Olet ajanut 30 kilometriä rajoitusten mukaisesti, miksi ajat ylinopeutta ohituskaistan alkaessa
Teetkö tahallasi kiusaa
Kommentit (44)
Niin siis minä kiihdytän, jos ohituskaistan alussa nopeusrajoitus muuttuu, en muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan rajoitusten mukaan. Miksi en aja niin, että toiset pääsisivät ajamaan ylinopeutta edelleni? Koska ajan rajoitusten mukaan aina, en jää ajamaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella. Sitä paitsi, se on koettu monta kertaa, että kun tällainen kahdeksankympin alueella ajava ajaa ylinopeutta ohi, niin sitten kun tulee satasen alue, saavutan hänet ja hän ei ajakaan edes sitä satasta. Päästämällä ohi joutuisin joskus ajamaan hitaammin kuin yleensä ajan. Kyllä sitä ohi pääsee, jos osaa. Minä osaan ohittaa rekankin ilman ohituskaistaa, joten on se kumma, jos ei minun pikkupösöstäni pääse. Joskus on vastaantulijoita paljon, mutta silloin tuskin edes hyödyt ohituksesta mitään, sillä kohta edessäsi on taas joku hitaampi. Monesti joku aikoja sitten ohi mennyt näkyy taajamassa vain pari autoa edellä, kun nopeudet hidastuvat oleellisesti.
Mutta tässähän aloituksessa kysyttiin miksi sinä, joka ajat rajoitusten mukaan ensin 30 km, ajat ylinopeutta ohituskaistan alkaessa. Jos sä alat kiihdyttää siinä ohituskaistan alussa nopeuttasi sataan ja pysyt siinä, takana tulevat pääsevät ohi ajaen hetkellisesti esim. 110-115 km/h rippuen ohituskaistan pituudesta. Tässä puhuttiin niistä, jotka painavat kaasun pohjaan, kiihdyttävät pienellä vaihteella sinne 120 km/h, jolloin ohittajan pitäis ajaa tyyliin 140 km/h ja kun ohituskaista päättyy, niin jarru pohjaan ja nopeus takas sinne max. 80 km/h eli rajoitukseen.
Sinänsä jos taakse on kertynyt pitkä jono, en ymmärrä miksi ei voisi siinä alussa puoli minuuttia ajaa hiljempaa, jotta takana tulevat pääsisivät turvallisesti ohi. Aina on törppöjä kaahailijoita, mutta pitkän jonon kertyminen taakse tarkoittaa kyllä yleensä sitä, että se eka auto ajaa alle rajoituksen. Sehän ei siis ole kiellettyä tokikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän ohittaa edellä ajavia mutta en pääse, kun kiihdyttävät juuri vauhtia ja niiden autot on parempia kiihtymään silloin, kun sitä kaasua viitsitään painaa.
Joskus ohituskaistalla on korkeampi nopeusrajoitus. Silloin kiihdytetään. Täysin älytön systeemi.
Mut jos yhtään seuraa liikennettä ja huomaa, että taakse on kertynyt jonoa useita autoja, niin eikö voi ajaa sen ohituskaistan alun sitä samaa vajaata 80 km/h ja kiihdyttää sitten sinne sataseen sen ohistukaistan ajaksi kun ne takana ajaneet ovat halutessaan päässeet ohi.
Ei, koska en halua ajaa alle rajoituksien sen takia, että sinä saisit ajaa ylinopeutta.
Korvaatko menetetyn ajan seteleillä?
Millä seteleillä? Luuletko sinä ressukka, että poliisilla riittää resursseja kytätä pitkin maanteitä jotain ylinopeuksia, kun samanaikaisesti omassa kaupungissa ammutaan, hakataan ja puukotetaan jengiä hengiltä, eikä niissäkään tapauksissa poliisi ehdi aina ajoissa tapahtumapaikkaan 😂? Milloin olet viimeksi nähnyt poliisiauton kaupungin ulkopuolella muussa kuin hälytystehtävässä 😄?
Ohis, mutta minä noudatan liikennesääntöjä oman ja muiden turvallisuuden vuoksi, en poliisin pelossa.
Millä tavalla se turvallisuus toteutuu siinä, että ajetaan ensin ylinopeutta ja ohituskaistalla kiihdytetään niin, että yritetään estää ohitus? Sillä siitähän tässä oli kyse, vai kuinka?
Korjaus, ajetaan alinopeutta. Eli millä tapaa turvallisuus toteutuu tilanteessa, jossa ajetaan ensin alinopeutta ja ohituskaistalla kiihdytetään pieneen ylinopeuteen ja yritetään estää ohitukset?
Itse en tätä harrasta, idioottimaista käytöstä, mutta yksi syy on kai se, että ohituskaistoilla ei ole kameroita... Jos on tuntematon tie, niin ei uskalleta ajaa ylinopeutta muuten kun ohituskaistoilla. Toki, eihän se aikaa säästä ja vituttaa vaan niitä, ketkä haluaisivat ohi. Ja ei se silti sitä "alinopeutta" selitä...
Ehkä suurempi syy silti on tuo, ettei egi kestä ohitusta?mutta kyllähän silti moni menee ohi, vaikkei ohituskaistoja olekaan... Ja niitä, ketkä ohi tahtovat, ei paljoa hidasta se 110/km vauhti, jota siinä oikealla kaistalla ajetaan
"Ohituskaistan" kohdalla nopeusrajoitus on tyypillisesti 100 jos se muualla on 80. Idea on että henkilöautot voivat ohittaa raskaan liikenteen turvallisesti. Tottakai minullakin on oikeus nostaa nopeuteni sataan, eikä körötellä 80 vain jotta paskiaiset pääsisivät ohitseni.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tätä harrasta, idioottimaista käytöstä, mutta yksi syy on kai se, että ohituskaistoilla ei ole kameroita... Jos on tuntematon tie, niin ei uskalleta ajaa ylinopeutta muuten kun ohituskaistoilla. Toki, eihän se aikaa säästä ja vituttaa vaan niitä, ketkä haluaisivat ohi. Ja ei se silti sitä "alinopeutta" selitä...
Ehkä suurempi syy silti on tuo, ettei egi kestä ohitusta?mutta kyllähän silti moni menee ohi, vaikkei ohituskaistoja olekaan... Ja niitä, ketkä ohi tahtovat, ei paljoa hidasta se 110/km vauhti, jota siinä oikealla kaistalla ajetaan
Ei se estele, koska ei ohituskaistoilla mitään kameroita ole. Ainakaan keski- ja eteläsuomi akselilla, missä minä ajelen. Tarvittaessa ajan vaikka 140-150 että pääsen ohituskaistalla aikaisemmin alinopeutta ajavan, ohituskaistalla ylinopeutta ajavan ja ohituksen estäjän edelle. Ohituksen jälkeen palaan järkeviin nopeuksiin ja ohituksen estäjä jää aina matelemaan kauas perään, eli ei se estämisen yritys auttanut mitään. Aiheutti vain tarpeetonta säätöä.
Itselleni ei tuota mitään vaikeutta päästää ylinopeutta ajava edelleni. Ei käy egon eikä minkään päälle. Hidastan vauhtia hieman, että toinen pääsee nopeammin ja turvallisemmin ohitseni. Minusta on sairasta yrittää estää ohitus ja se jos mikä vaarantaa koko liikenteen. Siinä egon mittelössä voi mennä henki useammalta henkilöltä.
Olen liukkaalla jopa väistänyt bussipysäkille, kun omassa autossa ei renkaat meinanneet ottaa millään pitoa tienpinnasta, vaan jouduin ajamaan selvää alinopeutta koko matkan. Ei ongelmaa, päästin letkaa vähän väliä ohi pysäytyksillä ja olin perillä ehkä vartti tai puoli tuntia myöhemmin normaalista. Parempi se, kuin jäätävä jono takanani ja uhkarohkeat sekä turhautuneet ohitukset peilijäisellä tiellä. En todellakaan ymmärrä, miksi muiden ottaminen huomioon liikenteessä on monille niin äärimmäisen hankalaa?
Normaalisti toki ajan aina nopeusrajoitusten mukaan, mutta ohituskaistalla ajan yleensä ylinopeutta, jotta ohitus olisi mahdollisimman nopea. Näin mahdollisimman moni auto ehtii ohittamaan esim. rekan lyhyen ohituskaistan aikana.
Enemmän minua ärsyttää ne, jotka ohituskaistalla ohittamaan lähtiessään ajavat tarkasti vain sallitua nopeutta. Siinä sitten lyhyen ohituskaistan aikana vain se yksi auto koko autoletkasta ehtii ohittamaan sen rekan.
AV:n lisenssillä siis "nopeat" kuljettajat vapautuvat lakien noudattamisesta ;-(
Vierailija kirjoitti:
"Ohituskaistan" kohdalla nopeusrajoitus on tyypillisesti 100 jos se muualla on 80. Idea on että henkilöautot voivat ohittaa raskaan liikenteen turvallisesti. Tottakai minullakin on oikeus nostaa nopeuteni sataan, eikä körötellä 80 vain jotta paskiaiset pääsisivät ohitseni.
Tässä oiva esimerkki suomalaisesta junttiautoiljasta: jos joku ajaa hänen ohitseen -HYI- niin automaattisesti saa leiman "paskiainen" otsaansa. :)
Ai että on lystiä kun tuollainen yrittää jollain mopokoneella varustetulla autollaan estää minua ohittamasta... *tirsk*
Vierailija kirjoitti:
Ohituskaistalla ei ole kameroita, mutta heti sen päätteeksi on.
Ohituskaistan puolivälin jälkeen on usein poliisi puskassa tutkansa kanssa.
Siksi ohitan muualla kuin ohituskaistoilla.
Ohituskaistan kohdalla on turvallista ajaa ylinopeutta, siksi kiihdytän tarpeeksi, jotta ylinopeuden ajajat eivät pääse ohitseni. Ajattelen kokonaisvaltaisesti. Normaalilla tiellä on turvallisinta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ei nopeusrajoituksia ole olemassa kiusaamisen vuoksi vaan liikenneturvallisuuden. Ylinopeus on suurin syy onnettomuuksiin, paljon suurempi kuin rattijuoppous. Ajan siis mieluummin kännissä kuin ylinopeutta tavallisella tiellä, missä ei ole ohituskaistoja.
Vierailija kirjoitti:
Ohituskaistan kohdalla on turvallista ajaa ylinopeutta, siksi kiihdytän tarpeeksi, jotta ylinopeuden ajajat eivät pääse ohitseni. Ajattelen kokonaisvaltaisesti. Normaalilla tiellä on turvallisinta ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ei nopeusrajoituksia ole olemassa kiusaamisen vuoksi vaan liikenneturvallisuuden. Ylinopeus on suurin syy onnettomuuksiin, paljon suurempi kuin rattijuoppous. Ajan siis mieluummin kännissä kuin ylinopeutta tavallisella tiellä, missä ei ole ohituskaistoja.
Minä ajan aina kaikkien ohi jotka saan kiinni -hehän ajavat minua hitaammin. Sinä et ole poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän ohittaa edellä ajavia mutta en pääse, kun kiihdyttävät juuri vauhtia ja niiden autot on parempia kiihtymään silloin, kun sitä kaasua viitsitään painaa.
Joskus ohituskaistalla on korkeampi nopeusrajoitus. Silloin kiihdytetään. Täysin älytön systeemi.
