Kysy työkkärin tädiltä
Olen seurannut keskusteluja sivusta täällä, mutten ole vielä osallistunut keskusteluihin. Vastailen nyt hetken kysymyksiin työstä työkkärissä ja tulevista uudistuksista. Kysykää! :)
Kommentit (49)
Miksi olet valmis vastaamaan täällä pikkulauantaivinkkupieruissa muttet työaikana asiakkaillesi?
Kiva nousuhumalassa päteä?
Ketään ei jaksa naurattaa.
Olen työtön työnhakija ja teen töitä joka kolmas viikko 5 tuntia. Palkka on niin pieni, ettei vaikuta mihinkään tukiin. Olenko oikeutettu liikkumisavustukseen jos käyn toisella paikkakunnalla työhaastattelussa?
Mitä ajattelet ideasta haastatella kaikki työttömät kolmen kuukauden välein?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette seuraa yritysten käyttämiä työkokeilijoita ja erinäisiä ohjaamianne palkattomia harjoittelijoita, eli miksi eivät työllisty yritykseen? Tai että tällä yrityksellä on ollut vuoden sisällä lukuisia työkokeilijoita, joita ei ole palkattu vaikka selkeä tarve työntekijälle on?
Eikö teillä ole keinoja puuttua tähän? Vai eikö ole tahtoa vai aikaa?
Miksi laitatte aina uudestaan työkokeilijan tuollaiseen paikkaan?
Seurataan. On esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttää tätä hyödykseen (esim. haalimalla työkokeilijoita). Työkokeilun ideahan ei sinällään ole, että asiakkaan tulisi työllistyä yritykseen vaan se, että hakija saisi käsityksen työstä ja kokemusta, jolla voisi saada haettua saman tyyppisen työpaikan (tai todettua, ettei ollutkaan oma juttu).
AP
Kaksi kysymystä:
- Uskotko oikeasti, että aika iso työttömistä on työhaluttomia? Olen itsekin ollut työtön, mutta vain 4kk pisin pätkä. Lyhyitä keikkatöitä löytyi helposti ja siitä sitten tuli vähän pidempiä pätkiä. Ja lopulta sain tuen koulutukseen, joka oli sitten todelliselle työvoimapula-alalle (ei hoitoala). Mutta kun olen tässä seuraillut mieheni yritystä, johon haetaan jatkuvasti osa-aikaista työntekijää, niin työttömiä ei tunnu kiinnostavan. Itse en olisi voinut miehen firmaan työllistyä fyysisistä syistä (vaatii voimaa), mutta luulisi tämmöisenä aikana saavan helposti keikkatyöntekijän edes. Työpaikka ei ole jumalan selän takana ja töitä on kerrallaan 8 tuntia.
- Mikä on näkemyksesi, siis rehellinen, yli 50-vuotiaiden työllistymisestä? Tunnen aika monta ja heillä tuntuu olevan todella vaikeaa, vaikka ovat koulutettuja, tuoretta kokemusta, fyysisesti tosi hyväkuntoisia, nuorekkaita jne.Puhelimessa ollaan innostuneita, hakemukseen ei vastata, kun sieltä paljastuu ikä. Ja tämä on ihan jo 50-52 -vuotiailla.
Onko totta että saatte provikkaa karenssien antamisesta?
Älykkyysosamäärä120 kirjoitti:
Työkkärin tätien ja setien päivät koostuvat kahvitauvoista ja ruokatunneista. Toki välissä pitää ehtiä juoruta kollegoiden kanssa asiakkaista. Kaiken kaikkiaan oikein perussuojatyöpaikka missä ei ole mitään tulosvastuuta eikä aivotoimintaa nimekesikään!
Musta on kamala ajatus, että meillä olisi tulosvastuu. Tarkoitan sillä sitä, että jos vaikka mulle asetettaisiin tavoite, että 50 % asiakkaista täytyy saada työllistettyä, se johtaisi siihen, että pistäisin bilsan tohtorin siivoojaksi tai vihertöihin tai sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivän kassatyöhön. Jos ei suostu, niin karenssia pukkaa. Ei hyvä.
Tiedoksesi muuten se, että työkkärissä aika harvalla enää on se turvallinen vakituinen työpaikka. Määräaikaisuuksia määräaikaisuuksien perään. Se siitä suojatyöstä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi minua työnhakijana velvoitetaan karenssin uhalla aktivointitapaamiseen johon saavuin kutsun mukaisesti mutta
vastuuohjaajani ei vaivaudu saapumaan paikalle. Siihen saapui joku kunnan sosiaali kordinaatori joka sanoi että se ei nyt tule.
