Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
241/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 20 vuotta sitten Gran Canarialla, ihan tavallisessa turistiravintolassa syöty herkkusienipizza. Lurps!

Vierailija
242/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuha file eihän tuo oo mitään. paras oli Intiassa jossain vuorella kristillisessä yksityiskoulussa kun olin vieraana. jotain ihme kaali paistosta se oli ja taivaallista mausteineen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunituore Burek Sarajevossa Kajmakin ja Sarajevskan kanssa.

Vierailija
244/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Paras lapsena syöty ruoka oli mummon tekemät jauhelihapihvit. Aivan käsittämättömän herkullisia! Olen koittanut itse tehdä samoja, mutta en vain mitenkään saa niistä yhtä rapeita ja sisältä meheviä. Mummoilla on pakko olla jotain taikavoimia keittiössä. :)

- Seafood pasta Hämeenlinnassa jossakin italialaistyyppisessä ravintolassa vuosia sitten. Sisälsi simpukoita, katkarapuja ja lohta. Aivan järkyttävän hyvää, kermaista ja suussasulavaa. Vieläkin muistelen.

- Egyptissä kolmen ruokalajin illallinen. Friteerattua valkoista kalaa, hummusta, couscousta, vihanneksia, paljon yrttejä ja roppakaupalla erilaisia itämaisia makuja. En ole koskaan syönyt niin hyvää kalaa. Tunnelman kruunasi elävä musiikki ja napatanssijat.

Vierailija
245/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla, edesmenneen mieheni valmistama metsäjänispata ( itse metsästettynä). Toisena, hänen itse pyytämänsä ahvenet voissa paistettuna.

Vierailija
246/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mätitahna nautittuna suoraan annostelijasta on paras ateria kautta aikain.

Vierailija
247/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paella ja kesäkurpitsalasagne.

Vierailija
248/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savustettu lahna. Edesmenneen appeni pyytämä ja savustama. Uunijuusto ja kuivattu poronliha. Ruispuolukkapuuro.

Vierailija
249/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaiset kananmunat. En ole saanut minkään kotikanalan munia niin hyvinä. Tai missään muualla. Ne oli tietysti tuoreita ja kanat näytti aika vähän jalostetuilta.

Vierailija
250/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein mikä tahansa mikä on tehty tuoreista aineista. Parhaimpia ehkä syöntipäivänä nostetut timo-uudetperunat ja voi.

Vierailija
251/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistetut katkaravut etelän kuumassa yössä (illassa) syötynä säväytti viimeksi.

Katkarapu etelän kuumassa yössä säväytti.

Vierailija
252/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut katkaravut etelän kuumassa yössä (illassa) syötynä säväytti viimeksi.

Katkarapu etelän kuumassa yössä säväytti.

😂

Vierailija
253/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä jossain pizzerissa. Siellä oli Napolista tuotu kiviuuni. Voittaa 100-0 minkä tahansa ravintolan tai pizzerian. En muista nimeä, on siinä tuomiokirkon lähellä.

Vierailija
254/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistettu kirjoitti:

Itse valmistettu kotiruoka,oikeista puhtaista kotimaisista raaka-aineista.

Hyvä! Kiitos! Eipä tuohon ole mitään lisäämistä.

Vierailija
255/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenet ulkomailla asuneena ja todella paljon matkustaneena ja kaikki herkut maistaneena... Ja kyllä se vieläkin on kunnon poronkäristys perunamuusilla ja puolukkahillolla ja suolakurkut siinä sivussa.

Vierailija
256/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napolissa Italiassa, avoimella aukiolla paistettiin puu-uunissa pizzaa. Istuttiin aukiolla pienissä pöydissä puutuoleilla. Aina kun pizza oli valmis, paistaja huusi "Pizzaa!" Nostettiin käsi ylös ja pizza juoksutettiin pöytäämme. Taivaallinen pizza! Pohja rapea ja pehmeä, päällä Napolin makeista tomaateista valmistettu tomaattimurska ja Napolin suussasulavaa, tuoretta, venyvää Mozzarellajuustoa.

Ikinä en ole syönyt sen jälkeen mitään niin hyvää! Muistan vieläkin maun ja tuoksun.

Söinkin 2 pizzaa!

Vierailija
257/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset perunat ja uunilenkki Turun sinapilla ja Heinzin ketsupilla. En silti syö kuin n. kerran vuodessa.

Sama täällä, keskimäärin kerta vuoteen iskee mieliteko. Lenkkiin viillän kermajuustoa ja parmesania. Ja nimenomaan Heinz ja Turkulainen, pyhä liitto. Sekoitan niistä joskus myös pohjasoosia uunileipiin.

Paras ruoka, jonka olen syönyt...vaikea valinta.

Olen kyllä samaa mieltä siitä että parhaisiin makumuistoihin liittyy usein muutakin mukavaa/erikoista.

Kerran mökkeillessä kavereiden kanssa ostimme possupaistin ajatuksella "kyllä tästä jotakin keksii". Aloin laittamaan ruokaa näppituntumalla, ja paloittelin padan pohjalle tuoretta (!) ananasta.

Lihaan pintamausteet (yrttejä, pippuria, suolaa, ei mitään kovin monimutkaista). Kaveri teki lihaan viiltoja ja laittoi niihin kokonaisia valkosipulinkynsiä, kertoen oppineensa tavan äitimuoriltaan, jonka vanhassa kotitalossa mökkeilimme. Pohjalle ananaksen seuraksi vähän vettä ja pippureita, sipulia, perunoita ja porkkanoita. Liha ananaspalojen päälle.

Pata muhi uunissa hiljakseen useamman tunnin, taisimme käydä välissä kääntämässä mökin perunamaan.

Syömään käydessämme mulkoilimme toisiamme epäuskon vallassa-maistatteko saman minkä minä?

Olimme yksimielisiä, ruoka oli parasta, mitä olimme koskaan kokanneet. Vieläkin muisto lämmittää.

Vierailija
258/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta sanoa yhtä parasta. Useimmiten parhaat on tehty kotona. 

Mieheni tekemä naudan marmoroitunut sisäfilee (medium), rosmariiniperunat ja jallu-kerma-pippurikastike.

Mieheni tekemä karitsan potka ja parsarisotto.

Mieheni tekemä suppilovahverorisotto.

Mieheni tekemät possun ribbsit suolaisen makeassa soija-mirin-chilikastikkeessa.

Kotitekoiset hampurilaset itse leivotuista hampurilaissämpylöistä ja itse paistetuista pihveistä vastajauhetusta jauhelihasta.

Itse leivotut pitaleivät täytettynä nyhtökanalla, tabboulehilla, hummuksella ja tsatsikilla. 

Pasta merenelävistä Rijekassa.

Illallinen Michelin-ravintolassa Lissabonissa.

Illallinen Helsingissä Copas y Tapas -ravintolassa.

Kasvishampurilainen portobello-sienestä tehdyllä pihvillä. 

Tänään lounaaksi tekemäni pasta oliiviöljystä, valkosipulista ja rosmariinista. 

Itse tekemäni pasta lehtikaalista ja kampasimpukoista.

Graavattu lohi, paistetut kantarellit ja raikas vihersalaatti. 

Kesän uudet perunat voin kanssa. 

Vierailija
259/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkärin el Maco -ateria 

Vierailija
260/646 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummin makaronilaatikko. Ja siis nimenomaan makaronilaatikko, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN se nainen sai siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt matkia. Mummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Perkele 😂

Minun mummi meni hautaan reseptinsä kanssa. Perkele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä