päihitti hienoimmatkin ravintola-annokset.

Vierailija
612/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza ja piste. 

Vierailija
613/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin ortoreksian takia tehty lanttulaatikko jossa ei saanut olla muuta kuin lanttua, suolaa, kermaa ja muutama voinokare. Lanttulaatikko tehdään edelleen samalla reseptillä vaikka kaveri on parantunut ortoreksiastaan vuosia sitten, sen verran hyvää tuli

Vierailija
614/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin tekemä Karjalatakaisinpaisti.

Vierailija
615/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemä naudanmaksa kermakastike oikealla pottumuusilla, puolukkahillolla ja lasi kunnon piimää!

Vierailija
616/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin ortoreksian takia tehty lanttulaatikko jossa ei saanut olla muuta kuin lanttua, suolaa, kermaa ja muutama voinokare. Lanttulaatikko tehdään edelleen samalla reseptillä vaikka kaveri on parantunut ortoreksiastaan vuosia sitten, sen verran hyvää tuli

Tuota... mulla ei ole mitään syömishäiriötä mutta aina mä olen sen näin tehnyt. Mitä ihmettä muut sitten siihen laittaa?

Vierailija
617/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemä madekeitto.

Vierailija
618/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, minkälainen pitsa on sun mielestä italialainen pitsa? Älä ole juntti, vaan kerro nyt suoraan, kun otit puheenaiheeksi.

Oletko ihan varma tuosta pizzasta, olen itse käynyt aikanaan Adrianon pizzeriassa useinkin ja ei todellakaan juustot lilluneet missään valkoviinissä, kyseessä ollut ehkä jokin muu ruokalaji? Mun faija auttoi aikanaan Adrianoa firman alkuvaiheissa, kun tuli Lappeenrantaan perustamaan ravintolaansa ja oli myös keittiöpuolella duunissa. Pizzat olivat isoja ja sopivia täytteiltään, sekä tarjoiltiin ihan laakeilta isoilta lautasilta. Hän itse opetti pizzanteon alkeet minullekin, itse pidin todella paljon frutti di maresta ja quatro stagionesta. Adrianon yksi bravuureista oli tonnikalasalaatti, josta pidin todella paljon. Tuolta sai pizzan ohessa muitakin todella hyviä sapuskoita. Harmi vain, että Adrianon haave eläkepäivistä kotimaassa Italiassa kaatuivat syöpään. Aivan ihana ja todella kiltti ihminen suurella sydämmellä.

Vierailija
619/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti savustettu lohifile

Vierailija
620/646 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soosiperunat. Soosi mummon tekemää ruskeaa läskisoosia + puolukkahilloa, ruisleipää, itsekirnuttua voita ja kirnupiimää, NJAMMI ! Nyt ei enää ikinä );

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän