Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Anopin valmistama bouillabaisse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pummin makaronilaatikkoa. Ja siis nimenomaan makaronilaatikkoa, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN sain siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt. Pummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Kerpele 😂
😂 täytyy myöntää, että meni paistettujen muikkujen ja mykysopan edelle
Ensimmäinen pizzeria Suomessa Haminassa eikä Lappeenrannassa. https://www.is.fi/ruokala/art-2000007615634.html
Sairastin anoreksiaa. Oli lukemattomia ennen normaaliruokavaliooni kuuluvia ruokia joita en ollut syönyt vuosikausiin. Yksi näistä oli karjalanpiirakka. Yhtenä päivänä sitten sain syötyä kokonaisen karjalanpiirakan voilla ja juustolla, äiti istui pyynnöstäni vieressä. Olin 30-vuotias...
Pitkä aika meni vielä tuosta varsinaiseen parantumiseen. Nykyään teen ihan vastuullista työtä ja kykenen pitämään huolta itsestäni ja muista. Tuon ajan muistelu tuntuu absurdilta. Karjalanpiirakka voilla ja juustolla on kyllä edelleen parasta maailmassa.
Tehtiin kaveriporukalla itse ruokaa. Yksi toi isänsä metsästämän peuran lihaa ja minä olin hommannut monenlaisia juustoja. Oli bufalaa, gorgonzolaa, grana padanoa ja pecorinoa. Ostettiin lisäksi vähän muita aineita kaupasta ja tehdään lasagne pitkällä kaavalla ja peurabologneseen oikeaoppisesti tilkka valkoviiniä.
Tästä on aikaa parikymmentä vuotta mutta edelleen muistan sen makujen harmonian joka siinä lasagnessa oli. Aijai.
Tryffelipossua Italiassa. Paikkana entinen luostari, nyt koruton ravintola vuorilla. Mausteena huikaiseva näköala alas kylään.
Paljon hyviä ruokia olen syönyt, mutta paras lienee vaimoni tekemä luhikeitto. Tietysti pitää olla ruislimppua mukana kummankin kera. Hänen tekemänsä hernekeitto on myös melko lähellä parasta. Asumme Pariisissa kaikkien herkkujen keskellä, mutta nuo ovat ne herkuimmat.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalainen ruoka kiinalaisessa. Aina yhtä hyvää!
Kaikki samaa leivitettyä ja uppopaistettua pas*aa...
SoiSoi ravintolan Sataman Seitan -annos. Ei taida olla enää olemassa tuota ravintolaa, eikä kyllä itselläni varaakaan Helsinkiin matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin anoreksiaa. Oli lukemattomia ennen normaaliruokavaliooni kuuluvia ruokia joita en ollut syönyt vuosikausiin. Yksi näistä oli karjalanpiirakka. Yhtenä päivänä sitten sain syötyä kokonaisen karjalanpiirakan voilla ja juustolla, äiti istui pyynnöstäni vieressä. Olin 30-vuotias...
Pitkä aika meni vielä tuosta varsinaiseen parantumiseen. Nykyään teen ihan vastuullista työtä ja kykenen pitämään huolta itsestäni ja muista. Tuon ajan muistelu tuntuu absurdilta. Karjalanpiirakka voilla ja juustolla on kyllä edelleen parasta maailmassa.
Minulla myös kolmekymppisen anoreksia ja painoin 43 kg. Muistan karjalanpiirakan munavoilla jonka kokonaan söin.
Nyt terve 55N.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka vaan on niin hyvää! Onneksi sitä saa taas kohta.
Omatekoiset jouluruuat ovat aina hyviä. Kaikki laatikot jo pakkaseen tehty jouluksi 2024.
Kauriin sisäfile. Kauris ammuttiin miehen kotitalon nurkilla (luvan kanssa) ja kiitokseksi metsästäjä antoi fileen ja vähän muuta lihaa.
Se oli jumalaista. Teki mieli rukoilla metsän jumalia ja äiti maata ja kiittää antimista.
Vierailija kirjoitti:
Paljon hyviä ruokia olen syönyt, mutta paras lienee vaimoni tekemä luhikeitto. Tietysti pitää olla ruislimppua mukana kummankin kera. Hänen tekemänsä hernekeitto on myös melko lähellä parasta. Asumme Pariisissa kaikkien herkkujen keskellä, mutta nuo ovat ne herkuimmat.
Mitä on luhikeitto? Kenties lohikeittoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappeenrannan Adriano baarissa, Suomen ensimmäisessä pizzeriassa valmistettu pizza. Se tarjoiltiin korkea reunaisessa saviastiassa. Pizzan juusto oli vetelää velliä. Liotettu kaiketi valkoviinissä. Mielettömän vahvat maut. Ohut pohja, jonka päällä oli kuin juustokeittoa. En ole koskaan missään muualla nähnyt vastaavaa.
Voi kun joku Lappeenrantalainen osaisi kertoa, miten tämä pizza valmistettiin. Nämä nykyiset taikinalevyt ovat kaukana alkuperäisestä Italialaisesta pizzasta.
Öö, minkälainen pitsa on sun mielestä italialainen pitsa? Älä ole juntti, vaan kerro nyt suoraan, kun otit puheenaiheeksi.
Mitähän mahtaa pitsa olla? Pizzan kyllä tiedän ja erinomaista sellaista saa Helsingistä Sofiankadun Via Tripunalista.
Aikoinaan Japanissa käydessäni rakastuin gyozoihin. Nyt niitä saa Suomestakin pakasteina. Thaimaan ruoat ovat myös suosikkejani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin ortoreksian takia tehty lanttulaatikko jossa ei saanut olla muuta kuin lanttua, suolaa, kermaa ja muutama voinokare. Lanttulaatikko tehdään edelleen samalla reseptillä vaikka kaveri on parantunut ortoreksiastaan vuosia sitten, sen verran hyvää tuli
Tuota... mulla ei ole mitään syömishäiriötä mutta aina mä olen sen näin tehnyt. Mitä ihmettä muut sitten siihen laittaa?
Suolaa, vähän valkopippuria ja muskottipähkinää ja loraus pari tummaa siirappia. Itse laitan kerman tilalla kevytmaitoa. Tälle tulevalle joululle se on jo tehty
rennoiksi kuullotetut sipulirenkaat?
Tämä olis minunkin makuun taivaallista muutoin paitsi piimän vaihtaisin maitoon.