Kysy työkkärin tädiltä
Olen seurannut keskusteluja sivusta täällä, mutten ole vielä osallistunut keskusteluihin. Vastailen nyt hetken kysymyksiin työstä työkkärissä ja tulevista uudistuksista. Kysykää! :)
Kommentit (49)
Miten suhtaudut asiakkaiden lähentely-yrityksiin?
Mikä on työkkärintädin uran kannalta ikävin seuraus/toimenpide, jonka epätyytyväinen asiakas voi tehdä ja pelkäätkö että joku sinun asiakkaasi tekee niin ja se vaikuttaa työpaikkaasi?
Miksi ollaan heti tyrkyttämässä näitä kuukauden kirjoita cv kursseja? Miksi ei ymmärretä että päivähoidon hankkiminen, ja maksaminen, sellaista varten on turhaa ja lähes mahdotonta. Meillä siis miehellä ok tulot, mutta jos jään työttömäksi menee hänen rahat niihin maksuihin joihin en enää kykene osallistumaan. Ymmärtäisin jos olisin pitempään työtön, mutta tosiaan viimeksi väkisin ängettiin heti jollekkin kurssille. Miksei ihminen saa ollenkaan aikaa työnhakuun ensin? En kuitenkaan ollut työtön kuin n 1,5 kk, eli hain aktiivisesti töitä.. tulipa sekava viesti..
Miten pääsen eroon ummetuksesta, vessassa jo neljättä kertaa, mutta ei tu mitään.
ps. mitä syön?
t. ummikko
Vierailija kirjoitti:
Ootko oikeasti löytänyt joskus jollekkin työpaikan?
Olen.
Asiakkaat jaotellaan eri palvelulinjoille. Itse teen työtä linjalla, jonka asiakkaat on ns. haastavimpia eli heillä on eniten ongelmia työllistymisen suhteen (pitkittynyt työttömyys, terveysongelmia, sosiaalisia ongelmia yms.). Tällaisten asiakkaiden kanssa harvoin lähdetään edes siitä olettamasta, että heidät saadaan suoraan ohjattua avoimille työmarkkinoille, joten palveluprosessi on aika pitkä, esim. kuntoutus -> työkokeilu -> palkkatukityö -> työpaikka. Kyllä se ilahduttaa silloin kun onnistuu löytämään jollekin ns. uuden alun.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi ollaan heti tyrkyttämässä näitä kuukauden kirjoita cv kursseja? Miksi ei ymmärretä että päivähoidon hankkiminen, ja maksaminen, sellaista varten on turhaa ja lähes mahdotonta. Meillä siis miehellä ok tulot, mutta jos jään työttömäksi menee hänen rahat niihin maksuihin joihin en enää kykene osallistumaan. Ymmärtäisin jos olisin pitempään työtön, mutta tosiaan viimeksi väkisin ängettiin heti jollekkin kurssille. Miksei ihminen saa ollenkaan aikaa työnhakuun ensin? En kuitenkaan ollut työtön kuin n 1,5 kk, eli hain aktiivisesti töitä.. tulipa sekava viesti..
Kyllä lastenhoidon haasteet ymmärretään, työkkärissäkin suurin osa on perheellisiä ihmisiä.
Onko siis ensimmäinen yhteydenotto se, että tarjotaan kurssia? Jos et halua kurssille, ole yhteydessä työkkäriin ja kerro millä tavoin pyrit työllistymään ja että koet, ettei kurssi ole sinulle tarpeellinen. Resurssit pyritään käyttämään ihmisiin, joilla on tarve niihin ja jotka niistä voisi hyötyä.
Pääsevätkö ensi vuonna kaikki yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät automaattisesti eläkkeelle. Työ- vai vanhuuseläkkeelle. Entä jos työeläkettä on kertynyt vain pari kolmesataa euroa
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut asiakkaiden lähentely-yrityksiin?
Vaikka mielelläni olen asiakkaiden kanssa aika tuttavallinen, niin pitää pitää tietty etäisyys virka"miehenä".
AP
Miksi kiusaat minua? Mikset voi vain antaa minun olla rauhassa?
