Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras ruoka, jota olet syönyt IKINÄ?

Vierailija
24.10.2016 |

Siis paras ateria?

Minulla on seuraava.

Vuosientakainen miesystäväni kokkasi kerran sellaisen aterian, että oksat pois. Olin tullut toisesta kaupungista valintakokeista junalla. Uupumus ja apeahko mieli vaivasivat minua. Oli toukokuinen ilta.

Kun saavuin hänen kotiinsa, näin hänen kattaneen pöydän ja sytyttäneen kynttilän. Ruoaksi oli alkusalaatin jälkeen voissa paistettu kuhafilee limemehulla höystettynä, perunasose ja rennoiksi kuullotetut kevätsipuli- ja purjorenkaat. Juomaksi oli vesi ja viileä, puolikuiva valkoviini.

Se on ollut ainut kerta, kun olen itkenyt ilosta ruokaa syödessäni.

Mikäs teillä?

Kommentit (646)

Vierailija
301/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tekemä savulihakeitto. Savuluut keitetään, lihat irrotellaan. Keitetään perunoiden kanssa ja puuroriisiä suurukseksi. Savuluita ei saa enää mistään.

Saa niitä. Hakaniemen hallissa näin viime viikolla. Ja varmasti pystyy tilaamaan johonkin lähikauppaan, jossa palvelutiski.

Vierailija
302/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummin makaronilaatikko. Ja siis nimenomaan makaronilaatikko, ei lihaa, ei vihanneksia, vain makaronia. En vieläkään tajua MITEN se nainen sai siitä niin jäätävän hyvää, ja voitte uskoa, että useita kertoja olen yrittänyt matkia. Mummi on nyt 83v eikä vieläkään kerro mulle reseptiä. Perkele 😂

Minun mummi meni hautaan reseptinsä kanssa. Perkele.

Koeta keittää pätkittyjä putkimakaroneja pieni määrä (vajaa kahvikupillinen) täysmaidossa, noin tunti. Sekoita koko ajan, ettei pala pohjaan . Jäähdytä, ja lisää 3 kananmunaa, 1 l täysmaitoa, suolaa, ja sokeria (1-2 rkl). Paista 1 t 175 C.

Tässä mummin lapsenlapsen kohtalotoveri. Näillä keinoin saa ihan kelpaavaa...

Sokeria kannattaa maistella, se makaronivelli saa olla hyvinkin makeaa. Eli kuten mummit sanoo, mausta sopivasti, ja paista kypsäksi!

529

- Tämä hämäläinen makaronilaatikko on muuten ihanaa kaikissa pitopöydissä, jouluna, pääsiäisenä, sukujuhlissa... Aikaa vievän valmistuksen vuoksi sitä tehdään meillä kotona turhan harvoin. Ehkä nyt jo ensi viikonloppuna! Innostuin tästä, kiva kun puhuttiin!

Ihana ketju! Kiitos, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikosta vielä: minä keitän voin kanssa... Ja kattilan on hyvä olla paksupohjainen.

Tämän ruuan kanssa ei auta hätäillä.

Vierailija
304/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perunat ja ruskeakastike, siihen sivuun pyöryköitä tai nakkeja (valitsen näistä kasvisvaihtoehdon kun on nykyisin mahdollista).

Ihanaa ja voisin elää pelkällä perunalla ja ruskeakastikkeella jos olisi mahdollista.

Toinen on markkinapäivänä ulkona syödyt juuri paistetut muikut ja silakat.

Vierailija
305/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saslikkia Venäjällä katukeittiöstä joskus 90-l alussa.

Vierailija
306/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa Tokiossa erään ravintolan ruuat (nimeä en muista). Siellä tilataan monta pientä annosta pöytä täyteen (eli vähän kuin tapaksia, mutta ihan japanilaista ruokaa) ja joka ikinen annos oli tajuttoman hyvää, ihan sama mitä tilattiin. Ruoka Japanissa oli muutenkin älyttömän hyvää, mutta varsinkin tuo yksi ravintola, haaveilen siitä vieläkin.

Vierailija
307/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään yhtä suosikkia tai hetkeä, se vaihtelee niin paljon.

Tykkään monista ruoista ja toisaalta en ole niin ruokaorientoitunut ihminen, että saisin sen syömisestä juurikaan kicksejä.

Tänään söin aamiaiseksi todella hyvän skagen leivän (leipä oli saaristolaisleipää), mutta huomenna olen jo varmaan unohtanut sen.

Poronkäristys, perunamuusi ja puolukkahillo on aina hyvää, sekä kaikenlaiset merenelävät joista ykkösenä uunilohi, hummeri, mäti ja kaviaari. Libanonilainen ruoka on myös ihanaa, ja nepalilainen.

Lähi-idässä saa hyvää. Makaronilaatikkoa en ole tehnyt koskaan.

Vierailija
308/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nämä ovat kuin halpoja Harlekiineja nämä ihmisten kertomukset, mukaan lukien ap:n sepustus. Kiinnostaisi tietää se paras ruoka eikä päätalomaista sivun vuodatusta siitä, miltä missäkin näytti ja oliko lämmintä ja pamppailiko sydän rinnassa. Ei näitä siirappeja vaan oikeasti jaksa lukea.

Vierailija
309/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nämä ovat kuin halpoja Harlekiineja nämä ihmisten kertomukset, mukaan lukien ap:n sepustus. Kiinnostaisi tietää se paras ruoka eikä päätalomaista sivun vuodatusta siitä, miltä missäkin näytti ja oliko lämmintä ja pamppailiko sydän rinnassa. Ei näitä siirappeja vaan oikeasti jaksa lukea.

