Haluatko kysyä puheterapeutilta
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Olen ennen kouluikää osannut sanoa r-kirjaimen. Kuitenkin tämä taito "unohtui" ja kävin koko ala-asteen puheterapiassa ärrää oppimatta. Jotain kehitystä tapahtui kyllä, vika ei ole kamalan huomattava. Kielikänteeni on käsittääkseni ihan normaali. Missä siis on vika, olenko jotenkin taantunut tai oppimisvammainen?
Millainen /r/ se alkuperäinen oli? Oliko kielenkärkitäry vai kurkusta tuotettu uvulaarinen /r/. Ilman tätä tietoa vaikea kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
paljon on nettopalkka kuussa?
Noh. Minulla on 2300. Puheterapeutin palkkaa ei ole määritelty TES:ssa, joten vaihtelee aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meidän juuri 3 vuotta täyttänyt poika ei vieläkään osaa puhua lauseita. Pari kertaa on sanonut kahden sanan lauseen. Osaa lähinnä yksittäisiä sanoja. Olemme kolmi-/nelikielinen perhe. Meillä on minun äidinkieleni, puolisoni äidinkieli, meidän puolisoiden keskenämme käyttämä kieli sekä asuintalo kieli. Pitäisikö huolestua? Jos ei, niin missä vaiheessa pitäisi?
Monikielisyys viivästyttää yleensä aina kielenkehitystä, se on normaalia. Kielet saattavat aluksi myös vähän sekoittua. Tärkeintä on, että lapsi ymmärtää puhuttua kieltä. Pitäkää myös visusti huolta, että kielet henkilöityvät. Puhukaa tiukasti omaa äidinkiletänne, kun olette kahdestaan lapsen kanssa. Seuratkaa vielä n. nelivuotiaaksi, kun lähipiirissä on noin monta kieltä, "armonaikaa" voi antaa vähän enemmän. Sitten täytyy selvittää, onko lapsen kyky omaksua kieltä tavanomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain?
Miten voi oppia ääntämään saksalainen ja englantilainen 'r' oikein näin aikuisiällä?
Näiden kielten opettajat osaavat varmaan vastata paremmin, itse osaan lähinnä tätä suomea. Yleensä äänneharjoitellussa tärkeitä apuvälineitä ovat peili ja nauhoittaminen, jotta voit arvioida kielen asentoa ja kuunnella tuotoksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Minulla on 2300. Puheterapeutin palkkaa ei ole määritelty TES:ssa, joten vaihtelee aika paljon.
Olen kyllä aika järkyttynyt tuosta sinun palkasta. Miksi suostut tekemään töitä tuollaisella palkalla? Minulla on työkokemusta vähän yli 2 vuotta ja peruspalkkani on 3550e. Joka vuosi sitä on nostettu, kun olen pyytänyt. Ja lisäksi saan joka kuukausi 1000-1500e bonuksia, vaikka työtuntini eivät edes tule ihan täyteen eli en tee yötä myöten asiakkaita vaan alle sen 38,15h viikossa, johon sisältyy 8h toimistoakin. Ja tiedän myös useiden kymmenien tässä 2 vuoden sisään valmistuneiden palkkoja ja kukaan heistä ei saa alle 3000e palkkaa. Kunnallisella puolella alin palkka on yhdellä 3100e ja se on pienin minkä minä tiedän meistä "keltanokkaterapeuteista".
t. puheterapeutti (ei ap)
Vierailija kirjoitti:
Miten "vain" kehitysviiveisen lapsen ja autismikirjoisen lapsen puheen kehityksen viiveen piirteet eroavat toisistaan?
Autismin kirjoon liittyy vuorovaikutuksen ja leikin erityispiirteitä. Se varsinainen kielen kehitys voi olla samankaltaista, kokonaisuus ratkaisee. Yleensä autismin kirjin lapsella on vaikeuksia käyttää kieltä tarkoituksenmukaisesti. Hän voi osata vaikeitakin sanoja tai lauseita, mutta ne ovat ulkoa opittuja ja hän käyttää niitä väärissä tilanteissa, toistelee muiden puhetta kaikuna jne. Vuorovaikutukseen liittyy esim. katsekontaktin välttely, kyvyttömyys tehdä kommunikaatioaloitteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika järkyttynyt tuosta sinun palkasta. Miksi suostut tekemään töitä tuollaisella palkalla? Minulla on työkokemusta vähän yli 2 vuotta ja peruspalkkani on 3550e. Joka vuosi sitä on nostettu, kun olen pyytänyt. Ja lisäksi saan joka kuukausi 1000-1500e bonuksia, vaikka työtuntini eivät edes tule ihan täyteen eli en tee yötä myöten asiakkaita vaan alle sen 38,15h viikossa, johon sisältyy 8h toimistoakin. Ja tiedän myös useiden kymmenien tässä 2 vuoden sisään valmistuneiden palkkoja ja kukaan heistä ei saa alle 3000e palkkaa. Kunnallisella puolella alin palkka on yhdellä 3100e ja se on pienin minkä minä tiedän meistä "keltanokkaterapeuteista".
Ymmärrätkö bruton ja neton eron?
No tämäpä kiinnostaisi. 2v lapsella alkoi kiire ärrän kanssa ja nyt täryttää sen kurkusta joka väliin. Aiemmin sanonut ällänä. En nyt ole vielä huolissani näin nuorella, mutta mennäänkö nyt huonompaan suuntaan jos annan olla noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän missään ilmoiteta palkkaa nettona. Siihen vaikuttaa niin monet asiat että ei ole vertailukelpoinen. Että ymmärrän kyllä ja jos tuo 2300e palkaksi kertoja tarkoitti nettoa, niin tulkoot kertomaan bruton, jota käytetään palkkavertailuissa :) Ja tässä ilmoittaja lainasi tuota 3000-4000e annettua hintavälitekstiä ja sanoi, että hänelläpä 2600e. Ja tuo 3000-4000e on bruttopalkka.
Miten paljon luit pääsykokeisiin? Onko muita vinkkejä? :) t. 3. kerta toden sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hups! Missä päin toimit? Veikkaan jotain suurempaa kaupunkia etelässä. Arvelinkin, että tuo pohjahinnoittelusta luopuminen tulee johtamaan palkkaeroihin. Ei hyvä... 😞
En ole alkuperäinen, mutta kollega kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni osaa sanoa kaikki kirjaimet, mutta on laiska lausumaan niitä (erityisesti r, s ja j). Mitä voisin tuolle tehdä? Lapsi 5v.
Vaikeuttaako tämä puheen ymmärrettävyyttä? Kannattaa miettiä, millä kynnyksellä lapsen puheeseen kannattaa puuttua, ettei puhuminen ala tuntua epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän missään ilmoiteta palkkaa nettona. Siihen vaikuttaa niin monet asiat että ei ole vertailukelpoinen. Että ymmärrän kyllä ja jos tuo 2300e palkaksi kertoja tarkoitti nettoa, niin tulkoot kertomaan bruton, jota käytetään palkkavertailuissa :) Ja tässä ilmoittaja lainasi tuota 3000-4000e annettua hintavälitekstiä ja sanoi, että hänelläpä 2600e. Ja tuo 3000-4000e on bruttopalkka.
Ap:lta kysyttiin hänen nettopalkkaansa ja vastasi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni osaa sanoa kaikki kirjaimet, mutta on laiska lausumaan niitä (erityisesti r, s ja j). Mitä voisin tuolle tehdä? Lapsi 5v.
Vaikeuttaako tämä puheen ymmärrettävyyttä? Kannattaa miettiä, millä kynnyksellä lapsen puheeseen kannattaa puuttua, ettei puhuminen ala tuntua epämiellyttävältä.
Ei vaikeuta pahasti. Lapsi on vastaanottavainen harjoituksille, joten jos jotain olisi niin mielellään tehtäisiin. Ainoa mitä itsekseni olen osannut niin aina välillä ihan silloin tällöin pyydän lasta sanomaan jonkin sanan kunnolla, siis sanan jossa on joku noista laiskoista kirjaimista. Haluaisin lapsen myöhemmin kieliluokalle ja käsittääkseni tällainen voi estää luokalle pääsyn. Muutoin antaisin vain olla, varmasti muuttuu ajan kanssa itsekseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollinen selektiivinen mutismi, lapsi 2,5- v. Miten auttaa lasta eteenpäin, olisiko jo tarve puheterapeutin arvioon? Auttaako puheterapia?
Miten tämä ilmenee? Ehkä alkuun voisi olla hyvä käydä psykologin ja puheterapeutin yhteisarviossa. Parivuotias on vielä tosi pieni, joten suuria kuntoutustoimia ei ehkä vielä ole järkevää ja mahdollista aloittaa. Jos puhumalla kommunikointi on lapsesta kurjaa, niin vieraassa ympäristössä lapsen kanssa voi sopia muita keinoja, esim. kellon kilistäminen, kuvasta näyttäminen jne.
Missä olet opiskellut? Missä kaikkialla voi opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin? Meillä harjoitellaan jo 3-vuotiaan oikeinsanomisia (sanoo sanan väärin, harjoitellaan, miten äännetään oikein), ei ole tullut mieleenkään että siitä olisi haittaa.
Mistä voisi johtua lapsen runsas kuolaaminen? Puhe kehittynyt normaalisti ja kaikki muukin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä kuuluuko tämä sinulle, mutta laitan nyt kuitenkin... Tuntuu, että olen todella huono puhumaan eli sanat ja lauseet eivät tule suusta ulos kuten haluaisi. Lauseenrakenteet ovat ovat usein päin puuta ja sekoilen sanoissani. Melko uudessa työssäni en edes halua kauheasti jutella työkavereilleni, koska puheeni ei ole kovin edustavaa. Onko älyssäni jotain vikaa vai miksi se on välillä niin vaikeaa? :D
Nyt kun aloin miettimään, voiko tuo johtua lapsuudestani, olen siitä lähtien ollut ujo ja hiljainen, joka tosin on nyt helpottanut aika paljon. Mutta jos en ole ikinä päässyt harjoittelemaan suullisia taitojani höpöttämällä kunnolla?
Vaikea tietysti sanoa. Puheen tuottoon tai oikeastaan siihen tunteeseen omasta puheesta vaikuttaa monet asiat, kuten jännitys. Onko samoja pulmia joka tilanteessa vaiko vain töissä tai julkisilla paikoilla? Tokikaan lievät kielenkehityksen vaikeudet eivät ole poissuljettuja, varmasti moni tämänpäivän aikuinen on jäänyt vaille tarvitsemaansa tukea, kun pulmia ei ole osattu tunnistaa.
Alle kaksivuotiaalla ei ole ns. äännevirheitä. Tärkeintä on se kielellinen puoli eli että lapsi sanoo merkityksellisia sanoja ja ymmärtää lyhyitä ohjeita.