Nordea lopettaa tunnuslukukortit?!
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."
Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdan pankkia, mikä teille siinä Nordeassa nyt niin rakasta on
Ei minulla mitään rakkaussuhdetta Nordeaan ole. Säännöllisesti kilpailutan pankit, mutta tällä hetkellä ylivoimaisesti paras pankki minun tarpeisiini, ja lisäksi halvin. Tuo tunnuslukusovellus on paljon niitä pahviläpyköitä kätevämpi. Rasitti kun kerran kuussa sellainen pahvilätyskä piti vaihtaa. (minun käytölläni se ei riittänyt kuin vajaan kuukauden.)
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukulaite on ollut kätevä. Aivan kuin paperinen versio mutta joka kerta saa uuden tunnusluvun siitä laitteesta.
Puhutko nyt Nordean tunnuslukulaitteesta?! Itsekin tilasin sen jo, eikä voi kyllä kätevyydestä puhua samana päivänäkään! Paina sitä ja tätä ja monta kertaa uusi jumalattaman pitkä numerosarja joka toimintoon. Siis todellä ärsyttävä ja hankala. Miten voidaankin tehdä noin hankala systeemi, kukaan päälle 80 v. ei varmasti osaa näpytellä sitä. Eli Nordealla selkeästi tavoitteena savustaa kaikki köyhät (ei älypuhelimia omistavat) toisiin pankkeihin. Itse en ole köyhä, ja minulla on kyllä tunnuslukusovelluskin, mutta mielenkiinnosta tilasin sen laitteen, ja nyt taitaa lähteä pankki vaihtoon, koska noin lähtevät monimutkaistamaan selkeitä systeemejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten siirtymävaihe toimii, jos vaihtaa puhelinkonetta ja vieläpä puhelinnumeroa?
Asennat siihen uuteen puhelimeen sovelluksen ihan samalla tavalla kuin entiseenkin.
Miten hoidat sen nettipankin pään vaihdoksen puhelimesta (numerosta) toiseen, jos tilin käyttö on sidottu tiettyyn puhelimeen (numeroon)?
Alapeukutatte, mutta ette viitsi vastata tähän? Avuliasta porukkaa.
Jos tilin omistajalla on kaksi tai useita puhelimia eli mobiili laitteita, niin voiko silloin käyttää mobiilipankkia kahdesta eri puhelinnumerosta?
Täytyypä kokeilla.
Ja keski-Euroopassa maaseudulla on todella surkeat nettiyhteydet, tässä kohdin Suomi on edelläkävijä!
Ei se ole puhelinnumeroon sidottu vaan laitteeseen, sovelluksen voi siis asentaa vaikka tablettiin, jossa. Voi käyttää siis useampaa laitetta ja tunnuslukusovellusta sekä verkkopankkia, itselläkin on kaikki Nordean sovellukset sekä iPhonessa ja iPadissä.
Nyt voin jo kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että tunnuslukulaite on tuhottoman paljon hitaampi ja vaivalloisempi käyttää, kuin tunnuslukukortti oli. Yksinkertainen tämäkin, mutta kuitenkin lisävaivaa tuottava.
Huono muutos oli kannaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten siirtymävaihe toimii, jos vaihtaa puhelinkonetta ja vieläpä puhelinnumeroa?
Asennat siihen uuteen puhelimeen sovelluksen ihan samalla tavalla kuin entiseenkin.
Miten hoidat sen nettipankin pään vaihdoksen puhelimesta (numerosta) toiseen, jos tilin käyttö on sidottu tiettyyn puhelimeen (numeroon)?
Alapeukutatte, mutta ette viitsi vastata tähän? Avuliasta porukkaa.
Tuo laitteen vaihto on kyllä persiasta. Pitää olla yhtä-aikaa molemmat käytössä että saa uuteen laitteeseen sen aktivoitua, eli pitäisi vekslata sitä sim-korttia eestas kahden laitteen välillä aktivoinnissa. TOinen vaihtoehto on että se tunnuslukusovellus on aktivoituna 2 laitteessa yhtä aikaa (esim ipadissa puhelimen lisäksi) tai sitten väliaikaisella pinnillä, jonka saa postitse tai konttorissa käymällä. Tein itse sen virheen että siirsin asetukset ja ohjelmat puhelimesta a puhelimeen b ja sitten nollasin vanhan puhelimen. Ei auttanut kuin soittaa nordealle ja tilata pinni postitse.
Vierailija kirjoitti:
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Nythän sinulla on sille tarvetta ja hyvä syy suunnitella sen hankintaa.
Kyllä ihmiset vastustivat sähkön tuloakin ja olisivat halunneet että heitä varten tekniikka toteutaan esim. höyrykoneella, mutta ihmiskunnan kehitys on mennyt pääosin enemmistön mieltymysten mukaan.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!Nythän sinulla on sille tarvetta ja hyvä syy suunnitella sen hankintaa.
Kyllä ihmiset vastustivat sähkön tuloakin ja olisivat halunneet että heitä varten tekniikka toteutaan esim. höyrykoneella, mutta ihmiskunnan kehitys on mennyt pääosin enemmistön mieltymysten mukaan.
M40
Valtaosa sähköstä tehdään höyrykoneilla.
Perheen_raha-asiat kirjoitti:
Apuja? Kokemuksia?
Et voi käyttää kenenkään muun tunnuksia. Niiden luovuttaminen toiselle on kielletty. Sen sijaan voitte sopia pankin kanssa, että sinulle lisätään käyttöoikeus puolisosi tiliin, minkä jälkeen voit käyttää sitä omilla tunnuksillasi. En kylläkään suosittele tällaista avointa valtakirjaa, vaan mieluummin maksupalvelua. Onko puolisosi sellaisessa maassa, johon ei vielä ole vedetty intternettiä?
Jos tilin omistajalla on kaksi tai useita puhelimia eli mobiili laitteita, niin voiko silloin käyttää mobiilipankkia kahdesta eri puhelinnumerosta?
Täytyypä kokeilla.
Ja keski-Euroopassa maaseudulla on todella surkeat nettiyhteydet, tässä kohdin Suomi on edelläkävijä!
Eikö tuo ole sidottu laitteeseen (sarjanro), eikä puhelinnumeroon. Mulla näkyy verkkopankin mobiilivälilehdellä laitteen nimi esim. Samsung galaxy s6, Samsung galaxy s tab....
Sen voi siitä listasta deletoida, jos laite hajoaa tai katoaa. Sitten vain uuteen kapulaan sovellukset play-kaupasta ja taas pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Perheen_raha-asiat kirjoitti:
Apuja? Kokemuksia?
Et voi käyttää kenenkään muun tunnuksia. Niiden luovuttaminen toiselle on kielletty. Sen sijaan voitte sopia pankin kanssa, että sinulle lisätään käyttöoikeus puolisosi tiliin, minkä jälkeen voit käyttää sitä omilla tunnuksillasi. En kylläkään suosittele tällaista avointa valtakirjaa, vaan mieluummin maksupalvelua. Onko puolisosi sellaisessa maassa, johon ei vielä ole vedetty intternettiä?
Täytyypä kokeilla.
Eikö tuo ole sidottu laitteeseen (sarjanro), eikä puhelinnumeroon. Mulla näkyy verkkopankin mobiilivälilehdellä laitteen nimi esim. Samsung galaxy s6, Samsung galaxy s tab....
Sen voi siitä listasta deletoida, jos laite hajoaa tai katoaa. Sitten vain uuteen kapulaan sovellukset play-kaupasta ja taas pelittää.
Nordean tunnuslukusovellusta voi muistaakseni käyttää 5 laitteella yhtäaikaa. Ja yhteen sovellukseen voi laittaa useita käyttäjiä, eli perheen tabletissa voi olla samassa sovelluksessa kummankin tunnukset.
Laitteen vaihto tunnuslukusovellusta käytettäessä on todella tuskallinen operaatio. Pitää älytä tilata puhelinpalvelusta tunnuslusovelluksessa puhelun aikana tunnistautuen siirtokoodi ennen kuin vetää vanhan laitteen sileäksi. Koodilla saa sitten siirrettyä käyttöoikeuden uuteen laitteeseen kun on ensin ladannut sovelluksen uudestaan sovelluskaupasta. Jos tämän unohtaa niin on pakko lampsia konttorille hakemaan se siirtokoodi. Tosi kätevää.
Sanoisin että Nordean on pakko miettiä tuohon joku järkevämpi systeemi tai muuten konttorit on pian tukossa noita siirtokoodeja hakevia asiakkaita kun vaihtavat laitetta. Tosin en tiedä helpottuuko tilanne jos sinulla on useammassa mobiililaitteessa asennettuna tuo sovellus (esim. puhelin ja tabletti). Silloin saattaa olla mahdollista itse valtuuttaa ja poistaa laitteita nettipalvelussa kun on aina yksi toimintakuntoinen laite jolla syöttää tunnistaumiskoodi. Yhden laitteen omistaville tilanne on kuitenkin nihkeä.
Olisi paljon fiksumpaa suosia mobiilivarmennetta tulevaisuudessa, koska se on järjestelmäriippumaton ratkaisu. Tosin jos mobiilivarmenne yleistyy niin silloin pankit eivät pääse enää rahastamaan TUPAS -palveluilla vaan rahavirta tunnistaumisen suhteen kääntyy operaattorien suuntaan.
Lämmin kiitos teille, jotka jaoitte laitteenvaihtokokemuksianne. Mulla on sama edessä lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa ei ole vuosikausiin ollut enää mitään tunnuslukutaulukkoja..
Useimmissa muissa maissa on moni muukin asia päin p*rsettä.
Ja päivän paras oli tässä!
Sovellus toimii tosi hyvin, mutta on ahdistavaa, että samaan laitteeseen on sitten sidottu iso osa perustoiminnassa tarvittavista palveluista. Pankkipalvelutkaan eivät ole pelkkä pankkipalvelu, vaan niiden lisäksi myös tunnistautuminen muualle on niistä kiinni, eikä kaikessa aina voi odottaa parin viikon päähän, että homman saa uudelleen toimimaan.
ens kevääseen mennessä pakotetaan vaihtaan, odotan siihen saakka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin, joka ei ole, joka ei ole Windows, Anderoid tai iOs. Tähän ei Nordean tunnuslukusovellusta ole siis saatavilla. Meille, joilla ei ole älypuhelinta tai on älypuhelin, mutta väärä käyttöjärjestelmä, Nordea lähettää laitteen, josta saa kertakäyttöisen tunnusluvun. Tuo laite on luottokortin kokoinen ja melko ohut, näitä on ollut yrityksillä salasanakäytössä jo vuosia.
Miten tuollaisen laitteen saa ja maksaako se jotakin?
Pankinvaihto on aivan ilmaista.
Siitä seuraa sitten loputon kujanjuoksi. Mikä yksi pankki edellä niin muut seuraavat ennemmin tai myöhemmin perässä.
Kai te "vaihdan heti pankkia"- ihmistt tajuatte että tämä EU direktiivin märääys koskee nordean lisäks yhtälailla kaikkia muita pankkeja? Nordealla sattuu olemaan valmius tehdä asioita ensimmäisten joukossa - kyllähän se on hauska nähdä millaisen luomuksen pienet puljut saa aikaa - sitten kun ylipäätään saa.
Ja oikeasti. Muistatteko mitä käytettiin ennen näitä pahviläpyskiä? Ja miten pitkä aika siitä oikeesti on?
Harmi kun ei voi oravannahalla asioita enää hoitaa ku se oli niiiii kätsyy, nyyhk niisk.
Ihme ettei täällö jengi käy kuumana lompakosta. Meinaan siis, kun täällä ollaan huolissaan sitä että kaikki on kohta puhelimen varassa, niin mites pitkään asiat on ollu lompsan varassa? Siellä kortit ja kelat sun muut henkkarit. Useinmiten puhelimiin kun saa laitettua salasanan ennenkun kukaan pääsee siihen edes käsiksi. En ymmärrä höykytystä sen turvallisuudesta..sit jos nyt on niin idiootti että sattuis antamaan arkaluontoisia tietojaan jollekki tai painamaan huijauslinkkejä, ni ehkkä tyhmyydestä sit saa maksaa.
Mua ei haittais vaihtaa tohon sovellukseen, jos sen saisi myös tähän pöytäkoneelle. Eli sovellus ois yhtä aikaa puhelimessa ja pöytäkoneella.
Jos puhelin hajoaa/katoaa/varastetaan, en pääse pankkiin. Se on huono asia.
Vaihdan pankkia.