Nordea lopettaa tunnuslukukortit?!
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."
Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Kommentit (229)
Kun ei uppaamatta enää kiinnosta niin anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone voittaa puhelimen kaikessa 100 - 0.
Kännyllä voi skannata laskus viivakoodin, sitten vaan ok ja koodi. Ei näpyttelyä.
Puhelin toimii paremmin esim. muistiinpanoihin ja valokuvaamiseen kun on liikkellä.
Tietokoneella voi tehdä valmiin laskupohjan, tai ampua viivakoodinlukijalla sen koodin jos on niin kiire näpyttelemään puhelinta.
Valokuvia mä otan erikseen ostetulla kameralla jossa on kunnolliset optiset zoomit. En tosin kiistä sitä, että puhelinten kamerat ovat hienosti kehittyneet viime vuosina ja hyvä niin.
Kuka oikeesti ostaa viivakoodinlukijan?! 😂
Tai jaksaa oikein tehdä laskun pohjan kaikille miljoonille laskuille.Joo siis otan mäkin kuvat kameralla, mutta usein lähettelen kuvia tyyliin "kato mitä näin kaupassa tarjouksessa jne jne." ja kaikenmaailman kuvia anoppilaan ulkomaille meidän tekemisistä ja esim. leipomuksista.
Ei tollasten höpöhöpö-kuvien pidä olla kunnon kameralla otettuja ja ei tarvii jokaisen pikkuasian takia siirtää koneelle ja sitten lähettää!
Plus just kaupassa siirsin verkkopankki sovelluksella rahaa käyttötilille kun kortti ei toiminu! 😁 Kesti 30 sec, en juossu kotiin koneen ääreen.
Sulla on joku pilipalipankki. Mun kortit on toimineet aina. Nuo tuntuu aika lapsekkailta ongelmilta, jolla vain saadaan se puhelimen näyttämään kätevältä. Piekset olkinukkeja. Sinulla on siis ongelmia joihin en ole koskaan joutunutkaan?
Mulle tulee Sähkö, puhelin+netti, suoraan menee vastike. Siinä ne miljoonat laskut taisivat ollakkin.
Jos ei saa 4 pohjaa aikaiseksi niin aika heikkoa on ja vaikeata.
Häh? Se kortti ei toiminu, koska tili oli TYHJÄ. Paljoo pankki siihen vaikuta. 😂
Kerro nyt nuorelle, että mikä on laskupohja? Maksan suoraan klikkaamalla laskut esim. telefinlandin palvelussa, suoraveloituksena ja ne satunnaiset kurssimaksut ja verkkokauppaostokset lukemalla se koodi.
Miksi tehdä joku pohja laskulle, jonka saa vaan kerran? Myönnä nyt vaan, että fiksumpaa lukea se koodi. 30 sec ja done, ei tarvii persettä raahata koneelle tai "tehdä pohjia".
Verkkokauppaostoksethan lapsikulta maksetaan suoraan verkosta tietokoneella kotiohvalta. Mennään tietokoneella verkkopankkiin ja klik maksettu.
Koitipas nyt olla "fiksu"!
Ostaessasini vaikka lentolippuja tai elokuvalippuja teen noin. Mutta MONESSA verkkokaupassa on mahdollisuus ottaa Klarnan lasku. Jos tilaan vaatteita, otan yleensä laskun, koska todnäk. palautan osan tuotteista.
Edelleenkin tietokoneeseen saa viivakoodinlukijan, jos haluaa tilailla huvikseen tuotteita ja palautella niitä. Mulla on kyllä parempaakin tekemistä.
Se nyt vaan oli esimerkki, en ole tilannut vaatteita vuosiin. Mutta olen maksanut esim. niitä kurssimaksuja ja jäsenmaksun myös.
Kuka idiootti hankkii laitteen, jota tarvitsee pari kertaa vuodessa ja joka tekee saman, johon kännykkä pystyy?
Aivot halooo. Todella kestävää kehitystä. Ja ei tartte edes koneelle mennä.
Ilmeisesti tietokoneen käyttö on sinulle pakollinen paha. Minulla on juuri toisinpäin. Kännykän näprääminen on se pakollinen paha jota välttelen viimeiseen asti. Hermot ei vaan kestä sitä luurin hidastelua (älyluurit jumittavat aina vaikka olisi kuinka kallis malli) ja silmät väsyvät pientä näyttöä tihrustaessa, asentokin on epäergonominen, käsistä loppuu verenkierto.
Miksi katsoisin postimerkin kokoista rätisevää 70-luvun kuvaputki-tv:tä vaikka olisi tuliterä 50 tuuman taulutelkkari tarjolla? :D
Samanlaisiin sovelluksiin ovat muutkin pankit siirtymässä. Juuri oli op:ssä asiakaskysely tästä tällä viikolla tällä viikolla ja s-pankkk taisi jo asiasta ilmoittaakin.
Kävin just tietotekniikkakurssin. Jöi mieleen mm, että tunnusluvut kannattaa pitää kotona ruutuvihossa. Netissä, pilvessä ja tietokoneella ne on aina vaarassa hakkeroitua.
Tuon perusteella hankin sitten sellaisen tunnuslukulaitteen. En laita kännykkään.
Ok, jos ensimmäinen tunnuslukulaite on ilmainen, onko myös sen postitus asiakkaalle ilmainen?
Onneksi siihen tunnuslukulaitteeseen tulee kuulokeliitäntä, jotta voi kuunnella tunnuslukunsa ja naputella sen koneelle. Ei tarvitse hankkia iPhonea tai vastaavaa vain pankin käyttämisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Ja tuo laiteko sitten tulee Nordealle jotenkin halvemmaksi kuin paperinen tunnuslukukortti? No tietysti kun asiakas laitetaan se maksamaan, mutta eikö nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa vain lähettää se tunnuslukukortti niille harvoille joilla ei ole älypuhelinta.
Kalliiksi tulee ylläpitää kahta eri kirjautumissysteemiä tietojärjestelmineen.
No höpö höpö. Ei tietojärjestelmiä tarvitse olla useita. Jos Nordea haluaa jonkin uuden tunnistautumissysteemin, niitä se voi laittaa useitakin samaan tietojärjestelmään.
Aivan kuin yrityksen ulko-oveen voi olla useampia lukituksen avaus systeemejä. Ei niiden lukkojen takia tarvitse olla eri kiinteistöjä, eikä edes eri ovia. Yhteen oveen saa useita lukkoja. Halvin siihen uuden sähköisen rinnalle on se vanha lukko ja sen avain.
Tietokonemaailmassa jopa kahden oven ylläpito olisi pikkukulu, siis aivan mitätön pankille. Kun samaan tilaan pääsee, ei pankille tule mitään lisäkuluja järjestelmästä.
Ne postitetut tunnusluvut on kaikin puolin turvallisimpia edelleen, joten tietoturvalla ei tuota uudistusta perustella. Hypoteettinen tilanne, että naapuri hakee kaikki pankin kuoret on epätodennäköisempi kuin älypuhelimen murtaminen satunnaisen verkkoon pääsevän hakkerin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
jooh kirjoitti:
Tiedotteet tosiaan kannattaa aina lukea loppuun asti. Tuossa samaisessa tiedotteessa mistä ap mainitsi ensimmäisessä viestissään niin luki myös lopussa "ohjeet" jos ei omista älypuhelinta. Onko kyse lukutaidon puutteesta vai laiskuudesta? Tilalle tulee siis tunnuslukulaite. Ensimmäinen laite on ilmainen, uusinta 5e. Näitähän Eurooppalaiset pankit ovat käyttäneet jo vuosia ja Pohjoismaat vain laahaavat jäljessä. Ihmiset jotka kapinoivat ja valittavat tätä vastaan ennen kuin ovat edes kokeilleet sitä, ovat näitä perinteisiä "minkään ei tarvitse koskaan muuttua"-tyyppisiä henkilöitä. Omasta kokemuksesta myös väittäisin, että he monesti sitten jälkeenpäin häntä koipien välissä myöntävät että ok ei tää ollukaan niin paha. Olen myös omakohtaisesti huomannut, että heillä ei myöskään monesti ole ylpeyttä myöntää asioita tai taipua periaatteistaan.
