Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
281/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastanjakeitto Madeiralla. Paras soppa ikinä. Unelmoin siitä vieläkin, vuosien jälkeen.

Kuvaile vähän kastanjakeittoa, en ole koskaan kuullutkaan! Netissä on varmaan reseptejä mutta muistatko koostumuksesta/mausteista jotakin erityistä?

Vierailija
282/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain Toscanan pikkukaupungissa torin laidan ravintolassa syöty tryffelirisotto oli aivan taivaallista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikausia Italiassa matkailleena ja hyvää ruokaa sielläkin syöneenä paras italialainen ruokamuisto on Dubaista. Siinä Dubai Mallia vastapäätä altaan toisella puolella oli italialainen ravintola (Bice mare tai Serafina, en muista enää kumpi). Elämäni paras Melanzane alla Parmigana! Edes Parmassa en ole saanut vastaavaa herkkua!

Ystäväni (mies) on Campaniasta ja hän tekee äitinsä opettamaa versiota Parmigianasta - parasta ikinä!

Tähän kun saisi kunnon reseptin! Kymmeniä kokeillut netistä mutta ei vaan ole sitä mitä etsin

Raaka-aineissa on häviää niin paljon. Munakoisot ei maistu Suomessa läheskään samalta kuin Italiassa ja samoin juustoissa on eroja - pitäisi olla laatukamaa, jota täältä ei vain yksinkertaisesti löydä. Ystäväni käyttää scamorzaa ja se pitäisi hankkia tuoretiskiltä - en usko, että Suomesta saa.

Nää menee välillä vähän älyttömyyksiin, kun tunnetaan niin nyanssierot ja "vain" Italiasta saa. Kyllä Suomesta saa ihan tarpeeksi hyviä raaka-aineita pataruokaan, jossa ruoan tarkoitus on kypsyä hiljalleen uunissa ja maut tasaantuvat siellä. Kun munakoisot itkettää ja paistaa hyvin ja huolella vähän paremmassa oliiviöljyssä, käyttää laadukasta bufala mozzarellaa ja parmesaania, pääsee maussa hyvin lähelle alkuperäistä. Olen monesti saanut Italiassa mauttomampaa parmigiana di melanzanea asuessani nimenomaisesti Etelä-Italiassa, josta ruokalaji on peräisin kuin itse tehtynä. Ei sielläkään kaikki aina ole niin huippua. Kokeile hs-reseptiä ja vähennä suolan määrää. Käytä laadukkaita tölkkitomaatteja, suomalaisissa ei ainakaan talvella ole tarpeeksi makua.

Vierailija
284/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastanjakeitto Madeiralla. Paras soppa ikinä. Unelmoin siitä vieläkin, vuosien jälkeen.

Kuvaile vähän kastanjakeittoa, en ole koskaan kuullutkaan! Netissä on varmaan reseptejä mutta muistatko koostumuksesta/mausteista jotakin erityistä?

En osaa kuvailla makua muuten kun että se on aika mieto ja vähän pähkinäinen. Koostumukseltaan keitto on samettisen pehmeä sosekeitto, ei siis sisällä mitään paloja. Ei harmainta aavistusta reseptistä.

Madeiralla käytetään jauhettuja kastanjoita myös leipiin, kakkuihin ja pikkuleipiin, ehkä muihinkin ruokiin, en ole asiantuntija.

Vierailija
285/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottu

Vierailija
286/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooman laitamilla pieni paikallinen ravintola. Se pizza. Se oli täydellinen. Voisin matkustaa uudestaan Roomaan vain sen pizzan takia.

Vierailija
287/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisarileikkauksen jälkeen, tiputuksesta päästyäni, pieni kipollinen marjakiisseliä. Oli kuin taivaan mannaa, kun olin ollut monta päivää tiputuksessa.

Minäkin sain kaksi päivää leikkauksen jälkeen ensimmäisen ruoan. Ihan yhtä hirveää sontaa kuin sairaalaruoka yleensäkin, syömättä jäi. Vieläkin puistattaa.