Ankeuttaja.

Perusta oma ketju-Paras Ruoka OFFICIAL-ja kersantoi siellä otuksia.

Maalailijat tänne, kiitos! Kivaa luettavaa!

Vierailija
310/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otuksia=ohiksia^

Vierailija
311/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kolmetoista sivua sitten jaksoit ärsyyntyä.

Me muut tykätään ruuasta.

Ihan niksivinkkinä: älä selaa sinusta tyhmiä juttuja. Kokkaa ja syö mieluummin. Semmoista , mikä sinusta on hyvää herkkua!

13

Vierailija
312/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on Hyttipannu...

Vierailija
313/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ala-asteella venäläinen kaveri, jonka äiti teki aina venäläistä olivier-perunasalaattia synttäritarjoiluun. Sitä muistelen aina kaihoisasti.

Sit kun olin Lontoossa reissussa ja meidän hotellin vieressä oli kiinalainen ravintola. Sieltä sai aivan jumalaisen hyvää kastiketta, sellaista ruskeaa, pähkinäisen makuista. Yritin kauan etsiä netistä mikä kastike se oli, tuloksetta.

Vierailija
314/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiaa kierrellessäni osuin tiibetiläiseen ravintolaan, enkä loppureissulla juuri muissa aterioinutkaan.

Ne keitot... Paras oli eräänlainen kasvisrulla, letun tapaiseen käärittynä täytteitä. Niitä ostin mukaankin ja mutustin iltapalaksi terassilla riippumatossa viidakkoa kuunnellen.

Sen reseptin jos jostakin löytäisi!

Tästä on aikaa viitisentoista vuotta, enkä silloin ainakaan löytänyt Helsingistä mitään vastaavaa. Nepalilaisia/tms toki on, mutten ainakaan näitä suosikkejani ole niistä löytänyt.

Vinkkejä hyvästä tiibetiläisestä/pk-seutu? Todella hyvään voin lähteä kauemmaskin!

Samalla reissulla söin myös elämäni ensimmäisen ja parhaan ranskalaisen sipulikeiton etelä-intialaisessa rantabaarissa.

Oli parempaa kuin mikään muu koskaan syömäni ranskalainen ruoka.

Lukuisista kokeiluista huolimatta en ole omassa keittiössä kyennyt samaan.

Tästä lähtien pyydän reseptin, jos syön jotakin erityisen maukasta. Jotkut varmaan ovat salaisuuksiakin, mutta saahan sitä kysyä. Harmittaa, ettei näin ole tullut tehtyä ravintolassa, onkohan koskaan käynyt mielessäkään? Joku suomalainen kursailu/häpeilyjuttu?

Ihana ketju, olin nämäkin ruokamuistot lähes unohtanut, nyt niitä tulvii mieleen :)

Vierailija
315/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaijin-ravintolan ribsit muutama vuosi sitten.

Koko menu oli hyvä viinipaketteineen, mutta erityisesti ribsit.

Vierailija
316/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolin Ryynänen -nimisessä paikassa sai naudan entrecote-pihvin, pekoni-paistinperunoita, vihreitä papuja ja samettista valkosipulikastiketta. En edes liiemmin välitä pihvistä yleensä, mutta tuo annos saa veden kielelle nytkin kun mietin sitä.

Vierailija
317/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milanossa tryffelirisotto. Täydellisen kermaista, ei liian juustoista, tryffelin maku pääsi oikeuksiinsa... Mmmmmmm

Vierailija
318/646 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus aikaa sitten silloisen firman kanssa jossain koulutuspäivillä, ja söimme jossain hienossa ravintolassa jossa alkuruokana oli kanttarellikeitto. Se kanttarellikeitto oli jotain niin jumalaista, että hyvä etten nuollut kulhoa :D Vaikka olen sen jälkeen ja ennen sitä syönyt kanttarellikeittoa, niin tuon ravintolan keitto oli jotain niin pehmeää ja suussasulavaa, että vieläkin muistelen kaiholla sitä makuelämystä <3

Vierailija
319/646 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sushit. Domino-ketjun ravintoloista saa parhaat

-Samaisen ravintolan grillatut katkaravut

-Kun Lahden Greenstar-hotelli oli vielä Scandic, sen ranitolasta sai aivan taivaallista pannacottaa

-Maksakastike, olen 29 ja vasta vähän aikaa sitten sain sitä ensimmäistä kertaa ala-asteen jälkeen. Aika ei ollut kullannut muistoja, edelleen ihanaa! Kaikki muut inhosi sitä kouluaikoina

-Ankka. Olen saanut vain kolme kertaa, kummin luona, kiinalaisessa ja Lappeenrannan edesmenneessä Serrassa

-Eräs lohi ja röstiperuna-annos Tampereen Koskikadun hotellissa, kun se oli vielä Cumulus. Ainos kerta kun olen syönyt niin että lopuksi oksetti

-Voissa paistetut kantarellit on aina yhtä hyviä

-Jänispaisti puolukkahillon kera

-Lukion kanakastike ja tomaattikastike. Oikeastaan kaikki ruuat oli lukiossa tosi hyviä.

Vierailija
320/646 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mun paras ateria sisältää myös kuhaa :) eräässä ravintolassa, aivan mieletön annos. Oli se kalliskin, mutta kolme ruokalajia jotka täydensi toisiaan upeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme