Wahlroos tylynä: Valtava määrä työtä tulee poistumaan
Tulevaisuudessa monelle ihmiselle vaihtoehtoina ovat Wahlroosin mukaan matalapalkkatyö tai työttömyys. Hän ratkaisisi ongelman perustulolla. – On pidettävä huoli siitä, ettei synny uutta köyhälistöä. Ratkaisu tähän on se, että taataan kaikille perustulo, jonka päälle voi ansaita pätkätöillä, matalapalkkaisella työllä.
http://yle.fi/uutiset/3-9246332
Näinhän se tulee menemään. Harmittaa niin hirveästi etten aikanaan jaksanut opiskella vaikkapa lääkäriksi. Nyt olen pienituloinen ja vaan odottelen milloin viikate osuu minuun.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ohjaaminen teknologia-alalle ei takaa työpaikkaa missään nimessä, tulevaisuudessa rivikoodareita ei tarvita kun tekoäly kehittyy tarpeeksi. Vain huippulahjakkaille it-ammattilaisille löytyy töitä eikä niitä ole alan koko työvoimasta kuin tyyliin 10 prosenttia.
Miksi riittävän älykäs tekoäly haluaisi käyttää aikansa tylsään koodaamiseen.
Koska sille ei annetava vaihtoehtoja eikä siitä tehdä riittävän älykästä, jotta se saisi niskalenkkiä pomoista.
Miksi tuota automaatiota/robotiikkaa ei laiteta kovalle verolle?
Kautta aikain ihmiset ovat haaveilleet, ettei tarvitsisi tehdä työtä niin paljon. Että olisi enemmän aikaa itselle, oman itsen kehittämiseen.
Nyt pitäisi alkaa suunnitella sitä yhteiskuntaa, jossa kaikilla on vähemmän työtä ja entistä enemmän aikaa. Miten se toteutetaan niin, että kansalaisilla on riittävä elintaso, on ruokaa, asunto ja terveyspalvelut.
Työpaikkojen perään on turha itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois niin työtä löytyy ja se alkaa maistumaan. Toimiva ja varma ratkaisu. Minä en ole enää vuosiin maksanut Suomeen veroja omista tai yrityksen tuloista. Tuet tuhoavat ja huonontavat kansan tasoa.
Pääomat karkaavat Suomesta ennätysvauhtia joka vain kiihtyy.
Miksi et ole maksanut veroja Suomeen? Verotetaanko sinua jossain toisessa maassa vai kierrätkö veroja?
Minusta veronkierto on moraalitonta. Se on lintsaamista velvollisuuksista. Voit olla vaikka miten ahkera, mutta jos kierrät veroja, toimit väärin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat vähenevät. Selvä. Sitten täytyy katsoa, että väkeä ei ainakaan tule lisää työmarkkinoille. Minkälaisia työpaikkoja Suomessa on esim. 10 vuoden päästä? Sinne lisää koulutuspaikkoja ja muualle vähemmän.
Perustulo on ihan hyvä idea. Mutta sitäkään ei pidä tarjota vastikkeettomasti. Perustuloa voitaisiin maksaa korotettuna niille, jotka esim. opiskelevat. Perheiden täytyy alkaa jälleen pitää huolta omistaan ja syntyvyyttä on säädeltävä. Ei Suomella voi mennä hyvin, jos täällä voi saada vaikka 7 lasta ja heille kaikki mukavuudet ilman, että on itse tehnyt päivääkään työtä koko elämänsä aikana.
Yrittäjyyteen tulisi kannustaa. Suomalaiset voisivat luoda menestyviä yrityksiä, mikäli työntekijöiden palkkaaminen ei olisi täällä niin kallista. Osaamista meiltä ei puutu.
Minkälaiset ihmiset nostavat Suomen nousuun? Ne, jotka itse maksavat asuntonsa ja lastensa hoitomaksut. Ne, jotka ovat töissä ja luovat lisää työpaikkoja. Ne, jotka eivät rasita kuntaa hankkimalla rahattomina isoa lapsikatrasta. Valtion tulee siis kannustaa ihmisiä tuollaiseen elämään. Ei ole oikein, että työtön saa enemään rahaa kuin opiskelija. Eikä ole oikein, että lapsia saamalla pääsee rikkaammaksi kuin työtön.
Tajuatko edes mitä perustulo tarkoittaa?
Opiskelijoita ei juuri pidä tukea. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen joten jokaisen pitäisi se itse maksaa kun he itse sen hyödynkin saavat.
Vierailija kirjoitti:
Wahlroos on luonut rahansa bisneksessä jossa työntekijä on pelkkä kulu joten työntekijöiden määrä tulee minimoida. En tiedä onko Wahlroos oikeassa vai väärässä ennustaessaan tulevaisuutta mutta kannattanee ottaa huomioon herran kokemukset sekä preferenssit jotka omalla tavallaan saattavat ohjata ennustuksia tiettyihin suuntiin.
Wahlroos on oikeasti, siis oikeasti, suomen kovimpia talousasiantuntijoita, jonka osaaminen näkyy myös irl tuloksissa.
Sen ns. ennustelut ei ole vielä osunut väärin.
En ymmärrä miksi se on suomessa joku ikään kuin huvittavuus tai vastaava, ja kukaan ei kuuntele sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset ihmiset nostavat Suomen nousuun? Ne, jotka itse maksavat asuntonsa ja lastensa hoitomaksut. Ne, jotka ovat töissä ja luovat lisää työpaikkoja. Ne, jotka eivät rasita kuntaa hankkimalla rahattomina isoa lapsikatrasta. Valtion tulee siis kannustaa ihmisiä tuollaiseen elämään. Ei ole oikein, että työtön saa enemään rahaa kuin opiskelija. Eikä ole oikein, että lapsia saamalla pääsee rikkaammaksi kuin työtön.
Sulla on tosi pieni maailmankuva.
Yrittäjät, pääoma ja investoinnit nostavat suomen nousuun, jos joku, ei mitkään peruspertit perheineen, jotka ei rasita ketään....
Tavikset on isommasta mittakaavasta yhtä hyödyttömiä kuin työttömät.
Realismi ei ole tylyyttä.
On kaikkien kannalta hyvä tiedostaa, millainen murros teknologian kehittymisestä seuraa.
Edellinen olettamus, että robotit tekee toisilleen............:
Ei pidä paikkaansa ainakaan täällä suomessa jossa robottien käyttö on Euroopan pohjalukemissa !