Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö työharjoittelusta maksaa jotain palkkaa?

Vierailija
20.10.2016 |

Edes 60% normaalista palkasta? Kyllä se opiskelijalle on aina kiva jos saisi edes sen 5-6/e tunti. Ei kukaan ilmaiseksi tee mielellään töitä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte, että jatkossa meillä valmistuu ammatteihin ihmisiä, jotka eivät ole tehneet käytännön töitä päivääkään.

Jo nyt on vaikea löytää työharjoittelupaikkoja, koska se opiskelijan ohjaaminen vaatii ohjausresurssin. Jos työnantajat joutuisivat vielä maksamaan siitä niin ei yksikään enää ottaisi opiskelijoita.

Vierailija
42/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuu ammatteihin ihmisiä jotka eivät ole tehneet päivääkään käytännön työtä? Maannut siis mitään tekemättä koko olin aikansa... just. Työharjoittelu  on loosereiden hommaa. Aivan sama mikä on työ on sen oppii kahdessa päivässä. Työharjoittelu ei sovellu minulle enkä sellaiseen astu. Asiat neuvotellaan tai sitten ei ole tarvetta. Piste. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off-topicina, että meillä oli ammattikorkeakoulussa KAKSI pakollista työharjoittelua. Toinen oli liibadaabaduu, jonka sai tehdä hyvin vaikka työstään kaupan kassalla, mutta toisen piti liittyä opiskelualaan.

Molempien laajuus oli 15op eli 400h. Käytännössä meillä siis sisältyi 10-20 viikkoa täysipäiväistä työntekoa tutkintoon (tradenomi, Haaga-Helia) eli siis parhaimmillaan jopa yli 5kk työntekoa!

Vierailija
44/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte, että jatkossa meillä valmistuu ammatteihin ihmisiä, jotka eivät ole tehneet käytännön töitä päivääkään.

Jo nyt on vaikea löytää työharjoittelupaikkoja, koska se opiskelijan ohjaaminen vaatii ohjausresurssin. Jos työnantajat joutuisivat vielä maksamaan siitä niin ei yksikään enää ottaisi opiskelijoita.

Miksi sitten on työnantajia, jotka haluavat maksaa palkkaa harjoittelijoille? Kai niissäkin vaaditaan harjoittelijoille ohjaus? Ja näitä paikkoja on myös niille humanistiopiskelijoille, joita aina parjataan. T. Humanistiharjoittelija 2200 €/kk

Vierailija
45/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harjoittelija saa 70% peruspalkasta. Työ on tuntityötä, joten jokainen perjantainen kotiutuminen klo 12 tai maanantainen migreenikohtaus on palkatonta aikaa. Sairauslomista täytyy tuoda lääkärintodistus (eipä niitä koskaan tuoda). Sitten se tilipussi jää aika ohueksi, mutta muistetaan muistuttaa, että työnantaja on vaatinut suorastaan epäinhimillistä työmäärää, vaikka tilille tulee rahaa vain 700 e/kk.

Vierailija
46/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan et harjoitteleeko vai tekeekö töitä. Itse olen ollut ilmaisharjoitteluissa vuosia yhteensä. Nykyään yrittäjä jolla monta työntekijää ja välillä harjoittelijoita. En kyllä ole palkkaa maksanut harjoitteluajalta rikä kyllä kuulukaan mutta miksipä ei maksaisi jos toinen osaa hommat eikä tarvi opettaa.

Vierailija
47/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä jos se kuuluu opintosuunnitelmaan ja siltä ajalta saa normaalisti asumistuet ja opintotuet,

Tein itsekkin aikanaan 5 kuukauden työharjoittelun (it ala), jonka hoidin kunnialla ja sain siitä päälle vielä valmistuttuani työpaikan. Koittakaa opiskelijat suhtautua siihen työharjoittelupaikkaan niin että sieltä voi se työpaikka lohjeta. ja se että se todella on osa opetussuunnitelmaa, ja työharjoittelu on monin paikoin opettavampaa aikaa kuin istua siellä koulunpenkillä istuminen. (anteeks ny vaan, mutta kouluissa on paljon oppiaineita jotka ovat ihan ajahukkaa ja täysin asianvierestä mitä on mennyt opiskelemaan)

Vierailija
48/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisesta työharjoittelusta on kyse? Jos se kuuluu osana opiskeluun, niin ei pidä, koska siltä ajalta saa opintotukea. Mutta jos se on opiskeluun kuulumatonta, niin totta kai pitää.

Monesti harjoittelut tehdään kesällä, jolloin opintotukea ei normaalisti saa. Kesä on monelle opiskelijoille ainut aika, jolloin voi tehdä täysipäiväisesti töitä ja maksaa kesän elämisen ja ehkä jopa kerryttää säästöjä tulevaa lukuvuotta varten. Jos harjoittelu on palkaton, niin milläs elät? Kesäopintotukea varten pitää suorittaa 5 op/tukikuukausi eli yleensä 15 op/kesä. Omalla alallani kolmen kuukauden harjoittelusta sai 5 op eli puuttuvat opintopisteet olisi pitänyt suorittaa jotenkin muuten.

Nyt kun tukikuukausien kokonaismäärä on taas entistä pienempi, tukikuukausien käyttäminen kesällä voi tarkoittaa sitä, että ne eivät riitä koko opiskeluajalle.

Meidän laitoksellamme myös 3 kk:n harjoittelusta saa vain 5 op, joka oikeuttaa yhden kuun opintotukeen. Yliopisto olettaa, että meille maksetaan palkkaa, ja työnantajat olettavat enemmän ja enemmän, että me teemme harjoittelun ilmaiseksi. Lievästi sanottuna vittumainen tilanne. Itse jouduin lopulta hyväksilukemaan vanhan työkokemuksen, joka ei oikestaan edes liittynyt opiskelualaani. Laitos joutuu hyväksymään noita tapauksia aina vaan enemmän, mutta silti harjoittelusta saatavaa opintopisteiden määrää ei muuteta. Ei mua haitannut aineenopeharjoittelua tehdä ilmaiseksi, koska se oli selkeästi kytkeytynyt lukuvuoteen ja opintotuki juoksi.

Vierailija
49/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI pidä mutta monet firmat maksaa...

Siinä on se pointti että ilmaiseksi ei saa mitään hyvää.  Jos maksaa, niin saa valita parhaat.  Toisaalta pitäisi palata vanhaan kisällijärjestelmään , kun kaikki on niin erikoistunutta.  Sitä ei vain saa ilmaiseksi, kun jonkun työssä olevan aikaa kuluisi opettamiseen.  Siis tehokkuus hävittää kaikki mahdollisuudet.  Onneksi muissa maissa vielä arvostetaan , ja sinne pääsee töihin.

Vierailija
50/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinyrittäjä ja otan joskus harjoittelijan avukseni. Palkkaa en pystyisi mitenkään maksamaan (en saa itsekään yrityksestäni vielä palkkaa), joten jos harjoittelusta olisi pakko maksaa, yritykseeni ei otettaisi harjoittelijoita ollenkaan.

Mielestäni on ihan ok, että harjoittelija saa itse valita, haluaako tehdä palkattoman harjoittelun vai ei. Minähän en tänne ketään pakota sellaisia tekemään nytkään, eli jokainen joka haluaa tältä kamalalta kohtalolta säästyä, säästyy tietenkin ihan sillä että ei hae palkattomiin paikkoihin.

Parhaiten harjoittelu onnistuu silloin, kun harjoittelija oppii kanssani asioita joita koulussa ei voi oppia (meidän alallamme sellaista oppimista on itse asiassa paljon), ja on kuitenkin sen verran etevä, osaava ja aktiivinen että hänen harjoittelustaan on jonkin verran oikeaa apua myös minulle. Siis molemmat osapuolet saavat sellaista hyötyä, jota ei saisi ilman harjoittelua. Aina tilanne ei ole tämä, vaan joskus joudun opastamaan harjoittelijaa jatkuvasti niin tiiviisti, että omat työt jäävät tekemättä, mikä on suuri kustannus yrityksessä jonka ainoa työntekijä olen. Olen tästä syystä nykyisin tarkka siitä, milloin ja kenet otan palkattomaan harjoitteluun. Osaava ja aktiivinen tyyppi saa myös itse harjoittelusta enemmän irti. Ehkä suurin konkreettinen hyöty oppimisen lisäksi on harjoittelijoilleni ollut se, että jos harjoittelija pärjää hyvin, kirjoitan hänelle kattavan suosituskirjeen, joka avaa hänelle jatkossa monia ovia ankarasti kilpaillulla alallamme. Pidän yhteyttä entisiin harjoittelijoihini ja tiedän monen heistä edenneen alalla oikein hyvin. Heidän joukostaan tulen valitsemaan myös ensimmäisen työntekijäni, sitten kun sellaiseen tarjoutuu mahdollisuus. Elleivät sitten ole kaikki saaneet jo paremmin palkattuja töitä isommista firmoista siihen mennessä, mikä on myös aivan mahdollista.

Jos olisi laki, että palkattomia harjoitteluja ei saa teettää, ym. hyödyt menetettäisiin koska minulla ei sen jälkeenkään olisi yhtään paremmin varaa maksaa harjoitteluista palkkaa. Nämä asiat riippuvat todella paljon alasta ja yrityksestä, joten olisi kyllä turhaa työtä yrittää säännellä kaikkia harjoitteluja samojen sääntöjen mukaan.

Vierailija
51/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä ajatus.  Kun saa ilmaiseksi, niin sellaista ei tosiaankaan kannata arvostaa.  Työnantajahan voi valita työttömistä sellaisen, jolla on jo työkokemusta. Eihän kukaan järjissään oleva firma oikeasti ota uusia venkuloita töihin, vaan pyrkii pääsemään eroon  entisistäkin.

Vierailija
52/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinyrittäjä ja otan joskus harjoittelijan avukseni. Palkkaa en pystyisi mitenkään maksamaan (en saa itsekään yrityksestäni vielä palkkaa), joten jos harjoittelusta olisi pakko maksaa, yritykseeni ei otettaisi harjoittelijoita ollenkaan.

Mielestäni on ihan ok, että harjoittelija saa itse valita, haluaako tehdä palkattoman harjoittelun vai ei. Minähän en tänne ketään pakota sellaisia tekemään nytkään, eli jokainen joka haluaa tältä kamalalta kohtalolta säästyä, säästyy tietenkin ihan sillä että ei hae palkattomiin paikkoihin.

Parhaiten harjoittelu onnistuu silloin, kun harjoittelija oppii kanssani asioita joita koulussa ei voi oppia (meidän alallamme sellaista oppimista on itse asiassa paljon), ja on kuitenkin sen verran etevä, osaava ja aktiivinen että hänen harjoittelustaan on jonkin verran oikeaa apua myös minulle. Siis molemmat osapuolet saavat sellaista hyötyä, jota ei saisi ilman harjoittelua. Aina tilanne ei ole tämä, vaan joskus joudun opastamaan harjoittelijaa jatkuvasti niin tiiviisti, että omat työt jäävät tekemättä, mikä on suuri kustannus yrityksessä jonka ainoa työntekijä olen. Olen tästä syystä nykyisin tarkka siitä, milloin ja kenet otan palkattomaan harjoitteluun. Osaava ja aktiivinen tyyppi saa myös itse harjoittelusta enemmän irti. Ehkä suurin konkreettinen hyöty oppimisen lisäksi on harjoittelijoilleni ollut se, että jos harjoittelija pärjää hyvin, kirjoitan hänelle kattavan suosituskirjeen, joka avaa hänelle jatkossa monia ovia ankarasti kilpaillulla alallamme. Pidän yhteyttä entisiin harjoittelijoihini ja tiedän monen heistä edenneen alalla oikein hyvin. Heidän joukostaan tulen valitsemaan myös ensimmäisen työntekijäni, sitten kun sellaiseen tarjoutuu mahdollisuus. Elleivät sitten ole kaikki saaneet jo paremmin palkattuja töitä isommista firmoista siihen mennessä, mikä on myös aivan mahdollista.

Jos olisi laki, että palkattomia harjoitteluja ei saa teettää, ym. hyödyt menetettäisiin koska minulla ei sen jälkeenkään olisi yhtään paremmin varaa maksaa harjoitteluista palkkaa. Nämä asiat riippuvat todella paljon alasta ja yrityksestä, joten olisi kyllä turhaa työtä yrittää säännellä kaikkia harjoitteluja samojen sääntöjen mukaan.

Ei vaikuta siltä että kenenkään kannattaisi tulla harjoittelijaksi firmaasi! Et maksa edes itsellesi palkkaa mikä kertoo ettei oikean yrittämisen tunnusmerkit toteudu. Ilmainen kelpaisi ja mielellään älykäs. Tässä yhtälössäsi sen täytyy olla juuri kotona asuva mamman ruokia syövä looseri eikä se motivoitunut kokenut älykäs jota kaikki havittelevat... Onnea ja tsemppiä sinnepäin. Emme menettäisi oikeasti mitään jos tuollaiseen "firmaan" ei tulisi harjoittelijoita.

Vierailija
53/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi yhdellekään omalle opiskelijalleni harjoittelun tekemistä palkattomana. Kuulostaa huijaukselta. Tekniikan alalla opetan. 

Vierailija
54/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko harjoittelijasta todellista hyötyä. Eli pitäisikö samasta työstä maksaa jollekin toiselle sitten, jos harjoittelija ei sitä tekisi.

Vierailija
55/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette harjoittelutuesta? Yliopistoissahan opiskelijoiden on mahdollista hakea tiedekunnan tai laitoksen myöntämää harjoittelutukea, joka kattaa osan harjoittelun palkkakustannuksista. Edellytyksenä kuitenkin on, että myös harkoittelupaikka maksaa palkkaa esim. niin, että tuki kattaa 1,5 kk:n palkan ja työnantaja maksaa 1,5 kk:n palkan.

Tosin tukea ei kaikille ole saatavilla. Omalla alallani harjoittelutuki jaettiin vuosittain 0-5 opiskelijalle ja meitä kuitenkin aloitti vuosittain 60-70.

Vierailija
56/56 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuoden opiskelemassa toista alaa ja vaihtaakin toiselle, niin sen jälkeen ei myönnetä enää kesälle tukia harjoitteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi