Ammatti herkälle ihmiselle?
(ja mahdolliset trollit, menkää vaikka tekemään jotain kehittävää :))
Sisäisesti olen herkkä ihminen mutta opetellut vahvemman/pärjäävämmän tavan olla ja kommunikoida oman elämän helpottamiseksi. Olisi kuitenkin kiva löytää työ, jossa tuo ominaisuus voisi olla eduksi tai hyödyksi. Onko jollain tietoa tai kokemusta?
Kommentit (55)
Täällä on tullut tosi kiinnostavia ideoita, osa mitä voisi oikeasti harkita, kiitos :)
ap
No minä olen fysioterapeutti, tehnyt töitä eniten psykofyysisellä puolella ja autismin kirjon henkilöiden kanssa. Olen herkkä ja tietyllä tavalla aika introvertti. Työssäni olen hyvä, enkä saa juuri koskaan turpiini, vaikka väkivallan uhkaa on jatkuvasti.
En tiiä miten se herkkyys estäisi hoitoalalla olemista, päin vastoin. En vie töitäni kotiin, enkä märehdi asiakkaiden puolesta mitään. Sosiaalinen herkkyys on mielestäni ennemminkin vaatimus kuin haitta kun liikutaan asiakkaiden trauma ym. kokemusten saralla esimerkiksi.
Tietty herkkyys voi olla monenlaista, ja voihan joillekin olla vaikeaa sietää juuri tämmöisiä asioita. Itse en sietäisi taas esimerkiksi massiivisia verenvuotoja, saikkarina olisin varmaan tosi huono :D
"Herkkä ihminen on loistava kasvattaja, tukihenkilö, terapeutti ja neuvonantaja. Hän aistii toisten tunteet ja tarpeet muita herkemmin ja osaa rakentaa luottamuksellisia ja syvällisiä ihmissuhteita. Hän on aidosti kiinnostunut sielunelämästäsi ja haluaa että sinulla on mahdollisimman hyvä olla."
https://hidastaelamaa.fi/2016/05/erityisherkan-10-huippuominaisuutta/
Yrittäjä = ei ilkeitä pomoja eikä ilkeitä työkavereita.
Taiteilija.. Jos vaan suhteita saada läpi elämän apurhoja. Tai lottovoittaja.
Olen varmaan aika samanlainen kuin sinäkin. Pohjimmiltaan herkkä, mutta osaan tarpeen vaatiessa olla muutakin. Aikoinaan ajattelin, että tästä olisi hyötyä sairaanhoitajana. Ja niin siitä olikin. Sain niinä vuosina paljon kiitosta niin potilailta, omaisilta kuin työkavereiltanikin. Osasin tukea, lohduttaa jne. Mutta kun tuli akuutti tilanne, osasin siirtää tunteet sivuun ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Kuulostaa hyvältä? Ei se ollut. Tai oli työn kannalta, mutta ei itseni kannalta. Herkkyyteni esti mua kovettamasta itseäni niin, etteivät työasiat tulleet kotiin. Joskus akuutin tilanteen jälkeen jouduin töissäkin menemään vessaan, jossa itkin ja vapisin tilanteen lauettua. Pahimpia muistoja niiltä vuosilta on vanhempiensa pahoinpitelemät lapset ja nuoret, jotka olivat joutuneet väkivallan tai onnettomuuksien uhreiksi. Kun kotona illalla nukkumaan mennessä suljin silmäni, ahdistavat kuvat palasivat silmieni eteen enkä saanut moneen tuntiin unta. Jaksoin viisi vuotta ja sen jälkeen totesin, että minusta ei ole siihen työhön. Olin hyvä työssäni, mutta en kyennyt palautumaan työstä. Nykyisin olen järjestelmäasiantuntija ja tässä hommassa ei herkkyydestä ole mitään hyötyä, mutta ei haittaakaan. Hyödynnän herkkyyttäni vapaa-ajalla tekemällä vapaaehtoistyötä.
Mitä lähteä opiskelemaan tälläisinä epävarmoina aikoina? ..ja hermorauniona.
Mr Bean - Library