Allekirjoitetuilla kutsuilla molemmat (vastuuohjaaja ja kunnanihminen) kutsuivat minut paikalle.
Ei vastuuohjaajani ole kyllä kertaakaan tässä muutaman vuoden työttömyyden aikana vastannut edes puhelimeen vaan aina menee vastaajaan. Työlinjan yleinen vastaajahenkilö auttanut sitten .
Ketä tässä mielestäsi pitäisi aktivoida?
Vastuuohjaajasi saattaa olla pitkällä sairauslomalla tai lopettanut työnsä. Ilmeisesti olet monialaisessa palvelussa, jossa kunnalla on ns. vetovastuu. Työkkäri saattaa jättäytyä taaemmas silloin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön työnhakija ja teen töitä joka kolmas viikko 5 tuntia. Palkka on niin pieni, ettei vaikuta mihinkään tukiin. Olenko oikeutettu liikkumisavustukseen jos käyn toisella paikkakunnalla työhaastattelussa?
Tapauskohtaisesti hakemuksen perusteella saatetaan myöntää avustus.
AP
Oletko tavannut paljon asiakkaita jotka ovat yhteistyökyvyttömiä tai uhkailevia?
Miksi vitkuttelet selvitysten hoitamisen kanssa? Mulla kesti sellaisen asian hoitamiseen melkein 3 kk, minkä olisi voinut hoitaa yhdellä 10 min käynnillä toimistollanne. Mutta kun käännytitte minut ovelta pois: "soita asiakaspalveluun tai mene omaan asiointiin"
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kysymystä:
- Uskotko oikeasti, että aika iso työttömistä on työhaluttomia? Olen itsekin ollut työtön, mutta vain 4kk pisin pätkä. Lyhyitä keikkatöitä löytyi helposti ja siitä sitten tuli vähän pidempiä pätkiä. Ja lopulta sain tuen koulutukseen, joka oli sitten todelliselle työvoimapula-alalle (ei hoitoala). Mutta kun olen tässä seuraillut mieheni yritystä, johon haetaan jatkuvasti osa-aikaista työntekijää, niin työttömiä ei tunnu kiinnostavan. Itse en olisi voinut miehen firmaan työllistyä fyysisistä syistä (vaatii voimaa), mutta luulisi tämmöisenä aikana saavan helposti keikkatyöntekijän edes. Työpaikka ei ole jumalan selän takana ja töitä on kerrallaan 8 tuntia.
- Mikä on näkemyksesi, siis rehellinen, yli 50-vuotiaiden työllistymisestä? Tunnen aika monta ja heillä tuntuu olevan todella vaikeaa, vaikka ovat koulutettuja, tuoretta kokemusta, fyysisesti tosi hyväkuntoisia, nuorekkaita jne.Puhelimessa ollaan innostuneita, hakemukseen ei vastata, kun sieltä paljastuu ikä. Ja tämä on ihan jo 50-52 -vuotiailla.
Suoraan sanottuna tässä työssä on yllättänyt se, että miten pieni määrä ihmisistä on oikeasti niitä laiskoja elämäntapatyöttömiä. Suurimmalla osalla asiakkaistani on halu tehdä työtä. Meidän järjestelmät on kankeat eikä tue riskinottoa esim. osa-aikaisuuksiin. Se on todella harmi ja näkyy juuri sanomallasi tavalla.
Rehellinen mielipide on, että työtä löytyy, jos on valmis laskemaan sitä tasoa, johon on tottunut. Omat asiakkaani on 50+ ja tosiaan kohtaavat ikärasismia paljon. Monilla on takana hyvä ura hienoilla titteleillä, mutta kun työttömäksi jää, niin ura vaihtuu muutaman kuukauden määräaikaisuuksiin ja työttömyysjaksoihin.. Toisaalta osa onnistuu työllistymään, joten asia ei välttämättä ole niin toivoton. Vaikea kysymys vastata.
AP
Alkoholin vieroitusoireyhtymästä kehittynyt delirium? Sopisi kuvaan kun on joutunut olemaan nyt juomatta siellä
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet ideasta haastatella kaikki työttömät kolmen kuukauden välein?
Siinähän ei ole oikeastaan mitään uutta siihen, mitä jo tehdään. Ainoastaan volyymi kasvaa kun se tulee pakolliseksi toteuttaa (tähän asti on tehty valintaa esitietojen perusteella). Haastattelu tai puhuttelu ovat ehkä vähän harhaanjohtavia termejä - tarkoitus on kartoittaa palvelutarvetta sekä tehdä työllistymissuunnitelma asiakkaalle.
