Nordea lopettaa tunnuslukukortit?!
Verkkopankkiini oli tullut tämmöinen viesti:
"Tiesithän, että tunnuslukukortin käyttö loppuu vuoden 2017 aikana?
Helpota arkeasi uuden tunnuslukusovelluksen avulla! Tunnuslukukortin korvaavaa sovellusta voit käyttää kaikissa palveluissa, joissa olet tottunut käyttämään tunnuslukukorttia."
Siis mitä ihmettä?! Ei minulla ole älypuhelinta. Ei ole ollut sellaiselle tarvetta eikä ole myöskään suunnitelmissa hankkia.
Enkö pääse sitten kirjautumaan verkkopankkiini enää mitenkään?!
Kommentit (229)
Ruotsin Nordeassa on ollut tunnuslukulaite jo jostain vuodesta 2008 asti, joten Suomessa ollaan paljon jäljessä. Oli ihan kätevä, mulla se oli vaan aina hukassa... mutta toisaalta kyllä paperilappunenkin katoaa helposti.
Miten hoitaa perheen raha-asiat?
Minulla on omassa älypuhelimessa oman tilini mobiilipankki+tunnuslukusovellus.
Kun hoidan myös mieheni asioita (kun hän on ulkomailla), niin onnistuuko omalla kännykällä myös miehen raha-asioiden hoito lisäämällä minun kännykkä numeroni hänen verkkopankkiinsa?
Onko joku kokeillut tätä, että miten toimii / miten pitäisi tehdä?
Miten muuten siirtymävaihe toimii, jos vaihtaa puhelinkonetta ja vieläpä puhelinnumeroa?
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten siirtymävaihe toimii, jos vaihtaa puhelinkonetta ja vieläpä puhelinnumeroa?
Asennat siihen uuteen puhelimeen sovelluksen ihan samalla tavalla kuin entiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennat siihen uuteen puhelimeen sovelluksen ihan samalla tavalla kuin entiseenkin.
Miten hoidat sen nettipankin pään vaihdoksen puhelimesta (numerosta) toiseen, jos tilin käyttö on sidottu tiettyyn puhelimeen (numeroon)?
Paperista tunnuslukukorttia on mahdoton hakkeroida.
Tietoturvallisin ja edullisin vaihtoehto.
Ei tarvita "äly"puhelimia.
Useimmissa maissa ei ole vuosikausiin ollut enää mitään tunnuslukutaulukkoja..
Vierailija kirjoitti:
Paperista tunnuslukukorttia on mahdoton hakkeroida.
Tietoturvallisin ja edullisin vaihtoehto.
Ei tarvita "äly"puhelimia.
Paperiläpyskän voi valokuvata. Oikeasti kertakäyttöinen salasana on turvallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa ei ole vuosikausiin ollut enää mitään tunnuslukutaulukkoja..
Useimmissa muissa maissa on moni muukin asia päin p*rsettä.
Perheen_raha-asiat kirjoitti:
Kun hoidan myös mieheni asioita (kun hän on ulkomailla), niin onnistuuko omalla kännykällä myös miehen raha-asioiden hoito lisäämällä minun kännykkä numeroni hänen verkkopankkiinsa?
Apuja? Kokemuksia?
Apuja? Kokemuksia?
Et voi käyttää kenenkään muun tunnuksia. Niiden luovuttaminen toiselle on kielletty. Sen sijaan voitte sopia pankin kanssa, että sinulle lisätään käyttöoikeus puolisosi tiliin, minkä jälkeen voit käyttää sitä omilla tunnuksillasi. En kylläkään suosittele tällaista avointa valtakirjaa, vaan mieluummin maksupalvelua. Onko puolisosi sellaisessa maassa, johon ei vielä ole vedetty intternettiä?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä eläkeläisiä nuorempia ihmisiä joilla ei ole tänä päivänä älypuhelinta. Ei ne edes ole kovin kalliitakaan.
Minun puhelimellani pitää voida soittaa ja vastata puheluihin ja lähettää tekstiviestejä. Sen pitää mahtua näpsäkästi farkkujen taskuun eikä se saa särkyä heti ensimmäisestä putoamisesta. En myöskään jaksa olla koko ajan ostamassa uutta puhelinta, koska edellinenkin puhelimeni toimi kahdeksan vuotta ennen kuin pimeni. Lisäksi en tahdo koko ajan olla kyttäämässä lähintä pistorasiaa, eli akun pitää kestää. Olen alle 30-vuotias.
Toistaiseksi suunnitelmissa ei ole hankkia älypuhelinta niin kauan kuin nettipankkia voi käyttää ilman. En halua rahojeni olevan kiinni siitä, onko akussa virtaa ja suostuuko puhelin toimimaan, ja osaan suunnitella elämääni ennalta sen verran, että minun ei tarvitse kaupan kassalla alkaa siirtää rahaa käyttötilille.
Kysy pankista, mutta yhtäkkiseltään, jos sinulla on oikeus miehen tilille, ja se on pankissa laitettu sinun verkkopankkiisi, niin onnistuu kyllä. Jos hänen tilinsä näkyy vain hänen omassa verkkopankissaan, niin ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ole penaalin terävimpiä kyniä, jos yksinkertaiset muutokset ottavat noin koville. Kannattaisi ehkä keskustella lääkärin kanssa, sen sijaan että ulisee täällä palstalla saamattomuuttaan. Tunnuslukukortin voi aivan hyvin "hakkeroida" eli varastaa, kuvata jne.
Minun tunnuslukukorttini "hakkeroidakseen" se pitäisi kuvata vastapäisen talon ikkunasta olkani yli, kun maksan laskuja tietokoneella. Tai voihan se vaikka putkimies varastaa. Kehveli.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että ne lappuset vaihtuvat monta kertaa vuodessa ja niitä pitää vahtaa, koska tulevat postissa. Joku voi varastaa sen siitä kirjeestä.
Niin, voi varastaa sen siitä kirjeestä ja käyttää niitä tunnuslukuja omassa verkkopankissaan. Ei niillä toisen pankkiin pääse, jos ei vielä erikseen tiedä tunnusta ja salasanaa.
Hankin vasta pakon edessä tunnuslukulaitteen. En todellakaan hanki älypuhelinta sen takia. Sovellukset puhelimissa vaativat päivityksiä ja voivat bugata. Haluan hoitaa pankkiasiat millä tahansa laitteella missä tahansa ilman, että siellä näkyy Nordean pankkisovellus etusivulla!! Selaintyyppinen ratkaisu on paras.
Tunnuslukulaite on ollut kätevä. Aivan kuin paperinen versio mutta joka kerta saa uuden tunnusluvun siitä laitteesta.
Apuja? Kokemuksia?[/quote]
Et voi käyttää kenenkään muun tunnuksia. Niiden luovuttaminen toiselle on kielletty. Sen sijaan voitte sopia pankin kanssa, että sinulle lisätään käyttöoikeus puolisosi tiliin, minkä jälkeen voit käyttää sitä omilla tunnuksillasi. En kylläkään suosittele tällaista avointa valtakirjaa, vaan mieluummin maksupalvelua. Onko puolisosi sellaisessa maassa, johon ei vielä ole vedetty intternettiä?[/quote]
Jos tilin omistajalla on kaksi tai useita puhelimia eli mobiili laitteita, niin voiko silloin käyttää mobiilipankkia kahdesta eri puhelinnumerosta?
Täytyypä kokeilla.
Ja keski-Euroopassa maaseudulla on todella surkeat nettiyhteydet, tässä kohdin Suomi on edelläkävijä!
Itse vaihdan pankkia, mikä teille siinä Nordeassa nyt niin rakasta on
Sovellus on todella hyvä ja jos ei pidä niin ottaa sen tunnuslukulaitteen.