Vierailija
288/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten Pietarilaisen pikkuhotellin aamupuuro oli niin hyvää että näin jopa painajaista seuraavana yönä että se olisi loppu seuraavana aamuna.

Onneksi se oli vain unta.

Oon syönyt paljonkin mahtavia ruokia mutta tämä tuli ensimmäisenä mieleen :) !

Vierailija
289/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneen äitini tekemät paistinperunat 80-luvulla.

Vierailija
290/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkunapuuro voisilmällä ja kylmän maidon kanssa. Ikiaikainen suosikkini. Nyt ja aina.

Vierailija
291/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia hyviä ja tosi hyviä ruokia on syöty, mutta eipä tule mieleen mitään mikä ois ollut ihan ylitse muiden.

Esim. Loimulohi on hyvää, uudet perunat sipulivoikastikkeessa, itse tehty lasagne, monet aasialaiset ruoat. Riisistä pidän erityisen paljon.

Viimeiselle aterialle valitsisin varmaan suosikkikanakastikkeeni.

Vierailija
292/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkeitto äidin laittamana. Nam!

Vierailija
293/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasikan maksaa puolukkakastikkeella ja voisella perunamuussilla, vuosia sitten, kun isä ja äiti täyttivät samana vuonna 50 ja saivat kavereiltaan lahjakortit paikalliseen huippuravintolaan koko perheelle. Tykkään maksasta muutenkin, mutta tuo nimenomainen melkein suli suussa.

Vierailija
294/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepalissa vuoristossa vaelluksen aikana syöty dal bhat, ulkona istuttiin ja laaksossa kaikui kun joku koululuokka lauloi eli kokonaisuus kyllä vaikutti kokemukseen.

Vierailija
295/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty spaghetti bolognese, jonka tehty Barillan täysjyväspaghetista ja jauhelihakastikkeestä, jossa on mm. paprikasuikaleita, sipulikuutioita, vähärasvaista naudanjauhelihaa ja tomaattikastiketta.

Vierailija
296/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryffeliomeletti Italiassa. Itse kalastetut ja savustetut ahvenet lapsuudessa mökillä.

Vierailija
297/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon tekemä makaronivelli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, voin ja suolan maustamana, niin hyvää, ettei yksikään fine dining ole jäänyt yhtä elävästi mieleeni.

No nyt alkoi tehdä mieli makaronivelliä. Monta hienoa ateriaa olen jo unohtanut, mutta vieläkin muistan suolaisen, rasvaisen, pehmeän makaronivellin maun, vaikka en ole sitä lapsuuden jälkeen syönyt.

Vierailija
298/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen saarioisten pizza. Oli niin eksoottista että piti nuolla se pahvikin

Vierailija
299/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah. Paljon olen kierrellyt ja kaarrellut, mutta mikään ei ole voittanutta aitoa lappalaista perunamuussia, poronkäristystä ja puolukkahilloa. Paljon olen näitäkin variantteja syönyt, mutta Utsjoen Rastigaisa-niminen pubi/rafla tarjosi melkoiset herkut. Sitä kun oon muistellut ja vesi kielelle toistamiseen herähtänyt, niin siitäpä olisi saanut jo melkoisen meren! Ouch. <3

Vierailija
300/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilainen New Yorkissa ravintolassa ja siihen päälle ranskalaiset. Oli aivan taivaallista, kaikki maut maistuivat joka haukulla. Ja söin vielä kanahampparin jota en yleensä koskaan syö, yleensä aina pihvillä. Kana oli halvempi ja siksi otin sen.

Edelleen kaverin kanssa muistellaan sitä, että miten siellä olikaan niin hyvää. Ja monet hampurilaispaikat ollaan käyty läpi pitkin Amerikkaa ja Suomeakin. Mieheni veli on sanonut myös että New Yorkissa söi elämänsä parhaimman hampurilaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän