Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?
Siis paras ateria?
Minulla on seuraava.
Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.
Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.
Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.
Mikäs teillä?
Kommentit (646)
Nauravat nakit ja perunamuusi 👌
Pihvi,kuin pihvi ja keitetyt perunat -kastike.Nam. 👌👍
Salaattia.
Äitini tekemä savulihakeitto. Savuluut keitetään, lihat irrotellaan. Keitetään perunoiden kanssa ja puuroriisiä suurukseksi. Savuluita ei saa enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Napolissa Italiassa, avoimella aukiolla paistettiin puu-uunissa pizzaa. Istuttiin aukiolla pienissä pöydissä puutuoleilla. Aina kun pizza oli valmis, paistaja huusi "Pizzaa!" Nostettiin käsi ylös ja pizza juoksutettiin pöytäämme. Taivaallinen pizza! Pohja rapea ja pehmeä, päällä Napolin makeista tomaateista valmistettu tomaattimurska ja Napolin suussasulavaa, tuoretta, venyvää Mozzarellajuustoa.
Ikinä en ole syönyt sen jälkeen mitään niin hyvää! Muistan vieläkin maun ja tuoksun.
Söinkin 2 pizzaa!
Makaroni ruuat.Monenlaisia ja erilailla valmistettuja.Laskettelu päivän jälkeen aina aito Italialainen pizza oli tosiaan hyvää ja palanpainikkeena Birra ⛷🏂
Pinaattikeitto, itse tehtynä tuoreista pinaateista. On jumalaisen hyvää ja söisin sitä vaikka joka päivä. Kananmunan kanssa tietenkin ja paahdetun ruisleivän, jossa hyvää juustoa päällä. Oh boy oh boy 😘
Olin teininä isossa leikkauksessa ja pari viikkoa sairaalassa. Kun pääsin kotiin, äiti vei kotimatkalla heselle ja otin ranskalaiset. Ikinä ei ollut mikään maistunut niin hyvältä.
Naudan liha ja jossain sushibaarissa joku valkoinen todella pehmeä mustekala tai joku ihme elävä. En tiedä edes mikä oli mutta koostumus aivan mahtavan samettinen.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä hämärällä 90-luvulla reissatessani ystäväni vei minut Chicagossa etiopialaiseen ravintolaan syömään. Ison leipälätyn päällä oli monenlaisia täytteitä, ja ruoka syötiin sormin. Se oli todella eksoottista, ja vieläkin muistelen sitä parhaana ruokana ikinä! Sen koommin en ole päässyt etiopialaista ruokaa syömään.
Tervetuloa Addis-ravintolaan Sturenkadulle Helsinkiin! Ihanaa etiopialaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin teininä isossa leikkauksessa ja pari viikkoa sairaalassa. Kun pääsin kotiin, äiti vei kotimatkalla heselle ja otin ranskalaiset. Ikinä ei ollut mikään maistunut niin hyvältä.
Itse olin teininä ituhippi-leirillä, jossa syötiin vain soijarouhetta ym., ei lihaa tai kalaa missään muodossa. En ollut siihen tottunut, eikä ruoka maistunut suuhuni hyvältä muutenkaan (leirillä oli meidän nuorten lisäksi myös alakoululaisten ryhmä, ja KAIKKI valittivat päivittäin ruoasta!). Kun viikon leiri oli lusittu, isä vei Kaivokselan Heseen. Tilasin isoimman ja lihaisimman burgerin, mitä listalta löytyi, ja syödessäni kuolasin sen pihvin maun takia. :D
(Nykyään syön ihan säännöllisesti kasvisruokaa, mutta soijarouheesta en pidä vieläkään. Kyllä, sen maun maistaa läpi, vaikka olisi miten käytetty kikkoja maustamisen, paistamisen ym. kanssa!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummin makaronilaatikko. Ja siis nimenomaan makaronilaatikko, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN se nainen sai siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt matkia. Mummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Perkele 😂
Minun mummi meni hautaan reseptinsä kanssa. Perkele.
Uskallanpa veikata, että mummien salaisuus on/oli paljon aitoa kermaa - ehkä kuohukermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä hämärällä 90-luvulla reissatessani ystäväni vei minut Chicagossa etiopialaiseen ravintolaan syömään. Ison leipälätyn päällä oli monenlaisia täytteitä, ja ruoka syötiin sormin. Se oli todella eksoottista, ja vieläkin muistelen sitä parhaana ruokana ikinä! Sen koommin en ole päässyt etiopialaista ruokaa syömään.
Tervetuloa Addis-ravintolaan Sturenkadulle Helsinkiin! Ihanaa etiopialaista ruokaa.
Kiitos sinulle vinkistä!! En tiennyt, että Helsingissä on nykyään etiopialainen. Menen ilman muuta!
Vierailija kirjoitti:
Äitini tekemä savulihakeitto. Savuluut keitetään, lihat irrotellaan. Keitetään perunoiden kanssa ja puuroriisiä suurukseksi. Savuluita ei saa enää mistään.
Wotkinsin savuluita saa ihan marketista...
En tiedä onko paras, mutta ensimmäisenä tulee mieleen Riipisen riistaravintolan porofile Rukalla. Annokseen kuuluu 2 pienehköä poron sisäfilettä ja perunamuusia kahdella kastikkeella. Annos on äärettömän yksinkertainen mutta niin käsittämättömän hyvä!
Äidin paistamat muikut 😛. Puhtaasta keski-Suomen järvestä pyydetyt keskikokoiset muikut 🐟 ja heti tuoreena jauhossa paistetut.
Oli aivan eri maku kuin näissä nykyään toreilla myytävissä muikuiksi kutsutuissa onkimadoissa 🐛🐍🤮!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wotkinsin savuluita saa ihan marketista...
Ei meidän kaupungista. Äitini teki keiton nimenomaisesti naudan luista.
Eräässä kaukomaassa, joka on läheiseni synnyinmaa, nautitut vartaat, joissa oli avotulella grillattua kanaa ja tuoretta, grillattua ananasta. Laihat ukot valmistivat vartaita tilauksesta kadun laidalla. Ne olivat taivaallisia! Oli myös ihmeellistä maistaa esim. passionhedelmää, joka oli uskomattoman makeaa ja hyvää.
En ole ennen sitä enkä sen koommin reissannut tropiikissa, joten minulle kokemukset olivat ainutkertaisia ja ihmeellisiä, vaikka monelle vuosittaiset kaukomatkat ovat arkipäivää.
Olen asunut Italiassa, joten vaikea valita, kun hyviä pizzoja ja pastoja on tullut maistelua ehkä liikaakin. Pakko kuitenkin sanoa, että yleensä upeimmat ruokakokemukset ovat olleet sellaisia, että sekä ruoka että miljöö ovat olleet mielettömiä ja vahvistaneet kokemusta. Pariisin Montmartrella idyllisessä pienessä ravintolassa pitkään haudutettu ankka (duck confit) ja liekitetyt appelsiiniletut. Suomessa upein ruokakokemus oli Jyväskylän Pölläwaarin kokonainen viiriäinen.
Olin lomalla Sloveniassa. Siellä eräs mummeli, johon tutustuimme oli tehnyt itse maatilansa aineksista omenastruudelia. Hän toi sen meille suoraan uunista ja jo pelkästä hajusta herahti vesi kielelle :) Sitä sitten söin kaverini kanssa katsellen keväisiä Alppeja mökin ikkunasta... Mitään niin hyvää en ole koskaan maistanut!
Kastanjakeitto Madeiralla. Paras soppa ikinä. Unelmoin siitä vieläkin, vuosien jälkeen.