Olen aika huolestunut siitä, miten aika riittää, mutta toivon, että TE-palveluihin ohjataan kunnon resurssit tehtävän hoitamiseksi. 3kk haastattelut on siitä hyvä, että uskon sen vähentävän asiakkaiden määrää (en viittaa karensseihin vaan siihen, että järjestelmässä roikkuu ihmisiä, jotka eivät enää ole työttömiä).
Vierailija kirjoitti:
Oletko tavannut paljon asiakkaita jotka ovat yhteistyökyvyttömiä tai uhkailevia?
Yhteistyöhaluttomia on osunut kohdalle, mutta ei uhkailevia. Tiedän kyllä usean tapauksen, jossa on ollut aika vakavakin uhkatilanne päällä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitkuttelet selvitysten hoitamisen kanssa? Mulla kesti sellaisen asian hoitamiseen melkein 3 kk, minkä olisi voinut hoitaa yhdellä 10 min käynnillä toimistollanne. Mutta kun käännytitte minut ovelta pois: "soita asiakaspalveluun tai mene omaan asiointiin"
Ei vitkutella asioiden hoitamisen kanssa tahallaan. Todennäköisesti tapauksessasi pyyntö on mennyt virkailijallesi, joka on ollut lomalla/sairaana, jolloin asioiden hoitaminen jää toisille virkailijoille. Tai sitten tapauksesi on vaatinut yhteydenpitoa johonkin toiseen tahoon, esim. kela, minkä takia asioissa kestää kauemmin.
Käsky tulee ylempää, ettei asiakkaita voida ottaa vastaan ilman ajanvarausta. Halutaan ilmeisesti ohjata ihmisiä nettiin hoitamaan asioitansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minua työnhakijana velvoitetaan karenssin uhalla aktivointitapaamiseen johon saavuin kutsun mukaisesti mutta
vastuuohjaajani ei vaivaudu saapumaan paikalle. Siihen saapui joku kunnan sosiaali kordinaatori joka sanoi että se ei nyt tule.
Allekirjoitetuilla kutsuilla molemmat (vastuuohjaaja ja kunnanihminen) kutsuivat minut paikalle.
Ei vastuuohjaajani ole kyllä kertaakaan tässä muutaman vuoden työttömyyden aikana vastannut edes puhelimeen vaan aina menee vastaajaan. Työlinjan yleinen vastaajahenkilö auttanut sitten .
Ketä tässä mielestäsi pitäisi aktivoida?
Vastuuohjaajasi saattaa olla pitkällä sairauslomalla tai lopettanut työnsä. Ilmeisesti olet monialaisessa palvelussa, jossa kunnalla on ns. vetovastuu. Työkkäri saattaa jättäytyä taaemmas silloin.
Siis kysymys oli : ketä tässä mielestäsi pitäisi aktivoida.
Ellei vastuuohjaaja tule paikalle työnhakijan aktivointitilaisuudessa (mihin on varattu aika ja kutsu lähetetty hyvissä ajoin) eikä hoida työtään niin työkkäri tosiaankin on saattanut jättäytyä taaemmas silloin.
Miksi tuo piti jotenkin merkillisesti vääntää vastauksessasi työnhakijan ominaisuudeksi hänen tilanteessaan. Vaikka vastuuohjaaja selvästi ryssii työnsä.
Ensi vuoden alusta työttömäksi jäävät haastatellaan kahden viikon sisällä työttömäksi jäämisestä ja tämän jälkeen 3kk välein. Milloin ja miten aletaat haastattelemaan ennen vuoden vaihtumista työttömäksi jääneitä ja pitkäaikaistyöttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka maahanmuuttajalle saataisiin suunniteltua urasuunnitelma? Ei osaa suomea eikä ruotsia.
Hänelle tilataan tulkki.
AP
Ei tarvitse, mutta joissain tapauksissa ei taideta löytää mitään muuta ja joudutaan 'sysäämään' asiakas tuollaisiin pajoihin. Toki aina lähdetään siitä, että löydetään yhteisymmärryksessä joku ratkaisu. Jos työttömyys pitkittyy eikä omalta alalta löydy työtä, niin jotkut päätyvät alanvaihtoon. Lähihoitaja taitaa olla tyypillisin esimerkki ainakin naisilla tästä.
Työkkärissä tehdään yritysyhteistyötä ja etsitään työpaikkoja asiakkaille. Usein se pitkäaikaistyöttömien suhteen on sitä, että palkataan ensin palkkatuella, jonka jälkeen, jos kaikki menee hyvin, asiakas palkataan yritykseen. Tämä toiminta on harmillisen vähän esillä missään julkisesti.
AP