Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä puheterapeutilta

Vierailija
18.10.2016 |

Jotain?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ässä ihan vähän suhisee, miten saan sen pois? =D

Vierailija
22/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puheen tuoton häiriö = dysfasia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan! 5v ei osaa ärrää oikein, saatiin neuvolasta joku ohjelappu jossa ohjataan harjoittelemaan d-äännettä ja kerrotaan että jos ärrää yrittää ennen kuin on motorinen valmius niin se on huono juttu. Ja palataan asiaan vuoden päästä. Se d sujuu ihan yrittämättä, ja r on kovasti työn alla (yrittää, haluaisi osata kun kaverit) mutta mistä tiedän onko motorinen valmius ja harjoitteleeko oikein vai väärin? Kieli tulee hampaisiin kiinni, siis hitusen liian eteen. On kyllä katsottu peilistä miten äidin/oma kieli menee kun sanoo d ja miten kun sanoo r, mutta pitäisikö mun osata tuon r-treenejä jotenkin valvoa/ohjata?

Vierailija
24/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten moni ärrävikainen aikuinen oppii halutessaan sanomaan R:n?

Vierailija
25/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Haluan kuopukseni kielenkehitys on hiukan jäljessä. Hän sanoo monista sanoista vain etu- keski tai -lopputavun. Hän täytti juuri 3-vuotta. Kävimme kesällä puheterapeutilla jonka mielestä ei tarvitse vielä huolestua, mutta minä huolestun. Olemme kaksikielinen perhe (FIN-ENG), esikoinen 4v puhuu melko sujuvasti, r-kirjain tulee hassusti, mutta saattaa johtua englannista. Ääkkösten kanssa oli pieniä ongelmia, mutta ne on saatu selvitettyä.

Kysymys: olenko huolissani turhasta, odotanko rauhassa vai mitä teen? 

(FIN-ENG) Sä missään Amerikassa oo asunu/asu

Vierailija
26/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on nyt 1,5-vuotias eikä puhu selkeitä sanoja ollenkaan. Esim auto --> au-o jne. Itse olin sitä mieltä, että lapsi on kunnossa ja oppii aikanaan mutta anoppi väittää kehityksen viivästyneen. Nyt olen epävarma. Onko mielestäsi kehitys viivästynyt ja jos on niin mitä kannattaisi tehdä?

27/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Haluan kuopukseni kielenkehitys on hiukan jäljessä. Hän sanoo monista sanoista vain etu- keski tai -lopputavun. Hän täytti juuri 3-vuotta. Kävimme kesällä puheterapeutilla jonka mielestä ei tarvitse vielä huolestua, mutta minä huolestun. Olemme kaksikielinen perhe (FIN-ENG), esikoinen 4v puhuu melko sujuvasti, r-kirjain tulee hassusti, mutta saattaa johtua englannista. Ääkkösten kanssa oli pieniä ongelmia, mutta ne on saatu selvitettyä.

Oikeasti? Onko pakko tulla joka ketju pilaamaan valheilla ja väitöksillä? Asuin USAssa monta vuotta, asun siellä edelleen osan vuotta. Lapseni sekä minä olemme kaksoiskansalaisia ja lapset takuuvarmasti ovat kaksikielisiä. Anna olla.

Vierailija
28/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennen kouluikää osannut sanoa r-kirjaimen. Kuitenkin tämä taito "unohtui" ja kävin koko ala-asteen puheterapiassa ärrää oppimatta. Jotain kehitystä tapahtui kyllä, vika ei ole kamalan huomattava. Kielikänteeni on käsittääkseni ihan normaali. Missä siis on vika, olenko jotenkin taantunut tai oppimisvammainen?

Vierailija
29/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kuvailla tavanomaisen työpäiväsi? Minulla ei ole mitään käsitystä kuinka "laaja" puheterapeuttien työnkuva on.

Itse teen kela-kuntoutusta lasten kanssa. Päivän aikana käyn 4-5 päiväkodissa tai koulussa, sillä kuntouts tapahtuu lapsen arkiympäristössä. Asiakkaita on laidasta laitaan, esim. kehitysvammaisia tai autistisia, joiden kanssa tavoitteet saattavat olla hyvin varhaisissa vuorovaikutstaidoissa, esim. vuorottelu, katsekontakti jne tai puheen sijaan harjoitellaan kuvakommunikaatota. Lisäksi on lapsia joilla on "vain" suuria puhemotorisia pulmia, kielen kehityksen viivästymää jne. Terapiakäynnin yhteydessä juttelen myös opettajan/päiväkodin väen kanssa siitä, miten kuntoutusta toteutaan koulussa/päiväkodissa.

Työnkuva on toki hyvin erilainen esim. sairaalassa, jossa tehdään arvioita ja kuntoutussuunitelmia. AIkuispuolella arvioidaan ja kuntoutetaan myös mm. nielemistä esim. suusyöpäpotilailla.

