Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Vaikea valita parasta kun on saanut syödä niin paljon niin hyviä ruokia elämän aikana. Tykkään lihasta ja kalasta kovastikin, mutta sanoisin että parhaisiin ruokiin liittyy aina kasvisten ihanan fressit maut tavalla tai toisella.
Kerran tuttavaperheen vanha isäntä oli tehnyt hirvipaistin, joka oli haudutettu niin mureaksi ja maukkaaksi, että jäi mieleen.
Aivan viime vuonna Iisalmen Pubissa, jossa soi rokki kovaa, niin söin Lemmy-pihvin. Sen parempaa en ole ikinä syönyt! Toiseksi tulee jo edesmenneen ystävän huolella tehty spaghettikastike.
Vierailija kirjoitti:
Tuore keitetty hummeri voisulalla.
Nam nam. Jos hummeri käy vielä grillin kautta, niin ehdottomasti minunkin TOP 5 -listallani.
Joskus Thaikkulassa olen tällaista saanut, mukana loistavat sikäläiset lisukkeet.
Ja ihan yhtä hyvää ovat siellä nuo isot langustiinit ja katkaravut.
Jos nyt muita listakärkiä pitää mainita, niin täällä jo mainitut uunituore kalakukko, poronkäristys tai hyvät rapeat paistetut muikut kuuluvat kyllä minun suosikkeihini.
Parhaisiin juttuihin liittyy joku erityinen muisto, ja ne lapsena koetut makumuistit säilyvät ikuisesti.
Mummoni teki loistavaa lihapiirakkaa, jota syötiin lihaliemen kera.
Pienenä poikana olin Kyproksella Pafoksessa, ja siellä rantakujalla grillattiin hiilillä herkullisia souvlaki-vartaita, joita syötiin pitaleivän, tomaatti, kurkun, sipulin ja tsatsikin kanssa. Söin näitä porukoilta salaa 2 viikon loman jokaisena päivänä. Muistan maun vaikka aikaa on yli 40 vuotta.
Isompana Saksassa Konstantzissa jäi elävästi mieleen rantaravintolan mehevät ja isot haxenit perunasalaatilla, ja kylkeen sellainen isompi litran tuopposellinen. Aika kuningasmaku ja tuhti olo jälkeenpäin.
Näitä on paljon. Mutta nuo Suomi-jutut on kyllä ykkösiä.
Eräässä Lontoolaisessa ravintolassa syöty libanonilainen mezeateria, nam ..en ikinä oo syönyt niin hyvää.
Kiinalainen ruoka kiinalaisessa. Aina yhtä hyvää!
Joko Thaimaassa maaseudulla talon pihasta napatusta puolivillistä kanasta tehty kookoskanakeitto, tai Tansaniassa sattumalta täydellisesti onnistunut tonnikalapihvi.
Kaveri antoi minulle kirjolohta jossa oli bbq-kastiketta ja kermaperunoita.
Söin ne kun kaverilla oli alkamassa anoreksia. Myöhemmin minulla alkoi työt enkä nähnyt kaveria muutamaan vuoteen oikein ja hänen anoreksia paheni. Pitää vain olla positiivinen ja syödä hyvällä mielellä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalainen ruoka kiinalaisessa. Aina yhtä hyvää!
😍
Kaikki edesmenneen mummoni aikoinaan tekemät pöperöt
Suomesta varmaan eniten muistelen vesi kielellä lapsena saaristossa saatua oman isän kalastamaa ja savustamaa kalaa. Ja uudet perunat siihen päälle. Aijjai.
Olenkin rakastanut ulkomaillakin tuoretta kalaa ja mereneläviä. Grillattu merirapu Egyptissä. Miekkakala Espanjassa. Tyynenmerenpallas Kanadan länsirannikolla.
Lisäksi itämaiset ruoat ovat olleet herkkua. Pekingin ankkaa ja vietnamilaista pho-keittoa.
voissa paistetut tatit maalaisleivän päällä + persiljaa, suolaa ja pippuria.
Voissa paistetut muikut, perunamuusi ja sirveli. Jälkkäriksi leipäjuusto, lakkahillo ja kunnon kahvi. Aaahhh...
Itsetehty lämmin lanttukukko, voi ja maito.
Juuri ongituista kaloista ja sianlihasta haudtettu Patakukko ja kokkelipiimä. Jälkkäriksi ruokalepo.
Vaikea sanoa mikä on ykkönen. Mutta Rakastan itse tekemääni ruokaa, moni muukin.
Mustatorvisieni keitto, ahvenfileet voissa paistettuna. Mäysky perunat fetakastikeella. Sitruunamarinoitu lohi ja uudet perunat. Pannulla paistetut fetalihapullat. Munakoiso lasagne.
Rakkaudella hyvin laitettu ruoka 👌
Mummon keittämä perunapuuro, voisilmän kanssa.
” ..rennoiksi kuullotettu kevätsipuli… ”
Luokseen kutsuva säilykehernekeitto modernin S-Marketin hyllyltä pikaisesti hauskan värisessä muovikassissa kotiin kannettuna.
Ihana sihahdus säestää purkin avausta ja sieraimiin löyhyy suolampareen mystinen tuoksu.
Lämpötuikun valossa kiiltelevä muovilusikka solahtaa hernekeittopurkkiin, keitto on ehtinyt kaupasta kotiin saavuttaessa lämmetä juuri oikeaan lämpötilaan nautittavaksi suoraan seksikkäästä purkista.
Ruokajuomaksi Oraksen hanavettä suoraan Päijänteestä.