Eniveis, EU:han tuota muutosta tuputtaa, että sähköiset tunnistautumistavat tulisivat käyttöön tehokkaammin. En usko, että on Nordean keksintö. Siltihän näitä pankinvaihtajia aina riittää kun pitäähän sitä nyt uhriutua. Elämä muuttuu dramaattisesti huonommaksi jos ei saa kirjautua pankkiin pahvisella läpyskällä.
No, minä en ymmärrä miksi kaikkea pitäisi olla koko ajan muuttamassa ihan vaan muutoksen itsensä vuoksi ja mitä etua sillä saavutetaan. Olen vasta 30 v. ja minusta on ihan helvetin rasittavaa koko ajan olla opettelemassa uusia muutoksia, kun harvoin ne ovat edes olennaisesti parempia ja toimivampia kuin vanhatkaan. Omistan kyllä älypuhelimen, mutta en ole tähän mennessä halunnut käyttää sillä verkkopankkia enkä käytä jatkossakaan. Tunnuslukukortti on ollut hyvin toimiva, yksinkertainen systeemi, ja kuten joku jo sanoi, sitä ei voi hakkeroida.
Voi hellanlettas kun sinulla nyt onkin niin vaikeaa. Tuo sovellus on huomattavasti helpompi, eikä tarvitse kantaa mitään pahvilappuja mukana. Ja jos tuon käyttöönotto on sinulle ylivoimainen suoritus, niin kyllä on elämän pakko olla todella vaikeaa. Miten sinä selviä arjen tilanteista?
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihdoin just pankkia tän takia. Suosittelen.
Eivätköhän muutkin pankit tule parin vuoden kuluttua perässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ilman muutahan sitä asiaa kannattaa täällä äimistellä! Itselle olisi ekana varmaan tullut mieleen kysellä pankista, että mitäs teen kun mulla ei ole älypuhelinta.
Tämä on tyypillistä vähä-älyisten touhua. Ei lueta koko viestiä tai oteta asiasta selvää, vaan lueataan ensimmäinen lause (tai lööppipaskalehtien otsikko) ja sitten tullaan tänne huutamaan suureen ääneen. Mutta toisille kaikki asiat ovat hieman vaikeita.
Mä olen liian riippuvainen nu puhelimesta ja se ärsyttää mua. Tilaan todellakin tuon laitteen, enkä ala mitään sovellusta lataamaan.
Täähän on ihan mahtava systeemi, oon käyttänyt kesästä asti!
Viereilijalle: Olet tosi fiksu ikäiseksesi, ettet lähde kaikkiin "ilmoitettaviin" asioihin mukaan luottavaisena. Kyllä meillä asiakkailla pitäisi olla mahdollisuus ITSE valita mikä tapa kenellekin on parempi. Itsekin vaihdan pankkia - ihan vaan ilmaistakseni mielipiteeni pakko asiaan. Tulen kyllä kyselemään Nordeasta asiaa vielä.
Hellanlettas: sinulla on kyllä vielä opittavaa elämästä ja itsemäärämisoikeudesta.
Terv. 60 v mummo jolla on älypuhelin
Kylläpäs on kuulostanut hankalta tuo nordean systeemi, onko lapussa oikeasti vain 60 lukua ja pitää vielä muistaa minkä on viimeksi käyttänyt?
OP:n avainlukulistassa on 300 lukua ja maksaessa ilmoitetaan avainluvun järjestysnro (satunnainen).
Kyllä se tunnuslukusovellus on niin sairaalloisen helppo ja nopea käyttää, että olen iloinen siitä että vaivauduin opettelemaan.
Joo, ottaahan se päähän vaihtaa toimivaa tsydeemiä, mutta tässä tapauksessa siitä oli oikeasti tosi paljon hyötyä.
Koska maksan aina eri aikaan.