Kysy iso osa työkkärin budjestista käytetään "konferenssiin laivalla" eli toisin sanoen ryyppyreissulla tallinnassa pikkujouluna?
työkkärintäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Asiakkaat jaotellaan eri palvelulinjoille. Itse teen työtä linjalla, jonka asiakkaat on ns. haastavimpia eli heillä on eniten ongelmia työllistymisen suhteen (pitkittynyt työttömyys, terveysongelmia, sosiaalisia ongelmia yms.). Tällaisten asiakkaiden kanssa harvoin lähdetään edes siitä olettamasta, että heidät saadaan suoraan ohjattua avoimille työmarkkinoille, joten palveluprosessi on aika pitkä, esim. kuntoutus -> työkokeilu -> palkkatukityö -> työpaikka. Kyllä se ilahduttaa silloin kun onnistuu löytämään jollekin ns. uuden alun.
AP
Mitä jos asiakkaan ainoa ongelma on pitkittynyt työttömyys syystä, että ei ole saanut palkkatöitä satojen muiden joukosta. Asiakas on siis täysin työkykyinen eikä muuta ongelmaa. Täytyykö tällaistakin ihmistä sitten kuntouttaa työpajoissa työttömyyskorvausta vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Pääsevätkö ensi vuonna kaikki yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät automaattisesti eläkkeelle. Työ- vai vanhuuseläkkeelle. Entä jos työeläkettä on kertynyt vain pari kolmesataa euroa
Puhut Lex Lindströmistä?
Sitä ei ole vielä vahvistettu, mutta näyttää ihan hyvältä. Toivotaan kovasti, että toteutuu! Eläketurvakeskuksen sivuihin suosittelen tutustumaan.
AP
Kuinka maahanmuuttajalle saataisiin suunniteltua urasuunnitelma? Ei osaa suomea eikä ruotsia.
Miksi ette seuraa yritysten käyttämiä työkokeilijoita ja erinäisiä ohjaamianne palkattomia harjoittelijoita, eli miksi eivät työllisty yritykseen? Tai että tällä yrityksellä on ollut vuoden sisällä lukuisia työkokeilijoita, joita ei ole palkattu vaikka selkeä tarve työntekijälle on?
Eikö teillä ole keinoja puuttua tähän? Vai eikö ole tahtoa vai aikaa?
Miksi laitatte aina uudestaan työkokeilijan tuollaiseen paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö työstäsi?
Joo ja en.
Työkkäri on aika isossa paineessa tällä hetkellä. Työtaakka on aivan järjetön. Jos joskus on ajateltu, että 200-300 asiakasta/virkailija on maksimimäärä, jolla toimitaan, niin nyt pahimmillaan osalla saattaa olla jo tuhat. Työ on usein sellaista tulipalojen sammuttelua ja poissaolojen paikkaamista.
Työkkärin tätien ja setien päivät koostuvat kahvitauvoista ja ruokatunneista. Toki välissä pitää ehtiä juoruta kollegoiden kanssa asiakkaista. Kaiken kaikkiaan oikein perussuojatyöpaikka missä ei ole mitään tulosvastuuta eikä aivotoimintaa nimekesikään!
Miksi minua työnhakijana velvoitetaan karenssin uhalla aktivointitapaamiseen johon saavuin kutsun mukaisesti mutta
vastuuohjaajani ei vaivaudu saapumaan paikalle. Siihen saapui joku kunnan sosiaali kordinaatori joka sanoi että se ei nyt tule.
Allekirjoitetuilla kutsuilla molemmat (vastuuohjaaja ja kunnanihminen) kutsuivat minut paikalle.
Ei vastuuohjaajani ole kyllä kertaakaan tässä muutaman vuoden työttömyyden aikana vastannut edes puhelimeen vaan aina menee vastaajaan. Työlinjan yleinen vastaajahenkilö auttanut sitten .
Ketä tässä mielestäsi pitäisi aktivoida?
Kyllä, heti kättelyssä tyrkytettiin kurssia, eikä millään uskottu että se on minulle turha.. vastaus oli tyyliin joko menet tai saat karenssia. Ehdotin että näytän cv:ni joka löytyy kolmella kielellä. Lukion käyneenä olen sen oppinut tekemään, tallentanut ja päivittänyt aina tarpeen mukaan. Mutta ei, kurssille pitää mennä..
4