Mut jos yhtään seuraa liikennettä ja huomaa, että taakse on kertynyt jonoa useita autoja, niin eikö voi ajaa sen ohituskaistan alun sitä samaa vajaata 80 km/h ja kiihdyttää sitten sinne sataseen sen ohistukaistan ajaksi kun ne takana ajaneet ovat halutessaan päässeet ohi.
Muutaman auton jono ei tarkoita että heillä olisi ohitusaikeita, ja jos onkin niin yleensä ohituskaistat ovat sen verta pitkiä että ohi pääsee vaikka vauhti nostettaisiinkin sataseen.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, en. Pahimmillaan just ajetaan 75 km/h kasikympin alueella. Kun ohituskaista alkaa, niin kaasu pohjaan ja nopeus sinne 110 km/h. Kun Ohituskaista loppuu, niin jarrut pohjaan ja nopeus takaisin 75 km/h.
Todella raivostuttavaa.
Tätä tapaa ollaan seurattu ja naureskeltu kesäisin mökkireissulla tampere-jyväskylä-välillä.
Syy on se että suomalaiset nauttii kun saavat olla toisilleen vittumaisia.
Ohitustilanteessa kiihdytteleviä ohitettavia näkyy aina silloin tällöin. Sama ilmiö myös moottoritiellä eli osa alle nopeusrajoituksen ajavista autoista kiihdyttää yllättäen reilusti yli rajoituksen kun lähestyt niitä vasemmalla kaistalla. Olempa nähnyt sellaisenkin (bemarin, tietenkin) joka minun ohittaessani toista autoa moottoritiellä ajoi ohituksen aikana noin metrin päähän takapuskurista ja kun palasin takaisin oikealle kaistalle kiilasi suoraan eteeni ja alkoi reilusti jarrutella 20 km/h alle rajoituksen. Kun sitten lähdin häntä ohittamaan niin laittoi kaasun pohjaan ja ampaisi paikalta.
Näitä varten kannattaa ottaa autoon kojelautakamera. Sellainen mielellään, josta saa törttöilijän rekkarit tarvittaessa näkyviin siihen videopätkään, jonka sitten laittaa verkossa jakeluun.
Käyttäjä69 kirjoitti:
Ohitustilanteessa kiihdytteleviä ohitettavia näkyy aina silloin tällöin. Sama ilmiö myös moottoritiellä eli osa alle nopeusrajoituksen ajavista autoista kiihdyttää yllättäen reilusti yli rajoituksen kun lähestyt niitä vasemmalla kaistalla. Olempa nähnyt sellaisenkin (bemarin, tietenkin) joka minun ohittaessani toista autoa moottoritiellä ajoi ohituksen aikana noin metrin päähän takapuskurista ja kun palasin takaisin oikealle kaistalle kiilasi suoraan eteeni ja alkoi reilusti jarrutella 20 km/h alle rajoituksen. Kun sitten lähdin häntä ohittamaan niin laittoi kaasun pohjaan ja ampaisi paikalta.
Näitä varten kannattaa ottaa autoon kojelautakamera. Sellainen mielellään, josta saa törttöilijän rekkarit tarvittaessa näkyviin siihen videopätkään, jonka sitten laittaa verkossa jakeluun.
Useimmiten törttöilijä on tätä nykyä Nissan Qashqaita ajava vanhemman puoleinen mies.
Ajatuskatkos, en jää ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella piti sanomani. Jos satanen alkaa ohituskaistan alussa, ajan satasta. Jos selkeästi joku roikkuu persiissä, haluan kyllä sen pois siitä ja päästän, mutta on käynyt tosiaan niin, että tällainen jaa ajamaan eteeni omaa vakionopeuttani hitammin. Oma vakionopeuteni on lievä ylinopeus alle rangaistavuuden, esim. mittarin 105, mikä omassa autossani on todellisuudessa 102 km/h.