Vierailija
30/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Oikeasti? Onko pakko tulla joka ketju pilaamaan valheilla ja väitöksillä? Asuin USAssa monta vuotta, asun siellä edelleen osan vuotta. Lapseni sekä minä olemme kaksoiskansalaisia ja lapset takuuvarmasti ovat kaksikielisiä. Anna olla.

Kuulostaa 4 vuotiaan jankkaukselta

Olen

Mä oon sitä ja tätä

Olenpas

Mä oon

Ihan oikeesti älä jatka paskaa provoiluasi tos ei oo enää mitään hauskaa paitsi seurata sun bluffausta

Vierailija
31/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon on nettopalkka kuussa?

Vierailija
32/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko opiskelu vaikeaa? Lääketiedettäkin kuulema luetaan opinnoissa?

No ei nyt vaikeaa, mutta aikaavievää. Lääketieteestä opiskeltiin perusteita mm. foniatriasta, neurologista, lastenneurologiasta ja audiologiasta. Lääketieteestä "vaikeinta" oli anatomian opiskelu kaikkine latinankielisine nimineen (joita en kyllä enää muista).

Vierailija
33/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on nyt 1,5-vuotias eikä puhu selkeitä sanoja ollenkaan. Esim auto --> au-o jne. Itse olin sitä mieltä, että lapsi on kunnossa ja oppii aikanaan mutta anoppi väittää kehityksen viivästyneen. Nyt olen epävarma. Onko mielestäsi kehitys viivästynyt ja jos on niin mitä kannattaisi tehdä?

Apua, lapseni ei aja autoa vielä 2-vuotiaana eikä ylioppilaaksikaan päässyt! Ja ihan oikeasti, ei tarvitse olla huolissaan jos sanasta puuttuu yksi kirjain.

Vierailija
34/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sellaisen pissis-s:n korjata itse itseltään? Miten?

No ensin pitäisi määritellä, mitä se pissis-s tarkoittaa. Ehkä olisi hyvä saada puheterapeutilta malli, minkälaista /s/:ää tavoitellaan, sillä en tarkkaan tiedä mikä se pissis-s varsinaisesti on. Äänneharjoittelun aloittamisessa on tärkeintä miettiä, että heikentääkö äännevirhe puheen ymmärrettävyyttä tai häiritseekö se puhujaa itseään.

Vierailija
35/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Kuulostaa 4 vuotiaan jankkaukselta

Olen

Mä oon sitä ja tätä

Olenpas

Mä oon

Ihan oikeesti älä jatka paskaa provoiluasi tos ei oo enää mitään hauskaa paitsi seurata sun bluffausta

Niinpä toi alkaa olla jo vähän rasittavaa

Vierailija
36/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän juuri 3 vuotta täyttänyt poika ei vieläkään osaa puhua lauseita. Pari kertaa on sanonut kahden sanan lauseen. Osaa lähinnä yksittäisiä sanoja. Olemme kolmi-/nelikielinen perhe. Meillä on minun äidinkieleni, puolisoni äidinkieli, meidän puolisoiden keskenämme käyttämä kieli sekä asuintalo kieli. Pitäisikö huolestua? Jos ei, niin missä vaiheessa pitäisi?

Vierailija
37/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ärrän oppii parhaiten? 5v lapsi.

/R/ on suomenkielen vaikein äänne, tämä myös vastauksena kymppikysymykseen.

/R/ harjoitellaan yleensä /d/:n avulla. Tärkeää on /d/:n nopea ja rento pomputtelu (esim. den-den-den-dn-dn), hampaat eivät saa olla yhdessä, leuka liikkumatta. /R/:n oppimisen perusvalmius on se, että kieli pystyy liikkumaan itsenäisesti ja eriytyneesti ilman leuan liikettä. Kokeile, pystyykö lapsi heiluttamaan kieltä suupielestä toiseen tai ylähampailta alahampaille ilman, että leuka liikkuu mukana. Lapsen on myös tärkeää osata erotella, mitkä sanat sisältävät /r/:n siksi yleensä vasta n. 6-vuotias on valmis aktiiviseen harjoitteluun.

Vierailija
38/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, lapseni ei aja autoa vielä 2-vuotiaana eikä ylioppilaaksikaan päässyt! Ja ihan oikeasti, ei tarvitse olla huolissaan jos sanasta puuttuu yksi kirjain.

Sinullekko tämä kysymys olikin osoitettu? Jollain on taas herne vähän liian syvällä. Skippaa jos ärsyttää.

Vierailija
39/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai miten opetellaan sellainen vanhan ajan radiotoimittajan täydellinen sointuva s? T. edellinen.

Tähän en osaa vastata, mikähän se sellainen täydellinen /s/ on :D /S/:ää pystyy varioimaan liikuttamalla kieltä hieman eri asentoihin ylähampaiden takana. Yleensä /s/ tulkitaan "virheelliseksi" vain, jos se korvautuu muulla äänteellä (yleensä /t/:llä) tai tuotetaan kieli hampaiden välissä.

Vierailija
40/97 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain?

Miten voi oppia ääntämään saksalainen ja englantilainen 'r' oikein näin aikuisiällä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi